HASTA HAKLARI ve HASTA SORUMLULUKLARI HASTA HAKLARI NEDİR?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASTA HAKLARI Temel Kavramlar ve Temel Yanılgılar Uzm. Dr. Gülsüm GÜRSOY İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü.
Advertisements

HASTA HAKLARI Dr.Özgür ÖZDEMİR Bursa İl Sağlık Müdürlüğü
Hasta – Sağlık Çalışanı İlişkisinde Etik Yükümlülükler
Meslek Hastalıkları Hastanesi
Hoşgeldiniz HEM. YAŞAR IŞIK HASTA HAKLARI İLETİŞİM BİRİMİ HEMŞİRESİ
HASTA HAKLARI.
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
Pratisyen Hekimlerin Hukuksal Sorunları --- Av
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI AÇISINDAN AYDINLATILMIŞ ONAM
HASTA HAKLARI.
HASTANELER ARASI NAKİLLER
HASTA HAKLARI.
EN TEMEL HASTA HAKKI “hekim seçme hakkı”
HASTA HAKLARI MUSTAFA ÇALIŞKAN.
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
Elazığ İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
HASTA HAKLARI.
HASTA HAKLARININ HUKUKİ BOYUTU
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
HASTA HAKLARI ve UYGULAMALARI
Hasta Hakları Nelerdir?
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
Bursa İl SağlIk Müdürlüğü Performans ve Kalİte Koordİnatörlüğü
Hasta Hakları.
HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ DESTEK HİZMETLERİ ŞUBESİ
4. HASTA HAKLARI.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
HAYDARPAŞANUMUNE EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ
BAKANLIK HASTA HAKLARI UYGULAMALARI VE
ETİK VE HASTA HAKLARI.
SAMSUN SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ ATİLLA ORAK
26 EKİM HASTA HAKLARI GÜNÜ
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
MAHREMİYET VE TIBBİ GİZLİLİK
GRUP H LLEDERİZ Prof. Dr. SİBEL GÜNDEŞ & M.Fatih ÖZSARAY (başkan)
HEKİMLİK VE İNSAN HAKLARI
HASTA HAKLARI.
ETİK VE Ahlak Kavramı TIBBİ ETİK.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
HASTA HAKLARI ;.
Sağlık Slaytları
T.C. ANKARA VALİLİĞİ İl Sağlık Müdürlüğü
HASTA HAKLARI NİŞANTAŞI SMYO_ 2015.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
Sağlık Hizmetlerinin Sınıflandırılması Ve yaralanma Yolları
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Hasta Hakları ve Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulamaları
~HASTA HAKLARI~.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
ÖĞRENME KAZANIMI Hasta Hakları Yönetmeliğine uygun olarak hasta haklarını koruyabileceksiniz.
HASTA HAKLARI.
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu İstanbul Anadolu Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği İdari Hizmetler Başkanlığı ADAY MEMUR EĞİTİMLERİ.
T.C. ANKARA VALİLİĞİ İl Sağlık Müdürlüğü HASTA HAKLARI UYGULAMALARI Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları İl Koordinatörlüğü Hem. Sibel DEMİRLEK Tel.
HASTA HAKLARI H GAMZE DEMİRTEPE EĞİTİM HEMŞİRESİ.
HASTA HAKLARI HASTA MEMNUNİYETİ İLETİŞİM.
Atık Yönetimi Çevre Yönetim Birimi Hasta mahremiyeti.
MUHAMMET EMİN PİŞKİN. HASTA HAKLARI NEDİR? T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Hasta Hakları Şubesi.
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Sunum transkripti:

HASTA HAKLARI ve HASTA SORUMLULUKLARI

HASTA HAKLARI NEDİR?

 Hasta Hakları; Sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin,sırf insan olmaları nedeniyle sahip oldukları, T.C Anayasası, milletler arası anlaşmalar,kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış hakları ifade eder.

ÜLKEMİZDE HASTA HAKLARI  Anayasa  Tıbbi deontoloji Tüzüğü  Hasta Hakları Yönetmeliği(1998 )  Hasta Hakları Uygulama Yönergesi ile düzenlenmiştir.

 26 Ekim Türkiye Hasta Hakları Günü olarak kabul edilmiştir.

 HASTA HAKLARI NELERDİR ?

1- HİZMETTEN GENEL OLARAK FAYDALANMA  Adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanma

2- BİLGİLENDİRME VE BİLGİ İSTEME  Her türlü sağlık hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme hakkı vardır..

Bilgi Vermenin Usulü  Bilgi, gerektiğinde tercüman kullanılarak, hastanın anlayabileceği şekilde, tıbbi terimler mümkün olduğunca kullanılmadan, tereddüt ve şüpheye yer verilmeden ve hastanın ruhi durumuna uygun ve nazik bir ifade ile verilir.

3- SAĞLIK KURULUŞUNU VE PERSONELİNİ SEÇME VE DEĞİŞTİRME  Hastanın sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve sağlık hizmeti verecek veya vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve ünvanlarını öğrenmeye seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.

4- MAHREMİYET  Hastaların gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya hakları vardır.

Mahremiyete saygı gösterilmesi ve bunu istemek hakkı; a) Hastanın, sağlık durumu ile ilgili tıbbi değerlendirmelerin gizlilik içerisinde yürütülmesini, b) Muayenenin, teşhisin, tedavinin ve hasta ile doğrudan teması gerektiren diğer işlemlerin makul bir gizlilik ortamında gerçekleştirilmesini, c) Tıbben sakınca olmayan hallerde yanında bir yakınının bulunmasına izin verilmesini,

d) Tedavisi ile doğrudan ilgili olmayan kimselerin, tıbbi müdahale sırasında bulunmamasını, e) Hastalığın mahiyeti gerektirmedikçe hastanın şahsi ve ailevi hayatına müdahale edilmemesini, f) Sağlık harcamalarının kaynağının gizli tutulmasını, kapsar. Ölüm olayı, mahremiyetin bozulması hakkını vermez.

5- REDDETME, DURDURMA VE RIZA  Hastanın tedaviyi reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı vardır.

6- GÜVENLİK  Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı vardır.

7- DİNİ VECİBELERİNİ YERİNE GETİREBİLME  Sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.

8- SAYGINLIK GÖRME VE RAHATLIK  Hastanın güler yüzlü, nazik, şefkatli bir ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.

Lokman Hekime: “Hastalarımıza ne yedirelim” diye sormuşlar. O da: “Acı söz yedirmeyin de ne yedirirseniz olur” demiş.

9- ZİYARET VE REFAKATÇİ BULUNDURMA  Sağlık tesislerince belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul etmeye, mevzuatın ve sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve hekimin uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı vardır.

10- ÖNCELİK SIRASININ BELİRLENMESİNİ İSTEME HAKKI  Acil vakalar  Özürlüler,  Hamileler,  65 yaş üstü yaşlılar,  Yedi yaşından küçük çocuklar,  Harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malül ve gaziler,  Ayrıca kolluk kuvvetlerince sevk edilecek adli vakalarda; savcılık veya kolluk kuvvetince önceden sağlık kurum/kuruluşuna bildirim yapılmalı ve randevu alınmalı, bu suretle sağlık kurum/ kuruluşunda sağlık hizmeti aksatılmadan ve diğer hastalar mağdur edilmeden gerekli işlemlerin yapılması sağlanmalıdır.

11- MÜRACAAT, DAVA VE ŞİKAYET HAKKI  Hakların ihlali halinde, hasta veya hasta yakınlarının mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkını kullanma hakkı vardır.

 İNTERNETTEN ADRESİNE, o ALO 184 SABİM HATTINA o HASTA HAKLARI BİRİMLERİNE HASTALAR HAKLARININ İHLALİ DURUMUNDA

BİR YERDE HAK VARSA HEMEN YANI BAŞINDA SORUMLULUK’DA VARDIR.

HASTA SORUMLULUĞU NEDİR ? Hastanın bir sağlık kuruluşuna başvurmadan ve başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken ödev ve yükümlülüklerdir.

1- GENEL SORUMLULUKLAR  Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.  Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.  Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.

2- SOSYAL GÜVENLİK DURUMU  Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.  Hasta; sağlık karnesinin (Bağ-Kur, Yeşil Kart gibi) vizesini zamanında yaptırmak zorundadır.

3- SAĞLIK ÇALIŞANLARINI BİLGİLENDİRME  Hasta; yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları, sağlığıyla ilgili bilgileri tam ve eksiksiz olarak vermelidir.

4- HASTANE KURALLARINA UYMA  Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.  Hasta Sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.  Hastanın; tedavi, bakım ve rehabilitasyon süresince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması gerekir.

 Hasta; randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi gerekir.  Hasta; hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.  Hasta; hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.

5-TEDAVİSİ İLE İLGİLİ ÖNERİLERE UYMA  Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.  Hastanın; tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.  Hasta sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.  Hasta; uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.

 Evde hasta bakım hizmetlerinin genel sağlık sistemi içinde ve diğer sağlık hizmeti sunan kuruluşlarla özel kuruluşlar ve yerel yönetimlerle bağlantılı bir kamu hizmeti olarak planlanması uygun olur. Bu hizmetin gerektiği gibi verilebilmesi için destekleyici hizmetlerle birlikte sunulması yaşamsal önem taşımaktadır.

 Hizmeti sadece sağlık hizmeti ile sınırlamak, hizmetin hiç yaşama geçirilmemesine neden olacaktır. Bu nedenle evde hasta bakım hizmetleri sağlık hizmetleri ve sosyal hizmetlerin entegrasyonu şeklinde olmalıdır. Bu konuda hâlen yürürlükte olan 224 Sayılı sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesi Hakkındaki Kanun başta olmak üzere ilgili yasalarda evde bakım ile ilgili maddeler dikkate alınmalıdır.

 Hasta bakım koşullarının iyileştirilmesi için gerekli düzenlemeler ilgili bakanlık tarafından yapılmaktadır. Ağır özürlü ve bakıma muhtaç hastalara evde bakım parası ödemesi yapılmaktadır.  Sosyal devlet olmanın gereği olarak yaşlı, özürlü ve bakıma muhtaç kişilerin yakınlarına ve bakımını yapanlara ödenen bu para aileler için önemlidir. Çünkü bakıma muhtaç yaşlılara ve özürlülere bakmanın zorluğunun yanında malî yük de aileleri zorlamaktadır……..

 TEŞEKKÜRLER

38 "Dünya aksi seda veren bir dağa benzer, ona ne gönderirseniz size, aynısını gönderir" Hz. MEVLANA