Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Makro İktisat.
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Görev 1 31 Ekim e kadar Görev 1’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AHMET HAKİ TÜRKDEMİR, ALTUĞ AYSUN
Dar Anlamda Sosyal Politika Dar anlamda sosyal politika çalışma hayatı merkezlidir. 19. yüzyılın ikinci yarısında Batı Avrupa ülkelerinde, emek ve sermaye.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
İK MAKALESİ.
PSİKANALİTİK YAKLAŞIM
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
BENLİK VE KİMLİK.
Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
RPD-104 SOSYAL PSİKOLOJİ DERSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Gelişim ve Temel Kavramlar
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
DİFERENSİYEL DENKLEMLERİN TARİHSEL GELİŞİMİ
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu

19. yüzyıl, zihince geri olanların eğitimi ve ruh hastalıklarının tedavisi konusunda kuvvetli bir uyanış hareketi içinde geçmiştir. Bu konuda gelişme sağlamak için her şeyden önce, bireyin davranışlarında görülen bozuklukların, zihinsel geriliğinden mi yoksa ruh hastalığından mı veya her ikisinden mi kaynaklandığının ayırt edilmesi gerekiyordu (Özgüven, 2012). Fransa’da Esquirol (1838) ve Sequin (1866) zihin geriliğinin kalıtsal mı yoksa ilk çocukluk yıllarındaki olumsuz nedenlerden mi kaynaklandığını araştırmışlardır (Özgüven, 2012).

19. yüzyılın ilk deneysel psikologları, insan davranışının genel kuralları bulmaya ve davranışı açıklamaya ağırlık vermişlerdir (Özgüven, 2012). Psikolojik testlerin temelinde işlevsel bir kavram olarak “bireysel farklar” bulunmaktadır. Psikolojik testler bireysel arasında yetenek ve tipik davranışları yönünden var olan bireysel farkları ölçmeyi amaçlamaktadır (Özgüven, 2012).

Psikolojik testler iki temel kaynaktan yararlanarak geliştirilmiştir Psikolojik testler iki temel kaynaktan yararlanarak geliştirilmiştir. Bunlardan biri, Darwin, Galton ve Cattel’in “bireysel farkların ölçülmesi” üzerindeki çalışmaları, ikincisi ise Herbart, Weber, Fechner ve Wund’un “psikofizik” konular üzerindeki çalışmalarıdır (Özgüven, 2012).

Francis Galton’un Katkisi Sir Francis Galton zihinsel farkların çok “karmaşık” olduğuna inanmıştır, bu karmaşık zihinsel fonskiyonların daha “ basit” olan duygusal fonksiyonlarsan yordanabileceğini düşünmüştür(Özgüven, 2012). Galton bugün de kullanılan “ Dereceldnrieme Ölçekleri”, “Serbest Çağrışım Teknikleri” ve “Anket” gibi soru sorma teknik ve yöntemlerine öncülük etmiştir (Özgüven, 2012).

Cattel’in Zeka Testleri İlk olarak “Zeka Testi” (Mental Test, 1990) terimi, Cattel tarafından, yazdığı bir makalede kullanılmıştır (Özgüven, 2012). Cattell’ın geliştirdiği zeka testi, bireysel olarak uygulanan, bireylerin kas gücünü, hareketin hızını, ağrıya karşı olan hassasiyetini, görme ve işitmedeki hassasiyetini, görme ve işitmedeki hassasiyetini, ağırlıkları ayırt edebilme, reaksiyon zamanı ve bellek gücü gibi test durumlarından oluşmaktaydı (Özgüven, 2012).

Binet ve Bireysel Zeka Testlerinin Doğuşu Binet Testi, bireysel bir testtir. Binet testi bir çok revizyona uğramıştır. Revize edilmiş en iyi formu L.M. Terman (1916) adaptasyonudur. Stnadford- Binet( 1937) revizyonundan iki yıl sonra David Wechsler (1939) ilk yetişkinler zeka testini geliştirdi. (Özgüven, 2012).

Genel Yetenek Testleri Zeka testleri, bireysel olsun grup testleri olsun başlangıçta, bireyin genel zihin gelişimine ilişkin tek bir puan veriyordu. William Stern ( 1912) zekanın genel bir yetenek olduğunu ifade etmiştir (Özgüven, 2012). Daha sonra Faktör analizi teknikleri gelişmeye başlayınca, İngiliz psikolog Charles Spearman (1904) zeka ile ilişkili olarak “İki Faktör Teorisini” geliştirmiştir. Faktör analizi geliştikçe Thurstone (1935) ve diğerleri zekanın genel yetenekten değil bazı temel faktörlerden oluştuğunu iddia etmiştir (Özgüven, 2012).

Başarı Testleri Okullarda başarının değerlendirilmesi, 19. yüzyılın ortalarına kadar “sözlü” sınavlarla yapılmaktaydı (Özgüven, 2012). Sözlü sınavların yanına yazılı sınavların da katılması çabaları Horoce Mann (1845)’ın eleştirileri ile başlamıştır (Özgüven, 2012). Objektif testlerin bir başlangıcı olarak, İngiliz George Fisher’in kalitatif nitelikleri ölçmede, bugünkü derecelendirme ölçeklerine benzer (Özgüven, 2012).

Kişiliğin Ölçülmesi Kişiliğin Ölçülmesine ilişkin ilk yaklaşımlara örnek olarak Kraepelin (1892’in “Serbest Çağrışım Testi” gösterilebilir (Özgüven, 2012). Farklı amaçlar için kullanılmış olmakla birlikte, bugün de kişiliğin ölçülmesinde kullanılan “derecelendirme ölçekleri” ile “ anket” ve “ envanterleri” gibi sor cevap yöntemlerinin, Galton, Pearson ve Cattell tarafından daha önceleri hazırlanmış olduğu bilinmektedir (Özgüven, 2012).

İlgilerin Ölçülmesi İlgi envanterleri sanayi gelişmesine paralele bir gelişme göstermiştir. Frank Parson’un ilk adını koyduğu “ mesleki rehberlik” faaliyetleri ve işe ve mesleğe yöneltme önem kazanmıştır. Strong 1927 yılında “Strong Mesleki Envanteri” ni geliştirmiştir. Kuder 1934 yılında “Kuder Tercih Envanterini” geliştirmiştir. (Özgüven, 2012).

Tutumlarin Ölçülmesi Tutumların ölçülmesi hareketi yirminci yüzyılın başında olmuş ve öncülüğünü L.L. Thurstone (1929) yapmıştır (Özgüven, 2012). Daha sonra Likert (1932) biraz farklı bir yaklaşım kullanılarak, pozitiften-negatife doğru beşli bir dereceldirme ölçeği kullanmıştır (Özgüven, 2012).

kaynakça Özgüven, İ. E. (2012). Psikolojik Testler.Nobel yayıncılık. Ankara.