ÖĞR. GÖR. HÜSEYİN ŞENGÜN TEFENNİ MESLEK YÜKSEKOKULU ŞUBAT - 2012 GRAFİK ANİMASYON I ÖĞR. GÖR. HÜSEYİN ŞENGÜN TEFENNİ MESLEK YÜKSEKOKULU ŞUBAT - 2012
Grafik Tasarım nedir? Grafik tasarım; bir mesajı iletmek için metnin ve görsellerin algılanabilir ve görülebilir bir düzlemde organize edilmesidir. Baskı, ekran, hareketli film, animasyon, iç mimari, paketleme gibi birçok ortamda uygulanabilir. Temel ilkeleri hizalama, denge, karşıtlık, vurgulama, hareket, görüntü, oran, yakınlık, tekrarlama, ritim ve birliktir. Grafik tasarım işleri yapanlara genellikle Grafiker denir.
Bir nesnenin havadamı, yere yapışkanmı, yoksa yandamı gibi özeliklerini gölgeler belirtir. Efektler belirgin olsun diye yapılmaz. Yani çok efekt çok güzel anlamına gelmez. Nesneye efekt vermenin amacı o nesnenin duruş ve görünüm amacını tayin etmek içindir.
Unutmayın ki tek seferde hiçbir görüntü mükemmel olamaz. Kısacası nesneyi güzel ve göze hoş yapan etkenler ışık ve gölge oyunlarıdır. Şeklinizi bir dantel gibi yavaş ve özenle işleyeceksiniz. Unutmayın ki tek seferde hiçbir görüntü mükemmel olamaz.
Renklerin Temelleri Yandaki resimde ünlü bir sanatçı olan Itten’ın renk çemberini görüyorsunuz. Bu renk çemberi her şeyin nasıl ayarlanacağını kusursuz bir şekilde göstermektedir. Ortada 3 renkten oluşan bir üçgen yer alıyor. Bunlar esas renklerdir. Ana renkler de diyebiliriz.
Renk Modelleri Toplamsal ve Çıkarımsal renk karışımı olarak ikiye ayrılır. Toplamsal: Farklı ışık frekanslarının bir araya gelerek izlemcinin gözüne ulaşmasıdır. (RGB) R(Red), G(Green), B(Blue) Çıkarımsal: Işık frekansları yerine bir rengin öbür renge tonal değişimine, süzülmesine veya kapatılmasına denir. (CMYK) C(Cyan),M(Magenta),Y(Yellow),K(Key)
Bir logo ya da web sitesi tasarladığınız zaman, sadece tek renk kullanamazsınız. Mutlaka çoklu renkler kullanmanız gerekecektir. Elbette hepsini değil, ama burada diğer insanların hoşuna gidecek şekilde bir şey ortaya çıkarmada kesin zıtlıklar olacaktır.
Grafik Tasarımda Bazı Terimler Tipografi: Görsel tasarımın söz dizim mimarisidir. Okuyucuya verilen mesajın mimarisi, görsel bütünlüğü ve mantıksal simgelemeyi estetik bir armonide gerçekleştirebilmesi tipografi sanatının püf noktalarıdır. Mikrotipografi: harflerin, cümlelerin, paragraf ve sütunların bulundukları formattaki sözdizimidir. Tipografi tasarımı ve kullanımı masaüstü tasarımlarden ve bilgisayar yazılımlarından önce el sanatı ile ortaçağdan bu yana amblem, simgesel işaretler, logo resimlendirilmesinde yer alır.
Tipografik Punto Ölçü Sistemi Punto tasarımı ve baskısında kullanılan ölçü tipografiye özel POİNT adı verilen sistemi içerir. 1 point=1.72 inch 1.72 inch=24.44 mm Not: Uzun metinlerde Serif türü punto kullanımı okuyucu için rahat ve kolay okunurluk sağlar. Orantı, yalınlık, kontrast ve okunaklık tipografide pozitif tasarım niteliklerini taşır.
Mizanpaj: Tipografik sayfa düzenini oluşturmak için kullanılan terimdir. Tasarımcı, kağıt ve kalem ile çizerek veya masaüstü tasarımcılıkta kullanılan sistemlerle elektronik olarak kurar. Her türlü yayın için yapılan sayfa düzeni taslaklarına mizanpaj tanımı verilir. Sayfa düzeni çalışmasını ilk planda iki ana fikre bölebiliriz.
1- Fikirsel Çağrışım: Konu ve amaç belirlenir. Örneğin: sanat dergisi kapağı... 2- Taslak Çizim: Format belirleme örnek ve yazı stilleri seçmek. (Format belirlemede Fibonnacci sayılar serisine veya Altın orantı formülüne göre olması tavsiye edilir.)
Altın orantı: Kısaca altın orantı bir değerin pi sayısına (1,61803… Altın orantı: Kısaca altın orantı bir değerin pi sayısına (1,61803….) bölünmesiyle elde edilen orandır. Örneğin bir tasarımda uzun kenar 1000 birim ise kısa kenarın 618 birim olması gerekir. Veya kısa kenarı 21 cm olan bir broşür sayfasının uzun kenarı 34 cm olmalıdır.
Fibonnacci Serisi: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 ….. Metin alanını belirlemek için, sayfa yatay ve dikey çizgiler sistemini biçimlendirmek için temel alınmalıdır.
Tasarım Öğeleri Denge ve Simetri Renk ve Desen Orantı ve Görsel Hiyerarşi Görsel Devamlılık Vurgulama Bütünlük Sanat Akımlarına Bağımlılık Not: Bunlarla birlikte araştırma ve sentez tasarımın evrimsel karakterlerinin temelini oluşturur.
Görsel Psikoloji Gestalt Sistemi: İmgeleri oluşturan elementleri ayrı ayrı görmek yerine bir bütün olarak algılama hissine grafik tasarımında ve görsel psikolojide Gestalt etkisi denir. Gestalt Tasarım Kanunları; Bütünlük, Benzetme, Yakınlık, Simetri, Süreklilik, Aynılık.
Renk Psikolojisi Renk psikolojisi estetik ilmine bağlı ve subjektif bir algıdır. Sanat, moda, tarih, edebiyat, kültürel, fiziksel ve duygusal etkenler renkleri niye ve nasıl algıladığımız bilmecesinin etkenleridir. Beyaz: Tarafsız, masum, iyi, yeni bir başlangıç, bilgili, doğru…. Sarı: Olgunluk, sıcaklık, ileriye doğru, optimistik(iyimser) ve tazelik…
Turuncu: Sevinmek, enerjik, aktif, etkinlik… Pembe: İdealistlik, minnettarlık, sadakat, halden anlama ve sempati… Kırmızı: Yaşam, sevgi, aktiflik, enerjik, sıcak, kuvvet, canlılık, ihtiras ve tutku… Mor: Gizem, asalet, lüks hayat, zenginlik, duygusallık, abartılı… Mavi: Güven, dostça, sağlamlık, tatil, sessizlik, umut… Yeşil: Gayret, taze, rahatlık, heyecanlı, sağlık, eli açık… Siyah: Güç, gayret, dramatik, gizemli, düşünceli… Gri: Tarafsızlık, yansıtma, ciddiyet, çok yönlü, hazır…
Tasarımda Renk Belirlerken Sorulacak Sorular Hangi mesaj, nasıl bir ortamda verilecek ve yayının öznel değeri nedir? Tasarımın hitap ettiği kitle kimdir? (yaş ve kültürel yapı vs gibi) Tasarımda hangi zıtlıklar veya uyumlardan esinlenmelidir? Hangi temel renkler kullanılmalıdır? Arka plandaki renkler ön plandaki renkleri nasıl etkiler? Renkler ile nesnel(gerçekçi) bir mesaj mı verilme isteniyor yoksa öznel(mecazi) mi?
Grafik Tasarım Konu/Obje Araştırma 1-Neyi ve Nasıl: Tasarımın amacı ve sebebi, nicelik(sayısal, istatistiksel) veya niteliksel(subjektif ve hayali anlamsal) olarak araştırılmalıdır. 2-Fikirsel Analiz: Dilbilimsel, anlam bilimi, psikoloji konuları ve tasarım nesnelerinin bu disiplinlerden yararlanılarak analizi. 3-Görsel Araştırma: Objenin düz anlam ifadesi ve mecaz iması araştırılır, Görsel olarak simgesel timsali ve standart anlamın karşılaştırılması.
4-Kitle ve Mesaj: Tasarlanan nesneyi izleyen ve verilen/alınan mesaj arasındaki ilişkinin analizidir. 5-Üretim Yöntemi ve Kul. Malzemeler: Konuya içerik olarak doğadan malzemeler ve elektronik ortamlar kullanılabilir. 6-Tasarım: Eserin tamamlanma safhası. 7-Sentez ve Etki Değerlendirmesi: Sonuç ve etki sentezi.