TEFSİR TARİHİ SUNUM ÖDEVİ ABDULLAH HALİT KORUCUOĞLU ÖMER FARUK ÇOŞKUN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur’an ı Kerim’in İç Düzeni
Advertisements

Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
Semavi Kitaplara İman Hilal DEMİRTAŞ.
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
Hazırlayan: Mustafa YILMAZ Tantavi İÖO DKAB Öğretmeni Eyüp/İstanbul
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü PEMBE SELEK
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
MEZHEPLER.
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Sabırlı ve Cesaretliydi
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
Yesevîlik.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
KIRAAT İLMİ Kur’ân-ı kerîmin nasıl okunacağını bildiren ilim. Kıraat ilmi, Kur’ân-ı kerîmin yazıldığı gibi okunmasından ve tevatür yâni sağlam ve güvenilir.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Ebu Hanife. Ebû Hanîfe (M. 699/Hicrî /Hicrî 148)[1Ebû Hanîfetu'l-Nu’man), Tam adı:, Nu`mān ibn Thābit ibn Zūṭā ibn Merzubān);
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
Son Dönem -devam 11. Ders.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Performans ödevi
6. Akrabalarımıza Karşı Sorumluluklarımız
DİN ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR NİÇİN ZENGİNLİKTİR
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
Hemen hemen her toplumda önem verilen İnsanların davranışlarına yön veren Dini ve ahlaki ilkelerdir.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
İSTİŞARE VE ÖNEMİ.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ 5.SINIFLAR SINAVA HAZIRLIK SORULARI
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
Hz. Muhammed.
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
 Adını, âyetlerde yer alan “bakara (sığır)” kelimesinden alır. Sûre, İslâm hukukunun ana konularıyla ilgili pek çok hüküm içermektedir.
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
Neymar Gururla Sunar……..
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
YUNUS EMRE HAYATI.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
muhammed pulat
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
Kur'an-ı Kerîm'in üçüncü suresi. Sure, Medine'de nazil olmuştur. Surenin 33. ayetinde Musa (a.s.)'in babası İmrân'dan bahsedildiği için İmrân Âilesi anlamına.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
KUR’AN-I KERİM.
يَٓا اَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِى الْاَرْضِ حَلَلاً طَيِّباًوَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِۜ اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُب۪ينٌ Bakara 168.
KUR’ÂN’A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

TEFSİR TARİHİ SUNUM ÖDEVİ ABDULLAH HALİT KORUCUOĞLU ÖMER FARUK ÇOŞKUN

İbn-i Atiyye El-Endülüsi HAYATı

İBN-İ ATİYYE EL-ENDÜLÜSİ ( / ) Tam adı Abdülhak bin Gâlib bin Abdürrahmân bin Abdurraûf bin Temmâm bin Atıyye bin Hâlid bin Atıyye bin Hâlid bin Hufâf bin Eslem bin Mükrem el- Muhârikî’dir. Künyesi Ebû Muhammed-i Gırnâtî’dir. “İbn-i Atıyye” diye meşhur olmuştur. İbn-i Atiyye 481 senesinde Gırnata’da(Granada) dünyaya geldi ve ilk dini bilgilerini babasından öğrendi. Henüz 12 yaşındayken hadis, tefsir, kıraat, kelam, fıkıh ve tarih gibi islami ilimlerin hemen hepsinde kendini yetiştirmiştir. İbn-i Atiyye’nin ailesinden pek çok alim ve idareci yetişmiştir. Mesela babası Galib bin Abdurrahman dönemin önde gelen muhaddis ve fakihlerindendir.

İbn-i Atiyye Murabıtlar döneminde yaşamıştır. Murabıtar o dönemde önemli bir siyasi güç haline gelen Berberi hanedanına denir. Murabıtlar başlangıçta Beni- Atiyye ailesine iyi davranmamış hatta İbn-i Atiyye’nin babasını bir süre sürgüne gönderdikleri rivayet edilir. Ancak daha sonra ailenin Murabıtlarla ilişkileri düzelmiş İbn-i Atiyye’de hristiyanlarla yapılan birçok savaşa katılmıştır. 25 Ramazan 541’de kadılık yaptığı Lurka’da vefat etmiştir. İbn-i Atiyye hakkında biyografik eserlerde onun son derece zeki ve bid’atlerden uzak duran adil bir kadı olduğundan söz etmektedirler. İbn-i Atiyye'nin tefsiri dışında öğrenim hayatı hakkında bilgi verdiği el-Fihrist ile hadis alimi Rüşati'yi eleştirdiği el-Ensab adında iki eseri daha vardır.

TEFSİRİ İsmi ’’el-Muharreru’l-veciz fil tefsiri’l kitabil aziz’’ dir. Kur’an’ın tamamını mevcut sure ve ayet tertibine göre ele almıştır. Tefsirinin başında Kur’an’ın ve onu tefsir etmenin faziletlerini, yedi harf meselesini ve istiaze gibi bazı usul konularına yer vermiştir. Müfessir bu eserde rivayete ağırlık vermekle beraber dirayet yönünü de ihmal etmeyerek kendi görüşlerine yer vermiştir. Başka bir ifadeyle hem rivayet hem dirayet yöntemini uygulamış, hadis ve tefsir kaynaklarından almış olduğu rivayetleri tenkit süzgecinden geçirmiştir. Bundan dolayı İbn-i Teymiye bu eseri Zemahşeri’nin tefsirinden daha üstün görmekte. Ebu Hayyan ise İbn-i Atiyye’yi Zemahşeri ile birlikte tefsir tarihinin en değerli iki müfessiri olarak takdim etmektedir.

Daha öncede dediğimiz gibi İbn-i Atiyye mevcut rivayetleri olduğu gibi nakletmeyip kendi düşüncelerine de yer vermiştir. Örnek olarak Hud Suresi 114. ayette yer alan حسنات kelimesinin anlamı üzerinde dururken çoğu yorumcuların buna beş vakit namaz olarak tefsir ettiklerinden Mücahid’e göre ise bu kelimenin صبحان الله والحمد للله ولا اله الا الله والله اكبر demek olduğunu belirttikten sonra söz konusu rivayetlerde zikredilenlerin birer örnek olduğunu, esasen حسنات kelimesinin yapılan bütün iyilikleri içerdiğini beyan etmektedir.

İbn-i Atiyye bazı ayetleri açıklarken eski Arap şiirine de yer vermiştir. Mesela Bakara suresinin 150.ayetindeki شطر kelimesinin anlamıyla ilgili olarak sekiz beyitten oluşan bir şiir zikretmektedir.

İbn-i Atiyye Ra’d suresinin 3.ayetinde geçen مَدَّ الأَرْضَ kelimesinden dünyanın yuvarlak değil düz olduğu sonucunu çıkarmıştır.

‘’el-Muharreru’l-veciz’’ nüzul sebepleriyle ilgili rivayetlerin kullanımı açısından değerli bir kaynak niteliği taşıdığı söylenebilir. Mesela Bakara 195. ayetin tefsirinde Ebu Eyyub El-Ensari’den yapmış olduğu bir rivayetle ayetin yanlış anlaşılmasına yol açabilecek muhtemel bir yanılgıyı ortadan kaldırmıştır. Çünkü söz konusu ayette ‘’..Kendi ellerinizle kendinizi tehlikeye atmayın’’ denilmektedir. İstanbul kuşatması sırasında bir Müslüman, düşman saflarına hücum edince onu görenler ‘’ Eyvah! Adam kendisini tehlikeye attı ‘’ dediler. Bunun üzerine Ebu Eyyub el-Ensari onlara söz konusu ayeti okuyarak bunu yanlış anlıyorsunuz bu ensar hakkında nazil olmuştur. Allah dinini güçlendirip onun yardımcıları çoğalınca bizler aramızda : ‘’ Keşke artık kendi mallarımızın başına dönsek de onlarla meşgul olsak’’ dedik ve bunun üzerine bu ayet nazil oldu.

İbn-i Atiyye israiliyat’tan uzak durmakla birlikte başka bilgilerin bulunmadığı durumlarda bazı İsraili rivayetleri de kullanmıştır. Mesela Bakara 248. ayetindeki ‘’sekine’’ sözcüğünün delaleti konusunda birbiriyle çelişen rivayetler nakletmiştir. İbn-i Atiyye işari ve batını tefsire şiddetle karşı çıkmıştır. İbn-i Atiyye ahkam ayetlerini yorumlarken daha çok Maliki mezhebinin esaslarına göre yapmış, zaman zaman diğer mezheplerin görüşlerine de yer vermiştir. İbn-i Atiyye ayetleri yorumlarken sade ve açık bir üslup kullanmış, rivayetleri aktarırken uzatmadan kısaca zikretmiştir. Bütün bu hususları göz önüne aldığımızda el-Muharreru’l-veciz’in rivayet tefsir özelliği taşımakla birlikte dirayete de yer veren özlü bir tefsir olduğunu söyleyebiliriz.