Osmanlı İmparatorluğu’nun Dağılma Dönemi: 19. yüzyıl

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
GEÇMİŞ YILLARDA ÖĞRENDİKLERİNİZİ HATIRLAYARAK----> 1. DÜNYA SAVAŞININ TEMEL SEBEBİNİN NE OLDUĞUNU TARTIŞINIZ.
KUTÜL AMARE ZAFERİ KUTLAMA PROGRAMI [100. Yıl] ERTUĞRUL GAZİ İMKB MESLEKİ VE TEKNİK VE ANADOLU LİSESİ.
I.DÜNYA SAVAŞI ( ) V.MEHMET REŞAT ( )
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
FETHİN 562. YILDÖNÜMÜ. İSTANBUL’UN FETHİ TÜRK, İSLAM ve DÜNYA TARİHİ AÇISINDAN BÜYÜK ve ÖNEMLİ BİR OLAYDIR.
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
Siyaset Sosyolojisi.
ESMA ŞAHİN &BENSU TAŞÇI 7.SINIF OLTU İMAM HATİP ORTAOKULU.
YEN İ L İ KLER VE OSMANLI DEVLET İ YEN İ L İ KLER VE OSMANLI DEVLET İ Kazanım Osmanlı Devleti'nde ıslahat hareketleri sonucu ortaya çıkan kurumlardan.
I.Dünya Savaşı Öncesi ve Savaş Dönemi Sorular. 1. I.Dünya Savaşı sırasındaki cephelerden hangisi, savaşın süresini en fazla etkilemiştir? 1. I.Dünya Savaşı.
İstanbul’un Fethi’nin Nedenleri Osmanlı Devleti’nin toprak bütünlüğünü bozuyordu. Osmanlı ordusunun İstanbul Boğazı üzerinden Rumeli’ye geçişlerini engelliyorlardı.
ŞİRKETLER HUKUKU Genel Olarak Şirketlerin Sınıflandırılması ve Temel Özellikleri Ar. Gör. Nevfel AKKAŞOĞLU.
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
YUNUSELİ HACI NACİYE KANALICI İLKÖĞRETİM OKULU
KÖPRÜLÜLER DEVRİ BESTE G İ RG İ N. KÖPRÜLÜER DEVRİ ( ) XVII. Yüzyılın II. Yarısında Osmanlı Devletinde sadrazamlık görevinde bulunan Köprülü ailesi,
ZARARLI CEMİYETLER 1-AZINLIK CEMİYETLERİ
HAZIRLAYAN Adı: Muhammed Soyadı: AYDIN No: 546 Okul: Darende İlköğretim Okulu KAYNAK: KAYNAK:
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
K O N G R E L E R D Ö N E M İ Dersin adı :İnkılap Tarihi HAZIRLAYAN Mert ULUS Sınıfı :8/B No:8.
19 .YY (XIX.YY) OSMANLI DEVLETİ DAĞILMA DÖNEMİ
TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ’NİN KURULUŞ DÖNEMİ. Süleyman Şah Dönemi ( ): Türkiye Selçuklu Devleti’nin kurucusu Süleyman Şah’tır. Süleyman Şah,
OSMANLI DEVLETİ DAĞILMA VE ÇÖKÜŞ DÖNEMİ
Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi
 Düzenli ordunun kurulması sırasında Çerkez Ethem’in TBMM’ye karşı isyan etmesini fırsat bile Yunanlılar, İngilizlerin de desteğini alarak Bursa’dan.
 Orhan Bey'in ölümüyle yerine oğlu I.Murat (Hüdavendigar) geçti.
Hazırlayan:Ümit TURGUT. Kapitülasyon: Yabancı devlet ve vatandaşlarının bir ülkede sahip olduğu ayrıcalıkları, imtiyazları veya muafiyetleri ifade etmektedir.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
1. Dünya Savaşı Osmanlı Devleti’nin Savaştığı Cepheler
GÜNEY CEPHESİ MARAŞ ANTEP URFA DESTANLAŞAN DİRENİŞ SÜTÇÜ İMAM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Sevr Anlaşması
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
BİRİNCİ MEŞRUTİYET'İN İLANI
DÜZENLİ ORDU KURULUYOR
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / MUSTAFA KEMAL’İN ASKERLİK HAYATI
Osmanlı Siyasi Tarihi (Yıkılış Dönemi)
YA İSTİKLAL YA ÖLÜM ÜNİTE III - Doğu Cephesi - Güney Cephesi
ADR KONVANSİYONU
Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası ( )
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
OSMANLI TARİHİ Osmanlı Ekonomisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
(Hüseyin Nurettin Fikret)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
Sunum transkripti:

Osmanlı İmparatorluğu’nun Dağılma Dönemi: 19. yüzyıl Bu döneme nasıl gelindi ??? Osmanlı İmparatorluğu’nun Dağılma Dönemi: 19. yüzyıl Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Genişleme politikası Denge politikası Köklü ıslahatlar BEYLİK (13.yy) KURULUŞ YÜKSELME DURAKLAMA (17.yy) GERİLEME (18.yy) DAĞILMA (19.yy) Kaybettiği toprakları geri alma Köklü ıslahatlar Dönemin sonlarında denge politikası Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Osmanlı İmparatorluğu’nun Dağılma Dönemi: 19. yüzyıl Denge Politikası izleyerek topraklarını koruma ve köklü ıslahatlar yaparak devletin ömrünü uzatma politikası izlemiş! DENGE POLİTİKASI ??? Osmanlı İmparatorluğu’nun Dağılma Dönemi: 19. yüzyıl Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Dağılma dönemi padişahları… IV. Mustafa (1807-1808) II. Mahmut (1808-1839) Sultan Abdülmecit (1839-1861) Sultan Abdülaziz (1861-1876) V. Murat (1876) II. Abdülhamit (1876-1908) V. Mehmet Reşat (1909-1918) VI. Mehmet Vahdettin (1918-1922) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Peki Avrupa’da 18.yy’dan beri neler oluyor ??? Fransız Devrimi ve ortaya çıkardığı ilkeler ??? -Bireysel haklar -Özgürlük(Liberalizm) -Ulus egemenliği -Milliyetçilik Bu ilkeler hangi yönetim/devlet biçimlerini rahatsız eder ?? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Avrupa’nın monarşiyle yönetilen devletleri ve aristokratlar, devrimin kendi ülkelerine sıçramasını önlemek için FRANSA’YA savaş açarlar ve 1815 Viyana Kongresi’ni yaparak “Eski Düzen”i bir süre için sürdürürler… ama kısa bir süre için… 1830 ve 1848 ‘de Avrupa’da patlak veren -özgürlük -işçi hakları -milliyetçilik kaynaklı devrimler “Eski Düzen”in sürdürülemeyeceğinin kanıtıydı!!! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Peki Sanayi Devrimi…ve Emperyalizm ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Büyük Güçler ve Sömürgeleri(1936) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

19.YÜZYILDA Büyük devletlerİN OSMANLI POLİTİKASI Şark Meselesi (Doğu Sorunu) ??? Bu terim ilk defa Viyana Kongresi’nde(1815) kullanılmıştır!!! 19.YÜZYILDA Büyük devletlerİN OSMANLI POLİTİKASI Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Şark(Doğu) Meselesi 19. yüzyılın ilk yarısında Osmanlı toprak bütünlüğünün korunması… 19. yüzyılın ikinci yarısında Osmanlıların Avrupa ve Balkanlardan çıkarılması, İstanbul’un Türklerden alınarak Bizans’ın yeniden canlandırılması… 20. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin geriye kalan topraklarının paylaşılması…meselesidir! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

İngiltere’nin Osmanlı Politikası Sömürge gücü İngiltere, 19. yüzyılın sonuna kadar Osmanlı toprak bütünlüğünü savunmuş! Sömürgelerine giden en kısa yolların Osmanlı topraklarından geçmesi Bu yolların güvenliğini sağlamak istemesi Osmanlı’nın hammadde ve pazar olanaklarından yararlanması Rusya ve Fransa gibi devletlerin Osmanlı’ya hakim olmasını engellemek istemesi NEDEN Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Büyük Güçler ve Sömürgeleri(1936) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji İngiltere 1878’den sonra Osmanlı Devleti’ni parçalama politikası izlemeye başlamış! NEDEN Osmanlı Devleti’nin iyice zayıflaması Osmanlı-Alman yakınlaşması Osmanlı ülkesindeki stratejik yerlere hakim olma düşüncesi Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Fransa’nın Osmanlı Politikası 19. yüzyılda Cezayir ve Tunus’u ele geçirecek… I. Dünya Savaşı’ndan sonra Anadolu’yu işgal faaliyetlerine katılacak… Bu döneme kadar Osmanlı-Fransız ilişkileri nasıl gelişti??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Almanya’nın Osmanlı Politikası 19. Yüzyılda Osmanlı Devleti ile yakınlaşmış… NEDEN ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Rusya’nın Osmanlı Politikası Rusya’nın amacı İstanbul’u ve Boğazları ele geçirerek sıcak denizlere ulaşmak Panslavizm propagandası ile bütün Slavları harekete geçirmek Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Slav nüfusun yoğun olarak yaşadığı bölgeler Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Avusturya’nın Osmanlı Politikası 19. yüzyılda Osmanlı Devleti ile barışçı bir politika izlemiş! I. Dünya Savaşı sırasında da Osmanlı ile aynı blokta! POLİTİKASINI NEDEN DEĞİŞTİRDİ 19. Yüzyıla kadar ilişkiler nasıl gelişti ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Milliyetçi Ayaklanmalar… Fransız Devrimi’nin Osmanlı Devleti üzerindeki olumsuz etkisi… Milliyetçi Ayaklanmalar… Sırp İsyanı Yunan İsyanı Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Sırp İsyanları: NEDEN ? Milliyetçilik düşüncesinin Sırplar arasında yayılması Rusya ve diğer devletlerin kışkırtmaları Osmanlı merkezi otoritesinin zayıflaması Savaş alanı haline gelen Sırbistan topraklarının sık sık el değiştirmesi Sırbistan’da görev yapan memur ve yeniçerilerin halka olumsuz davranışları Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

İlk Sırp İsyanı’nın(1804) önderi: Kara Yorgi Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Sırplar, Osmanlı Devleti’ne karşı isyan eden ilk millet… 19.yy süresince Osmanlı-Rus Savaşları sonucunda imzalanan her antlaşmada Sırplar, yeni kazanımlar elde eder…nasıl yorumlarsın ?? => Rusların Sırpları desteklediğini göstermez mi ?? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Sırpların Osmanlı Devleti’nden Ayrılma Süreci Bükreş Antlaşması (1812) Ayrıcalık Edirne Antlaşması (1829) Özerklik Berlin Antlaşması (1878) Bağımsızlık ÖZERKLİK ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Yunan İsyanları Milliyetçilik akımı Osmanlı merkezi otoritesinin zayıflaması “Megali İdea” ya ulaşma hedefi ??? Etnik-i Eterya Cemiyeti(1814)’nin çalışmaları Rusya, İngiltere ve Fransa’nın kışkırtmaları AMAÇLARI NE ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji İlk isyan Eflak’ta…(1820) ama yeterli destek görmez… İkinci isyan önemli! 1821 Mora İsyanı … II. Mahmut, isyanı bastırmak için Mısır’daki valisi Mehmet Ali Paşa’dan yardım ister… Vali, isyanı bastırır…ama karşılığında Mora ve Girit valiliklerini ister! Osmanlı tarihinde bir valinin pazarlıklarına boyun eğen ilk padişah II. Mahmut’tur… Mora isyanının bastırılması İngiltere, Fransa ve Rusya’nın çıkarlarına aykırı…bu nedenle Yunanistan’ın özerk olmasını isterler… Osmanlı Devleti bu durumu kabul etmeyince …Osmanlı donanması yakılır… NAVARİN BASKINI (1827) 60 kadar Osmanlı ve Mısır gemisi ile 6000 Osmanlı askeri kaybedilmiş! Bu olaydan sonra Fransa, İngiltere ve Rusya ile siyasal ilişkiler kesilmiştir. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji NAVARİN BASKINI (1827) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Osmanlıların Navarin’de yanan gemilerine karşılık tazminat istemesi Osmanlı X Rus Savaşı (1828-1829) Edirne Antlaşması(1829) Yunanistan bağımsız! Sırbistan özerk! Eflak ve Boğdan’a ayrıcalıklar! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Edirne Antlaşması’yla; Osmanlı İmp.’da ilk kez bir azınlık bağımsız olur!!! Rusya’nın Balkanlardaki etkinliği artmış! Rusya’ya savaş tazminatı ödenmiş! Mora’nın kaybedilmesi: “Mehmet Ali Paşa Sorunu”nu doğurmuştur… Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Mehmet Ali Paşa İsyanı ve Mısır Sorunu Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Mehmet Ali Paşa’nın valilik istediği Mora , Girit ve Suriye Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Osmanlı Devleti(II. Mahmut) iç sorununu çözebilecek güçte değil… Sorunu nasıl çözmüş olabilir Denge Politikası ??? Önce Fransa ve İngiltere’den…onlar kabul etmeyince Rusya’dan yardım ister… Rus Donanması İstanbul’a gelir…Bu durum hangi devletleri rahatsız eder??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji İngiltere’ye Ticari Ayrıcalıklar: Balta Limanı Ticaret Sözleşmesi (1838) Amaç: “Mısır Sorunu” konusunda İngiltere’nin desteğini sağlamak Osmanlı, ekonomik yönden dışa bağımlı ve yarı-sömürge durumuna geldi! Aynı yıl Fransa’ya da ticari ayrıcalıklar!!! NEDEN??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Ve sonuç…Kütahya Antlaşması(1833) Osmanlı Devleti X Mehmet Ali Paşa Mehmet Ali Paşa’ya Mısır, Girit ve Şam valilikleri Oğlu İbrahim Paşa’ya Adana valiliği Mısır sorunu geçici olarak çözüme kavuşur... Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Hünkar İskelesi Antlaşması(1833) Osmanlı X Rusya Osmanlı Devleti bir saldırıya uğrarsa, Rusya yardımcı kuvvet gönderecek ancak masrafları Osmanlı devleti karşılayacak Osmanlı Devleti, gerekli hallerde Rusya’nın isteğiyle Boğazları, diğer devletlerin savaş gemilerine kapayacak Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji “Mısır sorunu”, Osmanlı Devleti’nin varlığını kendi gücüyle koruyamayacak kadar zayıfladığını ortaya koymuştur! Bir iç sorun, uluslar arası bir soruna dönüşmüştür. Mısır Sorunu sürerken Avrupalı devletlerin desteğini sağlamak için TANZİMAT FERMANI(1839) yayınlanmıştır… Rusya’nın donanmasını Boğazlar’dan geçirme hakkı kazanmasıyla uluslar arası alanda Boğazlar Sorunu ortaya çıkmıştır! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Mısır Sorunu’nun kesin çözümü: Londra Konferansı (1840) Kütahya Antlaşması’yla geçici olarak çözümlenen Mısır Sorunu, Mehmet Ali Paşa’nın ikinci isyanı(1839) ile yeniden başlar… Osmanlı X Mehmet Ali Paşa Nizip Savaşı(1839)=> Osmanlı’nın yenilgisi! Londra Konferansı: Amaç, Mısır sorununun kesin çözümü Katılanlar: İngiltere, Prusya, Rusya, Avusturya, Osmanlı Devleti Neden Fransa yok ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Londra Konferansı ile Mısır sorunu kesin olarak çözülmüştür. Mısır, özerk bir eyalet olmuş, Osmanlı Devleti’nin Mısır üzerindeki denetimi zayıflamıştır. Mısır valiliği, babadan oğla geçmek üzere Mehmet Ali Paşa ve oğullarına bırakılır… Suriye, Adana ve Girit valilikleri Osmanlı Devleti’nde kalır… İngiltere, sömürgelerine giden yolu güvence altına almıştır!! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Boğazlar Sorunu Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Nasıl çözümlendi ??? LONDRA BOĞAZLAR SÖZLEŞMESİ (1841) İngiltere Fransa Rusya Avusturya Prusya Osmanlı Devleti Boğazlar, Osmanlı egemenliğinde! Barış zamanı, Boğazlar tüm savaş gemilerine kapalı kalacak! Boğazlardan her türlü ticaret gemisi geçebilecek! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Londra Boğazlar Sözleşmesi ile; Boğazlar, uluslararası bir statü kazanmıştır. İngiltere ve Fransa, Akdeniz’deki çıkarları korunmuştur. Boğazların savaş gemilerine kapatılmasıyla, Rusya’nın Akdeniz’e inmesi engellenmiş; Rusya, Hünkar İskelesi Antlaşması ile elde ettiği kazançları kaybetmiştir. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji OSMANLI RUSYA KIRIM SAVAŞI (1853-1856) 1877-1878 OSMANLI-RUS SAVAŞI (93 HARBİ) PARİS ANTLAŞMASI AYASTEFANOS (YEŞİLKÖY) ANTLAŞMASI BERLİN ANTLAŞMASI NEDEN Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji KIRIM SAVAŞI(1853-1856) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Sinop Baskını (1854) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Paris Antlaşması(1856) Kimler Arasında ??? Osmanlı Rusya İngiltere Fransa Avusturya Piyemonte Prusya Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Paris Antlaşması(1856) Osmanlı Devleti, Avrupa devleti sayılacak, devletler genel hukukundan yararlanacaktır. Osmanlı toprak bütünlüğü, Avrupalı devletlerin garantisi altında olacaktır. Karadeniz tarafsız hale getirilecek, sadece ticaret gemilerine açık olacak, Osmanlı devleti ve Rusya, Karadeniz’de savaş gemisi bulundurmayacak, tersane kuramayacaktır. Boğazlar konusunda 1841 tarihli Londra Boğazlar Antlaşması geçerli olacaktır. Eflak ve Boğdan’ın sahip olduğu haklar arttırılacak, bu bölgelerin ve Sırbistan’ın hakları, antlaşmayı imzalayan devletlerin ortak garantisi altında bulunacaktır. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Paris Konferansı sırasında Osmanlı Devleti, Islahat Fermanı(1856)’nı yayınlayarak, yapılacak olan antlaşmaya, iç işlerine karışmaya yönelik hükümlerin konulmasını önlemeye çalışmıştır. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

93 HARBİ (1877-78 OSMANLI-RUS SAVAŞI) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji NEDEN “93 HARBİ” DENİLİYOR Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji GAZİ OSMAN PAŞA ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji NENE HATUN ??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Gazi Osman Paşa (1832-1900) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Nene Hatun (1857-1955) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Nene Hatun (1857-1955) “Ağabeyim Hasan cepheden ağır yaralı olarak bir gece önce eve gelmişti. Bir yandan ona bakarken, bir yandan da 3 aylık çocuğumu emziriyordum. Kardeşim o gece kollarımın arasında öldü. Sabaha karşı minarelerden 'Moskof Aziziye'ye girdi' diye haykırışlar başlayınca, kardeşimin alnını öpüp, 'Seni öldüreni öldüreceğim' diye and içtim. Yavrumu Allah'a emanet ettikten sonra, ağabeyimin tüfeğini ve satırımı alıp dışarı fırladım. Sel gibi Aziziye'ye akıyorduk. Tabyanın mazgallarından düşman ölüm yağdırıyordu. Düşmanda iyi silah vardı, bizde de iman. İleri atıldım. Dadaşlar arasına karıştım. Satırım durmadan kalkıp iniyordu.” Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Savaş sonrası… Balkan Göçü Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Ayastefanos (Yeşilköy) Antlaşması (1878) Bulgaristan Krallığı kurulacak! Sırbistan, Karadağ, Romanya(Eflak ve Boğdan) bağımsız olacak! Kars, Ardahan, Batum ve Doğu Beyazıt Rusya’nın! Girit ve Ermenilerin bulunduğu yerlerde ıslahatlar yapılacak! Rusya’ya savaş tazminatı! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

KİMLERİN ÇIKARLARINA AYKIRI OLABİLİR??? ANTLAŞMA, KİMLERİN ÇIKARLARINA AYKIRI OLABİLİR??? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji İngiltere Fransa Avusturya Almanya İtalya AYASTEFANOS GEÇERSİZ!!! Yerine; BERLİN ANTLAŞMASI (1878) Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji BERLİN ANTLAŞMASI (1878) Bulgaristan üçe ayrılmış; Asıl Bulgaristan, Osmanlı Devleti’ne bağlı bir prenslik olacak; Doğu Rumeli’ye muhtariyet verilecek; Makedonya ise ıslahat yapılması şartıyla Osmanlı Devleti’ne bırakılacak. Sırbistan, Karadağ ve Romanya bağımsız olacak! Kars, Ardahan, Batum Rusya’ya; Doğu Beyazıt Osmanlı Devleti’ne bırakılacak! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji Bosna-Hersek, Osmanlı Devleti’nin topraklarından sayılacak; fakat geçici olarak yönetimi Avusturya’ya bırakılacak! Osmanlı Devleti Rusya’ya savaş tazminatı ödeyecek! Girit’te ve Ermenilerin oturdukları yerlerde ıslahat yapılacak! Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

Berlin Kongresi(1878)’nin Sonuçları Konferans, Osmanlı Devleti’ni paylaşma üzerine kurulmuş, İngiltere de bu pazarlıklara katılarak, Osmanlı toprak bütünlüğünü koruma politikasından vazgeçmiştir. Osmanlı, Almanya ile yakınlaşmaya başlamıştır. Osmanlı Devleti’nin dağılması hızlanmıştır. Ermeni Meselesi ortaya çıkmıştır. İngiltere, Süveyş Kanalı’nın açılması ile önemi artan Mısır’ı, Fransa Tunus’u, Avusturya-Macaristan Bosna Hersek’i topraklarına katmıştır. Kıbrıs, İngiltere’ye üs olarak verilmiştir. Girit, Yunanistan’a katılmış; Bulgaristan bağımsızlığını ilan etmiştir. Balkanlar’dan Anadolu’ya yoğun bir Türk göçü yaşanmıştır. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

OSMANLI DEVLETİ’NDE DAĞILMAYI ÖNLEME ÇABALARI: DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ Sened-i İttifak 1808 Tanzimat Fermanı 1839 Islahat Fermanı 1856 II. Mahmut ve ayanlar arasında imzalanan bir ittifaktır. Ayan nedir??? Sened-i İttifak’ın amacı nedir? ÖNEMİ: Ayanlar, padişahın emirlerine uyacaklarına söz verdiler. Karşılığında ağır vergiler koyulmayacağı karara bağlandı. Padişah, ayanların gücünü resmi olarak tanımış oldu. İlk kez padişahın yetkileri kısıtlandı! Osmanlı Devleti’nin ayanlara söz geçiremeyecek kadar zayıfladığı ortaya çıkmış! Tanzimat ne demektir? Tanzimat dönemi ? Tanzimat Fermanı, Sultan II. Abdülmecid ve Dışişleri bakanı Mustafa Reşit Paşa tarafından ilan edildi. AMAÇ? -Tüm vatandaşların can ve mal güvenliği olacak, vergi, eğitim, miras ve askerlik gibi alanlarda yenilikler yapılacaktı. Herkes kanun önünde eşit olacak, mahkemeler modernleştirilecekti. İlk kez bir Osmanlı hükümdarı kanun üstünlüğünü kabul etmiştir! Temel haklar güvence altına alınmıştır. Belgenin yayınlanmasından sonra Avrupalılar, Mısır Sorunu’nun ve Boğazlar Meselesi’nin çözümünde Osmanlıya destek verdiler. Kırım Savaşı(1853-56) sırasında ilan edilmiştir. AMAÇ ??? Fermanın getirdiği bazı düzenlemeler: Yasalar önünde eşitlik, dini fark gözetilmeksizin herkese memur olabilme hakkı, ordunun gayrimüslimlere açılması, vergi reformu ve rüşvetle mücadele Islahat Fermanı, Tanzimat Fermanı’ndaki hükümleri tekrar etmekle birlikte onları genişletmiş, özellikle Hıristiyan halka tanınan hakları ve sorumlulukları açığa kavuşturmuştur. Fransız Devrimi ile Avrupa’ya yayılan eşitlik ilkesi, ilk kez Osmanlı siyasal yaşantısına girmiştir. Fermanın etkisiyle Batı’nın liberal düşünceleri Osmanlı içinde yayılmış, gazeteler kurulmuş, Montesquieu ve Rousseau gibi düşünürlerin kitapları Türkçe’ye çevrilmiştir. Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji

OSMANLI DEVLETİ’NDE MEŞRUTİYET DENEMELERİ VE SONUÇLARI I.MEŞRUTİYET 1876 *Mutlakiyete indirilmek istenen ilk darbe! *Daha sonraki anayasal gelişmelerin başlangıcı! *Osmanlıcılık düşüncesi etkili! OSMANLICILIK ??? II.MEŞRUTİYET 1908 *İlk siyasi partiler => tarihimizde demokratik parlamenter sistemin ilk denemeleri! Hangi Partiler?? Genç Osmanlılar Cemiyeti’nin(Jön Türkler) çabaları sonucu II. Abdülhamit tarafından ilan edilmiştir. -Genç Türklerin amacı mutlak monarşi yerine, anayasal monarşi kurmak -Padişahın amacı sözde köklü bir reformla, İngiltere ve Fransa’nın ekonomik ve siyasal desteğini sağlamak Ayan ve Mebusan Meclisleri (parlamenter sisteme ilk geçiş!) Kanuni Esasi=> ilk anayasa (anayasal sisteme ilk geçiş!) Kanun yapma görevi Ayan ve Mebusan Meclislerinde Yürütme yetkisi yine padişahta, yasama yetkisi de padişah denetiminde! Padişahın parlamentoyu feshetme yetkisi var=>1877-78 Osmanlı-Rus Savaşı(93 Harbi) bahane edilerek meclis feshedilmiş, anayasa rafa kalkmış! 33 yıl sürecek baskı (istibdat) dönemi başlamış. Padişah bu dönemde İslamcılık (Panislamizm) politikası uygulamış, Almanya ile yakınlaşmalar başlamış. II. Meşrutiyet, 33 yıl süren bir sansür ve yasaklama döneminin ardından, İttihat ve Terakki partisi yanlılarının çabalarıyla II. Abdülhamit tarafından yeniden ilan edildi. -İttihat ve Terakki Partisinin amacı devleti parçalanmaktan ve Batı’nın ekonomik denetiminden (kapitülasyonlar) kurtarmak 1908 REVAL GÖRÜŞMESİ(Rusya+İng): İttihatçıları harekete geçiren olay! II. Meşrutiyet’e ilk tepki! 31 Mart Olayı!( 13 Nisan 1909) =>ARAŞTIR!!! Neden 31 Mart olayı olarak anılıyor? 31 Mart Olayı neden bir darbe olarak nitelendiriliyor??? 31 Mart Olayı’ndan sonra Kanun-i Esasi’de değişiklikler yapılmış, padişahın Bakanlar Kurulu’nu denetleme, Meclisi açma ve kapatma, savaş ve barış kararı alma yetkileri sınırlandırılmıştır. - II. Meşrutiyet döneminde dış politikada Almanya ile yakınlaşıldı. İç politikada Turancılık politikası yürütüldü. TURANCILIK??? NOT: II. Meşrutiyet’in ilanı ile oluşan karışıklıktan yararlanan; 1.Bulgaristan bağımsızlığını ilan ederek Osm. Dev.’den ayrıldı. 2. Avusturya-Macaristan, Bosna-Hersek’i ilhak etti. 3.Girit, Yunanistan’a bağlandı. MEŞRUTİYET NEDİR? PARLAMENTO NEDİR? Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji