Psikolojik Danışman M. Fatih ALAGÖZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUKTA DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Advertisements

ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
OKUL FOBİSİ AİLE SUNUSU. OKUL FOBİSİ NEDİR? Çocuklarda bir endişe nedeniyle okula gitmek istememe ve gitmeme durumu; okul fobisi olarak adlandırılmaktadır.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Program Tasarım Modelleri
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
FRAJEL-X
Davranış Sorunları.
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM ve DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Ebeveyn - Ergen iletişimi Özel Balıkesir Fırat Lisesi
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
REHBERLİK SERVİSİ.
Ödev yapma alIşkanlIğI
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Davranım Bozuklukları ile Etkili Biçimde Başa Çıkma
Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI F.Birsen OLGUN Rehber Öğretmen.
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Bilinçli Tercih Seminerine
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
AİLE TUTUMLARI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
DUYGUSAL ETKİLKEŞİM EKSİKLİĞİ ve DAĞILMIŞ AİLE
Sunum transkripti:

Psikolojik Danışman M. Fatih ALAGÖZ ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI Psikolojik Danışman M. Fatih ALAGÖZ

DAVRANIŞ BOZUKLUĞU NEDİR? Davranış bozuklukları çocuğun çeşitli ruhsal ve bedensel nedenlere bağlı, iç çatışmalarını davranışlarına aktarması sonucu ortaya çıkar. Hırçınlık, sinirlilik, saldırganlık, inatçılık, yalan, çalma, küfür gibi davranışlar davranış bozukluklarına girer. Uyum bozukluğu hakkında karar vermeden önce, davranışın sıklığı ve çocuğun yaşı itibariyle ilgili davranışı göstermesinin doğru olup olmadığı izlenmelidir.

GENEL OLARAK DAVRANIŞ BOZUKLUKLARININ NEDENLERI Dikkat çekmek Ebeveynlere karşı güç kazanma isteği İntikam alma isteği   Yetersizlik

DAVRANIŞ BOZUKLUĞU TEDAVİSİ İÇİN ÖNERİLER Problem davranış nedir? hangi sıklıktadır? hangi durumlarda ortaya çıkmaktadır? nedenleri nelerdir? sorularına cevap aranmalıdır. Problem davranışa ilişkin çocuğa açık ve net yönergeler verilmelidir. Çevreden alınabilecek destekler değerlendirilmelidir. Ödüllendirme işe yarar ancak ceza problemi çözmez. - Sembolik Pekiştirme - Marka Pekiştirme

UYUMSUZLUK ÇEŞİTLERİ DUYGUSAL BOZUKLUKLAR DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI ALIŞKANLIK BOZUKLUKLARI

DUYGUSAL BOZUKLUKLAR KORKULAR BAĞIMLILIK KAYGILI ÇOCUK KEKEMELİK TİK

DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI SALDIRGANLIK YERİNDE DURAMAYAN ÇOCUK YALAN ÇALMA İNATÇI ÇOCUK

ALIŞKANLIK BOZUKLUKLARI ALTINI ISLATMA VE DIŞKILAMA TIRNAK YEME PARMAK EMME

KORKULAR... Korku canlı varlıkların, görünen ve görünmeyen tehlikeler karşısında gösterdikleri en doğal tepkidir.

BAĞIMLILIK Kimi zaman sıkılganlık ve çekingenlik o dereceye gelir ki, çocuk aile üyeleri dışında hiç kimseyle konuşmaz.Yabancıların yanında dilsiz gibi davranır.

KAYGILI ÇOCUK Kaygılı çocuk çabuk üzülen, çabuk heyecanlanan çocuktur KAYGILI ÇOCUK Kaygılı çocuk çabuk üzülen, çabuk heyecanlanan çocuktur. Hep gergin ve hep tedirgindir.

KEKEMELİK Kekemelik, yedi yaşından önce ortaya çıkan bir konuşma bozuklugudur. Genellikle 3-4 yaşları arasınsa başlar.

TİKLER Erkek çocuklarda daha sıklıkla görülen bir gerginlik belirtisidir. Çevreden öğrenilebilen türleri de mevcuttur.

NEDENLERİ Yeterli sevgi ve ilgi göstermeme Yetenekleri üzerinde zorlama Sürekli kardeş ve arkadaşlarıyla kıyaslama Aşağılama, hor görme Taklit Birden yaşanan aşırı korku,coşku,öfke,acı vb. durumlar…

DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI YALAN ÇALMA SALDIRGANLIK YERİNDE DURAMAYAN ÇOCUK İNATÇI ÇOCUK

YALAN Çocukları yalana iten, çoğunlukla erişkinlerin gerçek karşısında takındıkları çelişkili tutumdur.

NEDENLERİ Çocuğun aşırı baskı altında tutulması,isteklerini büyüklere sezdirmeden gerçekleştirmek zorunda kalması, Çocuğa fazla karışılması, çocuğun dünyasına ait her şeyin öğrenilmek istenmesi Büyüklerin söylediği yalanlar Grup içinde statü kaybetme endişesi İlgi çekmek

YALAN SÖYLEME NASIL ÖNLENEBİLİR? Yetişkinler çocuğa iyi örnek olmalı Çocuğa doğruluğun yararları öğretilmeli Aşırı baskı yapılmamalı, sert tepkilerden kaçınılmalı

ÇALMA Okul çağında yinelenen çalmalar üzerinde daha önemle durulmalıdır.Çocuk ve aile yönünden nedenler araştırılmalıdır.

ÇOCUK NEDEN HIRSIZLIK YAPAR? Özgüvenini arttırmak Çocuğa yeterince harçlık verilmemesi İlgi çekmek Mülkiyet kavramının iyi gelişmemiş olması,çevredeki örnekler İntikam almak

HIRSIZLIK NASIL ÖNLENEBİLİR Mülkiyet kavramının iyice öğretilmesi. Örnek oluşturmamak. Aile içinde iletişim azsa, güçlendirilmesi. İhtiyaçlarını karşılayacak ölçüde harçlık verilmeli. Etrafta cezp edici eşyalar bırakılmamalı. Çocuğun mutlaka kendisine ait birkaç parça eşyası olmalı. Aşırı tepki gösterilmemeli, fiziksel cevap verilmemeli. Aldığı eşyayı geri vermesi sağlanmalı, kendisi özür dileyerek vermeli.

SALDIRGANLIK. Dürtüsel bir davranıştır. Doğuştan her bireyde vardır. Genellikle, erkek çocuklar daha çoktur. Çocuklar problem çözme becerileri geliştirilmediğinde anlaşmazlıklarını dövüşerek çözme yoluna giderler.

NEDEN SALDIRGAN OLUNUR Çocuğa yöneltilen saldırganlıklar Saldırganlık içeren yayınlar Saldırganlığın aşırı baskı altına alınmaya çalışılması Çok gevşek disiplin Zeka geriliğinin veya psikolojik bir durumun semptomu olabilir.

SALDIRGANLIK NASIL KONTROL EDİLEBİLİR? Doğru örnek olunmalı Saldırgan davranışlar ile isteklerini elde edemeyeceğini, davranışı yüzünden sahip olduklarını da kaybedebileceğini görüp,yaşamalı. Olumlu davranışı görüldüğünde mutlaka ödüllendirilmeli. Yumruklanabilen çuval,çivi çakma,resim yapma gibi aktivitelere yönlendirilmeli. Kendi kendine konuşma yöntemi öğretilmeli(10 a kadar sayma,10 kez ona vurma) Şiddet içeren programları izlemesine engel olunmalı

YERİNDE DURAMAYAN ÇOCUK Çok hareketli bir çocuğun öğretmenine onu tanımlamasını istediğimizde yanıtı çok ilginçti: “Nasıl anlatsam bilmem, sınıfta nereye baksam Coşkun’u görüyorum”

NEDENLERİ Kalıtım sonucu çocukta hiperaktiviteye rastlanabilir. Çocukluk çağı hastalıklarından sonra görülebilir. Gelişimsel sorunlar hiperaktivite ile bağlantılı olabilir. Beyin dokusunda doğumsal ya da sonradan zedelenmeler hiperaktiviteye sebep olabilir.

HİPERAKTİF ÇOCUK İÇİN NELER YAPILIBİLİR? Çocuk için günlük bir program yapılmalı Çocuk, çok fazla uyaranın bulunduğu ortamlardan uzak tutulmalı, Fiziksel cezalardan kaçınılmalı,etkili disiplin cezaları uygulanmalı, Aşırı hareketli olduğu anlarda başka bir aktiviteye yönlendirilmeli.

HİPERAKTİF ÇOCUK İÇİN NELER YAPILIBİLİR? Tekmeleme,ısırma gibi davranışlar gösterdiğinde yalnız başına bırakılmalı, Davranışları sakin olduğu anlarda çocukla konuşulmalı, Sınıfta öğretmenin gözü önünde,pencereden uzak,tahtaya yakın bir yerde oturtulmalı, Ödevlerini yaparken sık aralar verilmeli, Oyun saati kesinlikle azaltılmamalı, Uzun sürebilecek aktiviteler parçalara ayrılmalıdır.

İNATÇI ÇOCUK İnatçı çocuk saldırganlığını pasif direniş yoluyla ortaya koyan çocuktur.

Tuvalet eğitimi veya yemek konusunda çok katı ve ısrarcı olunması çocuğu pasif direnmeye götürür. Ebeveyn- çocuk arasında bu dönemde başlayan savaş başka alanlara da sıçrayarak sürüp giderse ortaya inatçı bir kişilik çıkar. Çok karışan, çok söylenen, ayrıntılar üzerinde çok duran bir ebeveyn, çocuğunu böyle bir savunma yoluna kolayca iter. Kardeşler arasında ayırım yapılması da çocuğu daha inatçı yapan nedenlerden biri olabilir.

GECE – GÜNDÜZ İŞEMELERİ Gevşek eğitim ve bedensel nedenler dışında, altını ıslatma daha çok ruhsal nedenlere bağlıdır.

DIŞKI KAÇIRMA İlkokul yaşlarında süregitmesi, önemli bir ruhsal bozukluğun belirtisidir.

NEDENLERİ Kardeş kıskançlığı Böbrek ve bağırsak bozuklukları Ağır uyku Aşırı kaygı Anne-babaya karşı duyulan bir öfkenin bilinçdışı yolla dışarıya çıkışı Aşırı titiz bir annenin baskılı tuvalet eğitimine karşı bir tepki Ailede ölümler, ayrılıklar, geçimsizlikler. Okuldaki başarısızlık Aşırı koruyucu ailelerde bebek kalma eğilimi Duygusal yoksunluk

NASIL ÖNLENEBİLİR? Öncelikle uzman bir doktora götürülmeli nedenin fiziksel bir sorun olup olmadığı belirlenmelidir. Sorun fiziksel ise ona yönelik ilaç tedavisi uygulanmalı Sorun psikolojik ise psikoterapiden yararlanılmalıdır. Altını ıslatma gece oluyorsa çocuk gündüz uykusuna alıştırılmalı Bu problemi olan çocuklara kafein içeren içecekler verilmemeli Davranış tedavisi uygulanabilir. Uyuma alışkanlıklarını değiştirmek

TIRNAK YEME VE NEDENLERİ Yeterli sevgi ve ilgi görememe ya da aşırı koruma Taklit Kıskançlık (özellikle anne-babanın ayrımı) Çocuğu tedirgin eden bir olay Ailenin aşırı baskısı,azarlama Anne-baba geçimsizlikleri

TIRNAK YEME NASIL ENGELLENEBİLİR? Zorlayıcı yöntemlerden kaçınılmalı Korku,kaygı yaratacak durumlardan çocuk uzak tutulmalı Gece yatarken eldiven takılabilir. Tırnaklara acı oje sürmek İlgisini başka yönlere çekmek Tırnağın derin kesilmesi Tırnak bakımının çocuğun kendisine yaptırılması Bu alışkanlığın unutabileceğinin çocuğa anlatılması

PARMAK EMME NEDENLERİ Emme içgüdüsünün yeterince doyurulamaması Yeni dişlerin çıkması Zorluklar karşısında utanma ve sıkılma belirtisi

PARMAK EMME NASIL ENGELLENEBİLİR? Küçük çocuklarda beslenmeye dikkat edilmelidir. Vazgeçirmek için kesinlikle şiddet kullanılmamalıdır. Emme güdüsünü doyuracağı başka bir obje alternatif sunulabilir.

TEŞEKKÜR EDERİZ