DİN VE DEVLET İLİŞKİLERİ BAĞLAMINA KAVRAMSAL NETLİK AÇISINDAN BAKIŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
Advertisements

Zinde İSG Etiği DRUZ.
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN İLKELERİ
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
Siyaset Bilimine Giriş
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
(İstanbul Araştırma ve Eğitim Vakfı) TIP VE AHLAK ÇALIŞMA GRUBU.
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
KOÜ HUKUK FAKÜLTESİ «Adalet gücü bağımsız olmayan bir milletin, devlet halinde varlığı kabul olunmaz.»
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
Mevcut Eğitim Sisteminden Geleceğin Eğitimine. Grup Katılımcıları Prof.Dr. Mahmut Ak İstanbul Üniversitesi Prof.Dr. Alper Cihan İstanbul Üniversitesi.
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
MEZHEPLER.
DOĞAN KUBAN MELİS AKAYDIN
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Son Dönem 9. Ders.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Son Dönem -devam 10. Ders.
Son Dönem -devam 11. Ders.
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
Türk İşçilerin Serbest Dolaşım Hakkı Engellenebilir mi?
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
ATATÜRK İNKILAPLARI.
29 Nisan 2016, Otel Altınyazı, Avanos, Nevşehir. Turizm Eğitimine Hizmet Ödülleri, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi tarafından 2008 yılında başlatılan.
AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 3- Ö ğ retim Üyeli ğ ine Yükseltilme ve Atanma YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Prof. Dr. İhsan Süreyya SIRMA. (10 Temmuz 1944, Siirt, Pervari)10 TemmuzSiirtPervari fikir adamı, öğretim görevlisi, İslâm tarihi uzmanı ve yazar.İslâm.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN GÖRÜŞLER - DEWEY
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Bugün neler öğreneceğiz?
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
KUR’ÂN-I KERİM’İ TANIYALIM
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
Bugün neler öğreneceğiz?
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
Hıristiyan Mezhepleri
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN GÖRÜŞLER - DEWEY
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
Programdan Sorular.
Eugen Biser Vakfı ve Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin işbirliğinde yılları arasında düzenlenen sempozyumlar dizisi her iki dini de.
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
DİNİ KAVRAMLAR VE ÖĞRENME ORTAMLARı Prof. Dr
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
TEMEL HUKUK Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

DİN VE DEVLET İLİŞKİLERİ BAĞLAMINA KAVRAMSAL NETLİK AÇISINDAN BAKIŞ

Din- Siyaset ilişkisinin güncel tartışmaları için gereken bilginin kurulumu Rotraud Wielandt’ın “Siyasi Düzenin Dini Bir Temeli Mi? Devletin Sekülerliği veya İslamlılığı Konusunda İslam’ın Kendi İçinde Süregelen Tartışmanın Güncel Durumu” (2006: Kohlhammer) adlı makalesi çerçevesinde hazırlanmıştır. Amaç din-devlet ilişkisinin Kutsal metinlerdeki sunumu ve tarih içindeki serüveninden sonra günümüzde oluşan tartışmalara ışık tutarak öğrenme ortamlarına nasıl taşınacağı sorusu üzerinde yeniden düşünme fırsatları geliştirmektir.

Yazarın Biyografisi Prof. Dr. Rotraud Wielandt 1944 yılında Tübingen’de doğdu. Münih, Tübingen ve İstanbul Üniversitelerinde İslam bilimi/Arabiyat, Türkoloji, karşılaştırmalı din bilimi ve felsefe bölümlerini okudu. 1970 yılında Tübingen Üniversitesinde doktorasını yaptı. 1970/71 yılında Tübingen’de araştırma görevlisi olarak ‘Wörterbuch der klassischen arabischen Sprache’ (klasik arap dili sözlüğü) üzerinde çalıştı. 1971–74 Deutsche Forschungsgemeinschaft (Alman araştırma cemiyeti) tarafından araştırma bursiyeri ve aynı zaman Tübingen Üniversitesinde yardımcı doçent oldu. 1975–78 yıllarında Beyrut’ta (Lübnan) Deutsche Morgenländische Gesellschaft’ın Orient Enstitüsünde akademik uzmanı olarak çalıştı. 1978–80 Roma ve 1980–82 Marburg’ta serbest tercüme ve araştırma çalışmaları yaptı. 1982 Bonn Üniversitesinde doçentlik sınavını verdi. 1982–85 Heisenberg bursiyeri oldu.1985 yılından beri Bamberg Üniversitesinde İslam bilimi ve Arabiyat profesörü olarak görevini sürdürmektedir. 2004 yılından beri Bamberg Üniversitesi Dinlerarası Araştırmaları Merkezi (kurucu) üyesi ve yönetici kadro üyesidir.

İslam Devleti ? 1 İslam, Müslümanlara kendilerine has bir «İslam devleti»nde yaşamalarını emrediyor mu? Tanrı tarafından belirlenmiş olan ve inananların kurtuluş yolunda kalmalarını en iyi şekilde sağlayabilen devlet düzeni hangisidir?

Değişim Rüzgarları 2AB İslam kültürünün hâkim olduğu devletler, Avrupalı güçlerin siyasi ve ekonomik üstünlüklerinin baskısı altına girdi, Avrupalı güçlerin Yeni Çağ’da elde edilen kazanımlarını devralmaya başladı, Avrupa’yı örnek alan eğitim kurumları kuruldu, Öğrenim görmek üzere Avrupa’ya burslu öğrenciler gönderildi, Ulusal devlet konsepti benimsendi,

İlk Tartışmalar 3 Seküler gerekçelere dayandırılan düzen ilkeleri ve İslam’ın geleneksel devlet ve hukuk düşüncesi arasındaki farklılık, Osmanlı İmparatorluğu kamuoyunda, başlayan gelişmenin arzu edilen bir gelişme olup olmadığı, Dine dayalı düzene geri dönmenin daha iyi olup olmayacağı, Başlatılan değişiklikleri kararlılıkla hızlandırmak gerekip gerekmediği.

Seküler Devlete Yapılan İtirazlar 4 AB Seküler sözcüğünün kendisine yapılan itirazlar, Hıristiyanlığa-Avrupa’ya özgü bir sistem olduğu ileri sürülmektedir, İslamî yaşam ancak İslamî kimliğini açıkça ispatlamış ve İslam’ın hukuk ve etik ilkelerinin gerçekleşmesi için çalışan destekleyici bir devlet çerçevesi içinde gelişebilir, savı ileri sürülmektedir.

Seküler Devleti Savunanlar 5 İslam’ın hukuk ve etik ilkelerinin gerçekleşmesi için çalışan destekleyici topluluğa seküler bir devlet içinde de kavuşulabilir,

Kuran; İslam Devletinin Anayasası/mı !? 6AB Kuran, modern anlamda anayasa cümlesi olarak yorumlanabilecek hiçbir ifade içermemektedir, Kuran’ın yasal hükümlerinin sayısı çok sınırlıdır, Peygamber’e yönelik pratik-siyasi davranış talimatları, çoğunlukla belli bir durumla ilgilidir, Hadisler bile henüz devlet ve siyaset için kapsamlı bir kurallar bütünü olmaktan uzaktır.

7AB Din – Devlet İlişkisi İslamcılar: Hz. Muhammed din ve devlet başkanlığını şahsında toplamıştır, Böylece din ve siyaseti birbirine bağlamıştır, Peygamberin halefleri de bunu devam ettirmiştir. Seküler Devlet Taraftarları Hz. Muhammed’in dini ve siyasi liderliği ve ortaya çıkardığı devlet yapısı, onun vefatından sonra sürdürülebilirliğini yitirmiştir, Halifeler, siyasi liderlik işlevinde Hz. Muhammed’in yerini aldılar,

İslamcılar Arasında Mutabakat Var/mı !? 8 İslam devleti, İslamcıların kendi içlerinde de yaklaşık 30 yıldır tartışılan bir konudur. İslamcılar, bu devletin hangi özelliklere sahip olabileceği veya sahip olması gerektiği konusunda mutabık değildirler.

İslamcı Cephede Şeriat Tartışmaları 12 Şeriat yeniden getirilsin… Şeriat kuralları klasik fıkıh okullarında elde edilen şekliyle yürürlüğe koyulsun… Fıkıh okullarının öğretilerinin sade bir sentezi şeklinde yürürlüğe koyulsun… Devlet tarafından derlenmiş şekilde yürürlüğe koyulsun…

Şeriatta Bağlayıcı Olan Nedir? Metinlerin neye işaret ettikleri, hangi yaşam durumlarına uygulanabilecekleri... tam ve kesin olarak anlaşılmamaktadır.

Şeriatta Kalıcı Bağlayıcılığı Olan Şeyler: 14AB İbadet kuralları dışında özellikle İlahî vahyin bireysel ve toplumsal yaşama dair öngördüğü etik temel değerlerdir.

İslam Devleti <> Seküler Devlet 15 Her iki taraf da tasvip ettikleri farklı devlet modellerine rağmen, parlamentonun çoğunluk kararlarının İslam’ın Kuran ve hadiste, özellikle de Kuran ve hadisin hukuk kuralları içinde ifade edildikleri etik temel değerlerine uymaları gerektiği, ama bunun tersine, doğruluğuna çoğunluğun inanmadığı hiçbir şeyin kanun olamayacağı görüşünü savunmaktadırlar.