Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ
İçerik Eğitim Öğrenme Öğrenme Aşamaları Öğretim Eğitimde Planlamanın Önemi Eğitim Programı
EĞİTİM
EĞİTİM Seçilmiş ve kontrollü bir çevrenin (özellikle okulun) etkisi altında sosyal yeterlik ve optimum bireysel gelişmeyi sağlayan sosyal bir süreçtir. İnsanların diğer insanları belli bir maksatla kültürlemelerine yada kasıtlı kültürleme sürecine ise eğitim denilmektedir.
EĞİTİM Kişinin yaşadığı toplum içinde değeri olan, yetenek, tutum ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür. Eğitim; kişiyi aklı, duyguları ve davranışlarıyla bir bütün olarak ele alan bir oluşturma ve yönlendirme sürecidir
EĞİTİM Bireyin davranışında kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme sürecidir. “Eğitim; Yaşamın Kendisidir”
Birey Biyolojik Kültürel Sosyal
YAŞANTI Bireyin diğer bireylerle ve çevresiyle etkileşiminin bireyde bıraktığı izlenimdir.
DAVRANIŞ Psikologlara göre; organizmanın etkiye karşı gösterdiği tepki veya tepkiye karşı gösterdiği etkidir. Eğitimcilere göre; organizmanın gözlenebilir, ölçülebilir ve istendik olan hareketleridir.
İSTENDİK İstendik davranış dendiğinde toplumun bireyden beklentileri,istekleri ve toplumun değer yargılarına göre şekillenen bir oluşumdur. Toplum bunu uygun görür, yok efendim şu davranış toplumda kabul görmez ya da kim ne der durumlarını çok fazla önemsiyoruz. Peki ya birey? O ne olacak? Kişinin istekleri,değer yargıları ve hayattan beklentileri ne olacak?
KASIT Tasarlanmış bir değişikliğe ulaştıracak planlamaları yapmak gereğini vurgulamak için kullanılmıştır.
EĞİTİM
Öğrenme
ÖĞRENME Yaşantı sonucu bireyin davranışlarında yada potansiyel davranışlarında oluşan kalıcı izli değişikliklerdir.
ÖĞRENME
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Büyüme : Bireyin bedensel yönüyle ilgilidir. Bedenin boy, kilo ve hacim olarak artması anlamındadır.
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Olgunlaşma : Bedensel gelişim sürecinde organların kendilerinden beklenilen işlevlerin yerine getirebilecek düzeye gelmesidir. Bireyin bir bilgiyi davranışı, bedensel ve zihinsel açıdan öğrenme kapasitesine ulaşmasıdır.
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Gelişme : Büyüme, olgunlaşma ve öğrenmenin etkileşimi sonucu sürekli ilerleme sağlayan değişmedir. Gelişme = Büyüme + olgunlaşma
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Gelişim : Organizmanın bedensel, zihinsel, dilsel, duygusal, sosyal yönden sürekli ilerleme sağlayan değişim sürecidir. Gelişme – Gelişim Ürün Süreç
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Hazırbulunuşluk : Bir öğrenmenin gerçekleşebilmesi yada öğrenme yaşantısının etkili olabilmesi için gerekli yeterliğe sahip olma durumudur. Hazırbulunuşluk olgunlaşmanın yanı sıra önceki öğrenmelerini, ilgilerini, tutumlarını, güdülenmişlik düzeylerini, yeteneklerini ve genel sağlık durumunu da kapsayan bir kavramdır.
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Yaş : Öğrenme ve yaş arasında bir ilişki vardır ve bu ilişki yaş ilerledikçe yani genç yetişkinlik dönemi aşıldıktan ve yaşlanmaya başlandığı andan itibaren negatif yönlü olur.
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Zeka : Problem çözme yetisi Çevreye uyum sağlama Karşılaşılan sorunlara farklı ve hızlı çözümler önerebilme Öğrenme kapasitesi
İnsan ve hayvanı birbirinden ayıran temel özellik nedir? ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR İnsan ve hayvanı birbirinden ayıran temel özellik nedir?
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Güdülenme : Organizmayı harekete geçirecek (içsel) uyarıcılardır. Güdüler organizmanın gereksinimlerinden doğmakta ve bunların giderilmesi için harekete geçirmektedir. Güdülenme İçsel Dışsal
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Kaygı Kaygı, kişinin dış dünyasından veya iç dünyasından gelen bir uyaranla karşılaştığında yaşadığı, bedensel, duygusal ve zihinsel tepkilerdir. Bir başka deyişle kişinin karşılaştığı durum ve olaylar karşısında duyduğu ve engellemekte zorluk çektiği aşırı endişe ve uyarılmışlık halidir. Kaygı, çok hafiften ağır paniğe kadar bir duygu aralığında yaşanabilir. X x x Çok düşük Orta düzey Çok yüksek
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Refleks Doğuştan getirdiğimiz ve bir uyarıcıya karşı göstermiş olduğumuz basit, tutarlı ve ani tepkilerdir. Refleks söz konusu olduğunda öğrenmeden söz edilemez.
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR İçgüdü: Türe özgü ve karmaşık bir davranış örüntüsü bulunan öğrenme yerine olgunlaşma sonucu gelişen davranışlardır. Mevsim değişikliklerinde kuşların sıcak ülkelere göç etmesi. Arıların petek ve bal yapması. Örümceklerin avlanmak için ağ kurması. Balıkların yumurta bırakmak için sıcak denizlere gitmesi.
ÖĞRENME İLE İLİŞKİLİ KAVRAMLAR Dürtü Organizmanın yaşamını sürdürebilmesi için gerekli olan fizyolojik kökenli ihtiyaçların organizmayı harekete hazır hale getirmesine dürtü denir. Açlık, susuzluk, cinsellik gibi fizyolojik ihtiyaçlarımızın organizmada rahatsızlık hali yaratması ve organizmanın bu rahatsızlıktan kurtulmak için harekete geçmesi dürtü olarak ifade edilebilir.
Öğrenme Yöntemi ile İlgili Öğrenilecek Olanla İlgili ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN ETMENLER Türe Özgü Hazır Oluş Olgunlaşma Genel Uyarılmışlık Düzeyi ve Kaygı Geçmiş Yaşantılar Dikkat Güdülenme Öğrenenle İlgili Öğrenme Zamanı Ayarlama Öğrenilecek Olanın Yapısı Katılma Geribildirim (Dönüt) Öğrenme Yöntemi ile İlgili Algısal Ayırt Edilebilirlik Anlamsal Çağrışım Kavramsal Gruplandırma Öğrenilecek Olanla İlgili
EĞİTİM
ÖĞRETİM
ETKİLİ ÖĞRENME VE ÖĞRETME
Eğitimde Öğretimde “Planlama” Nasıl Olmalı?
EĞİTİM PROGRAMI “belli öğrencileri belli zaman süreci içinde yetiştirmeye yönelik geçerli öğrenme yaşantıları düzenidir”
Öğretme-Öğrenme Süreci EĞİTİM PROGRAMI Hedef Davranış Niçin? İçerik Değerlendirme Ne? Öğretme-Öğrenme Süreci (Eğitim Durumları) Kalite Kontrolü Nasıl?
Eğitimin Bileşenleri
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
EĞİTİM
BİTTİ