ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
FRAJEL-X
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Dışa Atım Bozuklukları
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
İŞ TATMİNİ.
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
TUTUM VE ALGILAR.
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ Prof. Dr. Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD

ŞİZOFRENİDE AİLE ÇALIŞMALARI Şizofrenojenik anne kavramı Çifte çıkmaz kuramı Duygu dışavurumu Aile tedavileri Aile grupları Aile eğitim grupları

Duygu Dışavumu Düşmancıl oluş Eleştirici oluş Aşırı ilgi, koruma-kollama Anlayışlı, sıcak tutum, olumlu ifadeler

Yüksek DD gösteren ailelerin özellikleri Daha çok konuşuyorlar ve canlı-sıcak tartışmalara giriyorlar. Uyarılmış bir tarzda konuşuyor, karşısındakinin sözünü kesiyorlar. Hastayla daha az bakışıyor ve yüz ifadelerinde çok az değişiklik yapıyorlar. Karşılarındakini daha az dikkatle dinliyorlar.

Yüksek DD gösteren ailelerin özellikleri Daha az “etkin sorun çözücü” davranıyorlar. Hastanın hastalığına inanmıyorlar, belirtileri isterse kontrol edebileceği bir tembellik olarak algılıyorlar. Eleştirici ve toleranssız davranıyorlar, hastanın güven gereksinimini karşılamıyorlar.

Yüksek DD gösteren ailelerin özellikleri Hastanın sosyal destek ve uzaklık/yakınlık gereksinimlerine saygı duymuyorlar. Gerçek dışı beklentilere sahip oluyorlar. Kriz durumlarında esnek olmayan ya da değişken duygusal tepkiler veriyorlar.

Düşük DD gösteren ailelerin özellikleri Daha az konuşuyorlar, konuşma sırasında daha sık ve uzun aralar veriyorlar. Daha sakin-duygusal olarak nötral ve daha olumlu davranıyorlar. Hasta ile daha iyi göz iletişimi kuruyorlar. Daha iyi dinleyiciler.

Düşük DD gösteren ailelerin özellikleri Daha çok “etkin sorun çözücü”davranıyorlar. Psikotik hastalığı kabul ediyorlar. İlgi ve sosyal destek sağlıyorlar. Hastanın yakınlık/uzaklık gereksinimlerine saygı duyuyorlar. Nesnel, uyum sağlayıcı, esnek ve kendini kontrol edici davranıyorlar.

Şizofrenide Değişen Paradigmalar Biyolojik hastalığın psikososyal yansımaları Biyopsikososyal etkenlerin etyolojiden tedaviye neden-sonuç bağlantısı yerine karşılıklı etkileşimi Tedavi ve bakım birlikteliği Hastalık yerine sağlığa vurgu yapmak (salutogenezis)

Neden aile eğitimi? Relapsları en aza indirgeme Tedaviye uyumu arttırma Hasta bireyin ve aile üyelerinin yaşam kalitesini arttırma Tedavi süreci sorumluluğunu paylaşma

Ruhsal eğitimin temel elementleri Katılım Eğitim Problem çözme Etkileşimsel değişim Yapısal değişim Birçok ailenin etkileşimi

Aile eğitim programlarının özellikleri Hastalığın biyolojik olduğu kabul edilir. Hasta ve ailesinin hastalıktan sorumlu olmadığı düşünülür. Hastalığı yaşayan kişi, sorunu paylaşan ve uyum sağlamaya çalışan aile üyeleri ve tedavi ekibi arasında bir ilişki başlatılır. Bu bütünlük içinde bilgi ve destek sağlanır.

Aile eğitim programlarının özellikleri Tedavi ortamlarında ve evde yapılandırılmış, önceden kestirilebilir çevre koşulları oluşturulmaya çalışılır. Kriz ortaya çıktığında en kısa zamanda çözüm bulunmaya çalışılır.

Üç düzeyde koruma yapılır I. İlaçlarla nörofizyolojik düzeyde II. Sosyal beceri ve başa çıkma eğitimi ile bireysel-toplumsal düzeyde III.Etkin başa çıkma yöntemleri ile aile düzeyinde

Aile eğitiminin amaçları Klinisyen ve ailenin, hastaya yardım etmek üzere tedavi işbirliği oluşturmalarını sağlamak, Klinisyenin, hastanın ve ailesinin stres düzeylerini etkileyen sorunlar konusunda bilgi sahibi olmasını sağlamak,

Aile eğitiminin amaçları Hastalıkla başa çıkma çabasında ailenin şimdiki ve geçmişteki deneyimlerini ve kaynaklarını saptamak, Ailenin güçlerinin vurgulandığı ve maksimize edildiği bir klinik atmosfer oluşturmak, Tedaviden beklentilerin ortak, ulaşılabilir ve spesifik olmasını sağlamak, tedavi kurallarını belirlemek.

Aile grupları için Uygulama Rehberi ŞİZOFRENİYLE UĞRAŞAN AİLELER   Aile grupları için Uygulama Rehberi   Jacqueline M. Atkinson Denise A. Coia

Aile eğitimi başlatmak için adımlar 1. Arkaplan araştırma literatürü: Bu niçin iyi bir fikirdir? girişimler: Ne yapacaksınız ? Projeniz nedir? yerel durum: İlgili her şey, örn. yerel gönüllü gruplar var mı?

Aile eğitimi başlatmak için adımlar 2. Stratejiyi planla Organizasyon nasıl yönetiliyor? Kimin desteği gereklidir? İstenilir mi? 3. Planlar/Anlatım belgeleri hazırla. 4. Bütün düzeylerde, bütün disiplinlerdeki personele temel bilgileri ver. 5. Bütün düzeylerde destekleyici bir tutum içinde olan ve katılmaya istekli olan kişileri belirle, uygunsa bir ekip kur.

Aile eğitimi başlatmak için adımlar 6. Yönetimle ve çeşitli disiplinlerden üst düzey personelle görüş - uygulamanın kabulünü sağla. - gerektiği yerlerden kaynak elde et. 7. Ekip üyeleriyle birlikte uygulamayı ayrıntılı olarak planla. 8. Grup lideri olarak personeli belirle; eğitim programına başla. 9. Gruplar için uygun yer bul.

Aile eğitimi başlatmak için adımlar 10. Önce hastalarla iletişime geç, sonra aileleriyle. 11. Uygulamaları mümkün olduğu kadar çok aileye bildirme yollarını ara. 12. Grupları pilot çalışma düzeyinde başlat. 13. Özellikle başlangıç aşamalarında grup liderleriyle yakın iletişimi sürdür. Destek ve denetim sağla, organizasyon içinde bütün düzeylerde geri bildirim sağla. 14. Uygun durumlarda kendine ödül vermeyi unutma!

Toplantı Başlıkları Şizofreni sizin için ne anlama geliyor? Şizofreni nedir? Niçin? Şizofreninin tedavisi Ailelerin sorunları Aile ve şizofreni Düşük stresli bir çevre yaratmak Sorunlu davranışı idare etmek Hizmetleri kullanmak ve krizlere müdahale Buradan nereye gidiyoruz?

Sorun çözümü yaklaşımında basamaklar Sorunun saptanması Potansiyel çözümlerin üretilmesi Olası sonuçların değerlendirilmesi En iyi strateji konusunda uzlaşma Planlama ve uygulama Sonuçların gözden geçirilmesi