ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI EMPRESYONİZM, FOVİZM, KÜBİZM EMPRESYONİST SANATÇILAR, doğanın sanatçıda yarattığı izlenimleri ve duygusal izleri anlatmayı amaçlar. izlenimcilik, özellikle ışık ve renkten kaynaklanan görsel izlenimleri yansıtmayı hedefler. Akımın öncüleri Claude Monet ve Camille Pissarro'dur. En ünlü empresyonistler; Cezanne, Van Gogh, Degas vb.
CLAUDE MONET – İzlenim, Gündoğumu (1873) , 48X63 cm, tuval üzerine yağlıboya - Paris, Musée Marmottan
Degas, Dans sınıfı, 1874 - 83.2 x 76.8 cm ,tuval üzerine yağlıboya – Dorsay müzesi
VINCENT VAN GOGH yıldızlı gece, 1889 -, tuval üzerine yağlıboya, 73,7 - 92,1 cm. - New York, Modern Sanat müzesi (MOMA)
FOVİZM; Fovlara göre, sanat yapıtları her şeyden öte özgün olmalı ve izleyiciyi şaşırtmaktan geri kalmamalıdır. Fovların inancı, nitelikli sanatın “gerçeği” betimlemek zorunda olmadığı ama yeniliğin ve özgünlüğün peşinden giderek ilerlemesi gerektiğidir. Boya genellikle tüpten sıkılarak doğrudan ve saldırgan bir tavırla uygulanmıştır. Resimlerindeki bitmemişlik izlenimi vardır Fovizmin önemi, temelde geleneklere karşı gelmesinde, esin verme gücünde ve özgürleştirici etkisinde yatar.
Andre Derain - Le phare de Collioure – 1905
KÜBİZM Geleneksel perspektif kurallarına başvurmadan nasıl bir resimsel kurgu yapılabileceği sorusundan hareketle Batı sanatının yüzlerce yıllık görsel temsil sistemini yerle bir etmiştir. George Braque, 1910 Kübistler, resimsel yüzeyde üç boyutluluk yanılsaması yaratmak yerine resim yüzeyinin iki boyutluluğunu vurgulamış; eş zamanlı olarak bir nesneyi bir değil bir çok açıdan göstererek bir tür dördünce boyut kavrayışı getirmişlerdir.
Kübizmin temellerinin, Picasso’nun 1907 yılında yaptığı “Avignonlu Kızlar” adlı resimle atıldığı söylenebilir.