Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Advertisements

Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Temel Kavramlar
Duran Uygur
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Teknoloji Nedir?.
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
Company name UZAKTAN E Ğİ T İ M. İ Ç İ NDEK İ LER Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Uzaktan Eğitimin Kullanım Alanları? Uzaktan Eğitim Nasıl Yapılır?
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
Ders Etkinlikleri Hazırlama
MERHABA.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Derya Duygu KARSLI
Öğretim Tasarımı
BOTE218 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Birinci Bölüm: Temel Kavramlar Bayram Güzer.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
EĞİTİMDE MATERYALİN YERİ VE ÖNEMİ
Araçları Sınıflandırma İşlemi
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Din Öğretiminde Materyal Geliştirme
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN VE İLKÖĞRETİM OKULLARINDA ÖZEL EĞİTİM ALAN ÖĞRENCİLERE BASİT DÜZEYDE ÖZ BAKIM VE GÜNLÜK YAŞAM BECERİLERİ KAZANDIRMAK İÇİN ÇOKLU.
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR VE TARİHSEL SÜREÇ
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
MATEMATİK YAZILIMLARI.
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
GİRİŞ Hayat bilgisi dersinde eğitim-öğretim sürecinin başarılı bir biçimde gerçekleşmesi ve kazanımların öğrencilere kazandırılması için önemli.
Temel Kavramlar Mehmet Barış HORZUM.
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Öğretimde Materyal Kullanımı
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
BÖLÜM 10 UZAKTAN EĞİTİM √ Uzaktan Eğitim Nedir? √ Uzaktan Eğitim Etkili mi? √ Uzaktan Eğitim Teknolojileri Nelerdir? √ En İyi Uzaktan Eğitim Teknolojisi.
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİNİN GELİŞİMİ
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR AÇISINDAN TEKNOLOJİ VE İLETİŞİM
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
ÖĞRETİM tEKNOLOJİLERİ ve Materyal TasarIMI
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Temel Kavramlar
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Yard. Doç. Dr. Taner ALTUN KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi

EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR, TEKNOLOJİ, EĞİTİM VE EĞİTİM TEKNOLOJİSİ BÖLÜM 1 EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR, TEKNOLOJİ, EĞİTİM VE EĞİTİM TEKNOLOJİSİ

TEMEL KAVRAMLAR Eğitim: Bireyde davranış değişikliği oluşturma süreci. Öğrenme: Davranış değişikliği. Öğretme: Öğrenme için gerekli faaliyetler ya da etkinlikler. Öğretim: Öğretme etkinliklerinin düzenlenmesi.

Eğitim Öğretim Öğrenme

Davranış: Bireylerin başkaları tarafından doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak gözlenebilen etkinlikleri.

3 tür davranış vardır: 1- Doğuştan gelen davranışlar 2- Gelip geçici davranışlar 3- Sonradan öğrenilen davranışlar EĞİTİM ÖĞRETİMDE HANGİ TÜR DAVRANIŞ???? Sonradan öğrenilmiş davranışlar merkeze alınır. Bu davranışlar dış çevreden gelen uyarıcıları cevaplandırmak üzere oluşturulan, doğuştan getirilmeyip sonradan kazanılan özelliklerdir.

Doğuştan gelen davranışlar

Gelip geçici davranışlar

Sonradan öğrenilen davranışlar

EĞİTİM ÖĞRETİMDE HANGİ TÜR DAVRANIŞ???? Sonradan öğrenilmiş davranışlar merkeze alınır. Bu davranışlar dış çevreden gelen uyarıcıları cevaplandırmak üzere oluşturulan, doğuştan getirilmeyip sonradan kazanılan özelliklerdir.

BİT’in eğitime uyarlanmasının nedenleri: Bilgi iletişim teknolojisini kullanabilecek vatandaşlara sahip olmak,

BİT’in eğitime uyarlanmasının nedenleri: Gelecekte insanların büyük çoğunluğu için kaçınılmaz derecede önemli olacak temel bilgisayar becerilerinin ve teknoloji bilincinin bugünden öğrencilere kazandırılması,

BİT’in eğitime uyarlanmasının nedenleri: Mevcut eğitim programlarını geliştirmek ve uygulanmasını ilerletmek için teknolojiden faydalanmak,

BİT’in eğitime uyarlanmasının nedenleri: Daha uygun eğitim programları geliştirmek ve uygulayıcı öğretmenlere yeni roller yüklemek suretiyle eğitimdeki değişimi gerçekleştirmek.

endüstri toplumundan bilgi toplumuna Belirtilen temel nedenlere bakıldığında geçişin izlerini taşıdığı görülmektedir endüstri toplumundan bilgi toplumuna

Endüstri Toplumunda Eğitim Endüstri ve Bilgi Toplumunda Eğitimden Beklentiler Aktör Endüstri Toplumunda Eğitim Bilgi Toplumunda Eğitim Okul Toplumdan izole Okulun fonksiyonu ile ilgili bilgi gizli (saklı) Toplumla bütünleşmiştir Her tür bilgi kendisine açıktır

Endüstri Toplumunda Eğitim Bilgi Toplumunda Eğitim Aktör Endüstri Toplumunda Eğitim Bilgi Toplumunda Eğitim Öğretmen Öğretmeyi başlatan ve yapan Bütün sınıfa öğretim Öğrenciyi değerlendirir İletişim becerilerine fazla önem vermez Öğrencilere uygun öğrenme yolları konusunda yardımcı olur Öğrencilerin bağımsız öğrenmelerine kılavuzluk eder Öğrencilerin kendi gelişimlerini değerlendirmelerine yardımcı olur İletişim becerilerine çok fazla önem verir

Bilgi Toplumunda Eğitim Aktör Endüstri Toplumunda Eğitim Bilgi Toplumunda Eğitim Öğrenci Genellikle pasif Genellikle okulda öğrenir Takım çalışması yok denecek kadar azdır Öğretmenden ve kitaplardan sürekli soru alır Soruların cevaplarını öğrenir Öğrenmeye ilgisi düşüktür Daha çok aktif Hem okulda hem dışarıda öğrenir Takım çalışması yapar Sorular sorar Sorulara cevaplar bulur Öğrenmeye ilgisi yüksektir

Okulun işleyişine çok az katılır Aktör Endüstri Toplumunda Eğitim Bilgi Toplumunda Aile Okulun işleyişine çok az katılır Öğretime ve planlanmasına etkisi yoktur Yaşam boyu öğrenme modeli yoktur Öğretim sürecinde çok aktiftir Planlamada görev alır Modeli aile sağlar

Öğretme –Öğrenme Sisteminin İşleyişi GİRDİ iŞLEME ÇIKTI Gelişimi Hedeflenen Öğrenciler Öğretme-Öğrenme Süreci Gelişim Gösteren Öğrenciler Öğretme öğrenme sistemiyle okullarda toplumun ihtiyaç duyduğu nitelikli elemanlar yetiştirilir. ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME

TEKNOLOJİ: Teknoloji tanımları 2 grupta toplanabilir: a) Teknoloji, bilimin üretim, hizmet, ulaşım vb. alanlarındaki sorunlara uygulanmasıdır (Alkan, 1987). Yani hem insandan hem eşyadan kaynaklanan sorunlara, sorunların zorluğuna ve ekonomik değerlerine uygun çözüm üretebilme anlayışıdır. b) Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya üstünlük kurmak için tasarladığı rasyonel bir disiplindir (Simon, 1983). Yani bilimin verilerinden yararlanarak sorunlar çözmeye yarayan buzdolabı, bilgisayar vb.

ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME

Kısaca TEKNOLOJİ; Bilimsel çalışmaların ürünleri ile gerçek hayattaki sorunların çözülmesi şeklinde tanımlanabilir.

Eğitim Teknolojisi Eğitim teknolojisi; genelde eğitime, özelde öğrenme durumuna egemen olabilmek için ilgili bilgi ve becerilerin işe koşulmasıyla öğrenme ya da eğitim süreçlerinin işlevsel olarak yapısallaştırılmasıdır (Alkan, 1998). Öğrenme-öğretme süreçlerinin tasarlanması, uygulanması ve geliştirilmesi işidir (Alkan, 1998). Öğrencilerin eğitim programlarında belirlenmiş özel amaçlara ulaştırılması süreciyle uğraşan bilim dalıdır (Çilenti, 1988).

Konuların öğrenilmeye uygun şekilde yapılandırılmasıdır Öğretim ara-gereçlerinin tasarımı, seçimi ve sağlanmasıdır Öğretim için, personel, tasarım, yöntem ve araçların kullanılmasıdır EĞİTİM TEKNOLOJİSİ Özel Amaçların, ve kazanımların belirlenmesi sürecidir Etkili öğretim ortamının seçilmesi veya tasarlanmasıdır Personelin etkiliğini ve verimliliğini artırmaktır. Eğitimin ihtiyaçlarını bilimsel olarak araştırmaktır

Eğitim Teknolojisinin Yararları Eğitim sistemi için eğitim teknolojisinin genel olarak sisteme ve özel olarak bireye sağladığı yararlar(Alkan): 1 Serbestlik : Öğretmen ve öğrenciler serbest olarak çeşitli eğitim yaşantıları oluşturabilirler. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Eğitim Teknolojisinin Yararları Eğitim sistemi için eğitim teknolojisinin genel olarak sisteme ve özel olarak bireye sağladığı yararlar(Alkan): 2 Birinci Kaynaktan Bilgi: Birinci elden bilgiye ulaşmak mümkündür. Örneğin gidemediğimiz bir ülkeyi sanal ortamlarda gezebiliriz. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Eğitim Teknolojisinin Yararları Eğitim sistemi için eğitim teknolojisinin genel olarak sisteme ve özel olarak bireye sağladığı yararlar(Alkan): 3 Fırsat Eşitliği : Eğitim teknolojisi eğitimi mekân ve zaman sorunu baskısından kurtarır. Geliştirilmiş eğitim sistemleri ve paket programlar eğitim teknolojisi ve çeşitli ortamlarla yüksek nitelikli öğrenme sağlar. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Eğitim Teknolojisinin Yararları Eğitim sistemi için eğitim teknolojisinin genel olarak sisteme ve özel olarak bireye sağladığı yararlar(Alkan): 4 Çeşitlilik ve Kalite : Sistem yaklaşımları ile geliştirilen paket öğretim gereçlerinin yaygın öğrenci gruplarına ulaşması, bu gereçlerin iyi organizasyonu ile kitlesel öğrenme stratejilerinin geliştirilmesine yol açar. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Eğitim Teknolojisinin Yararları 5 Yaratıcılık : Eğitim teknolojisi öğrenciye çoklu ve seçenekli öğrenme olanakları ve ayni anda bireysel inisiyatif yaratma yönünde gelişmektedir. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Eğitim Teknolojisinin Yararları 6 Bireysel Öğretim: Öğrencinin ne öğreneceği, nasıl öğreneceği , ne zaman ve hangi hızda öğreneceğinin sürekli kontrol edilmesine gerek kalmaz. Eğitsel ortamlara dayalı olarak geliştirilmiş öğretme sistemleri eğitim eşitliğini geliştirme ve eğitimin kalite ve etkinliğini artırma yanında programlara hareket, esneklik ve çeşitlilik kazandırır. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Eğitim Teknolojisinin Yararları 7 Kopya Edilen Sistem : Eğitim teknolojisinin nihaî amacı, kopya edilen ve evrensel kitle eğitimine uygun eğitim sistemleri yaratmaktır. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Eğitim Teknolojisinin Yararları 8 Üretken Eğitim ve Hızlı Öğrenme : Öğrenciler geleneksel ortamlara göre daha hızlı öğrenerek üretken olabilirler. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Öğretim Teknolojisi Yaygın bilinen anlamıyla öğretim teknolojisi “iletişim devriminin yarattığı, öğretmen, kitap ve yazı tahtası yanında öğretimsel amaçlar için kullanılabilecek kitle iletişim araçları (televizyon, filmler, tepegöz projektörleri, bilgisayarlar ve diğer donanımlar ve yazılımlar)dır. Tanımda çarpıcı nokta: öğrenci ve öğrenmeden çok eğitimde sürekli geliştirilen araçları içermektedir.

Diğer bir tanıma göre; Belirlenen hedeflere göre daha etkili bir öğretim yapabilmek için, öğrenme ve iletişim konusundaki araştırmalar ile insan kaynakları ve diğer kaynakların beraber kullanılmasıyla tüm öğrenme-öğretme sürecinin sistematik bir yaklaşımla tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesidir (Yalın, 2001). Tanımda çarpıcı nokta: fizik bilim teknolojileri merkez olmaktan çok veri basamağı olarak görülmekte ve temel vurgu davranış bilimleri ile öğretim programı geliştirme sürecine kaymaktadır.

Öğretim teknolojilerinin amacı; * eğitimi daha üretken * daha bireysel yapmak, * daha bilimsel bir öğretim sağlamak, * herkesin ulaşabildiği, * eşitliği öngören, * daha güçlü ve daha hızlı bir öğretime ulaşmak olarak belirtilebilir.

Öğretim teknolojisi öğrenme sürecini geliştirmek için oluşturulan her türlü sistemi, tekniği ve yardımı içerir. Böyle bir yapı da şu 4 özellik önemlidir. 1- Öğrencinin ulaşması hedeflenen amaçların tanımlanması 2- Öğrenilecek konunun öğretim ilklerine göre incelenip, öğrenilmeye uygun şekilde yapılandırılması 3- Konunun aktarılabilmesi için uygun materyalin seçilip, kullanılması 4- Dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin başarı durumlarını değerlendirmek için uygun değerlendirme yöntemlerinin kullanılması. Görüldüğü gibi öğretim teknolojisi terimi öğrenme olgusunun tüm yönleriyle ilgilidir.

“Eğitim teknolojisi” terimi, öğretme-öğrenme süreçleri ile ilgili özgün bir disiplini vurgularken, “öğretim teknolojisi” terimi ise bir konunun öğretimi ile ilgili öğrenmenin kılavuzlanması etkinliğini ifade etmektedir. Bu yönüyle; eğitim teknolojisi GENEL, öğretim teknolojisi ÖZEL (dil öğretimi tek.,fen öğretimi tek.) bir alanı vurgulamaktadır.

Eğitim Tek ile Öğretim Tek. arasında fark Eğitim teknolojisi, Eğitimle ilgili özellikleri kazandırmak üzere yapılan tüm sistemlerin tasarımını ifade ederken, Öğretim teknolojisi derslerin öğretimini ile ilgili sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi, kullanma, yönetim ve değerlendirmeyi içine alan sistematik bir bütünü ifade eder. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Örnek: Tepegöz, bilgisayar, televizyon, yazı tahtası Araç Daha çok mekanik nitelikteki yardımcı olup; gereci sunmada vazgeçilmez öğedir. Örnek: Tepegöz, bilgisayar, televizyon, yazı tahtası Gereç ise; Daha çok yazılı basılı nitelikteki yardımcı olup, aracın vazgeçilmez öğesidir. Örnek: Tepegöz asetatı, bilgisayar programları 15.09.2018 Almanca Bölümü

Materyal Eğitimde materyal, Konuyu basitleştirebilen, anlaşılmasını kolaylaştıran, gereksiz bilgiler bulundurmayan, dersin hedeflerini destekleyen, konunun ana hatlarını sunan, anlaşılması güç olabilecek konuları açıklayan, içeriği soyuttan somuta taşıyabilen ve görsel-işitsel özellikler kullanarak anlaşılmayı kolaylaştıran ürünlerdir. 15.09.2018 Almanca Bölümü

Sözcükler Diyagramlar Haritalar Resimler Slaytlar Filmler Modeller Öğrenme Yaşantıları ile Teknoloji Arasındaki İlişkiler Soyut Somut Sözcükler Diyagramlar Haritalar Resimler Slaytlar Filmler Modeller Nesneler Gerçek Yaşantı

Çok sayıda duyu organıyla edinilen Kendi kendine edinilen Sözel semboller Görsel sembollerle edinilen yaşantılar Radyo, şerit, resimlerle edinilen yaşantılar Hareketli resimlerle, Tv-Video ile edinilen yaşantılar Sergiler yardımıyla edinilen yaşantılar Geziler yoluyla edinilen yaşantılar Dramatizasyonlarla edinilen yaşantılar Model ve örneklerle edinilen yaşantılar Doğrudan doğruya edinilen amaçlı yaşantılar DALE’NİN YAŞANTI KONİSİ Karmaşığa Soyuta Basitten Somuttan Çok sayıda duyu organıyla edinilen Kendi kendine edinilen Başkalarının yardımıyla edinilen Az sayıda duyu organıyla edinilen Göz ya da kulakla Gözle Bütün duyu organlarıyla

TEMEL KAVRAMLAR Yaşantı Konisi 15.09.2018 Almanca Bölümü

1. BÖLÜMÜN SONU