GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Advertisements

Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
Bireyi Tanıma Teknikleri I
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
NÖROLOJİK HASTALIKLARA SAHİP BİREYLERİN VE BAKIM VERENLERİNİN AKTİVİTE YÖNÜNDEN TEDAVİ HEDEFLERİNE BAKIŞ Özge Buket Cesim*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLE EĞİTİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Nitel Araştırmalar.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

İŞ YAŞAMINDA, REHBERLİK VE PERSONEL SEÇİMİNDE GÖRÜŞME Personel hizmetlerinde görüşme, daha çok ‘bilgi alma’ ve bazen de ‘bilgi verme’ görüşmesi şeklinde olmaktadır. Ancak, yapıldığı amaç yönünden düşünüldüğünde görüşmenin bilgi alma, bilgi verme amaçları yanında, bireylerin davranışlarını belirli şekilde etkileme amacına da yönelik olduğu görülmektedir.

İŞ YAŞAMINDA GÖRÜŞME Görüşme her türlü iş ve meslek alanları ile ilgili faaliyetlerde çok yaygın olarak kullanılan doğal bir etkileşim aracıdır. Ancak, görüşmenin taşıdığı önem mesleklere göre farklıdır. Kişiye psikolojik yardım sağlamayı amaçlayan meslek dallarında görüşme, mesleğin uygulanmasında temel bir süreç ya da yöntem olduğu halde, iş hayatındaki diğer bazı mesleklerde temel görevleri tamamlayıcı olarak, yardımcı bir işlevi vardır.

İş çevrelerinde, verimli ve huzurlu bir çalışma ortamının yaratılmasında görüşme önemli yararlar sağlamaktadır. Bunların tam aksi de olabilir. İşçi ve memurlar yaygın olarak, üst, müdür, şef ya da usta başının kendilerine işi geliştirme, verimi arttırma hususunda ne düşündüklerini sormadıklarından, kendilerinden yararlanılmadığından, patronu ile olan ilişkisinin niteliğini bilmediğinden ve makine gibi robot bir insan haline geldiklerinden şikayet etmektedirler.

Görüşmede Yönetici ve Yönetilen Rolleri Bu farklı rollerin bir arada oluşu, bazı sorunlar ortaya çıkarmaktadır. Yönetici için, kendisini yönetici rolünden kurtarıp, görüşmeci rolüne girmesi, yönetilen kişinin de kendisini görüşülen kişi olarak kabul etmesi oldukça zordur.

Görüşme süresinin çok kısa olması, tarafların aralarında var olan rol farkı, resmi ilişki, tutum ve yetki farkları da etkileşimi engellemektedir. Bu durum görüşmede, değişik şekillerde ortaya çıkmakla birlikte en sık görüleni, yönetilen kişinin ‘savunucu’ bir tutuma girmesi, bilgi vermekten sakınması veya bilgiyi çarpıtarak verme eğilimi göstermesidir.

Meslek Seçme ve İşe Yerleştirme Görüşmeleri Mesleki rehberlikte görüşme, hem bireysel olarak kişinin ‘kendi nitelikleri’ ve hem de ‘kişinin yapacağı iş ve mesleklerin niteliklerine’ ilişkin bilgilerin toplanmasında, bu iki temel alandan elde edilen bilgilerin bireye kazandırılmasında, meslek seçen kişilerle ilgili olarak kişinin duyguları, değer yargıları ve geleceğe yönelik beklentilerinin ortaya çıkarılması, bunların kişiye bilinçli hale getirilmesinde temel etkileşim ve bilgi toplama aracı olarak kullanılmaktadır.

PERSONEL SEÇİMİNDE GÖRÜŞME Personel seçiminde temel ilke, yapılacak işe en uygun düşecek kişiyi saptamaktır. Bu nedenle, personel seçiminin seçme ve yerleştirme gibi iki yönü vardır. Bu temel işleyişinin bir sonucu olarak seçmede hem ‘kişiyi’ ve hem de ‘yapılacak işin niteliklerini’ bilmek gereklidir. Kişiyi bilmek, bireyin olası işle ilgili temel nitelikleri hakkında bilgi toplayarak, işi bilmek ise, iş analizi teknikleri ile araştırılarak anlaşılır.

Personel Seçiminde Görüşmenin Kullanılması Yaklaşımları Ön Görüşme : Ön görüşme süreci, yaş, cinsiyet, eğitim, askerlik durumu gibi işin niteliklerine uygun düşmeyenleri seçimin başında, başvuru aşamasında eleme amacıyla yapılır. Seçimde Tek Araç Olarak Görüşme : Görüşme de, bir kişi için ayrılabilecek gözlem süresi çok kısa olduğu ve toplanan bilgilerin geçerlilikleri, seçimde kullanılan diğer ölçme araçlarına nazaran oldukça düşük olduğu için personel seçiminde görüşmenin tek araç ve sonuçların seçmede tek ölçüt olarak kullanılması oldukça sınırlıdır.

İkinci Eleme Aracı Olarak Görüşme : Personel seçiminde görüşme, ikinci aşamada eleme aracı olarak kullanıldığında, seçme sınavının birinci aşamasında adaylar yazılı, yetenek ve beceri sınavları ile yoklanır. Sınav sonuçlarına göre başarılı olanlardan kuruma veya iş yerine alınacak kişi sayısının yarısı ya da bir katı kadar fazla aday görüşmeye alınır. Görüşme sonunda elde edilen tamamlayıcı bilgilere göre adaylar yeniden sıraya konur, kadro ya da kontenjan sayısı kadar kişi kuruma alınarak diğerleri elenir.

Seçme Bataryasının Bir Aracı Olarak Görüşme : Bazı durumlarda da görüşme, seçme bataryasına dahil yetenek, bilgi ve beceriyi ölçen test, yazılı ve uygulamalı sınavlar, öğrenim durumları, iş tecrübeleri, sağlık koşulları gibi kaynak bilgilerle birlikte bir araç olarak kullanılır.