7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MUHTASAR BEYANNAMELER
Advertisements

GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI
YENİDEN YAPILANDIRMA KAPSAMINDA VERGİ ARTIRIMI YAKUP CEYLAN
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
TÜRMOB - TESMER 2014 YILI ŞAHSİ GELİRLERİNİN BEYANI ve veVERGİLENDİRİLMESİNDE ÖZELLİKLİ KONULAR Bölüm 2 1 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
VERGİ USUL KANUNU İLE İLGİLİ ÖZELLİK ARZEDEN UYUŞMAZLIKLAR  Kanuni temsilcilerin ödevi  Re’sen vergi tarhı  İhbarnamenin muhteviyatı, VTR tebliği 
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGAJİK FORMASYON PROGRAMI Öğrenci Numarası: Mehmet Kürşat SOĞANCIOĞLU.
Vergilendirme İşlemleri
N İ HAT CEYLAN YEM İ NL İ MAL İ MÜ Ş AV İ R TARİH VE 6736 SAYILI MALİ AF KANUNU.
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN Ağustos 2016 ANKARA.
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN ( )
6736 Sayılı Bazı Kamu Alacaklarında Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Sunumu BLOOMBERG HT ÖZET SUNUM.
Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması Ekim 2016 Recep Bıyık.
6736 Sayılı Kanuna göre Matrah ve Vergi Artırımı İşletme Kayıtlarının Düzeltilmesi Kazım TEFENLİ SMMM SMMM KAZIM TEFENLİ1 1.
HAZIRLAYANIN; ADI SOYADI; İLVE ÇEBİ NUMARA:
KARAMAN ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
YAPILANDIRMAYA İLİŞKİN 6111 SAYILI KANUN
TARİH VE 6736 SAYILI MALİ AF KANUNU
GELİR VERGİSİ KANUNU’NDA GENÇ GİRİŞİMCİLERE SAĞLANAN KAZANÇ İSTİSNASI
6736 SAYILI KANUN UYARINCA MATRAH ARTTIRIMI
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
Mali Hizmetler Müdürlüğü ARSA RAYİÇ ÇALIŞMALARI
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
130 Maddeden oluşmaktadır
İZAHA DAVET VUK MADDE 370.
Haydar BEKTAŞ Sosyal Güvenlik Denetmeni
BÖLÜM 3-GELİR VERGİSİ & VERGİ MATRAHININ TESPİTİ
Nerden Çıktı Defter Beyan Sistemi;
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
Madde 102 (5510).
Recht effizient Dr. Mustafa Bulut, YMM 15 Aralık 2017
301 Sayılı Gelir Vergisi Genel Tebliği
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF TBMM KABUL TARİHİ : CUMHURBAŞKANLIĞI’NA GÖNDERİLME.
S.M.M.M.-BAĞIMSIZ DENETCİ
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
VERGİ VE DİĞER BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN 31 Mayıs 2018.
ŞİRKET AKTİFİNDEKİ TAŞINMAZLARIN YENİDEN DEĞERLEMESİ
Erdoğan KARAHAN Yeminli Mali Müşavir GSM:
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ
Görev ve Sorumluluklar
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİ DERNEĞİ
İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE KATKILAR, KESİNTİLER ve DENETİM
7143 SAYILI KANUN KAPSAMINDA GÜMRÜK ALACAKLARININ YAPILANDIRILMASI
VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER
MİLLİ İSTİHDAM SEFERBERLİĞİ +2 İSTİHDAM HEDEFİ
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
7143 VERGİ VE DİĞER BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN BURHAN ERAY Mali.
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
19. Diğer Dönen Varlıklar 19. Diğer Dönen Varlıklar 190 Devreden KDV
YENİ BAKANLAR KURULU KARARI ÇERÇEVESİNDE İSTİSNA UYGULAMASI
BÖLÜM – Kurumlar Vergisi
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
2018 Yılında Uygulanacak Yeni Teşvikler
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ 2019
Sunum transkripti:

7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN   TÜRMOB - TESMER 7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF Bölüm 2 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir 1

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI   MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI (MADDE 5) 2

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI Hangi Vergiler İçin Matrah Artırımından Yararlanılabilir ? VERGİ TÜRÜ VERGİLENDİRME DÖNEMİ * GELİR VERGİSİ 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 * KURUMLAR VERGİSİ * GELİR VERGİSİ STOPAJI (GVK; md. 94/1, 2, 3, 5, 11 ve 13) Yıllarına İlişkin Tüm Dönemler * KURUMLAR VERGİSİ STOPAJI (KVK; md. 15/1-a,b, md.30/1-a) * KATMA DEĞER VERGİSİ

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI Matrah / Vergi artırımından yararlanan mükellefler nezdinde, matrah / vergi artırımı talebinde bulundukları vergilendirme dönemleri ve vergi türleri itibarıyla daha sonraki dönemlerde vergi incelemesi ve tarhiyat yapılamayacaktır. ANCAK; Gelir ve kurumlar vergisi için matrah artırımında bulunan mükelleflerin; stopaj iadesi ile ilgili taleplerine ilişkin, Katma değer vergisi için matrah artırımında bulunan mükelleflerin; artırım talebinde bulunulan yılları izleyen dönemlerde yapılacak vergi incelemelerine ilişkin olarak artırım talebinde bulunulan dönemler için, sonraki dönemlere devreden KDV yönünden ve artırım talebinde bulunulan dönemler için ihraç kaydıyla teslimlerden veya iade hakkı doğuran işlemlerden doğan terkin ve iade işlemleri ile ilgili, Tasfiye halinde bulunan kurumların tasfiye dönemlerine ilişkin yıllar için matrah artırımında bulunmaları, tasfiye bitiş beyannamesinin verilmesi üzerine 5520 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin sekizinci fıkrası hükmüne göre yapılacak olan, inceleme ve tarhiyat hakkı saklıdır. Artırımda bulunulan yılları izleyen dönemlerde yapılacak vergi incelemelerine ilişkin olarak artırımda bulunulan dönemler için “Sonraki Dönemlere Devreden KDV” yönünden vergi incelemesi yapılabilecektir. Bu incelemelerde artırımda bulunulan dönemler için tarhiyat önerilemeyecek, elde edilen bulgular artırımda bulunulmayan dönemlerdeki tarhiyatlar için kullanılabilecektir.

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI Matrah / Vergi Artırımı Uygulamasından Yararlanabilecek Olan Mükellefler Kimlerdir? Yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamesi vermek mecburiyetinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, Katma değer vergisi mükellefleri, Bazı ödemelere ilişkin olarak gelir veya kurumlar vergisi tevkifatı yapmakla sorumlu olanlar.

MATRAH / VERGİ ARTIRIMI UYGULAMASINDAN YARARLANABİLECEK MÜKELLEFLER Vergi matrahlarının takdiri için takdir komisyonlarına sevk edilmiş bulunan mükellefler ile haklarında vergi incelemesine başlanılmış olan mükellefler de matrah artırımından faydalanabileceklerdir. Vergiye tabi faaliyet ve gelirleri bulunduğu halde mükellefiyet tesis ettirmemiş ve dolayısıyla hiç beyanname vermemiş olanlar da matrah artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir. Adi ortaklıklar ve kollektif şirketlerde ortaklar, komandit şirketlerde komandite ortaklar, adi komandit şirketlerde komanditer ortaklar, yıllık gelir vergisi beyannamesi vermek zorunda bulunduklarından, bu mükellefler de anılan yıllar için matrah artırımından yararlanabileceklerdir. Zarar beyan eden mükellefler de matrah artırımı yapabileceklerdir. 6

MATRAH ARTIRIMINDAN KİMLER YARARLANAMAZ? Vergi Usul Kanunu’nun 359 uncu maddesinin (b) fıkrasındaki “defter, kayıt ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler” veya bu fiiller nedeniyle incelemesi devam edenler, Terör suçundan hüküm giyenler, Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla haklarında terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu gerekçesiyle adli makamlar, genel kolluk kuvvetleri veya Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafından yürütülen soruşturma ve kovuşturmalar kapsamında vergi incelemesi yapılması, terörün finansmanı suçu veya aklama suçu kapsamında inceleme ve araştırma yapılması talep edilenler, Matrah Artırımından yararlanamazlar.

İNCELEME SONUCUNA GÖRE MATRAH ARTIRIMINDAN YARARLANMA HAKKI ? Vergi Usul Kanunu’nun 359 uncu maddesinin (b) fıkrasında yer alan defter, kayıt ve belgeleri yok etme veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyma veya hiç yaprak koymama veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleme fiillerinden hareketle yapılan vergi incelemesinin tamamlanması sonucu bu fiillerin varlığının tespit edilememesi durumunda ise; Bu durumun tespitine ilişkin raporun mükelleflere tebliği tarihinden itibaren bir ay içerisinde yazılı başvurmaları, matrah ve vergi artırımı sonucu hesaplanan vergileri, raporun tebliğini izleyen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde altı eşit taksitte ödemeleri ve maddede öngörülen diğer şartları yerine getirmeleri koşuluyla bu madde hükümlerinden yararlanırlar.

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI Matrah artırımında bulunacak olan mükelleflerin, yıllık gelir vergisi, kurumlar vergisi ve katma değer vergisi beyannameleri ile vergi stopajlarına ilişkin muhtasar beyannamelerini vermiş oldukları vergi dairelerine 31 Ağustos 2018 tarihine kadar dilekçe ile başvurmaları gerekmektedir. Beyannamelerini elektronik ortamda verme zorunluluğu olan mükellefler matrah ve vergi artırımı başvurularını da elektronik ortamda yapacaklardır. Bu Kanuna ilişkin Tebliğin yayımlanmasından önce mükellefiyeti sona erenler ile hakkında mükellefiyet tesis edilmemiş olanların, Bu Kanun kapsamında verilecek söz konusu bildirimleri elektronik ortamda gönderme zorunlulukları bulunmamaktadır. Bu Kanun kapsamındaki 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yıllarında gelir, kurumlar veya katma değer vergileri ile muhtasar beyanname yönünden değişik vergi dairelerinin mükellefi olanlarca, matrah ve vergi artırımına ilişkin bildirimlerin, en son mükellefiyetleri bulunan vergi dairelerine verilmesi gerekmekte olup, bu bildirimlere dayanılarak tarh edilecek vergiler hakkında söz konusu vergi daireleri tarha yetkili kılınmıştır. Öte yandan, vergi artırımı kapsamına giren dönemler için muhtasar beyanname yönünden merkez veya şubeleri için ayrı ayrı mükellefiyetleri bulunan ve vergi artırımından yararlanmak isteyen mükelleflerin, merkez ve her bir şube için ayrı ayrı vergi artırımında bulunmaları gerekmektedir.

GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI   GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI 10

GELİR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI   2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 takvim yıllarına ilişkin olarak verdikleri yıllık gelir vergisi beyannamelerinde vergiye tabi gelir (matrah) beyan eden gelir vergisi mükelleflerinin bu yıllara ilişkin vergi matrahlarının asgari; 2013 yılı için .......................... % 35, 2014 yılı için .......................... % 30, 2015 yılı için .......................... % 25, 2016 yılı için .......................... % 20, 2017 yılı için .....................,..... %15, oranlarında artırılması gerekmektedir.

YIL ZARAR BEYANI DURUMUNDA MATRAH ARTIRIMI İlgili yıllarda zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hiç beyanname verilmemiş olması halleri de dahil olmak üzere anılan yıllara ilişkin olarak artırılan matrahların asgari tutarları aşağıdaki gibi olmalıdır. YIL ASGARİ MATRAH TUTARLARI (TL) Bilanço Esası & Serbest Meslek Erbabı İşletme Hesabı Esası Basit Usul (Bilançox1/10) GMSİ (Bilançox1/5) Ücret M.S.İ. Diğer Kazanç ve İrat = İşletme 2013 18.095,00 12.279,00 1.810,00 3.619,00 2014 19.155,00 12.783,00 1.916,00 3.831,00 2015 20.344,00 13.558,00 2.034,00 4.069,00 2016 21.636,00 14.424,00 2.164,00 4.327,00 2017 24.525,00 16.350,00 2.453,00 4.905,00

GELİR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI Ticari veya zirai kazancı bilanço esasına veya işletme hesabı esasına göre tespit edilen gelir vergisi mükellefleri ile serbest meslek erbabının, beyannamelerinde diğer gelir unsurlarının bulunması halinde söz konusu mükelleflerin durumlarına göre kendileri için belirlenmiş asgari matrahları dikkate almak suretiyle matrah artırımında bulunmaları yeterli olup, diğer gelir unsurları için ilave yapmayacaklardır. Ticari kazancı basit usulde tespit edilmekle birlikte, bu kazancının yanında beyannamelerinde vergiye tabi başka gelir unsurları beyan eden mükellefler de işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenen asgari matrahları esas alacaklardır. Verdikleri yıllık gelir vergisi beyannamesinde birden fazla gelir unsuru bulunan mükellefler, matrah artırımlarını yıllık beyannamelerinde yer alan toplam matrah üzerinden yapacaklar, gelir unsurlarının bir kısmı itibarıyla artırımda bulunmayacaklardır. İstisna ve indirimler nedeniyle gelecek yıllarda matrahtan indirim konusu yapılabilecek tutarlar ile geçmiş yıl zararları bu fıkra hükmüne göre artırılan matrahlardan indirilemez.

GELİR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI Çözüm: Bu verilere göre mükellefin ilgili yıllarda artırması gereken gelir vergisi matrah tutarları aşağıdaki gibidir: 2013 … %35 … 35.000,00 TL 2014 … %30 … 12.783,00 TL (Asgari Matrah) 2015 … %25… 13.558,00 TL (Asgari Matrah) 2016 … %20 … 15.000,00 TL 2017 … %15 … 16.500,00 TL Mükellef ilgili yılların tamamı için matrah artırımında bulunabileceği gibi, bu yılların bir veya birkaçı için de matrah artırımında bulunabilir. Artırılan matrahlar üzerinden Kanunda belirtilen oranda hesaplanan verginin, yine Kanunda belirtilen süre ve şekillerde ödenmesi gerekmektedir. Örnek: İşletme hesabı esasında vergilendirilen Bay (A)’nın 2013-2017 dönemlerine ilişkin beyan durumu aşağıdaki gibidir. 2013 …… 100.000 TL kâr 2014 …… 20.000 TL kâr 2015 …… 10.000 TL zarar 2016 …… 75.000 TL kâr 2017 …… 110.000 TL kâr  

KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI Bu Kanunun Matrah Artırımına İlişkin hükümlerinden yararlanmak isteyen kurumlar vergisi mükelleflerin 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 hesap dönemlerine ilişkin olarak verdikleri yıllık kurumlar vergisi beyannamelerinde beyan ettikleri matrahlarını aşağıdaki tabloda belirtilen asgari matrah tutarlarından az olmamak üzere belirlenen oranlarda artırmaları gerekmektedir. Bu yıllarda zarar beyan eden veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrahı oluşmayan ya da hiç beyanname vermeyen mükelleflerde matrahlarını anılan yıllara ilişkin olarak belirlenen asgari tutarlarda artırarak uygulamadan yararlanabilecektir. DÖNEM MATRAH ARTIRIM ORANI (%) ASGARİ MATRAH TUTARLARI 2013 % 35 36.190,00 TL 2014 % 30 38.323,00 TL 2015 % 25 40.701,00 TL 2016 % 20 43.260,00 TL 2017 % 15 49.037,00 TL

GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE ARTIRILAN MATRAHLAR ÜZERİNDEN HESAPLANACAK VERGİNİN ORANI (% 20 & %15 ) Genel kural olarak Gelir ve Kurumlar vergisi mükellefleri artırdıkları matrahlar üzerinden % 20 oranında vergi ödeyeceklerdir. Ancak, matrah artırımında bulunmak istedikleri yıllara ilişkin yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerini kanuni süresinde vermiş ve bu beyannameler üzerinden anılan beyannamelere ilişkin damga vergisi de dahil olmak üzere tahakkuk eden vergilerin tamamını süresinde ödemiş bulunan Gelir ve Kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu vergi türlerine ilişkin olarak herhangi bir dönem için Kanunun 2 ve 3 üncü maddeleri hükümlerinden yararlanmamış olmaları şartıyla, Kanunun 5 inci madde hükmüne göre artırdıkları matrahlara % 20 yerine %15 vergi oranı uygulanmak suretiyle ödenecek vergi tutarı hesaplanacaktır. % 15 oranının belirlenmesinde, maddede öngörülen şartların her yıl için ayrı ayrı dikkate alınması gerekmektedir. Mükellefin gelir ve kurumlar vergisi beyannamesini kanuni süresinden sonra pişmanlık hükümlerine göre veya kendiliğinden düzeltme beyannamesi vermesi de artırılan matraha %15 oranının uygulanmasına engel teşkil etmeyecektir. Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin süresinde vermiş oldukları yıllık beyannamelerde, zarar beyan edilmiş olması veya ilgili kanunlarında yer alan istisna uygulaması, indirim ve mahsuplar nedeniyle ödenecek vergi çıkmamış olması durumunda da bu mükelleflerce artırılan matrahlara da % 15 vergi oranı uygulanmak suretiyle ödenecek vergi hesaplanacaktır.

Örnek: C Ltd. Şti.’nin 2013-2017 dönemlerine ilişkin beyan durumu aşağıdaki gibidir. Mükellef, ilgili yıllara ait kurumlar vergisi beyannamelerini süresinde vermiş ve hesaplanan vergiyi süresinde ödemiştir. Çözüm: Bu verilere göre mükellefin ilgili yıllarda artırması gereken kurumlar vergisi matrah tutarları aşağıdaki gibidir: YILLAR MALİ KAR/ZARAR DURUMU 2013 1.000.000 TL kâr 2014 500.000 TL zarar 2015 600.000 TL zarar 2016 1.200.000 TL kâr 2017 200.000 TL kâr YILLAR ARTIRIM (%) ARTIRILAN MATRAH (TL) ÖDENECEK VERGİ (TL) 2013 % 35 350.000,00 52.500,00 2014 % 30 38.323,00 TL (ASGARİ) 5.748,45 2015 % 25 40.701,00 TL (ASGARİ) 6.105,15 2016 % 20 240.000,00 36.000,00 2017 %15 49.037,00 TL (ASGARİ) 7.355,55

KIST DÖNEM FAALİYETTE BULUNAN MÜKELLEFLERİN BU DÖNEMLERE İLİŞKİN OLARAK ARTIRACAKLARI MATRAHLARIN TESPİTİ (MADDE 5/1-i) Kanun kapsamında matrah artırımında veya beyanında bulunacak mükelleflerin, matrah artırımında veya beyanında bulundukları yıllarda (işe başlama ve işi bırakma gibi nedenlerle) kıst dönemde faaliyette bulunmuş olmaları halinde, ilgili yıllar için belirlenen ve yukarıda açıklanan asgari matrahlar faaliyette bulunulan ay sayısı (ay kesirleri tam ay olarak) dikkate alınarak hesaplanır. Örneğin; 21.07.2016 yılında işe başlayan bir kurumlar vergisi mükellefinin ilgili dönemde matrah beyan etmemesi halinde, ilgili dönem için uygulanacak asgari matrah artırımı tutarı, 2016 yılı için geçerli olan 43.260 TL’nin (6/12’si) yarısı (21.630 TL) olarak uygulanacaktır.

GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ MÜKELLEFLERİNİN MATRAH ARTIRIMINDA BULUNDUKLARI YILLARA AİT ZARARLARIN İZLEYEN YIL KARLARINDAN MAHSUP EDİLMESİ MÜMKÜN MÜDÜR?   Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların %50’si, 2018 ve izleyen yıl karlarından mahsup edilmez. (7143 Sayılı Kanun Madde 5/1-ğ) Bu hükme göre, mükellefler, matrah artırımında bulundukları yıllara ait olup indirim konusu yapılamamış geçmiş yıl zararlarının yarısını, 2018 ve müteakip yıl karlarından mahsup edemeyeceklerdir. Söz konusu zararların diğer yarısı ise, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanununun ilgili maddelerinde yer alan esaslar çerçevesinde mahsup edilmeye devam edilecektir.

Örnek: Kurumlar vergisi mükellefi (A) A. Ş Örnek: Kurumlar vergisi mükellefi (A) A.Ş., 2013-2017 yılları faaliyet sonuçları aşağıdaki gibidir. Mükellef, 2015 yılında beyan ettiği kar tutarından 2013 ve 2014 yıllarından devreden geçmiş yıl zararlarını mahsup etmiştir.   Söz konusu mükellefin 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılları için matrah artırımından yararlandığı durumda 2018 ve müteakip yıllarda mahsup edebileceği geçmiş yıl zarar tutarı 2014 yılından devreden (2.000 / 2 =) 1.000 TL, 2016 yılından devreden (24.000 / 2 =) 12.000 TL 2017 yılından devreden (40.000 / 2 =) 20.000 TL olmak üzere toplam 33.000 TL olacaktır. YILLAR MALİ KAR/ZARAR DURUMU 2013 18.000 TL zarar 2014 16.000 TL zarar 2015 32.000 TL kâr 2016 24.000 TL zarar 2017 40.000 TL zarar

MÜKELLEFLER ARTIRDIKLARI MATRAHLAR ÜZERİNDEN, DAHA ÖNCE TEVKİF SURETİYLE ÖDEMİŞ OLDUKLARI VERGİLERİ MAHSUP EDEBİLECEKLER MİDİR? Mükelleflerin matrah veya vergi artırımında bulundukları yıllara ilişkin olarak daha önce tevkif yoluyla ödemiş oldukları vergileri, matrah ve vergi artırımı nedeniyle ödeyecekleri vergilerden mahsup etmeleri mümkün değildir. Örneğin; bu kapsamda, gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yıllarına ilişkin olarak verdikleri yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde beyan ettikleri yıllara sari inşaat ve onarma işine ait istihkaklarından kesilen vergilerin beyannamede mahsubu sonucu vergi iade haklarının doğması ve bu mükelleflerin de anılan yıllarla ilgili olarak matrah ve vergi artırımında bulunmaları halinde, iadesi gereken bu vergilerin, mükelleflerin matrah ve vergi artırımı nedeniyle ödeyecekleri vergilerden mahsubu mümkün değildir.

YILLARA SARİ İNŞAAT VE ONARIM İŞİ YAPAN MÜKELLEFLERDE MATRAH ARTIRIMI   Yıllara sari inşaat ve onarım işi yapan gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri, bu faaliyetleri dolayısıyla 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılları için bu Kanunun matrah ve vergi artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir. Yıllara sari inşaat ve onarım işi bulunan mükellefler, her bir inşaat itibarıyla işin bittiği yıl esas alınmak suretiyle bu Kanuna göre matrah ve vergi artırımında bulunabileceklerdir. Öte yandan, önceki yıllarda başlayan, ancak 2018 yılında bitmiş veya halen devam etmekte olan, yıllara sari inşaat ve onarım işleri için gelir vergisi mükelleflerinin Mart 2019, kurumlar vergisi mükelleflerinin Nisan 2019 ve müteakip yıllarda beyanda bulunması gerektiğinden bu işler için Kanunun matrah ve vergi artırımı hükümlerinden yararlanma imkanı bulunmamaktadır. 22

KATMA DEĞER VERGİSİNDE HESAPLANAN KDV ARTIRIMI   KATMA DEĞER VERGİSİNDE HESAPLANAN KDV ARTIRIMI 23

KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM Kanunun 5/(3) üncü maddesinde; katma değer vergisi mükelleflerinin 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılları için maddede belirtildiği şekilde vergi artırımında bulunmayı kabul etmeleri halinde, artırımda bulundukları dönemler için haklarında vergi incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacağı hükme bağlanmıştır. Vergi artırımında bulunulan yıla ait vergilendirme dönemlerinin tamamında katma değer vergisi beyannamesini vermiş olan katma değer vergisi mükellefleri, ilgili yıllarda her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri (ihtirazı kayıtla verilenler dahil) Katma Değer Vergisi beyannamelerinde hesaplanan katma değer vergisinin yıllık toplamı üzerinden; 2013 yılı için …………….% 3,5 2014 yılı için …………….% 3,0 2015 yılı için.…………….% 2,5 2016 yılı için.…………….% 2,0 2017 yılı için.…………….% 1,5 oranında hesaplanacak katma değer vergisini, ödemeyi kabul etmeleri halinde vergi artırımı hükümlerinden faydalanabileceklerdir.

KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM Örnek : (D) Ticari İşletmesi 2015 yılına ait KDV beyannamelerinin tamamını vermiş olup, bu yılda toplam 1.000.000 TL hesaplanan KDV beyan etmiştir. Çözüm: Örnekteki verilere göre; mükellef, hesaplanan KDV üzerinden %2,5 oranında hesaplanacak KDV’yi beyan ederek, Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödemesi halinde matrah artırımı hükümlerinden yararlanabilecektir. Buna göre artırılması ve ödenmesi gereken KDV tutarı 25.000 TL’dir. Vergi artırımı sonucu ödenen KDV, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınamaz.   Ayrıca bu tutarlar, KDV beyannamelerine indirim olarak dahil edilemeyeceği gibi, 1 No.lu KDV beyannamelerine göre ortaya çıkan “Ödenmesi Gereken KDV” tutarlarından da indirilemez. Ödenen bu tutarların herhangi bir şekilde iade edilmesi de mümkün değildir.

KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin 1-c bendi ve geçici 17 nci maddelerine göre tecil-terkin uygulaması kapsamında teslimleri bulunan mükelleflerde, tecil edilen vergiler, ilgili dönem beyannamesinde yer alan hesaplanan katma değer vergisinden düşülecek ve yıllık toplama dahil edilmeyecektir. 2 No.lu KDV beyannameleri için vergi artırımı uygulamasından yararlanılması mümkün değildir. Bu çerçevede, 2 No.lu KDV Beyannamesi ile sorumlu sıfatıyla beyan edilen vergiler, satıcılar tarafından yıllık toplama dahil edilmeyeceği gibi, alıcılar tarafından da yıllık toplama dahil edilmeyecektir. İhtirazı kayıtla verilen beyannamelerde yer alan hesaplanan KDV tutarları, yıllık hesaplanan KDV toplamına dahil edilecektir. Kanunun yayımlandığı tarihten önce yapılıp kesinleşen İkmalen, re’sen veya idarece tarhiyatlarda, ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınacaktır. Mükelleflerin, artırıma esas alınan ilgili yılların vergilendirme dönemlerinin (12 Ay) tamamı için artırımda bulunmaları gerekmektedir. Seçimlik hak sadece artırımda bulunulacak yılın seçiminde söz konusudur. Yani bir yıla ilişkin olarak katma değer vergisi yönünden vergi artırımına karar verilmiş olması halinde bu yıla ait tüm vergilendirme dönemleri itibariyle artırımında bulunulması gerekmekte olup, kısmi bir artırıma gidilemeyecektir. Mükelleflerin artırımda bulunmak istedikleri yıl içinde işe başlamaları ya da işi bırakmaları halinde, faaliyette bulunulan vergilendirme dönemleri için bu fıkrada belirtilen esaslar çerçevesinde artırımda bulunulur.

KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM Artırım talebinde bulunulan yılları izleyen dönemlerde yapılacak vergi incelemelerine ilişkin olarak artırım talebinde bulunulan dönemler için, sonraki dönemlere devreden katma değer vergisi yönünden ve artırım talebinde bulunulan dönemler için ihraç kaydıyla teslimlerden veya iade hakkı doğuran işlemlerden doğan terkin ve iade işlemleri ile ilgili inceleme ve tarhiyat hakkı saklıdır. Ancak sonraki dönemlere devreden katma değer vergisi yönünden yapılan incelemelerde artırım talebinde bulunulan dönemler için tarhiyat önerilemez. KDV artırım tutarı hesaplanırken ilave edilecek KDV, hesaplanan KDV’ye dahil edilmeyecektir. Sadece, ilgili dönemlerde hesaplanan KDV olarak beyan edilmesi gereken KDV’nin sehven ilave edilecek KDV satırında beyan edilmiş olması halinde bu tutarların da hesaplanan KDV’ye dahil edilmesi gerekir.

FAALİYETTE BULUNDUKLARI HALDE, İLGİLİ TAKVİM YILI İÇİNDE KATMA DEĞER VERGİSİ BEYANNAMELERİNİN TAMAMINI VERMEYEN MÜKELLEFLER DE VERGİ ARTIRIMINDAN YARARLANABİLECEKLER MİDİR? Bir takvim yılı içinde en az 3 döneme ait katma değer vergisi beyannamesi veren mükelleflerin durumu : Bu durumda; verilmiş olan beyannamelerde yer alan hesaplanan katma değer vergisi tutarları toplanacak ve beyanname verilen dönem sayısına bölünmek suretiyle aylık ortalama hesaplanan katma değer vergisi tutarı bulunacaktır. Bulunan bu ortalama tutar, 12 ile çarpılmak suretiyle 1 yıla iblağ edilerek (tamamlanarak) vergi artırımına esas olacak “yıllık hesaplanan katma değer vergisi” tutarına ulaşılacaktır. Vergi artırımı talebinde bulunulan yılda hiç katma değer vergisi beyannamesi vermeyen veya en fazla 2 dönemde beyanname veren mükelleflerin durumu: Bu kapsama giren mükelleflerin katma değer vergisi matrah artırımı hükümlerinden yararlanabilmeleri için, aynı yıla ilişkin gelir veya kurumlar vergisi yönünden de matrah artırımında bulunmaları ve artırdıkları gelir veya kurumlar vergisi matrah tutarı üzerinden %18 oranında hesaplanacak katma değer vergisini ödemeyi kabul etmeleri gerekmektedir.

KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM Örnek: Mükellef (A) 2016 yılında Haziran, Temmuz ve Kasım aylarında katma değer vergisi beyannamesi vermiş diğer aylarda beyanname vermemiştir. Söz konusu beyannamelerde yer alan hesaplanan katma değer vergileri aşağıdaki gibidir. Dönem Hesaplanan KDV Haziran/2016 75.000 TL Temmuz/2016 160.000 TL Kasım/2016 35.000 TL Toplam 270.000 TL Çözüm: Aylık Ortalama Hesaplanan Katma Değer Vergisi : (270.000 TL/3) = 90.000 TL Yıllık Hesaplanan Katma Değer Vergisi : (90.000 TL x 12 ay ) 1.080.000 TL Katma Değer Vergisi Artırımı : 1.080.000 TL x % 2 Ödenecek katma değer vergisi : 21.600 TL

KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM Örnek : (B) Ltd. Şti. 2017 yılında Temmuz ve Aralık aylarında katma değer vergisi beyannamesi vermiş diğer aylarda beyanname vermemiştir. Mükellef kurumun 2017 yılı kurumlar vergisi beyannamesinde beyan ettiği matrahı 400.000 TL’dir. Çözüm: Kurumlar Vergisi Matrah Artırımı : 400.000 TL x % 15 (2017 yılı artırım oranı) = 60.000 TL Ödenecek Kurumlar Vergisi : 60.000 TL x % 20 = 12.000 TL Katma Değer Vergisi Artırımı : 60.000 TL x % 18 Ödenecek Katma Değer Vergisi = 10.800 TL Mükellef yukarıda hesaplanan 12.000 TL kurumlar vergisi ile 10.800 TL katma değer vergisini 7143 sayılı Kanun kapsamında beyan edip ödediği takdirde anılan Kanun maddesinden yararlanmış olacaktır.

KDV ARTIRIM TUTARININ ARTIRILAN KURUMLAR VERGİSİ MATRAHININ % 18’İNDEN AZ OLAMAYACAĞI 7143 sayılı Kanunun 5 nci maddesinin (3/b-3) bendine göre; ‘‘ İlgili takvim yılı içindeki işlemlerin tamamının istisnalar kapsamındaki teslim ve hizmetlerden oluşması veya diğer nedenlerle hesaplanan katma değer vergisi bulunmaması ile tecil-terkin uygulaması kapsamındaki teslimlerden oluşması halinde, ilgili yıl için gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş olması şartıyla artırılan matrah üzerinden %18 oranında katma değer vergisi artırımında bulunmak suretiyle 5 inci fıkra hükmünden yararlanılır. Şu kadar ki, ilgili takvim yılı içinde anılan alt bentte belirtilen durumların yanı sıra vergiye tabi diğer işlemlerin de mevcudiyeti nedeniyle hesaplanan vergisi çıkan mükelleflerin bu fıkra hükmüne göre ödemeleri gereken katma değer vergisi tutarı, belirtilen şekilde hesaplanacak %18 oranındaki katma değer vergisi tutarından aşağı olamaz. Bu kapsama giren mükellefler, gelir veya kurumlar vergisi için matrah artırımında bulunmamaları halinde 5 inci fıkra hükmünden yararlanamaz.’’ Bu hükme göre, mükelleflerin KDV artırımından yararlanmak istedikleri yıl içindeki bazı dönemlere ait beyannamelerinde, "Hesaplanan KDV" bulunmaması durumunda, vergi artırımı nedeniyle ödemeleri gereken verginin tespiti için gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunmaları ve bu tutarın %18’i ile karşılaştırma yapılması gerekmektedir. Bu durumda Tebliğ ekinde yer alan Ek:17’deki bildirim formu kullanılır.

KDV ARTIRIM TUTARININ ARTIRILAN KURUMLAR VERGİSİ MATRAHININ % 18’İNDEN AZ OLAMAYACAĞI Bu çerçevede, yıl içindeki beyannamelerinin tamamını vermekle birlikte, beyannamelerin bir veya birkaçında hesaplanan vergisi bulunmayan mükelleflerin KDV artırımı yapmak istemeleri halinde, hesaplanan vergi bulunan beyannamelerindeki hesaplanan vergiler toplanacak ve bu toplama, ilgili yıl için öngörülen artırım oranı uygulanarak artırım tutarı hesaplanacaktır. Ancak bu tutarın, gelir/kurumlar vergisi için artırılan matrahların %18’inden küçük olursa büyük olan tutar dikkate alınacaktır. Benzer bir biçimde; yıllara sari inşaat işi ile uğraşan ve hakediş yapılmayan bazı dönemlere ilişkin bazı beyannamelerinde hesaplanan KDV bulunmayan mükelleflerin KDV artırım imkanından yararlanması için gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunması ve yukarıda açıklanan karşılaştırmayı yapmaları gerekmektedir. Diğer taraftan matrah artırımı yapılacak dönemde verilen beyannamelerin tamamında hesaplanan KDV olması halinde gelir/kurumlar vergisi için matrah artırımı yapılmasına veya gelir/kurumlar vergisi için matrah artırımında bulunulsa bile karşılaştırma yapılmasına gerek yoktur. Hesaplanan KDV tutarlarının toplamına ilgili yıl için belirlenen oran uygulanmak suretiyle KDV artırım tutarı hesaplanır. Tebliğ ekinde yer alan Ek:14 bildirim formu kullanılır.

Kurumlar Vergisi Asgari Matrah Artırım Tutarı (B) Örnek: (A) Anonim Şirketi’nin 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yıllarında yapmış olduğu tüm işlemleri Katma Değer Vergisinden istisna edilen teslim ve hizmetlerden oluşmakta ve bu nedenle de beyannamelerinde Hesaplanan KDV tutarı bulunmamaktadır. (A) Anonim Şirketi’nin söz konusu yılların tamamında Kurumlar Vergisi matrahının oluşmadığı varsayımıyla Katma Değer Vergisi artırım tutarları aşağıdaki gibi hesaplanacaktır. YIL (A) Kurumlar Vergisi Asgari Matrah Artırım Tutarı (B) Artırım Nedeniyle Ödenecek Kurumlar Vergisi (B=Ax%20) (C) (C=Ax%15) (D) KDV Vergi Artırımı (D=Ax%18) 2013 36.190,00 7.238,00 5.428,50 6.514,20 2014 38.323,00 7.664,60 5.748,45 6.898,14 2015 40.701,00 8.140,20 6.105,15 7.326,18 2016 43.260,00 8.652,00 6.489,00 7.786,80 2017 49.037,00 9.807,40 7.355,55 8.826,66 TOPLAM 207.511,00 41.502,20 31.126,65 37.351,98

HESAPLANAN KDV (HKDV) BEYANI TEBLİĞ ÖRNEK 25- Kurumlar vergisi mükellefi (K) A.Ş., 2016 yılı için KDV yönünden artırımda bulunmak istemektedir. Mükellefin Mart, Mayıs ve Eylül/2016 vergilendirme dönemlerinde vergiye tabi satış işleminin olmaması nedeniyle bu dönemlere ait 1 No.lu KDV Beyannamelerinde “Hesaplanan Katma Değer Vergisi” beyanı bulunmamaktadır. Mükellef, aynı takvim yılı ile ilgili olarak 45.000 TL kurumlar vergisi matrah artırımında bulunmuştur. Mükellefin 2016 yılı beyan durumu her bir dönem itibarıyla aşağıdaki gibidir. DÖNEMİ (2016) HESAPLANAN KDV (HKDV) BEYANI OCAK 40.000 TL ŞUBAT 30.000 TL MART HKDV yok NİSAN 25.000 TL MAYIS HAZİRAN 22.000 TL TEMMUZ 28.000 TL AĞUSTOS 20.000 TL EYLÜL EKİM 38.000 TL KASIM 41.000 TL ARALIK 61.000 TL TOPLAM 305.000 TL 1) 305.000 x %2 = 6.100 TL KDV artırım tutarı bu tutarlardan büyük olan 8.100 TL olacaktır. 2) 45.000 x %18= 8.100 TL

GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ MATRAH / VERGİ ARTIRIMI   GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ STOPAJLARI İÇİN MATRAH / VERGİ ARTIRIMI 35

GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ STOPAJLARI İÇİN MATRAH / VERGİ ARTIRIMI 7143 sayılı Kanunun 5/2 nci maddesinde yapılan düzenleme ile; Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergi Kanunu çerçevesinde sorumlu sıfatıyla kesilmesi gereken vergilerden, Gelir Vergisi Kanunu’nun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının (1), (2), (3), (5), (11) ve (13) numaralı bentleri ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri ve 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, uyarınca vergi tevkifatı yapmak zorunda olanlar için 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yıllarına ilişkin bu tevkifat tutarlarını artırmaları şartıyla artırımda bulunulan vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak gelir (stopaj) vergisi ve kurumlar (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacağı hüküm altına alınmıştır.

Ücret Ödemeleri (GVK md. 94/1), GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ STOPAJLARI İÇİN MATRAH / VERGİ ARTIRIMI Buna göre aşağıda belirtilen gelir ve kurumlar vergisi stopajları için maddede belirtilen esaslar dahilinde matrah artırımında bulunulması mümkündür. Ücret Ödemeleri (GVK md. 94/1), Serbest Meslek Erbabına Yapılan Ödemeler (GVK md. 94/2), Yıllara Sari İnşaat Onarım İşlerine İlişkin Ödemeler (GVK md. 94/3, KVK md. 15/1-a, KVK md. 30/1-a), Kira Ödemeleri (GVK md. 94/5, KVK md. 15/1-b). Çiftçilere Yapılan Ödemeler (GVK md. 94/11) Vergiden Muaf Esnafa Yapılan Ödemeler (GVK md.94/13)

GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ÜCRET STOPAJINDA ARTIRIM Ücretli olarak çalışanlardan vergi tevkifatı yapmaya mecbur olanların beyan ettikleri ücret ödemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı üzerinden aşağıda belirtilen oranlarda gelir (stopaj) vergisini artırmaları halinde, ilgili dönemlere ilişkin gelir (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacaktır. GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIM ORANI YIL VERGİ ARTIRIM ORANI 2013 % 6 2014 % 5 2015 % 4 2016 % 3 2017 % 2 İlgili yıllarda muhtasar beyanname vermemiş mükellefler için Kanunda asgari işçi sayıları ve bu işçilere ilişkin asgari ücret tutarlarını esas alan düzenleme yapılmıştır.

GELİR (STOPAJ) VERGİSİ SERBEST MESLEK VE KİRA STOPAJINDA ARTIRIM Muhtasar beyannamelerde bildirilen söz konusu ödemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı üzerinden; aşağıda belirtilen oranlarda gelir (stopaj) vergisini artırmaları halinde, ilgili dönemlere ilişkin gelir (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacaktır. GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIM ORANI YILLAR VERGİ ARTIRIM ORANI 2013 % 6 2014 % 5 2015 % 4 2016 % 3 2017 % 2

STOPAJLARIN HİÇ BEYAN EDİLMEMİŞ OLMASI DURUMU Serbest Meslek Stopajının Hiç Beyan Edilmemesi Halinde Yıllar Beyan Edilecek Matrah (TL) [Bilanço Asgari Matrah %50] Ödenecek Vergi Tutarı (% 15) (TL) 2013 9.048,00 1.357,20 2014 9.578,00 1.436,82 2015 10.172,00 1.525,80 2016 10.818,00 1.622,70 2017 12.263,00 1.839,45 Kira Stopajının Hiç Beyan Edilmemesi Halinde Yıllar Beyan Edilecek Matrah (TL) [GMSİ Asgari Matrah] Ödenecek Vergi Tutarı (% 15) (TL) 2013 3.619,00 542,85 2014 3.831,00 574,65 2015 4.069,00 610,35 2016 4.327,00 649,05 2017 4.905,00 735,75

MUHTASAR BEYANNAMELERİNDE YILLARA SARİ İNŞAAT İŞLERİ İLE ÇİFTÇİLERDEN ALINAN ZİRAİ MAHSULLER VE ESNAF MUAFLIĞINDAN YARARLANANLARA YAPILAN ÖDEMELERE İLİŞKİN STOPAJ BULUNAN MÜKELLEFLERDE VERGİ ARTIRIMI Yıllara sari inşaat ve onarım işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hakediş ödemeleri üzerinden 2013 ila 2017 yılları için her bir yıl itibarıyla %1 oranında hesaplanacak vergiyi ödemeleri halinde bu tevkifat türü için de vergi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. Gelir Vergisi Kanunu’nun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının (11) ve (13) numaralı bentlerine göre Çiftçilerden alınan zirai ürün ve hizmetlere ilişkin ödemeler ile Esnaf muaflığından yararlananlara yapılacak ödemeler için ilgili yıllarda söz konusu ödemeler için geçerli olan tevkifat oranının %25’i oranında hesaplanan vergiyi ödemeleri halinde bu tevkifat türü için de vergi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır.

HİÇ BEYANDA BULUNULMAMASI HALİNDE DİĞER ÖDEMELERDE STOPAJ ARTIRIMI Mükelleflerin bu kapsamda muhtasar beyanname vermemiş olması veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenilen ödeme türünün beyannamede bulunmaması halinde ise bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenmiş asgari matrah üzerinden 2013 ila 2017 yılları için her bir yıl itibarıyla yıllara sari inşaat işleri dolayısıyla % 3, çiftçilerden alınan zirai mahsüller nedeniyle yapılacak ödemelerden %2 ve esnaf muaflığından yararlananlara yapılan ödemelerden ise %5 oranında hesaplanacak vergi ödenerek artırım imkanından yararlanılacaktır. YILLAR STOPAJ MATRAHI (BİLANÇO USULU ASGARİ GELİR VERGİSİ MATRAHI) Yıllara Yaygın İnşaat İşleri Stopajı GVK 94/3, KVK 15/a ve 30/a Çiftçilerden Alınan Zirai Mahsul Ödemeleri (GVK 94/11) Esnaf Muaflığından Faydalananlara Yapılan Ödemeler (GVK 94/13) 2013 18.095,00 % 3 % 2 % 5 2014 19.155,00 2015 20.344,00 2016 21.636,00 2017 24.525,00

KAR DAĞITIMI (TEMETTÜ) STOPAJI İÇİN MATRAH ARTIRIMI İMKANI YOK   Gelir Vergisi Kanunu’nun 94 üncü maddesinin 6/b alt bendi ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 15/2 ve 30/3,6 fıkralarında kar dağıtımına bağlı vergi tevkifatı ile dar mükelleflerce ana merkeze aktarılan tutarlar üzerinden yapılacak vergi tevkifatı hükümleri yer almaktadır. Kanunda anılan hükümler yönünden matrah ve vergi artırımına ilişkin bir hükme yer verilmediğinden, Gelir Vergisi Kanunu’nun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (1), (2), (3) ve (4) numaralı bentlerinde yazılı kar paylarının dağıtımı sırasında yapılmakta olan vergi tevkifatı,, bu Kanun hükümlerine göre tevkifat yapmakla sorumlu olanlarca matrah ve vergi artırımına konu edilemeyecektir. Kar dağıtımı stopajları için 7143 sayılı Kanunun 5 inci maddesi kapsamında vergi artırımı söz konusu olmadığından, kurumlar vergisi için matrah artırımında bulunması mükellefin kar dağıtım stopajı yönünden incelenmesine engel teşkil etmeyecektir. 43

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI SONUCUNDA TAHAKKUK EDEN VERGİLERİN ÖDENMESİ Kanunun 5. inci maddesi hükümlerinden yararlanılarak artırımda veya beyanda bulunanlar; anılan hükümlere göre hesaplanan gelir, kurumlar ve katma değer vergisi ile gelir ve kurumlar vergisi stopajları nedeniyle, Kanun hükümlerine göre tarh ve tahakkuk ettirilen vergiyi, Kanunun yayımını izleyen dördüncü ayda peşin (Eylül 2018) veya bu aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde azami 6 eşit taksitle 12 ay içinde ödenmesi şarttır. Taksitle ödeme seçilmesi durumunda; tarh olunan vergiye (1,045) katsayısı uygulanarak bulunan tutar taksit sayısı olan altıya bölünerek ödenecek taksit tutarı bulunacaktır.

MATRAH ARTIRIMINDAN DOĞAN VERGİNİN ZAMANINDA ÖDENMEMESİ HALİNDE HÜKÜMLERİNDEN YARARLANMA HAKKI ORTADAN KALKACAK MIDIR? Matrah ve vergi artırımının 31.08.2018 tarihine kadar yapılması, hesaplanan veya artırılan gelir, kurumlar ve katma değer vergilerinin Eylül 2018’de peşin veya bu aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde azami altı eşit taksitte ödenmesi şarttır. Bu vergilerin bu Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi hâlinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam olunur, ancak bu madde hükmünden yararlanılamaz. (Madde 5/4a) Dolayısıyla, hesaplanan vergilerin süresinde ödenmemesi, matrah ve vergi artırımı hükümlerinden yararlanılmasına engel olacaktır ve ödemesi geciktirilen tutarların gecikme zammı ile takip ve tahsiline devam olunacaktır.

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINA İLİŞKİN DİĞER ORTAK HÜKÜMLER Daha önce nezdinde vergi incelemesi yapılmış olan mükellefler, vergi incelemesi yapılan yıllar için de artırımda bulunabilirler. Ödenen vergiler, gider veya maliyet kabul edilmeyecek, indirim, mahsup ve iade konusu yapılmayacaktır. Artırılan matrahlar için ayrıca geçici vergi hesaplanmayacaktır. Mükellefler artırımda bulunulan dönemlerle ilgili defter ve belgeleri muhafaza etmeye ve istendiğinde ibraz etmeye mecburdurlar. Matrah veya vergi artırımı dolayısıyla mükelleflerce verilen yıllık, muhtasar ve katma değer vergisi beyannameleri ve diğer beyannameler için damga vergisi alınmaz. Matrah/vergi artırımında bulunulan yıllarda verilmeyen beyannameler için usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları kesilmeyecektir. 7143 sayılı Kanuna göre matrah ve vergi artırımında bulunan mükelleflerin ilgili vergi dairelerine vermiş oldukları bildirim veya yaptıkları beyanlarda yer alan bilgiler herhangi bir vergi türü incelemesi için done olarak kullanılmayacaktır. Vergi Dairelerince yapılan araştırma sonucunda mükelleflerce matrah ve vergi artırımlarının, 7143 sayılı Kanun hükümlerine göre, doğru beyan edilmediği veya vergi hataları nedeniyle eksik beyan edildiğinin tespiti halinde; matrah ve vergi artırımları ile ilgili olarak eksik tahakkuk eden vergiler, ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak ve Kanunda açıklandığı şekilde tahsil edilecektir.

KANUNUN YAYIM TARİHİ İTİBARİYLE İNCELEMEDE OLAN MÜKELLEFLER YÖNÜNDEN MATRAH ARTIRIMI Matrah veya vergi artırımında bulunulması, Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanılmış olan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerine engel teşkil etmez. Ancak, artırımda bulunan mükellefler hakkında başlanılan vergi incelemeleri ve takdir işlemlerinin, bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ayın başından itibaren İKİ AY içerisinde (31 Temmuz 2018 tarihine kadar) sonuçlandırılamaması halinde, bu işlemlere devam edilmez. Bu süre içerisinde sonuçlandırılan vergi incelemeleri ile ilgili tarhiyat öncesi uzlaşma talepleri dikkate alınmaz. İnceleme ve takdir işlemlerinin sonuçlandırılmasından maksat, inceleme raporları ve takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilmesidir. Matrah artırımında bulunan mükellefler nezdinde 31 Temmuz 2018 tarihinden önce sonuçlandırılan inceleme veya takdir işlemlerinde tarhiyata konu matrah veya vergi farkı tespit edilmesi halinde, inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce artırımda bulunulmuş olması şartıyla inceleme ve takdir sonucu bulunan fark, 7143 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin matrah ve vergi artırımı hükümleri ile birlikte değerlendirilir. 47

KANUNUN YAYIM TARİHİ İTİBARİYLE İNCELEMEDE OLAN ve İNCELEMESİ 31 TEMMUZ 2018’DEN ÖNCE SONUÇLANAN MÜKELLEFLERİN DURUMU Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanılmış söz konusu vergi incelemeleri ile takdir işlemlerinin 31 Temmuz 2018 tarihinden önce sonuçlandırılması ve tarhiyata konu matrah farkı tespit edilmesi halinde; Mükellef, inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce matrah artırımında bulunmuş ise, mükellefin ilgili yıllarda artırılan matrah tutarlarının, vergi incelemeleri veya takdir komisyonu kararlarına göre o yıl için belirlenen matrah farkından fazla veya bu tutara eşit olması durumunda mükellef hakkında ayrıca vergi incelemesi sonucuna ve takdir komisyonu kararlarına göre vergi tarhiyatı yapılmaz ve ceza uygulanmaz. Vergi incelemeleri ve takdir sonucu belirlenen tarhiyata konu matrah farkının, mükellefin ilgili yıl için artırdığı matrah tutarından fazla olması halinde, aradaki fark tutar kadar matrah farkı üzerinden mükellef hakkında gerekli vergi tarhiyatı yapılacak ve ceza uygulanacaktır. Ancak mükellef, bu fark tutar üzerinden tarh edilen vergiler ile uygulanan gecikme faizi ve cezalar için 7143 sayılı Kanunun 4 üncü maddesine göre ödemede bulunabilecektir. 48