ARŞ.GÖR.DR.AYŞEGÜL ÖZSALİH YILMAZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
Advertisements

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
BURSA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÇAĞIMIZIN SORUNU OBEZİTE ADANA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ANA BABA VE ERGENLİK.
OBEZİTE.
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
Yeterlİ ve dengelİ beslenme NedİR?
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
OBEZİTENİN ÖNLENMESİ VE FİZİKSEL AKTİVİTE
Aile Hekimliği Anabilim Dalı
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
BESLENME BOZUKLUKLARI
HİPERTANSİYON VE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Yeterli ve Dengeli Beslenme
Çağın Hastalığı Obezite ve Sağlıklı Yaşam
ÇAĞIMIZIN SORUNU OBEZİTE
OBEZİTE İLE MÜCADELE.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BESLENME BİLGİ DÜZEYLERİ VE VÜCUT KİTLE İNDEKSİ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? İbrahim N. I. Abuawad1, Muhammed Abdullayev1,
OBEZİTE DİYABET Eğitim Hemş.:Ayşe ÖZTÜRK.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Feyza KOÇ Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Dr. Sema Yıldız Türk Diabet e Obezite Vakfı Özel Diabet Hastanesi
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
YEME BOZUKLUKLARI OBEZİTE ANOREKSİYA NEVROZA BLUMİYA NEVROZA.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
YEME BOZUKLUKLARI.
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Pediatrik Temel Bakım Merkezinde Çocukluk Çağı Kilo Fazlalığı ve Obezitesini Tanıma, Önleme ve Yönetim Dr Burcu Aykanat Ktu Aile Hekimliği A.D
GRUP ADI LAST SEEN.
3-BULGULAR 1-GİRİŞ 2-YÖNTEM2-YÖNTEM Araştırma kesitsel olarak yapılmıştır. Çalışma Eylül ayı 2012’de Erzurum merkezde yapılmıştır. Çalışmanın evreni Erzurum’un.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Şişmanlık (Obezite) HALİL KARADERE.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
GRUP: VİTAMİNİ KABUĞUNDA
Çocuklukta Fiziksel Gelişim
1: Şehit Yüzbaşı Beşir Bayraktar Ortaokulu,
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Vücut kitle indeksinin IVF-ICSI gebelik sonuçlarına etkisi
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
Adölesan Kızlarda Haftalık Demir Folik asit Desteği - Demir Eksikliği Anemisinin Yönetimi İçin Etkin Bir Beslenme Tedbiri Dr Burcu Aykanat Yurtsever Karadeniz.
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BESLENME BOZUKLUKLARI. Yeme Davranışı Bozuklukları:  Psikolojik sorunları, sıkıntıları aşırı yemek yeme ile gidermeye çalışmak obesite denilen yeme davranışı.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Çocuklarda Solunum Yolu Enfeksiyonu ve Astım Kontrolü
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
Araş. Gör. Dr Abdullah Kaan KURT
 Psikolojik sorunları, sıkıntıları aşırı yemek yeme ile gidermeye çalışmak obesite denilen yeme davranışı bozukluğunu ortaya çıkarmaktadır. Yemeği reddetme.
Sunum transkripti:

ARŞ.GÖR.DR.AYŞEGÜL ÖZSALİH YILMAZ KTÜ TIP FAKÜLTESİ AİLE HEKİMLİĞİ AD 27.03.2018

Giriş Ergenlik dönemindeki çocuklar genellikle vücut ağırlıkları, vücut şekilleri ve görünümlerini önemserler. Batı ülkelerinde yeme bozuklukları, obezite ve ağır diyetler çok yaygınlaşmıştır. Adölesanlarda beslenme ile ilgili kavram yanılgıları ve bilgi eksikliği halk sağlığı sorunlarına yol açmaktadır.

Yeme bozuklukları bozulmuş beden algısına ve düşük benlik saygısına yol açabilir. Obezite kötü algılanmakla birlikte, zayıflık ideal güzellik kavramı olarak kabul edilir. Obezite özellikle adölesan grubunda gelişimsel ve duygusal sorunlara neden olabilir.

ABD’de, ergenler arasında yeme bozukluğu % 4 ABD’de, ergenler arasında yeme bozukluğu % 4.8, beslenme bozukluğu % 5-10 oranındadır. Ayrıca, çocukların % 10'u aşırı kiloludur. Yeme bozukluğu kızlarda erkeklerden daha sık görülür.

İsrail'de kilolu ergenlerin prevalansı daha azdır; erkeklerde % 12 İsrail'de kilolu ergenlerin prevalansı daha azdır; erkeklerde % 12.6, kızlarda %13.7 Lise öğrencilerinin % 6’sı 3 aydan daha kısa süren diyet yapmaktadır.

Obeziteye yönelik olumsuz tutumlar vücut yağ oranının fazla olması ile ilişkilidir. Beden algısı kavramı kişinin vücut şekli, kilosu ve zindelik kavramlarından oluşur. Kişinin beden algısı her zaman ideal bir bedenin nasıl görünmesi gerektiği ile karşılaştırılır.

Ergenlerin obeziteye yönelik tutumları ebeveynlerin, akranların ve sosyo-kültürel faktörlerin etkisi altındadır. Çoğu obez çocuk ve ergen fiziksel aktiviteden kaçınır. Obezite sıklıkla stres ve suçluluk duygularının gelişmesine eşlik eder.

ABD'de, ergenlerin yaklaşık yarısı fazla kilolu olmaktan ve görüntülerinden memnun değildir. Bu eğilim ilk olarak 9 yaşından küçük kız çocuklar arasında görülmektedir. Kız çocukların yarısı beden görüntülerinden rahatsızdı ve kilo verdirici diyetler uygulamaktaydı. Bu çocuklarda 10 yıl içinde anoreksiya nervoza gelişti.

Adölesan erkeklerin % 42'si vücut ağırlığından ve % 33‘ü vücut şeklinden memnun değildi.

Çalışmanın amaçları: İsrailli lise öğrencilerinin gıda tüketim kalıplarının neler olduğunu belirlemek. İsrailli ergenlerin beden algısı kavramını belirlemek. Öğrencilerin gıda ve beslenme ile ilgili bilgilerini araştırmak, obeziteye karşı tutumlarını öğrenmek. Öğrencilerin beslenme ile ilgili bilgi kaynaklarını neler olduğunu keşfetmek.

Metod Araştırmanın hedef kitlesi Holon şehrinde bulunan sosyo-ekonomik olarak orta gelir düzeyindeki liselerdir. 141 öğrenciye anket uygulandı. Dil sorunu nedeniyle 4 öğrenci hariç tutuldu.

Katılımcıların yaş ortalaması 15.61±1.2yıl %43.3’ü erkek, %56.7’si kızdır. Öğrencilerin not ortalaması 7.9 ±0.9 %42.9’u (n=63) okul spor aktivitesinden sonra uyguladı. Öğrencilerin %14'ünün (n = 20) karın ağrısı veya bronşiyal astım gibi kronik rahatsızlıkları vardı.

Anket soruları pediatrist, epidemiyolog, gastroenterolog, diyetisyen, öğretmen ve eğitim danışmanı tarafından oluşturulmuştur. İlk versiyonunda bulunan 175 sorudan 122’si hakemlerin onayını alarak ankette yer aldı.

Anket altı bölümden oluşuyordu: 1.Genel bilgiler 2.Gıda tüketim alışkanlıkları 3.Vücut yapısı memnuniyeti 4.Beslenme ve diyetle ilgili bilgi düzeyleri 5.Obeziteye karşı tutum 6.Bilgi kaynakları ve bilgilerini genişletme isteği

İstatistiksel analiz SPSS programı, ki kare testi, ANOVA ve korelasyon testleri kullanılarak yapıldı.

Bulgular Öğrencilerin beslenme alışkanlıkları Tablo- 1'de gösterilmektedir. Kızlarda daha fazla olmak üzere öğrencilerin yaklaşık yarısı kilo verdirici diyet uygulamaktaydı.

Anoreksiya: kilo alma korkusu vardır Anoreksiya: kilo alma korkusu vardır. Yediklerini aşırı kısıtlarlar ve tehlikeli düzeyde zayıflayabilirler. Bulimia Nervosa (kusma hastalığı) yineleyen aşırı yeme nöbetleri ve hastanın beden ağırlığını kontrol etmekle aşırı uğraşması

Öğrencilerin beden algısı Tablo-2'de gösterilmektedir. %44’ü kendini obez hissetmekte % 53'ü kilo vermek istemektedir.

Kendini obez hissetme algısı yaşla birlikte artar. (p = 0.002) Öğrencilerin % 44'ü kendini obez olarak düşünürken, sadece %10'u gerçek obezdir. Kızlar erkeklere göre daha fazla şişman olduklarını düşünüyorlardı. (p = 0.003) Kızlar erkeklerden üç kat daha fazla zayıflamak istiyordu. (p = 0.000 001)

Öğrenciler gıda ve beslenme ile ilgili soruların sadece yarısını doğru cevapladılar. Ortalama skor 47.6 ± 14.6 Dört yaş grubunda öğrencilerin bilgisinde anlamlı bir fark bulunmamıştır.

Öğrencilerin obez insanlara yönelik tutum puanları 3. 2±1 Öğrencilerin obez insanlara yönelik tutum puanları 3.2±1.7dir (20 puan üzerinden). (Düşük puan olumsuz tutum yansıtır.) Öğrencilerin yaşları tutumlarını değiştirmemişti.

Obeziteye karşı en olumsuz tutum spor yapan öğrenciler arasındadır Obeziteye karşı en olumsuz tutum spor yapan öğrenciler arasındadır. (p=0.02) Öğrencilerin % 91'i (n=139) obezitenin sağlık için yüksek risk faktörü olduğuna inanmaktadır.

Öğrencilerin % 40'ı (n=46) obez kişileri engelli olarak kabul etmektedir. Olumsuz tutum yaşla birlikte artar (p=0.02) ve erkekler arasında kızlardan daha yaygındır. (p=0.03).

Öğrencilerden beslenme, aşırı kilolu olma riski ve kilo verdirici diyet hakkında bilgi edindikleri en önemli bilgi kaynaklarını belirtmeleri istenmiştir. Sonuçlar Tablo 3'te gösterilmiştir.

Medya, öğrenciler üzerindeki en etkili kaynaktır. Katılımcıların %79’u beslenme ile ilgili daha fazla şey öğrenmeye ilgi duyduklarını belirtmiş ve okul müfredatına dahil edilmesini istemiştir. Öğrencilerin %53.9’u bu konular hakkında bilgi edinmek için okul saatlerinden sonra zaman harcamaya isteklidir.

Tartışma Bu çalışma, İsrail’de orta sınıf sosyo-ekonomik gelir düzeyinin bir kesitini temsil eden lise öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları, kilo, diyet davranışı, obezite ve beden algısı hakkındaki bilgi ve tutumları ile ilgili güncel bilgiler sunmaktadır.

Anketin başlıca bulguları; Öğrencilerin % 44'ünün kendini obez olarak hissettiği % 53.4'ünün daha zayıf olmak istediği Yarısının şu an diyet yaptığı ya da geçmişte diyet yapmış olmasıdır. Ayrıca öğrencilerin beslenme ve obezite ile ilgili bilgi düzeyleri düşüktü.

Öğrencilerin çoğu obez insanlara karşı olumsuz tutumlar gösterdi ve bu tutum 4 yıl boyunca değişmedi. Öğrencilerin yarısı fazla kilolu olmaktan endişe duyuyor ve % 60'tan fazlası kilosundan memnun değildi.

İsrail'deki diğer çalışmalarda öğrencilerin % 54-74'ü kilo verme isteğini dile getirmiştir. Bu yüksek oran, adölesanların aşırı kilolu olma risk faktörlerinin farkında olduklarını düşündürmektedir.

Adölesanlarda kilo verme girişimleri artmıştır. Diyet için ailevi bir eğilim vardır, annelerin % 67'si ve babaların % 44'ü diyet yapmıştır. Çocukların muhtemelen ebeveynlerinin beslenme alışkanlıklarından etkilendikleri ileri sürülebilir.

Öğrencilerin beslenmeyle ilgili bilgi düzeyleri % 48 iken, 4 yıllık lise eğitimi süresince gelişme olmamıştır. Bu durum lise öğretim programında bu konulara ilişkin yeterli eğitimin bulunmaması gerçeğiyle açıklanabilir. Öğrencilere en uygun günlük gıda gereksinimlerinin neler olduğu hekimler, diyetisyenler ve biyoloji öğretmenleri tarafından detaylı olarak açıklanması tavsiye edilmektedir.

1985'ten beri ABD'de, gıda programlarına ilişkin resmi bir protokol vardır ve çocukların sağlığı üzerinde olumlu bir etkisi vardır.

Öğrencilerin tutumları beslenme, aşırı kilolu olma ve diyetle ilgili düşüncelerini yansıtmaktadır. Öğrencilerin mutlak çoğunluğu aşırı kilonun sağlık riski olduğu gerçeğinin farkındadır. Bu tutum, spor yapan öğrencilerde daha yaygındır. (p = 0.04)

Öğrencilerin %31’i obeziteyi gerçek bir engel olarak görmektedir. Gupta ve arkadaşları, kadınların kilo kaybının daha genç bir görünüme eşdeğer olduğu tutumları arasında istatistiksel bir ilişki bulmuşlardır.

Öğrencilerin beslenme ve diyet ile ilgili başlıca bilgi kaynağı medyadır. (gazete,tv) Katılımcıların üçte ikisinde evde yeme alışkanlıkları çok önemli bir etkiye sahiptir.

Öğrencilerin % 42'si doktorlar tarafından bilgilendirilmiştir. Öğrencilerin sadece % 28'i okulu geçerli bir bilgi kaynağı olarak göstermiştir. Öğrencilerin çoğunluğu beslenme ile ilgili eğitim sınıflarına katılma arzusunu dile getirmiştir.

İlkokula başlayan çocuklara yönelik beslenme programlarının hekimler ve diyetisyenler tarafından düzenli olarak verilmesi önerilmektedir. Öğrencilere dengeli beslenmenin önemi öğretilmelidir. Öğrenciler uzun süreli bir diyetin risk ve sonuçlarının bilincinde olmalıdır.

Eğitim danışmanları, öğrencilerin vücut ağırlıklarını ve bedenlerini kabul etmeleri için her türlü çabayı sarf etmelidir. Böylece öğrenciler daha sonra anoreksiya nervozaya dönüşebilecek aşırı diyet biçimlerini uygulamayacaklardır.