Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
İLAÇ TRANSFERİ İlaçların firmadan eczane deposuna transferi sürecinde zarar görmesi durumunda yenisiyle değiştirilmesi ibaresinin tüm ilaç teknik şartnamelerinde.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Hızlı Eylem Sistemleri Sistemin Kurulması ve Yararları Dr. Volkan Hancı Dokuz Eylül Üniversitesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon AD Yoğun Bakım BD.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
9. MEZUNİYET ÖNCESİ TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI TIP EĞİTİMİ ÖĞRENCİ KOMİSYONU DÖNEM 4 CEYLAN KİY 1.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Sağlık Hizmeti Kalite Göstergeleri
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KRİZ VE AFET YÖNETİMİ
Yrd. Doç. Dr. Hikmet MARAŞLI Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğretim Üyesi Proje Yürütücüsü Türkiye.
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
Hasta kimlik bilgilerinin tanımlanması ve doğrulanması
TEMEL İLKYARDIM EĞİTİMİ
Zehirlenmeler ve Nutrisyon Sempozyumu
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Performans Değerlendirme
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Bugün Günlerden Asistan Hekim;
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Öğretimin Uyarlanması
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Bu sorunlar neden çözülmeli?
SAĞIM Sağım, süt ineği işletmelerinin en önemli, aşırı özen gerektiren ve aynı zamanda en zor işlerinden birisidir. Günde 25 kg süt veren bir ineğin el.
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
KAN TRANSFÜZYONU VE KOMPLİKASYONLARI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 7. DERS : HASTA DOSYALARI ARŞİVİ 2
2. Sağlık hizmetleri.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KOÜ Hastanesİ’nde Akılcı İlaç Kullanımı Bİlİncİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
İşyeri Hekimliği ve İş Güvenliği Uzmanlığı Eğiticisi
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ İLAÇ REHBERİ
Cerrahi El Yıkama.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ BİLGİLENDİRME SUNUMU
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sunum transkripti:

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği Dr. Volkan Hancı Dokuz Eylül Üniversitesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon AD

Güvenlik Toplum yaşamında yasal düzenin aksamadan yürütülmesi, Kişilerin korkusuzca yaşayabilmesi durumu Türk Dil Kurumu

Hasta Güvenliği Sağlık hizmetine bağlı hataların önlenmesi Sağlık hizmetine bağlı hataların neden olduğu hasta hasarlarının eliminasyonu veya azaltılması Sağlık hizmetine bağlı hata (tıbbi hata): Hastaya sunulan sağlık hizmeti sırasında kasıtsız bir aksamanın neden olduğu beklenilmeyen sonuç National Patient Safety Foundation, July 2003, www.npsf.org/

Hasta Güvenliği Oluşan veya henüz ortaya çıkmamış hatalardan ders almak, öğrenmek ve buna dayanarak sistemi düzeltmek National Patient Safety Foundation, July 2003, www.npsf.org/

Kasım 1999

Amerika’da 44.000-98.000 kişi/yıl tıbbi hata nedeniyle ölmekte > Meme kanseri & motorlu taşıt kazaları Ölüm nedenleri arasında 5. Amerika’ya yılda 17-29 milyar dolar maliyet Toplam maliyet 37.6-50 milyar dolar

Hasta Güvenliği Hekimlerin %35’i, Hekim dışı kişilerin %42’si kendilerine veya yakınlarına uygulanan tedavide tıbbi hata yapıldığını düşünmekte Blendon, et al. N Eng J Med 2003; 347:1933-40

Hasta Güvenliği

Ülkemizde Hasta Güvenliği Türkiye’de yaklaşık 10.280 - 99.000 arası ölüm ??? Tıp dışı 4797 gönüllü: %10’u, 462 sağlık çalışanı: %69’u “tıbbi hata ile karşılaştım” %44’ü “hasta güvenliği ile ilişkili bilgi sahibiyim” %20’si “hasta güvenliği konusunda bilgi sahibi değilim” %57’si “meslek yaşantısı sırasında hata yaptım” Aşırı iş yükü ve iş yükü zorlaması Hastalara ayrılan sürenin yetersizliği Kurumda hasta yükünün çok olması Sağlık çalışanı eğitim yetersizliği Hemşire sayısı azlığı

Hasta Güvenliği Tedavinin geciktirilmesi Tanı koyma hataları Klinik hatalar Ameliyat komplikasyonları Hastane enfeksiyonları Bası Yaraları Sistem yetersizliğine bağlı hatalar Transfüzyon hataları Tedavinin gecikmesi Tesis güvenliği ile ilgili hatalar (yangın – elektrik) İlaç yanlışları Cerrahi hatalar Transport hataları Düşmeler Yanıklar Yanlış taraf cerrahisi Kimlik karışması İletişim hataları Ekipman hataları Anestezi komplikasyonları Doğum komplikasyonları

Hasta Güvenliği Kişisel sonuçlar Toplumsal sonuçlar Artan sağlık harcamaları Üretim ve verim kaybı Sakatlık maliyetleri Gelir azalması

Hasta Güvenliği Hedefleri - 2017 (JCI) 1.Hedef: Hastanın kimliğinin doğru tanımlanması 2.Hedef: Etkili iletişimin geliştirilmesi 3.Hedef: Yüksek riskli ilaç güvenliğinin sağlanması 4.Hedef: Güvenli cerrahinin sağlanması 5.Hedef: Sağlık bakımı ile ilişkili enfeksiyon riskinin azaltılması 6.Hedef: Düşmelerden kaynaklanan kötü sonuç riskinin azaltılması

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği Hızlı Sistemlerin Kurulması Kanıta dayalı ve güvenilir akut myokardial bakım sunulması İlaç yan etkilerinden koruma Santral Kateter Enfeksiyonlarından koruma Cerrahi Alan Enfeksiyonlarından koruma Ventilatör İlişkili Pnömoniden koruma

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği Hızlı Sistemlerin Kurulması Kanıta dayalı ve güvenilir akut myokardial bakım sunulması İlaç yan etkilerinden koruma Santral Kateter Enfeksiyonlarından koruma Cerrahi Alan Enfeksiyonlarından koruma Ventilatör İlişkili Pnömoniden koruma

Hızlı Eylem Sistemleri

Hızlı Eylem Sistemleri Tanım Hasta Güvenliği Uygulaması Hastane servislerinde durumu kötüye giden olguların Belirli kriterler aracılığı ile tanınması Belirlenmiş bir numara ile Hızlı Eylem Sistemi Takımlarına bildirilmesi Hızlı eylem sistemi takımlarının Olguya müdahalesi ya da Daha üst müdahale yapılabilecek birimlere nakli

Hızlı Eylem Sistemleri Durumu kötüye giden olguları fark etmek mümkün; Kardiopulmoner arrest kurbanları %70’inde 8 saat önceden dispne %66’sı son 6 saatte anormal vital bulgular OAB< 70mmHg; OAB> 130 mmHg KAH< 45/dk; KAH> 125/dk SS <10/dk; SS>30/dk Göğüs ağrısı, bilinç değişikliği Sadece %25’i doktora bildirilmekte, %70’i önlenebilir Chest 1990;98:1388-1392 Critical Care Medicine 1994;22:244-247 Resuscitation. 2004;62(2):137-141.

Hızlı Eylem Sistemleri 2006: Konsensus konferansı Değişik modeller Model Üyeleri Özellik Tıbbi Acil Ekibi Doktor (Yoğun bakım uzmanı / Hospitalist) Hemşire Acil çağrılara cevap verir Yoğun Bakım Dış Ekibi Yoğun Bakım doktoru Yoğun Bakım hemşiresi Acil çağrılara cevap verir, Yoğun bakımdan çıkan olguları takip eder, Servislerdeki yüksek riskli olguları değerlendirir Servis çalışanlarını eğitir Hızlı Yanıt Takımı Solunum Terapisti Yanıt sistemleri hakkında çalışanları bilgilendirir Crit Care Med. 2006 Sep;34(9):2463-78

Hızlı Eylem Sistemleri Erken Uyarı Sistemi Akut olarak gelişen Bradikardi (KAH<40/dk) / Taşikardi (KAH>130/dk) Hipotansiyon(SAB<90mmHg) / Hipertansiyon(SAB>180mmHg – 30 dk’dan uzun süre >180mmHg DAB > 110mmHg) Taşipne(SS>28/dk) / Bradipne (SS<8/dk) Hipoksi (O2 ile SpO2<%90) Bilinç düzeyinde akut değişik İdrar çıkışında azalma (4 saatte<50cc / 1ml/kg/2h) Takip eden tıbbi personelin hastanın durumu ile ilgili endişelenmesi

Hızlı Eylem Sistemleri Erken Uyarı Sistemi Ek kriterler (Bazı merkezlerde) Nitrogliserin ile tedaviye yanıt vermeyen göğüs ağrısı Hava yolu problemi Konvulziyon, geçici iskemik atak Vucut ısısı, renk değişiklikleri Kontrol edilemeyen ağrı Kontrol edilemeyen kanama Kontrol edilemeyen ajitasyon Laboratuvar parametreleri değişiklikleri (Potasyum, Glukoz, Kalsiyum, Sodyum)

Hızlı Eylem Sistemleri Erken Uyarı Sistemi Erken Uyarı Skorlama Sistemi (Bazı merkezlerde) Goodhill, D.R. et al. Anaesthesia 2005;60:547-553

Hızlı Eylem Sistemleri Aktivasyon – Kriter / Süreç Çağırma ve tetikleme kriterleri belirlenmeli Tüm hastane personeli eğitimi Tetikleme kriterleri belirlenmeli Basit, kolay anlaşılıp uygulanabilen Tetikleme mekanizması belirlenmeli Basit Çağrı cihazı, telsiz, telefon, GSM, kod Kolay akılda kalabilecek tek bir numara (1111,7777) Tetikleyen genellikle servis hemşiresi

Hızlı Eylem Sistemleri Aktivasyon Aktivasyonu Servis Doktoru Servis Hemşiresi Servis Çalışanı Teknisyen Hasta Aile Üyesi – Hasta yakını Hastanın durumunda akut bozulmayı hisseden herhangi biri

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği Hızlı Sistemlerin Kurulması Kanıta dayalı ve güvenilir akut myokardial bakım sunulması İlaç yan etkilerinden koruma Santral Kateter Enfeksiyonlarından koruma Cerrahi Alan Enfeksiyonlarından koruma Ventilatör İlişkili Pnömoniden koruma

İlaç güvenliği - İlaç hataları Sağlık çalışanları kontrolünde uygun olmayan ilaç kullanımıyla hastaya zarar gelmesine neden olan önlenebilir herhangi bir olay İlaç hataları İlacın verilmemesi İlaç dozunun tekrarlanması Yanlış ilacın verilmesi İlacın uygun olmayan dozda verilmesi İlacın hatalı yoldan uygulanması

İlaç hataları için risk oluşturan durumlar Aynı ilacın birden fazla veya konsantrasyonda formları Görünümü birbirine benzeyen ilaçlar İsmi birbirine benzeyen ilaçlar Acil durumlar Dikkatin dağılması İş yükünün artması Konsantre elektrolit solüsyonları Yazılımı birbirine benzeyen ilaçlar

İlaç güvenliği - İlaç hataları Sağlık personelinin sık hata yaptığı ilaçlar İnsülin Morfin Potasyum Heparin Vankomisin Sefazol Parasetamol

İlaç Hatalarının Önlenmesi Hastaların allerjileri belirlenmeli İlaç orderları elektronik sistemler ile yapılmalı IV infüzyon hesaplamaları iki yolla onaylanmalı Bir hastadan diğerine ödünç ilaç devam ettirilmemeli İlaç ve enjeksiyonlara etiket yapıştırılmalı Uygulama öncesi etiket, dozaj, hasta adı: 3 kontrol Uzun süreli kullanılacak ilaç: tarih, saat, kullanıcı Doğru hasta, doğru zaman, doğru ilaç ve doğru doz İlaç-ilaç ve ilaç-besin etkileşimleri, İlaç yan etkileri Yüksek riskli ilaç: tanımlanma, sınırlandırma, protokol

İlaç Hatalarının Önlenmesi Ayrıca, Enjektöre çekilen tüm ilaçlar, çeken kişi tarafından etiketlenmeli Etiketsiz ilaçlar atılmalı İlaçlar için standart enjektörler İlaçlar için renk kodlu etiket Uygulanma öncesi, jenerik, konsantrasyon, uygulama yolu ve hasta kimliği doğrulanma için en az üç teyit

İ

İlaç Etkileşimleri Eş zamanlı verildiğinde bir ilacın diğer ilacın farmakolojik etkilerini Birlikte kullanılan ilaç sayısının artması ile ilaç etkileşmesi oranı da artmaktadır. Birlikte uygulanan 6-10 arası ilaçta: etkileşme olasılığı %7, 16-20 ilaçta %40 İlaç etkileşimleri Farmakodinamik etkileşmeler, Farmakokinetik etkileşmeler Farmasötik etkileşmeler

İlaç Etkileşimleri Farmakodinamik etkileşme aditif etkileşme (sumasyon), sinerjistik etkileşme, supraaditif etkileşme (potansiyalizasyon), farmakolojik antagonizma fizyolojik antagonizma Farmakokinetik etkileşmeler ilaçların etki yerindeki konsantrasyon değişikliklerine bağlı oluşan etkileşimler Farmasötik etkileşmeler (www.stabilis.org)

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği Hızlı Sistemlerin Kurulması Kanıta dayalı ve güvenilir akut myokardial bakım sunulması İlaç yan etkilerinden koruma Santral Kateter Enfeksiyonlarından koruma Cerrahi Alan Enfeksiyonlarından koruma Ventilatör İlişkili Pnömoniden koruma

Santral Kateter uygulaması kılavuzu / paketi Santral venöz kateter uygulaması kontrol listesi El hijyeni Sabun / alkol bazlı antiseptikler, steril eldivenler: gözle görülür, kolay ulaşılır yerlere Maksimum bariyer önlemleri alınmalı. Kanama riskleri de göz önüne alınarak santral kateterizasyon için en uygun giriş yeri belirlenmelidir. Santral venöz hat gereksinimi günlük değerlendirilmelidir. İhtiyaç olunmadığı anda kaldırılmalıdır. Santral kateterizasyon tarih ve saati kaydedilmelidir

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği Hızlı Sistemlerin Kurulması Kanıta dayalı ve güvenilir akut myokardial bakım sunulması İlaç yan etkilerinden koruma Santral Kateter Enfeksiyonlarından koruma Cerrahi Alan Enfeksiyonlarından koruma Ventilatör İlişkili Pnömoniden koruma

Ventilatör ilişkili pnömoni paketi DVT profilaksisi: GIS profilaksi Yatak başının 30-45 derece elevasyonu Günlük sedasyon tatilleri Günlük Spontan solunum denemeleri

Ciddi sepsis paketi Sepsis için olgularınızı tarayın Sepsisi ilk 6 saat içinde tedavi edin Sepsis yönetim hedeflerini listeleyin Sepsisli ve septik şoklu hastada tedavi hedeflerinin tümünü 24 saatte tamamlayın

Güvenliği Arttırmada Kanıtlanmış Yöntemler Olay raporlaması / Olay bildirimi Simülasyon Teknikleri Kontrol listeleri İlaç ve ampullerin standart etiketlenmesi Klinik devirler için yapılandırılmış işlemler Hızlı Eylem Sistemleri

Olay raporlaması / Olay bildirimi “Heinrich” oranı Büyük 1 kaza olmadan önce; yaklaşık olarak 29 kez benzer bir hata minor kaza ile 300 kez benzer bir hata kaza olmadan gerçekleşir Heinrich HW. Industrial Accident Prevention: A scientific Approach. New York, London 1941

Güvenliği Arttırmada Kanıtlanmış Yöntemler Olay raporlaması / Olay bildirimi ABD hava kuvvetleri: 2. Dünya savaşı /1954 Anesteziyoloji: Avustralya; 1990 İsviçre Yerel / Ulusal / Uluslararası Bildirilmiş istenmeyen olaylar / yol açabilecek durumlardan öğrenme. ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Güvenliği Arttırmada Kanıtlanmış Yöntemler Simülasyon Teknikleri Havacılık eğitimi Olağandışı durumlar için beceri eğitimi Öğrenci değerlendirmesi Tekrar belgelendirme İletişim becerilerinin geliştirilmesi Takım çalışmalarına eğitim vermek için çok faydalı ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Güvenliği Arttırmada Kanıtlanmış Yöntemler Kontrol listeleri Havacılık kaynaklı Yüksek yoğunluklu çalışma alanları Yapılması gerekenlerin hatırlatıldığı bir liste Bilişsel yardım sağlayan bir araç ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Güvenliği Arttırmada Kanıtlanmış Yöntemler ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Güvenliği Arttırmada Kanıtlanmış Yöntemler ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Acil Durum Kontrol Listeleri Intraoperatif MI Anaflaktik Reaksiyon Hemolitik Transfuzyon Reak. Hava Embolisi Laringospazm Malign Hipertermi YD yaşam desteği Ciddi bronkospazm Lokal Anestezik toksisitesi Hiperkalemi Aspirasyon Ciddi kanama Hava Yolu basıncı artışı Hipokapni Hiperkapni Bradikardi Ciddi Bradikardi Taşikardi Ciddi Taşikardi Hipotansiyon Sol Ventriküler şok Sağ Ventriküler şok Hipertansiyon Desatürasyon

Kontrol listeleri Mortalite ve morbidite oranlarını azaltır İletişimi geliştirir, İletişim kaynaklı sorunları azaltır Çalışan memnuniyetini arttırır Güvenlik için zorlayıcı bir işlev görür ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Kontrol listeleri Hasta populasyonu çok değişkenlik gösterir İnsan fizyolojisini tam öngörmez Tasarımı için standart yöntem bulunmamakta Kontrol listesine yoğunlaşmak dikkati hastadan uzaklaştırabilir Hastalar anksiyöz hale gelebilir, yalnız hissedebilir Uygun hazırlık yapılmadığı kaygısına katılabilir Sıkıcı bir hale gelmesi ile sık sık ihlaller, kullanmama Kılavuzun kalitesi ve uygulanabilirliği ile ilişkili olarak, etkisini kaybederek terk edilebilir Anestezide benimsenme oranı düşük ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Güvenliği Arttırmada Kanıtlanmış Yöntemler Klinik devirler için yapılandırılmış işlemler Hasta devri Hasta için ilave risklerin oluşabilir. Genellikle resmi ve düzenli değil, Çoğu zaman bilgi aktarımı eksik. Hastanede kalış sürecinde kritik bir aşama İletişim eksiklikleri / nakil işlemindeki problemleri arttırır. İngiltere Ulusal Raporlama ve Öğrenme Sistemi: Yoğun bakım ünitelerinden Ağustos 2006-Şubat 2007 tarihleri arasında 2428 rapordan 509 tanesi iç iletişim sorunu ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Klinik devirler için yapılandırılmış işlemler Yazılı standart bir protokol Klinik Devir İçin Kontrol Listesi The effect of a checklist on the quality of post-anaesthesia patient handover: a randomized controlled trial. Int J Qual Health Care. 2013;25:176-81. “SBAR” ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Tıbbi hataların temelinde yer alan sistem kusurları Planlama kusuru İletişim kusuru Durumu kötüye giden olguların fark edilmemesi

SBAR Amerikan Deniz Kuvvetleri SBAR: İngilizce sözcüklerin akroniminden oluşmakta S – Situation: Şu anda ne oluyor? B – Background: Bu durumun altında yatan neden? A – Assessment: Problemin ne olduğunu düşünüyorsun? R – Recommendation: Problemi düzeltmek için öneri? Sağlık hizmetlerinde SBAR kullanımı - Hastanın; S: İsmi, hayati bulguları ve kişinin endişesi B: Yatış nedeni, ameliyat, bir önceki hayati bulgular A: Arayan/Devreden kişinin durum hakkındaki düşüncesi R: Arayan/Devreden kişinin önerileri veya aranan kişinin hastayı görmesinin aciliyeti ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

SBAR Kısa, net, eksiksiz standardize bir iletişim Kullanıldığı durumlar; Hemşire-hemşire iletişimi Hekim-hekim iletişimi Hemşire-hekim iletişimi Çalışan eğitimi Açıklama ve iç işler Yeni prosedürler hakkında bilgilendirme Yönetim ekiplerinin toplantıları e-posta iletişimi ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Nöbet Deviri Kanada iki farklı 3. basamak akademik merkez Üç yöntem Tüm ekibin katılımı yazılı devir çizelgesi tek tek devir Gece nöbetçisinin tüm ekibe bir seferde geceki olayları anlatması Gündüz ekibinden birine geceki olayları anlatması Yöntemleri kullanma sıklığı sırası ile %63, %22, ve %15 26 gün boyunca gece nöbetinde 141 olay Nöbet devrinde bu olayların %40.4’ünden bahsedilmiyor. Olayların büyük çoğunluğunda (%85.8) hasta dosyasına kayıt düşülmüyor. Geceki olaylar gündüz ekibine en iyi bu yöntemle: Liste üzerinden, her hasta için tek tek devir yapılması ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Hemşire-Hekim İletişimi 55

Hemşire-hekim iletişimi ABD Hava Kuvvetleri’nin 2. dünya savaşında geliştirdiği uçuş psikolojisi programından kaynaklanmıştır; 1954 yılında devreye alınmış ve o tarihten itibaren çeşitli alanlarda uygulanmıştır. Anesteziyolojiye uyarlanması önce Avustralya’da uygulanmış, daha sonra da 1990’lı yıllarda İsviçre’de kullanılmaya başlanmıştır.

Yapılması gerekenler Hasta güvenliği farkındalığının arttırılması Kalite kültürü, Hasta güvenliği kültürü Tüm bu metodlar klinik uygulamaya entegrasyonu Kritik olay raporlama sistemi (Lokal-Ulusal) Kontrol Listeleri, Simülasyona dayalı eğitim Planla-yap-kontrol et-düzenle döngüsü ile kalite yönetimi Tıp fakültelerinde, asistan eğitiminde, mezuniyet sonrası eğitimde sürekli eğitim konusu olmalı Kurumsal değerlendirme ve iyileştirme çabası olmalı Toplumun güvenlik kültürü ve bilinç seviyeleri yükseltilmeli, (kültürel değişim gerekli, kısa sürede sonuç alınamaz) Yetkili politik mercilerin gerekli desteğinin sağlanmalı

Bir sağlık kuruluşunda Çalışanların hasta güvenliği kültürünün ölçülmesi (kültür survey‘i), Tüm çalışanların hasta güvenliği konusunda eğitilmesi, Kültür survey‘i sonuçlarına göre hasta güvenliği konusundaki endişelerin belirlenmesi, Kıdemli lider: haftada bir hasta güvenliği viziti İyileştirme yöntemlerinin uygulamaya konulması, Sonuçların bildirilmesi, Bilgilerin yaygın olarak paylaşılması, başarı hikayelerinin geliştirilmesi, Kültür survey‘inin tekrarlanması

Bir sağlık kuruluşunda Bu adımların ilk yedisi 6 ay almakta. İkinci kültür survey‘i yedinci adım tamamlandıktan 6 ay sonra yapılmalı. İki survey arasındaki fark değerlendirilmeli. Başlangıç: hasta güvenliğinin çok önemli olduğu, riskinin yüksek olduğu birimlerde (ameliyathane - yoğun bakım)

Hasta güvenliği Kurumlar; Yüksek riskli/hata yapılabilecek aktiviteler belirlenmeli, Hataların korkusuzca /çekinmeden bildirilebildiği bir ortam yaratılmalı, Riske açık uygulamalarda her düzeyde çözümlerin üretilebilmeli Hasta güvenliği konusunda kurum kaynak ayırmalı.

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği Hasta güvenliği yoğun bakım pratiğinin önemli bir parçasıdır. İyi bir altyapısı olan, Gelişmiş cihazlar ile donatılmış yoğun bakım ünitelerinde, Bilgili-deneyimli yoğun bakım ekipleri tarafından, Yoğun bakım olgularına hasta güvenliği ile ilişkili JCI ve IHI hedeflerine uygun yaklaşımlar ile standart bakım klavuzlarına uygun şartlarda tanı, tedavi ve korumalar yapıldığında, Güvenliği arttırmada kanıtlanmış yöntemler ve güvenliği arttırıcı uygulamalar ile birlikte Hasta güvenliği en üst düzeyde sağlanmış, güvenlik riskleri en alt düzeye indirilmiş olacaktır.

Son Söz 20. yy İkonu 21. yy İkonu

Teşekkürler 63