Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Bölüm I Hüseyin İlhan.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
04/02/2011İhsan DEMİREL1. GELİŞTİRİLEN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMININ ÖZELLİKLERİ aylık çocuklara yöneliktir. Çocuk merkezlidir. 04/02/2011İhsan.
EĞİTİMDE DRAMA.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
EDEBİYAT ve ŞİFA Hazırlayanlar: Merve Seher.
Görev 1 31 Ekim e kadar Görev 1’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRETİM İLKELERİ.
Etkileşime dayalı teknikler - I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Tezin Olası Bölümleri.
Etkileşime dayalı teknikler II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Nitel Araştırma Süreci
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
KİŞİSEL REHBERLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik

Bibliyoterapi - I Bibliyoterapi, okumayı seven bireyleri edebiyatla bir araya getirerek kendi iç dünyalarını anlama ve irdeleme konusunda uygulanabilecek, psikolojik danışma sürecinde bireyin sorunları ile ilgili kitapları okuması önerilerek kendisine psikolojik yardım sağlama tekniğidir. Bibliyoterapi psikolojik danışma sürecini kolaylaştırıcı, destekleyici bir tekniktir ve okumaya hevesli danışanlarda olumlu sonuçlar vermektedir.

Bibliyoterapi - II Bibliyoterapi amacı ile kullanılacak kaynaklar psikolojik sağlıkla ilgili konularda doğrudan doğru bilgi veren kitaplar olabileceği gibi, çeşitli konularda yazılmış roman, masal, hikaye türünden kitaplar da olabilir. Bibliyoterapi tekniği uygulanan danışanlarla, zaman zaman bir araya gelerek okumaların değerlendirilmesi ve gerekmektedir.

Bibliyoterapi - III Bibliyoterapinin Kullanımı Klinik Amaçlı Kullanım: Bu alanda eğitim almış psikolojik danışmanlarca yürütülür. Gelişimsel Amaçlı Kullanım: Normal gelişim süreci içerisinde karşılaşılabilen günlük yaşama ilişkin sorunları önleyebilmek için ya da bu sorunlarla daha etkili bir şekilde baş edebilmek için uzmanlar ve eğitimciler tarafından kullanılır.

Bibliyoterapi - IV Bibliyoterapi tekniği uygulanırken dikkat edilmesi gereken noktalar: Kaynakların bilinçli bir şekilde seçilmesi önemlidir. Psikolojik danışmanın okunacak kaynaklarla ilgili daha önceden bilgi sahibi olmalı gerekir. Bireyin gelişim düzeyi ve gereksinimleri dikkate alınmalıdır. Uygulama gönüllülük esasına dayalı olmalı, bireyler okumaya zorlanmamalıdır. Teknikten yararlanan kişilerin zaman zaman izlenmesi, okuma sonuçlarının paylaşılması, gelişmelerin ve ortaya çıkan farkındalıkların paylaşılması gerekir.

Bibliyoterapi – V Bibliyoterapi Süreci Birinci Evre – Özdeşim ve Yansıtma: Hikaye içindeki olaylarla karakter arasında özdeşim kurma. İkinci Evre – Arınma (Katarsis): Hikayenin içindeki okuyucunun bastırılmış duygularını güvenli koşullar altında serbest bırakması ile katarsis meydana gelmesi. Üçüncü Evre – İçgörü ve Bütünleşme: Okuyucular deneyimlerinden problemlerinin olası çözüm yollarının mümkün olduğunu iç görü yoluyla fark edebilmesidir.

Bibliyoterapi - VI Bibliyoterapinin Yararları Birey yaşadığı sorunlarla ilgili yaşamda yalnız olmadığını görür ve yaşadığı sorunu normalleştirmesine yardımcı olur. Bu da bireye güç ve umut verir. Bireyin sorunlarla baş etmesinde farklı yaklaşımları, bakış açılarını görmesini sağlar. Bireyin sorununu daha özgürce ifade edebilmesini ve tartışabilmesini sağlar. Bireyin kendisini kabul edebilmesini ve olumlu bir benlik kavramı geliştirebilmesine katkı sağlar. Bireyin kendisini anlama ve yorumlama gücünü geliştirir.

Bibliyoterapi - VII Bibliyoterapinin Sınırlılıkları Her sorun alanına yönelik yazılı eser bulunamayabilir. Her birey okumaya hazır ve istekli olmayabilir. Okuma düzeyi düşük bireylerde bu teknik etkili olmayabilir. Psikolojik danışma sürecinin başında bu tekniği kullanmak pek de uygun olmayabilir.

Vak’a İncelemesi Vak’a, sorunu olan kişi anlamında ele alınmaktadır. Vak’a incelemesi, bir süreç olarak bireyin sorununun teşhisi ve tedavisini amaçlar. Bireyin sorununa ilişkin test ve test dışı tanıma teknikleri ile çeşitli kaynaklardan gerekli bilgiler toplanmakta, toplana bilgiler ışığında bireyin sorununun niteliği ve nedenlerine ilişkin «teşhis» konmakta, gerekli «tedavi» planları hazırlanarak iyileştirici önlemler alınmaktadır. Vak’a incelemesi bireysel ve çok yönlü bir incelemedir.

Vak’a Konferansı Vak’a ile ilgili toplanmış bilgiler, ilgili uzmanlık alanlarından oluşan ve «vak’a konferansı» adı verilen bir toplantıda değerlendirilir, vak’anın sorunu hakkında «teşhis» konulur ve «tedavi» yöntemleri kararlaştırılır. Vak’a konferansında temel amaç, gruptaki her üyenin farklı uzmanlık alanına ilişkin mesleki bilgilerinden yararlanmaktır.

Vak’a İncelemesi ve Vak’a Kaydı Vak’a kaydı genellikle okullarda öğretmenlerin öğrencilerle ilgili gözlemledikleri önemli ve anlamlı davranışları ve olayları kaydetmeleri, bu gözlem notlarının yığmalı olarak biriktirilip daha sonra bireyle ilişkili olarak değerlendirilmesi yöntemidir. Vak’a incelemesi ise bireyin sorunun bireysel ve çok yönlü incelemesi sürecidir.

Kaynakça Bulut, S. (2010). Bibloterapi yönteminin okullarda psikolojik danışmanlar ve öğretmenler tarafından kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 17-31. Erözkan, A. (2014). Psikolojik danışma ve rehberlikte test dışı teknikler. Ankara: Mentis Yayıncılık. Öner, U. (2007). Bibliyoterapi. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, 7, 133-150. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2018). e- Rehberlik modülü pilotlama çalışmaları başladı. https://orgm.meb.gov.tr/www/e-rehberlik-modulu-pilotlama- calismalari-basladi/icerik/1005 adresinden 25.02.2018 tarihinde alınmıştır. Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları. Şahin, C. (Ed.) (2015). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Pegem Akademi.