BEDEN DİLİ (Sözsüz İletişim) Mustafa KIZIKLI Genel Teşkilatlandırma Sekreteri 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ (SÖZSÜZ İLETİŞİM) Beden dili, duygu ve düşüncelerimizin konuşulmadan dışa yansımasıdır. İnsanların yüz yüze kurdukları ilişkilerde; kelimelerin %10, ses tonunun %30, beden dilinin %60 oranlarında önem taşıdığı iddia edilmektedir. Aktör bir dramı bir elbise gibi alır, giyinir, sonra buruşturup atarak bir başkasını alır. Ama bu attığı elbise ondan daha fazla yaşar. Alfred de Vigny 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDENİN İFADELERİ Niyet edilen ifadeler: Ne ifade etmek istenildiğini bilerek, isteyerek, insanın kontrol edebildiği, hareket ve ifadelerdir. Sözlü anlatımdaki dil ile eş anlamlar taşır. Niyet edilmeyen (duygusal) ifadeler: İstem dışı veya farkında olmadan yapılan hareketler, ifadelerdir. Üzüntü, korku, sevinç vb. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Göz teması Beden duruşu Mesafe ve bedensel temas Jestler Mimikler Ses tonu, şiddeti ve konuşmanın akıcılığı Giyim kuşam 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Göz teması: Bir kişiyle konuşurken dikkat edilecek en önemli noktalardan biri, nereye baktığınızdır. Doğrudan konuştuğunuz kişiye bakmak, karşınızdaki kişiye samimiyetinizi iletmenize yardımcı olur ve mesajınızın etkisini artırır. Yere bakarak veya gözlerinizi kaçırarak konuşmanız, karşınızdaki kişinin üstünlüğünü kabullenme olarak yorumlanacaktır. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Beden duruşu: Hafifce öne eğilmek, dik duruş, süklüm-püklüm, meydan okuma, otururken duruş v.b. İfadelerin her biri değişik mesajlar verir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Mesafe ve bedensel temas: a. Samimi kişisel mesafe; kişinin kendine en yakın olan birkaç kişi için ayırdığı fiziksel uzaklık bakımından en yakın alandır. Bu alanda dostluk ve sevgiler paylaşılır. b. Resmi olmayan kişisel mesafe; kişilerin yakın arkadaşlarıyla, yakınlarıyla ilişkide bulunduğu alandır. c. Sosyal ilişki mesafesi; İnsanların sosyal ilişkilerde diğer kişilerle tuttuğu mesafedir. d. Kamusal mesafe; örneğin, parkta insanlarla tutulan mesafedir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Jestler: Uygun ölçüde ve uygun şiddette yapılan jestler bir konuşmaya güç katar. Bu konuda dikkat edilmesi gereken; jestleri konuşmadaki eksik kelimeleri tamamlayacak bir araç olarak kullanmamak, yabancı dile hâkim olmayan birinin ifadesini elleriyle tamamlaması gibi bir duruma düşmemektir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Mimikler: İnsan ilişkilerinde hiçbir şey, yüz ifadesi kadar önemli ve anlamlı olamaz. Üzüntünün veya kızgınlığın gülümseyen bir ifadeyle, sevincin çatık kaşlarla ifade edilmesi mümkün değildir. Güvenli bir ifade, verilen mesajla uyum içindeki bir ifadedir. Öfkeli bir mesaj veya memnuniyetsizlik, en açık olarak donuk bir ifadeyle verilebilir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Ses tonu, şiddeti ve konuşmanın akıcılığı: Ses tonunun kullanılma biçimi, sözlü ilişkinin hayati bir parçasıdır. Tek heceli bir kelime, örneğin “git” kelimesi, söyleniş biçimine bağlı olarak pek çok anlama gelebilir. Ses tonu ve şiddetine bağlı olarak “git” vardır ki; “seni bir daha görmek istemiyorum” anlamına gelir. Fakat bazen öyle bir “git” vardır ki; “kal, lütfen gitme” anlamına gelir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ ÖGELERİ Giyim, kuşam: İnsanlar ilk defa karşılaştıkları kişileri öncelikle giyim kuşamlarıyla değerlendirirler. Tek bir kelime bile konuşulmadan, insanlar giyim kuşamlarından dolayı karşılarındaki hakkında belirli bir ön yargıda bulunmak eğiliminde olurlar. Bu yargı; kıyafetin temiz, ütülü, şık ve vücuda uygun olmasını ölçer. Ayrıca erkeklerde saç ve sakal tıraşı, bayanlarda saç ve makyajın şekli de son derece önemlidir. Kıyafetle birlikte kullandığınız takı ve aksesuarlar da bu yargıda belirleyici rol oynar. 18:45 Mustafa KIZIKLI
VÜCUT HAREKETLERİ Vücutta, hareketler bakımından beş önemli inceleme bölgesi vardır; 1) Merkez: Boyunla bel arasında kalan kısım, vücudun odak noktası, yani merkezidir. Merkez açık, kapalı, saldırgan ve uysal olabilir. 2) Baş: Duruş biçimine göre farklı anlamlar taşır. Benlik ekseni: Başın yatay eksenidir. Bu eksen üzerinde baş aşağı-yukarı hareket eder. Başkaları ekseni: Başın dikey eksenidir. Bu eksen üzerinde baş sağa-sola döndürülür. 18:45 Mustafa KIZIKLI
VÜCUT HAREKETLERİ 3) Yüz : Araştırmalara göre yaklaşık, 250 bin çeşit yüz ifadesi yapabiliyoruz.(İlgi, heyecan, korku, eğlence, sürpriz, iğrenme, tiksinme, beğeni, öfke, vb.) Yüz ifadelerinin okunması kolay, fakat kontrol edilmesi genellikle zordur. Yüzde okunması gereken öğeler; alın, kaşlar, göz kapakları, gözler, burun, dudaklar, çene ve tendir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
VÜCUT HAREKETLERİ 4) Eller: Dört temel bölgesi vardır; parmak, avuç içi, kenarı ve üstü. Avuç içini göstermek, dostça, barışçıl bir yaklaşımdır. Avuç kenarı, keskin ve seri ifadeler içerir. Reddetme, kabul etmeme durumunda elin yanı kılıç veya karate darbesi gibi kullanılır. Elin tersi canlılığı gösterir. Bazen saldırgan ve düşmanca da olabilir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
VÜCUT HAREKETLERİ 5) Bacaklar: Bacaklar da duruş biçimlerine göre farklı anlamlar taşıyabilir. Örneğin, otururken ayak bileklerini üst üste koyma, tetikte olma ve hazır oluşun ifadesidir. Abartılı olmadan bacak bacak üzerine atmak kendine güven ifadesi olarak algılanır. Bacakları uzatarak oturmak ise umursamazlık anlamına gelebilir. 18:45 Mustafa KIZIKLI
BEDEN DİLİ İPUÇLARI El saklama: Yalan söylemeyen birisi ellerini açıkta kullanır. Burun kaşıma; Burun kaşıma, beyaz yalanların klasik işaretidir. Yutkunma; İnsan bedeninin yalanlara bir diğer karşı koyuş biçimi ise, boğazın işlevlerini yerine getirmesini kısıtlamaktır. Göz hareketleri; İnsanların konuşması bittikten sonra baktığı yerler, söylediklerinin doğru mu yalan mı olduğu konusunda ipuçları verir. Öksürmek; Yalandan öksürme, klasik aldatma tekniğidir. Hızlı konuşma; Uzmanlara göre, insanlar ne kadar hızlı konuşursa, yalan söylediğinden o kadar fazla kuşkulanabilirsiniz. Gülmek; Pek çok insan yalan söylediğinde ilk başta rahatlar. 18:45 Mustafa KIZIKLI
Genel Teşkilatlandırma Sekreteri İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM Mustafa KIZIKLI Genel Teşkilatlandırma Sekreteri 18:45 Mustafa KIZIKLI