Yönetimin Tanımı ve Unsurları Yönetim, bir kuruluşta hedefe ulaşma yolunda yapılan çalışmaların düzenlenmesidir. Yönetim, amaçlara yönelmiş, beşeri ve psiko sosyal özellikte bir süreçtir. İşletme yönetiminde yönetim,”üretim unsurlarının en verimli biçimde kullanılması ile ilgili çalışma ve uyumlu bir işbirliği sağlanması” olarak tanımlanır. Amerikan yazarları üretim unsurlarını beşe ayırarak incelemekte ve yönetimi bu beş unsur içinde saymaktadır. Bu unsurlar: (1) İnsan, (2) Malzeme, (3) Makineler, (4) Para, (5) Yönetim (Sevk ve İdare) dir.
Yönetimin Tanımı ve Unsurları Yönetim ve organizasyon kavramları işi birden fazla kişinin yapmasından dolayı daima birlikte kullanılan kavramlar olmuştur. Yöneticiler belirli bir organizasyon içinde çalışır ve amaçlarını gerçekleştirmeye çalışırlar. Yönetici organizasyon yapısını oluşturma işini verdiği kararlarla gerçekleştirmeye çalışarak yapı ve işleyişte gerekli gördüğü değişiklikleri yapar. Bu şekilde organizasyon yöneticinin amaçlarını gerçekleştirdiği bir çeşit oyun alanı olur.
Yönetimin Tanımı ve Unsurları Yönetici verdiği kararlarla organizasyonun yapı ve işleyişini etkiler. Bu açıdan da organizasyon, yöneticinin amaçlarını gerçekleştirmek, için kullandığı bir araçtır. Yönetici hem bilgi, yetenek ve becerilerini belirli amaçları gerçekleştirmek için içinde bulunacağı bu ortamdan etkilenecek hem de ortamı etkileyecektir.
Yönetim ve Organizasyon Teori ve Yaklaşımlarına Bakış Her organizasyon teori ve yaklaşımı organizasyonlara değişik bir açıdan bakışı temsil etmektedir. Değişik bakışların incelenmesi, yöneticilerin nerelerde ne tip sorunlarla karşılaşacaklarını belirlemelerine yardımcı olacaktır. Her organizasyonun temel amacı, organizasyonu oluşturan unsurların en etkin bir şekilde nasıl bir araya getirilebilecekleri ile ilgilidir. Ayrıca teoriler, organizasyonları anlamak ve incelemek için bir çeşit kalıp oluşturmaktadırlar.
KLASİK ORGANİZASYON TEORİSİNE GENEL BAKIŞ
YÖNETİM ve ORGANİZASYON TEORİSİNE GENEL BAKIŞ ÜÇÜNCÜ BÖLÜM YÖNETİM ve ORGANİZASYON TEORİSİNE GENEL BAKIŞ 1) KLASİK (GELENEKSEL) YÖNETİM - Bilimsel Yönetim Yaklaşımı - Genel Yönetim Yaklaşımı (Yönetsel Kuram) - Bürokratik Yönetim Yaklaşımı 2) NEOKLASİK (DAVRANIŞÇI) YÖNETİM -Howthorne Araştırmaları
1) KLASİK (GELENEKSEL) YÖNETİM A) BİLİMSEL YÖNETİM YAKLAŞIMI B) YÖNETİM SÜRECİ YAKLAŞIMI C) BÜROKRATİK YAKLAŞIM Frederic Winslow TAYLOR Henri FAYOL Max WEBER