İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ (Madde No:6)
KAPSAM Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ilgili yıllar beyan ettikleri matrahlarını/ vergilerini/ gayrisafi tutarlarını Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar (31 Ağustos 2018) kanunda belirlenmiş oranlarda arttırırlarsa, anılan yıllar için matrah artırımı yapılan vergiler açısından inceleme ve tarhiyat yapılamayacaktır. Artırımında bulunulmayan yıllar, dönemler ve vergiler için idarenin inceleme hakkı bulunmaktadır. Matrah artırımı 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılları için yapılabilmektedir.
HANGİ VERGİLERDE MATRAH ARTIRIMINA GİDİLEBİLİR? Gelir Vergisi matrahları Kurumlar Vergisi matrahları Katma Değer Vergisi matrahları Gelir Vergisi Tevkifat matrahları Personel ücretlerinden ödenen gelir vergisi kesintileri(94/1-1) Serbest meslek faaliyetlerinden dolayı ödenen gelir vergisi kesintileri (94/1-2) Yıllara sari inşaat işleri dolayısıyla ödenen gelir vergisi kesintileri (94/1-3) Gayrimenkul sermaye iradı kesintileri (94/1-5) Zirai mahsul ve hizmetlerden yapılan vergi kesintileri (94/1-11) Esnaf muaflığından yararlananlara yapılan ödemelerden yapılan vergi kesintileri (94/1-13)
HANGİ VERGİLERDE MATRAH ARTIRIMINA GİDİLEBİLİR? Kurumlar Vergisi tevkifat matrahları Yıllara sari inşaat işi yapan kurumlardan yapılan vergi kesintileri (15/1-a) Kooperatiflere ait taşınmazların kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemesi kesintileri (15/1-b) Yıllara sari inşaat işi yapan dar mükellef kurumlardan yapılan vergi kesintileri(30/1-a)
Yıllık Gelir Ve Kurumlar Vergisi Matrahı Artırımları: Yıllık gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ilgili yıllar beyanlarını 31 Ağustos 2018 tarihine kadar aşağıda belirlenmiş oranlarda artırırlarsa, anılan yıllar için bu vergiler açısından inceleme ve tarhiyat yapılamayacaktır. YILLAR Artırım Oranı (%) 2013 35 2014 30 2015 25 2016 20 2017 15
Arttırılacak matrahlar; üzerinden % 20 oranıyla vergi hesaplanacaktır. Ancak; artırımda bulunulan yıla ilişkin yıllık beyannameler kanuni sürelerinde verilmiş ve tahakkuk eden vergiler zamanında ödenmişse, ayrıca bu vergi türleri açısından Kanunun kesinleşmiş alacakların yeniden yapılandırılması ve dava veya uzlaşma safhasındaki alacaklarla ilgili hükümlerinden faydalanılmamışsa vergi oranı % 15 olarak dikkate alınacaktır. Arttırılacak matrahlar kanunda belirtilen asgari matrahlardan az olamayacaktır. İlgili yılda zarar beyan edilmiş yada sair nedenlerle matrah oluşmamışsa asgari matrahlar dikkate alınacaktır.
% 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi Kurumlar Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Kurumlar Vergisi YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2013 36.190 7.238,00 5.428,50 2014 38.323 7.664,60 5.748,45 2015 40.701 8.140,20 6.105,15 2016 43.260 8.652,00 6.489,00 2017 49.037 9.807,40 7.355,55 TOPLAM 207.511 41.502,20 31.126,65
Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi Bilanço Usulüne Göre Defter Tutan Gelir Vergisi Mükelleflerinde (Serbest Meslek Erbabı Dahil) Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2013 18.095 3.619,00 2.714,25 2014 19.155 3.831,00 2.873,25 2015 20.344 4.068,80 3.051,60 2016 21.636 4.327,20 3.245,40 2017 24.525 4.905,00 3.678,75 TOPLAM 103.755 20.751,00 15.563,25
Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi İşletme Hesabına Göre Defter Tutan Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2013 12.279 2.455,80 1.841,85 2014 12.783 2.556,60 1.917,45 2015 13.558 2.711,60 2.033,70 2016 14.424 2.884,80 2.163,60 2017 16.350 3.270,00 2.452,50 TOPLAM 69.394 13.878,80 10.409,10
Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi Beyana Tabi Geliri Sadece Gayrimenkul Sermaye İradı (Kira Geliri) Olanlarda Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi (istisna dikkate alınmaz) YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2013 3.619,00 723,80 542,85 2014 3.831,00 766,20 574,65 2015 4.068,80 813,76 610,32 2016 4.327,20 865,44 649,08 2017 4.905,00 981,00 735,75 TOPLAM 20.751,00 4.150,20 3.112,65
Geliri, kar payı, alacak faizi gibi menkul sermaye iradı olanlar için ise işletme hesabına göre defter tutanlar için belirlenen asgari hadlerden aşağı matrah dikkate alınamayacaktır. İşe başlama yada bırakma gibi nedenlerle kıst dönem faaliyette bulunanlar için yukarıda belirtilen asgari matrahlar, faaliyette bulunulan ay sayısı (ay kesirleri tam sayılmak suretiyle ) dikkate alınarak hesaplanacaktır.
Stopaja tabi yatırım indiriminden (GVK geçici 61 Stopaja tabi yatırım indiriminden (GVK geçici 61.md) yararlanmış olan kurumlar vergisi mükelleflerinin, kurumlar vergisi matrahlarının yanı sıra ilgili yılda beyan ettikleri yatırım indirimi stopajı vergi tutarlarını da yıllar itibariyle belirtilen oranlarda artırmaları şarttır. (2013 yılı için % 35, 2014 yılı için % 30, 2015 yılı için % 25, 2016 yılı için % 20 ve 2017 yılı için % 15)
Yatırım indirimi tevkifatı muhtasar ile beyan edilmemişse bu tevkifat matrahları kurumlar vergisi mükellefleri için belirlenen asgari matrahların % 50 sinden az olmamak üzere gerçek tutarlarıyla beyan edilecek ve üzerinden % 15 oranında vergi hesaplanacaktır. YILLAR MATRAH ARTIRIM ORANI (A) BEYAN EDİLMESİ GEREKEN STOPAJ MATRAHININ ASGARÎ TUTARI (B) 2013 35% 18.095 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2014 30% 19.161,50 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2015 25% 20.350,50 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2016 20% 21.630 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2017 15% 24.518,50 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı
Matrah artırımında bulunulması, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanılmış olan vergi incelemesi ile takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine engel teşkil etmez. Ancak bu durumda inceleme ve takdir işlemlerinin, Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ayın başından itibaren 2 ay içerisinde (31 Temmuz 2018 tarihine kadar) sonuçlandırılması gerekir. Bu sürede sonuçlandırılmayan inceleme ve takdir işlemlerine devam edilmez (Md. 5/7). Vergi inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce matrah ve vergi artırımında bulunulması şartı ile bulunan matrah farklarından, artırılan matrahlar düşülür. Varsa kalan kısım için tarhiyat yapılır.
Kanunun yayım tarihinden (18. 05 Kanunun yayım tarihinden (18.05.2018) önce kesinleşen tarhiyatlar (sonuçlandırılmış düzeltme beyannameleri dahil) matrah artırımına esas dönem matrahı ile birlikte dikkate alınır. Yani artırılacak tutar, ilgili dönem matrahı ile kesinleşen tarhiyatlar toplanarak hesaplanır. Kar dağıtımına bağlı stopaj uygulaması matrah artırımı kapsamında değildir.
Artırılan matrahlar üzerinden ödenen vergiler KKEG niteliğindedir. Artırım için verilen beyannamelerden damga vergisi alınmayacaktır. Matrah artırımı uygulaması defter ve belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulanmasına engel teşkil etmemektedir. Matrah artırımında bulunulsa dahi yıllık gelir ve kurumlar vergisine mahsuben daha önce tevkif yoluyla ödenmiş olan vergilerin iadesiyle ilgili olarak inceleme ve tarhiyat yapılabilir.
Artırılan matrahlar üzerinden hesaplanan (tahakkuk eden) vergiler, ilk taksit ödeme süresi içinde (Eylül ayı) peşin olarak ödenebileceği gibi istenirse ikişer aylık aralıklarla 6 eşit taksitte (1,045 katsayı uygulanarak) ödenmesi de mümkündür. Zamanında ödenmeyen taksitler, 6183 sayılı Kanunun 51. maddesine göre gecikme zammı ile takip ve tahsil edilir. Ancak Vergilerin (taksitlerin) zamanında ödenmemesi durumunda matrah artırımının koruyucu hükümlerinden yararlanılamayacaktır.
Matrah artırımı yapılırken geçmiş yıllar zararına dikkat : Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların %50’si, 2018 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilemeyecektir. Bu nedenle matrah artırımı yapılan yıllardan kalan geçmiş yıl zarar tutarları dikkate alınarak matrah artırımına gidilmelidir. Örnek: (A) AŞ’nin 2017 yılı mali zararı 1.000.000 TL ise, bu yılla ilgili matrah artırımında bulunulduğunda, bu zararın 500.000 TL’lik kısmının 2018 ve sonraki yıllar kazançlarından mahsup edilmesi imkanı ortadan kalkacaktır.
Matrah artırımı yapılırken geçmiş yıllar zararına dikkat: 2018/1. ve 2. Dönem Geçici Vergi Beyannamelerinde geçmiş yıl zararı kullanıldıysa bu tutarların düzeltilmesine gerek bulunmamaktadır.
Katma Değer Vergisi Matrah Artırımı : KDV mükelleflerinin yıllar itibariyle beyannamelerinde yer alan “hesaplanan KDV” toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarda artış yapmaları durumunda anılan yıllara yönelik olarak KDV incelemesi ve tarhiyatı yapılamayacaktır. YILLAR Artırım Oranı (%) 2013 3,5 2014 3,0 2015 2,5 2016 2,0 2017 1,5
Artış, matrah üzerinden değil hesaplanan KDV üzerinden yapılacaktır. Aylık olarak artış söz konusu olmayıp ilgili yılın tamamı dikkate alınarak artırılacak vergi hesaplanacaktır. Hesaplama sırasında; ihraç kayıtlı ve dahil işleme belgesi kapsamındaki tecil – terkin kapsamında yararlanılan teslimlerle ilgili hesaplanan ve tecil edilen vergiler, hesaplanan vergiden düşülecektir.
Mükellefin ilgili yıldaki beyanlarında istisna veya sair nedenlerle hesaplanan KDV oluşmuyorsa ya da sadece tecil-terkinli KDV söz konusu ise; KDV artışı gelir ve kurumlar vergisi matrah artışına esas tutarlar üzerinden % 18 oranıyla hesaplanacaktır. Ancak, bu durumda ayrıca yıllık gelir yada kurumlar vergisi matrahı artırımı yapılması da şarttır.
Mükellefin beyannamelerin bazılarında hem istisna hem de diğer işlemlerden kaynaklanan ” Hesaplanan Katma Değer Vergisi” oluşmuyorsa; KDV artırımı yukarıda belirtilen şekilde hesaplanan % 18 oranındaki KDV tutarından az olamayacaktır. Bu kapsama giren mükelleflerin, yıllık gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunmaları zorunludur.
Bir yıllık sürede 3 veya daha fazla beyanname veren mükelleflerin bu beyanlarında yer alan tutarlar tam yıla iblağ edilecektir. Bir yıllık sürede 3 dönemden daha az sayıda beyanda bulunulmuş ise mükelleflerin KDV artırımında bulunabilmeleri için gelir/kurumlar vergisi matrah artırımında bulunması şarttır. Bu durumda KDV artışı gelir ve kurumlar vergisi matrah artışına esas tutarlar üzerinden % 18 oranıyla hesaplanacaktır.
KDV artırımında bulunanlar için vergi incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacaktır. Ancak; sonraki döneme devreden KDV ve iade işlemleri nedeniyle inceleme yapılabilecektir. Sonraki döneme devreden vergiler bakımından yapılacak inceleme sonucunda, artırım yapılan yıllara ilişkin olarak tarhiyat yapılamayacaktır. Sonraki döneme tarhiyat yapılabilecektir.
Örnek: (V) Ltd. Şti. 2017 yılı için KDV artırımında bulunmuş olup, 2017 yılı Aralık ayı KDV beyannamesinde sonraki döneme devreden KDV tutarı 100.000 TL’dir. Artış yapılsa bile 2017 yılı hesapları incelenerek, 2017 yılı KDV indirimlerinin 100.000 TL’lik kısmı reddedilebilir. Bu durumda 2018 yılına devreden KDV kalmayacağından, 2018 yılı vergilendirme dönemlerinde cezalı tarhiyat söz konusu olabilecektir.
Ödenen KDV’nin Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahından İndirilememesi, İade Konusu Yapılamaması : 7143 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (f) bendine göre, vergi artırımı sonucu ödenen KDV, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınamaz. Ayrıca bu tutarlar, KDV beyannamelerine indirim olarak ithal edilemeyeceği gibi, 1 No.lu KDV beyannamelerine göre ortaya çıkan “Ödenmesi Gereken Katma Değer Vergisi” tutarlarından da indirilemez. Ödenen bu tutarların herhangi bir şekilde iade edilmesi de mümkün değildir.
Stopaj (Tevkifat) Artırımları: Ücret ödemeleri, Serbest meslek kazancı elde eden gerçek kişilere yapılan ödemeler, Gayrimenkul sermaye iradı (kira) elde edenlere (kooperatifler dahil, yabancı kurumlara ödenenler hariç) yapılan ödemeler, Yıllara sari inşaat taahhüt işleri yapanlara yapılan ödemeler, Çiftçilerden alınan zirai mahsuller ve hizmetlerle ilgili ödemeler, Vergiden muaf esnaftan yapılan alışlarla ilgili ödemeler, Artışı yapılan tevkifat türü ile ilgili olarak anılan yıla inceleme ve tarhiyat söz konusu olamayacaktır.
Hesaplanacak vergi (%) Ücret Stopajı Artırımları: Özellikle kayıt ve beyan dışı ücret ödemeleri yapan işverenleri ilgilendiren bu düzenlemede, ilgili yıla ait muhtasar beyannamelerde yer alan gayrisafi ücret ödemeleri toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarda hesaplanacak gelir vergisinin beyan edilmesi durumunda, söz konusu yıllara yönelik ücret stopajı incelemesi ve tarhiyatı söz konusu olamayacaktır. YILLAR Hesaplanacak vergi (%) 2013 6 2014 5 2015 4 2016 3 2017 2
Ücret Stopajı Artırımları: En az bir döneme ilişkin beyanname verilmiş olması halinde; Beyan edilmiş ücret ödemelerine ilişkin gayrisafi tutar ortalaması bir yıla iblağ edilerek matrah bulunarak artırım yapılır.
Ücret Stopajı Artırımları: Hiç beyanname verilmemiş olması halinde; İlgili yılda verilen Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinde bildirilen ortalama işçi sayısı kadar işçi, İlgili yılda Aylık Prim ve Hizmet Belgesi hiç verilmemiş ise Kanunun yayımı tarihine kadar verilmiş olması şartıyla verilen ilk Aylık Prim ve Hizmet Belgesindeki işçi sayısı kadar işçi, Aylık Prim ve Hizmet Belgesi hiç verilmemiş ise en az iki işçi, çalıştırıldığı kabul edilmek ve ilgili yılın son vergilendirme döneminde geçerli olan asgari ücretin brüt tutarı esas alınarak matrah bulunur.
Hesaplanacak Vergi Oranı (%) Gerçek Kişilere Yapılan Serbest Meslek Ödemesi Stopajı Artırımları Bu kapsamda yapılacak stopaj artışında, ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarda vergi artışı yapılacaktır. YILLAR Hesaplanacak Vergi Oranı (%) 2013 6 2014 5 2015 4 2016 3 2017 2
Gerçek Kişilere Yapılan Serbest Meslek Ödemesi Stopajı Artırımları Yabancı kurumlara serbest meslek kazancı çerçevesinde yapılan ödemelerle ilgili yapılması gereken stopaj bu kapsama girmemektedir. Dönem içerisinde bir ya da daha fazla muhtasar beyanname verilmiş olması halinde sadece verilen beyannamelerdeki tutarların toplamı dikkate alınır. Yıla iblağ edilmez. Matrah artırımında bulunulan yıl içinde hiç muhtasar beyanname verilmemiş olması veya verilmekle birlikte artırılması istenen ödeme türünün beyannamede bulunmaması halinde, İlgili yıllara ilişkin Bilanço esasına göre defter tutanlar için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarlarının % 50 si üzerinden artırım yapılır. (oran % 15)
Gerçek Kişilere Yapılan Serbest Meslek Ödemesi Stopajı Artırımları Bu fıkra uyarınca artırımda bulunulması durumunda ayrıca gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş olması şartı aranmaz.
Gayrimenkul Sermaye İradı (Kira) Elde Edenlere Yapılan Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: Bu kapsamda yapılacak stopaj artışında, ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarla vergi artışı yapılacaktır: Anılan yılda bu kapsamda beyan yoksa, geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşan gelir vergisi mükelleflerindeki matrah artışında geçerli asgari matrah tutarının üzerinden %15 oranıyla vergi hesaplanır.
Yıllara Sari İnşaat Taahhüt İşleri Yapanlara Yapılan Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: İnşaat taahhüt işi yapan yabancı veya Türk kurumlarına yapılacak ödemeler de; ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden %1 oranında vergi hesaplanır. Eğer ilgili yılda bu kapsamda beyan yoksa, bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için geçerli olan asgari matrah tutarları üzerinden % 3 oranıyla vergi hesaplanır.
Çiftçilere Yapılan Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: Çiftçilere Yapılan ödemelerde; ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı (bir yıla iblağ edilmeksizin) üzerinden İlgili Yıllarda Geçerli Tevkifat Oranının %25’i oranında vergi artışı yapılacaktır. Anılan yılda bu kapsamda beyan yoksa, bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için geçerli olan asgari matrah tutarları üzerinden % 2 oranıyla vergi hesaplanır.
Esnaf Muaflığından Yararlananlara Yapılan Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: Esnaf Muaflığından Yararlananlara Yapılan ödemelerde; ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden İlgili Yıllarda Geçerli Tevkifat Oranının %25’i oranında vergi hesaplanacaktır. Anılan yılda bu kapsamda beyan yoksa, bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için geçerli olan asgari matrah tutarları üzerinden % 5 oranıyla vergi hesaplanır.
Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Matrah artırımı için Ağustos ayı sonuna kadar (31 AĞUSTOS 2018) Vergi Dairesine müracaat edilmelidir. Matrah veya vergi artışı nedeniyle hesaplanan vergilerin kısmen yada tamamen ödenememesi halinde, matrah artırımı hükümlerinden yararlanılamayacaktır. Ödenemeyen tutarlar 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre gecikme zammı ile tahsil edilecektir.
Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Artırımlar nedeniyle ödenen vergiler gider kaydedilemez, indirim, mahsup ve iade konusu yapılamaz. Bu Kanunun yayımından önce yapılan ve kesinleşen vergi tarhiyatları mükellefin beyanına eklenerek artışa esas tutar bulunacaktır.
Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Kanunun yayımından önce başlamış ve devam eden incelemeleri bulunan mükelleflerin matrah yada vergi artışı yapma hakları bulunmaktadır. Daha önce incelenmiş yıllar için artırımda bulunulabilir. Belgeleri tamamen yada kısmen sahte olarak düzenleyenler ile defter ve belgelerini yok eden yada yok edip sahifelerini değiştirenler ile terör örgütünden hüküm giyenler ve terör örgürü kapsamında inceleme ve araştırma yapılması talep edilenler matrah ve vergi artışı hükümlerinden faydalanamayacaktır. Vergi Usul Kanunu’na göre kaçakçılık suçu oluşturan diğer fiilleri işleyenlerin matrah ve vergi artırımı hükümlerinden faydalanabileceği anlaşılmaktadır. Örneğin; sahte fatura kullananlar matrah yada vergi artışı yapabileceklerdir.
Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Matrah ve vergi artışı yapılmış olması, mükellefin anılan yıla ait defter ve belgelerini saklama ve inceleme elemanına ibraz etme sorumluluğunu ortadan kaldırmamaktadır. Matrah veya vergi artışı yapılmayan yıllar yada artışı yapılan yıldaki bu kapsama girmeyen vergiler açısından inceleme ve tarhiyat yapılması mümkündür. Matrah ve vergi artışları; yıllık gelir ve kurumlar vergisi, KDV ve bazı stopajları kapsamaktadır. Bu vergiler dışındaki vergi türlerinde (örneğin; ÖTV, damga vergisi, tapu harcı) geçerli değildir.
Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Matrah yada vergi artırımı ile ilgili doğru beyan yapılmaması veya vergi hataları nedeniyle eksik tahakkuk eden vergiler, ilk taksit ödeme süresi sonunda tahakkuk etmiş sayılır. Matrah ve Vergi artırımı yapılan dönemlere ait kanuni süresinde verilmeyen beyannameler için 213 Sayılı VUK’nun usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarına ilişkin hükümleri uygulanmayacaktır. Mükellefin matrah artırımında bulunduğu yılla ilgili olarak bu vergiler açısından bir vergi iadesi söz konusu ise, matrah artışı bu incelemenin yapılması ve sonucunda işlem yapılmasını engellemeyecektir.
Örnek: (B) Ltd. Şti 2015 yılında sonuçlanan yıllara sari inşaat işlerinden dolayı hak edişlerinden tevkif edilmiş olan 100.000 TL tutarındaki iadeyi almıştır. Anılan yıla ilişkin olarak matrah artırımında bulunsa bile, bu iade tutarı kapsamında daha sonra vergi incelemesi yapılabilecek, buna ilişkin olarak cezalı vergi istenilebilecektir.
Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Matrah veya vergi artışı sadece artırılan vergi türü açısından bir koruma sağlamaktadır. Örneğin; kurumlar vergisi matrahını arttıran mükellef KDV artırımı yapmaz ise, KDV açısından yapılacak bir incelemede bulunan matrah farkı üzerinden cezalı KDV tarhiyatı yapılabilir. Matrah yada vergi artışı, artırımı yapılan yıl için koruma sağlamaktadır. Örneğin; 2013 yılı için KDV artırımı yapan mükellefin bu artırımı 2013 yılına avantaj sağlarken, artırım yapılmamışsa 2014 yılı inceleme sonuçlarına bir faydası olmayacaktır.
Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Matrah ve vergi artırımı yapılacak yıllarda faaliyette bulunmuş ve gelir elde etmiş olmakla birlikte bu faaliyetlerini ve gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakan gelir vergisi mükellefleri TC Kimlik numaralarını, yabancı gerçek kişiler ise varsa yabancı kimlik numaralarını ya da yeni alacakları kimlik numaralarını kullanarak artırımda bulunabileceklerdir.
ÖDEME Peşin ödeme seçeneği tercih edilirse tahakkuk eden verginin tamamının en geç 30 Eylül 2018 tarihine kadar ödenmesi şarttır. İlk taksiti Eylül 2018 tarihinden başlamak üzere ikişer aylık dönemler itibarıyla 6 taksitle ödenmesi mümkündür. 6 taksitli ödeme talep edilirse 1,045 katsayısı uygulanır. Vergi Tutarı x 1,045 = Toplam Ödenecek Tutar Toplam Ödenecek Tutar / 6 = Aylık Taksit Tutarı
İncelemesi Devam Edenlerde Matrah ve Vergi Artırımı Kanunun yayımından önce başlamış ve tamamlanmamış vergi incelemelerine muhatap olan mükellefler matrah veya vergi artırımında bulunabilirler. Ancak matrah yada vergi artırımında bulunan mükellefler nezdindeki anılan dönemlere ait incelemelerin Kanunun yayımını takip eden ayın başından itibaren 2 ay içinde (31 Temmuz 2018 tarihine kadar) sonuçlandırılamaması halinde (iade taleplerine ilişkin incelemeler hariç) incelemeye devam edilemez. Takdir işlemleri için de aynı şekilde hareket edilecektir.
İncelemesi Devam Edenlerde Matrah ve Vergi Artırımı İncelemenin sonuçlandırılması; inceleme raporları yada takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal etmesidir. Eğer incelemeler bu süre içinde tamamlanırsa, inceleme raporlarının ve takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilmesinden önce matrah yada vergi artışında bulunulmuş olması şartıyla, bulunan farklar matrah ve vergi artışından düşülerek işlem yapılacaktır. Mükellefin beyan ettiği matrah yada vergi artışının üstünde bir fark kalıyorsa tarhiyat bu kalan kısım için söz konusu olacaktır.
Örnek: Bu Kanunun yayımından önce başlamış olan vergi incelemesi 2018 yılı Temmuz ayında sonuçlandırılmış olup, mükellefin 2013 yılı için 100.000 TL kurumlar vergisi matrah farkı tespit edilmiştir. Mükellef anılan yıl için inceleme raporunun vergi dairesi kayıtlarına intikalinden önce 2013 yılı için kurumlar vergisi matrahını 80.000 TL olarak arttırmıştır. Buna göre; inceleme raporu ile tespit edilen matrah farkından mükellefin beyan ettiği matrah artışı düşülmek suretiyle kalan (100.000 TL - 80.000 TL =) 20.000 TL’lik kısmı üzerinden mükellefe tarhiyat yapılacaktır. Mükellefin 20.000 TL’lik bu tarhiyat için, bu Kanunun inceleme ve tarhiyat safhasındaki alacakların yapılandırılmasıyla (Madde 4) ilgili hükümlerinden faydalanması mümkündür.
İncelemesi Devam Edenlerde Matrah ve Vergi Artırımı Matrah artırımı yapan şirketlerin ilgili dönem matrahlarının zarar olması ve incelemelerin 31 Temmuz 2018 tarihine kadar tamamlanması sonucu «tarhiyat olmaksızın sadece zarar azaltımı öngörülmesi halinde» kabul edilmeyen zarar tutarı ilgili dönemde beyan edilen zarardan düşüldükten sonra kalan zararın %50’si 2018 ve müteakip yıl kazançlarından mahsup edilebilecektir.
Örnek: Matrah artırımından yararlanan şirkete ilişkin Kanunun yayımından önce başlamış olan vergi incelemesi 2018 yılı Temmuz ayında sonuçlandırılmış olup, mükellefin 2017 yılı için 160.000 TL zarar azaltılması tespit edilmiştir. (Mükellefin ilgili yıl zararı 240.000 TL) Bu durumda (240.000 – 160.000) = 80.000 TL’nin %50’si olan 40.000 TL 2018 ve müteakip yıl kazançlarından mahsup edilebilecektir. İnceleme olmasaydı 240.000 TL’nin %50’si olan 120.000 TL’nin mahsubu mümkündü.
Saygılarımızla,
Katılımınız İçin Teşekkür Ederiz… AS / NEXIA TÜRKİYE Adres: Büyükdere Caddesi No:23 Kat:7 34381 Şişli / İSTANBUL / TÜRKİYE Tel: 0212 225 68 78 Web: www.nexiaturkey.com.tr AS NEXIA TÜRKİYE