Bolonya Süreci: Program Geliştirme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bozok Üniversitesi Bologna Süreci Uyum Çalışmaları
Advertisements

ÖĞRENME ÇIKTILARI Öğrenme Çıktıları :
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ YAŞAM BOYU ÖĞRENME
Bolonya Süreci: Program Geliştirme
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ

BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının Çalışmaları Prof. Dr. Oğuz ESEN.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
T.C. MALTEPE ÜNİVERSİTESİ BOLONYA SÜRECİNE GEÇİŞ ÇALIŞMALARI ADIM ADIM BOLONYA YASEMİN KİLİT AKLAR 28 Nisan 2010.
 Avrupa Üniversiteler Birliği, Avrupa Üniversitelerini temsil eden tek kuruluştur.  Avrupa genelinde Yükseköğretim kurumlarının bütünleşmesini sağlayarak.
Bologna Süreci Nedir? Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek.
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Mustafa Kemal Üniversitesi
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
BOLOGNA SÜRECİ KALİTE GÜVENCESİ & AKREDİTASYON
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Dr. Armağan Erdoğan KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ 11 OCAK 2011 Yükseköğretimin Uluslararası Boyutu.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ Eğitimde Yeniden Yapılanma: Program Geliştirme
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
ÖĞRENME ÇIKTISI (LEARNING OUTCOME)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BOLOGNA SÜRECİNDE ÖĞRENME ÇIKTILARINA DAYALI EĞİTİM
PROGRAM TASARIMI
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
AKTS/DE ve TANINMA ÇALIŞTAYI -HEDEFLENEN ÖĞRENME ÇIKTILARI- Naci CANGÜL Çalıştaylara katılanlar; Program çıktıları, ders amaç ve hedefleri, öğrenme çıktıları,
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
BEK ÜYELERİNİ BOLOGNA SÜRECİ HAKKINDA BİLGİLENDİRME
Proje, Performans Değerlendirme
PAYDAŞ GÖRÜŞLERİ Yrd.Doç.Dr.Maviş Emel KULAK KAYIKCI
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ 30 NİSAN 2012,İZMİR N.KÜRŞAD SOLAK AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ KONSEYİ BAŞKANI.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
Öğrenci İş Yüküne Dayalı AKTS Kredisi Hesaplama. Giriş Üniversitemiz senatosunun 3 Mayıs 2013 tarihinde aldığı karar gereği eğitim öğretim yılından.
BOLOGNA SÜRECİ 01 Temmuz 2011 – Giresun. BOLOGNA SÜRECİ - TARİHÇE  25 Mayıs 1998: Sarbonne Ortak Deklerasyonu  19 Haziran 1999: Bologna Deklarasyonu.
STRATEJİK YÖNETİM VE PLANLAMA
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
EĞİTİM BİR KÜLTÜRLEME ARACIDIR Kasıtlılık: Planlı olma.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
28 Mayıs 2010 Maltepe Üniversitesi Eğitimde Kalite Çalışmaları, BTA Dönemi Bolonya Uzmanları Ulusal Takımı Projesi “Yeni Kurulan Yükseköğretim.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
AKTS KOORDİNATÖRLERİ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 13 Mayıs 2014.
AKREDİTASYON SÜRECİ: ANA KONULAR VE İŞLEYİŞ
AKTS Hesaplaması.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bologna Süreci Koordinatörlüğü
İnsan Kaynakları Yönetiminin
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Öğretimin Planlanması
ÖĞRENME ÇIKTILARI HAZIRLAMA VE ÖĞRENCi İŞ YÜKÜ HESABI
İnsan Kaynakları Yönetiminin
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ BOLOGNA SÜRECİ ÇALIŞMALARI
T.C. Yükseköğretim Kurulu
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
Sunum transkripti:

Bolonya Süreci: Program Geliştirme Kocaeli Üniversitesi Bolonya Süreci: Program Geliştirme İsmet Şahin Eğitim Fakültesi

Avrupa Birliği-Eğitim Öğretim Hedefi ‘ 2010 BİLGİ AVRUPASI ’ Dünya Lideri Eğitimde farklılıklar korunarak ortak hedeflerin benimsenmesi, Açıklık, Karşılıklı güven ve tanıma, Birbirinin deneyimlerinden yararlanma . Bologna Sürecinin, Avrupa birliği eğitim-öğretim sürecinin bir alt katmanı olduğunun verilmesi, . 2000 yılında strateji (Lisbon )belirleniyor . eğitim-öğretimin hedefe kilitlenmesi (Europe of Knowledge) 2000 yılındaki üye sayısının artması ile çok ciddi bir sıçrama kaydediliyor . İlk üç slide ın referansı: http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/et_2010_en.html

YÜKSEK ÖĞRETİM HEDEFİ Bologna ‘Magna Charta Universitatum’ 1988 Bologna Süreci 1999 29 ülke 1. Kolay anlaşılır ve karşılaştırılabilir dereceler (Diploma Eki); 2. Temel olarak üç seviye yüksek öğrenim: lisans, lisansüstü, doktora 3. Ortak Kredi sistemi (ECTS) 4. Öğrenci/Öğretim üyesi hareketliliği 5. Kalite güvencesi konusunda işbirliği 6. Yüksek öğrenimde Avrupa boyutu

Yükseköğretimde Toplam Kalite EĞİTİM KALİTESİ Öğretim Üyesi Kalitesi Program Kalitesi Yönetsel Kalite Toplumsal Hizmet Kalitesi ARAŞTIRMA KALİTESİ Fiziksel/Yan Hizmet Kalitesi Kaynak Araç Gereç Kalitesi

Bologna Sürecinde Üniversiteden Beklenenler Bologna sürecine uyum kararlılığı, yönetsel destek verilmesi Bologna sürecinin tanıtılması ve paydaşların sürece katılımının özendirilmesi Üniversitede Bologna Süreci çalışma grubu kurulması Bu amaçlar doğrultusunda stratejik plan yapılması Öğretim programlarının gözden geçirilmesi Sürekli kalite iyileştirilme mekanizmalarının kurulması (STRATEJİK PLAN) Bologna sürecine bütün programlar düzeyinde katılımın sağlanmasıdır.

PROGRAM HEDEFLER İÇERİK/ KONULAR EĞİTİM ÖĞRETİM DURUMU Değerlendirme Müfredat - Program Üniversitemiz Programları Sorunlarımız

PROGRAM GELİŞTİRME EYLEM PLANI Sadece bir ya da bir kaç çalışma grubu bu süreci gerçekleştiremez Planla / Model Geliştir Çalışma Gruplarını Belirle Her ABD/MYO/ Fakülte kendi programlarını geliştirmeli. Hizmetiçi Eğitim Ver Programı Geliştirsinler Zaman alacaktır ve kağıt üzerinde değişiklik yeterli olmayacaktır. Denetle ve Değerlendir Eksiklikleri Gider/Geliştir Program geliştirme süreklidir ve uzman desteği gerektirir. Bir birim oluşturulmalıdır.

PROGRAM GELİŞTİRME MODELİ Eğitim FELSEFE İHTİYAÇ ANALİZİ HEDEFLER Öğrenme Ürünleri DERSLER KATALOG (ABET) EĞİTİM & ÖĞRETİM ÖLÇME & DEĞER. DÖKÜMANTASYON

EĞİTİM ANLAYIŞI ÖĞRENCİ MERKEZLİ ANLAYIŞ: Öğrencilerin etkin katıldığı, problem çözme, proje, araştırma inceleme vb. öğrenci merkezli yöntemlerin kullanıldığı. Öğretmen öğretiminin asgari düzeye çekildiği eğitim anlayışı. SORUN MERKEZLİ ANLAYIŞ: Toplumsal ve mesleki sorunları temel alarak bu sorunları tanıyan ve üstesinden gelme bilgi ve becerisine sahip bireyler ve program YETERLİLİĞE DAYALI TASARIM: Öğrencilerin icra edecekleri olası mesleklerin yeterliliklerine sahip olmaları için ne bildikleri değil bildikleriyle ne yapabildiklerinin önemli olduğu bu yeterliliklerin kazandırılmaya çalışıldığı anlayış ÇEKİRDEK TASARIM: Mesleki yeterlilikleri sağlayacak konu ya da derslerin merkezde zorunlu kişisel gelişimi sağlayacak sosyal ve kültürel derslerin zengin alternatifler sağlayarak seçmeli olduğu anlayış.

İHTİYAÇ ANALİZİ DELPHI TEKNİĞİ: Uzmanların ortak görüşüne başvurmaktır. Ortak görüş ve düşünceleri belirlemek üzere bireylerden mektup ya da anket aracılığıyla alınan raporların değerlendirilmesine dayanan bir tekniktir. MESLEK / İŞ ANALİZİ: Mesleklerin beceri profilleri (mesleki yeterlikleri) çıkarılarak yeterlilik alanları belirlenir ve iş analizi çalışmalarına dayanır. Programlar bu yeterlilikleri içerip içermediği açısından gözden geçirilir. Meslek İş analizine göre daha kısa sürede ve kolay gerçekleşir. İşlem basamakları bellidir. KAYNAK TARAMA: Literatür Tarama, Rapor İnceleme, Mevcut programlan inceleme DACUM

MESLEK PİRAMİDİ Meslek iş analiziyle alt işler belirlenir En Üst İş Adı İş Tanımı Genel Yeterlikler Yapacağı İşler Değerlendirme Paneli Meslek iş analiziyle alt işler belirlenir İş Analizi Meslek iş analiziyle alt işler belirlenir Geçerlilik Değerlendirme Paneli Planlama, Materyal Geliştirme, Öğretim, Ölçme ve Değerlendirme Basamaklar MESLEK – KONU ALANI – GENEL KÜLTÜR Ön Dacum Paneli Devletin eğitim öğretimle ilgili her türlü işini yerine getirme sorumluluğu taşır Öğretmen En Alt

Görev Pastanızdaki En Büyük Dilimleri Tanımlayınız Meslek/İş Analizi Görev Pastanızdaki En Büyük Dilimleri Tanımlayınız 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Diğer 2 3 1 4 8 5 7 6 Görev Tanımı: Başarılı bir işçinin işinde göstermesi yada yapması gereken genel yeterlilik alanları

DACUM Süreci AKTİVİTE KATILIMCILAR ÇIKTILAR Yöneticiler Planlama Yöneticiler Öğretim üyeleri Literatür tarama Çalıştayın belirlenmesi Çalıştay yöneticisinin seçimi Katılımcıların seçimi DACUM Çalıştayı/ Paneli Yönetici Katılımcılar DACUM sürecine deneyimli katılımcıların seçimi İş pozisyonlarının sınırlarının çizilmesi Genel yeterliliklerin belirlenmesi Her görev için işlerin belirlenmesi İyi organize edilmiş DACUM tablosunun oluşturulması DACUM Tablosu analizi İlgili işler birleştirilerek dersler oluşturulur Her iş alanı ve ders için öğrenme çıktılarının yazılması Ders Geliştirme Her ders için ana modüller/konuların belirlenmesi ve sıralanması Programların hazırlanması Zamanlama ve ders sürelerinin düzenlenmesi Kaynakların belirlenmesi Değerlendirme mekanizmalarının oluşturulması

Öğrenme Ürünleri / Çıktılar Uluslararası Yeterlilikler: Avrupa Yükseköğretim Alanı Ulusal Hedef: Çağdaş Muassır Medeniyet Örgütsel: İyi İnsan, İyi Vatandaş, Üretken İnsan Kurumsal: Meslek Sahibi, Sosyal, Bilimsel Kişilik Öğrenme Ürünleri I Çıktı Öğrenme çıktısı (ürünleri), öğrenim sürecinin tamamlanmasının ardından öğrencinin ne bileceğini, ne anlayabileceğini veya ne yapabileceğini ifade eden yeterliklerdir. Öğrenme çıktısı, öğretenin amacından ziyade öğrenenin başarısı ile ilgilidir. Bu nedenle öğretim elemanının belirlediği dersin amaçları ile öğrenme çıktıları aynı değildir. BOLONYA: YETERLİK ÇERÇEVESİ

ÖĞRENME ÇIKTILARI – DERS SPESİFİK KAZANIMLAR

Üniversite Katalogu Kataloglar Fakülte Kataloğu ABD Kataloğu Ders Programları ABD Kataloğu MYO Kataloğu Fakülte Kataloğu

DERS Programı DERS TANIMI 1 DERS TANIMI 2 KATILABİLME KOŞULLARI & PROGRAM HEDEFLERİYLE İLİŞKİSİ 3 HEDEFLER YETERLİLİKLER VE ÖĞRENME ÜRÜNLERİ 4 ÖĞRENME ALANLARI KONULAR VE HAFTALARA DAĞILIMI 5 YÖNTEM, STRATEJİ, TEKNİK, vb. 6 DEĞERLENDİRME ve DİĞER KOŞULLAR 7 KAYNAKLAR

ECTS Ders Programı

ABD katalogu

EĞİTİM ÖĞRETİM Öğretim elemanlarının eğitim-öğretim anlayışları ve pratikleri değişmedikçe tüm reform çabaları sonuçsuz kalacaktır. Bu nedenle öğretim elemanlarının çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri konusunda çalışmalara katılmaları kaçınılmazdır. Örnek ders etkinlikleri videolar, internet sayfaları, cd ve dökümanlar şeklinde hazırlanıp dağıtılabilir. Öğrencilerin yeni eğitim ve öğretim anlayışı doğrultusunda bilgilendirilip bilinçlendirilmesi faydalı olacaktır. Bu çalışmalar organize ve uzun soluklu çalışmalar olmalıdır. Mutlaka denetim sistemleri oluşturulmalıdır. Değişim iradesini ve disiplinini yönetim göstermedikçe çabalar yine sonuçsuz kalabilir.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Bu süreçte iki tür değerlendirme ihtiyacı vardır. Programların değerlendirilmesi, öğrenci başarılarının değerlendirilmesi Program değerlendirme sürekli bir iş olmalı ve bu değerlendirme sonuçları doğrudan programlarda düzeltmeleri doğurmalıdır. Sadece bu konuda çalışacak ekiplerden oluşacak birimler oluşturulması çok faydalı olacaktır. Her fakülteden asistan ve öğretim üyelerinin bu çalışmalara katılması sağlanmalıdır.

Program Değerlendirme Modeli Öngörüleri/ Niyet Uygulamada Başarılan/ Performans Am aç/Kazanım Amaç/Kazanım İçerik Genel Ünite, Konu, Tema Öğren - Öğret .Süreci Öğretim Yöntemleri Öğretmen Rolleri Değerlendir. Anlayışı Değerlend ir. Araçları Değerlendir. Araçları Bütünsel Anlamda Uyum Farklılık Değerlendirme/ Değer Yargıları im Yöntemleri Uyum Farklılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Geleneksel Ölçme & Değerlendirme Çoktan seçmeli sorular Doğru yanlış soruları Eşleştirme soruları Tamamlama (boşluk doldurma) soruları Kısa cevaplı sorular Uzun cevaplı sorular Alternatif Ölçme & Değerlendirme Performans değerlendirme Portfolyo Değerlendirme Kavram haritaları Yapılandırılmış grid Tanılayıcı dallanmış ağaç Proje Değerlendirme Dereceleme Ölçekleri Öğrenci başarılarını değerlendirmede çağdaş anlayış ve araçlar konusunda öğretim elemanlarının kendilerini geliştirmeleri kaçınılmazdır. Bu konuda fakülte ve MYO çapında seminerler, toplantılar düzenlenebilir. Örnek ölçme araç ve etkinlikleri videolar, internet sayfaları, cd ve dökümanlar şeklinde hazırlanıp dağıtılabilir. Bu hususta da ciddi bir iradeye ihtiyaç vardır.

PROGRAM GELİŞTİRME MODELİ Eğitim FELSEFE İHTİYAÇ ANALİZİ HEDEFLER Öğrenme Ürünleri DERSLER KATALOG (ABET) EĞİTİM & ÖĞRETİM ÖLÇME & DEĞER. DÖKÜMANTASYON

EYLEM PLANI Planla / Model Geliştir Çalışma Gruplarını Belirle Hizmetiçi Eğitim Ver Programı Geliştirsinler Denetle ve Değerlendir Eksiklikleri Gider/Geliştir