Ocak, 2013 Akdeniz Üniversitesi Akademik Bilişim ‘ 2013 Doküman Yönetimi İçin Veri Tabanı ve Web Sitesi Tasarımı Hakan KÖR Ocak, 2013 Akdeniz Üniversitesi
İçerik Giriş Tanımlar Veri Tabanı Tasarımı Web Sitesi Tasarımı Sonuç ve Öneriler
Giriş Çalışma Konusu: Öğreten ve Öğrenenlerin dosya alışverişini sağlamak amacıyla veri tabanı ve web sitesi tasarlamaktır. Çalışmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı, öğretim elemanı ve öğrenen grup arasında hızlı ve kolay dosya alışverişi sayesinde zaman ve kişisel enerji tasarrufu sağlamaktır. Diğer bir taraftan öğrencilerin hazırladıkları ödev, proje veya diğer materyallerin sistem üzerinden yüklenmesini sağlayarak kağıt, toner vb. gibi masraflar yönünden kazanç sağlamak çalışmanın amaçları arasında yer almaktadır.
Tanımlar 1 Doküman (Ödev, proje, ders notu vb) 2 İçerik Yönetimi (tr: ÖYS, eng: LMS) 3 Veri Tabanı (Mysql, Mssql, Accsess, Oracle) 4 Web Tasarımı (PHP, .Net, Html5, Css3, Jquery)
Veri Tabanı Tasarımı Çalışmada veri tabanı olarak Mysql kullanılmış ve tasarımı online olarak, http://ondras.zarovi.cz/sql/demo/ web sitesi üzerinde yapılmıştır. Şekil 1’de dokuman takibi için hazırlanmış veri tabanı tabloları ve birbirleriyle ilişkileri görülmektedir. Şekil 1. Veri tabanı tabloları ve ilişkileri
Veri Tabanı Tabloları uye uye_seviye bolum birim dersler dokuman Tablo Adı Kullanım Amacı uye Kullanıcı bilgilerini tutan tablodur uye_seviye Kullanıcı seviye bilgilerinin tutulduğu tablodur bolum Öğrencilerin kayıtlı olduğu bölüm bilgilerini tutan tablodur birim Öğrencilerin kayıtlı olduğu birimi tutan tablodur dersler Öğrenci veya öğretim elemanlarının verdiği dersleri tutan tablodur dokuman Öğrenci ve öğretmenlerle ilişkili olan dokümanların tutulduğu tablo dokuman_tipi Doküman tip bilgilerinin tutulduğu tablodur uye_ders Öğretmen ve öğrencilerin derslerle bağlantı bilgilerini tutan tablodur uye_dokuman Dokumanlar ve kullanıcılar arası bağlantının tutulduğu tablodur
Web Sitesi Tasarımı Çalışmanın bu kısmında farklı kullanıcılar için hazırlanmış ekran tasarımları sunulmaktadır. Tasarımlar yönetici, öğretim elemanı ve öğrenci olmak üzere 3 farklı ekrandan oluşmaktadır. Yöneticiler: Tüm yetkilere sahip olan kullanıcıdır. Yeni bir üniversite, öğretim elemanı ekleme, mesaj yönetimi ve kullanıcı işlemleri yetkilerine sahiptir.
Web Sitesi Tasarımı Şekil 2. Yönetici için ekran görüntüsü
Web Sitesi Tasarımı Öğretim Elamanları: Her öğretim elemanı kendi derslerini ve dersi alan öğrencileri siteye ekleme yetkisine sahiptir. Ayrıca ödev, proje vb. dokümanları yükleyebilir, öğrencilere mesaj gönderebilirler.
Web Tasarımı Şekil 3. Öğretim elmanı için ekran görüntüsü
Web Sitesi Tasarımı Öğrenciler: Öğrencilerin yetkisi biraz kısıtlıdır. Her öğrenci bilgilerini düzenleyebilir, kendi aldığı dersler için yüklenen dokümanları görebilir ve gerekli çalışmaları yaptıktan sonra çalışmasını tekrar site üzerinden öğretim elemanına gönderebilir. Soru sormak istediğinde mesajlaşma yetkisine sahiptir.
Web Sitesi Tasarımı Şekil 4. Öğrenci için ekran görüntüsü
Sonuç ve Öneriler Ödev ve proje dokümanlarının takibi akademisyenler için çok büyük zaman ve enerji isteyen bir süreç olmaktadır. Elektronik posta gurupları veya sosyal medya üzeriden ödev ve proje dosyaları alınabilmektedir. Fakat 300-400 kişilik öğrenci gurubunun yönetiminde akademisyenler sınıfları karıştırmakta ve doküman yönetimi zor hale gelmektedir. OPTS, öğretim elemanlarına kendi sınıfı ve kayıt öğrencilerinin ödev-proje takibi ile zaman tasaruffunun yanı sıra yönetim kolaylığı sağlamaktadır.
Sonuç ve Öneriler Bu çalışmada veri tabanı ve ekran tasarımları yapılmış durumdadır. İlerleyen aşamalarda kodlama ve test işlemleri yapılarak sistem öğretim elemanı ve öğrenciler için kullanılabilir hale getirilecektir. OPTS’ye ilerde eklenecek olan istatistik işlemleri sayesinde öğrenci ve sınıf bazında başarı grafikleri elde edilebilecektir.
Dinlediğiniz için teşekkürler…