BODRUM CAMİİ (Bodrum Mesih Paşa Camii) MİRELAİON KİLİSESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Klasik Yapılarda Yüzey Tatbikatı ve Onarımı
Advertisements

GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
ADIM ADIM TÜRKİYE Yurdumuzu Dolaşırken.
Fatih Camii.
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ BURSA EVLERİ
HAZIRLAYAN:Bengisu Kuzey Ceren Arım
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ BALIKESİR EVLERİ
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ EDİRNE EVLERİ
AVRUPA MİMARİSİ İL GESU KİLİSESİ AUGSBOURG BELEDİYE BİNASI
ROMANESK ÇAĞ ÖNCESİ BATI MİMARLIĞI
MEZOPOTAMYA Mezopotamya’da insanoğlunun M.Ö dolaylarında toprağa bağlanıp yerleşti, tarımsal kültürün ilk önemli uygarlıklarına gelinceye kadar.
ÜLKEMİZİN KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİ
Balkanlar Balkanlar güneyde Akdeniz,kuzeyinde Tuna, Sava ve Kupa nehirleri, doğusunda Karadeniz, güneydoğusunda Ege ve Marmara Denizi ve güneybatısında.
Medeniyetlerin kesişim noktası
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
Algürppsx En büyük Bizans kilisesidir. Eski kaynaklara göre, burada bulunan Roma döneminden kalma Artemis, Afrodit ve Apollon mabetlerinin kalıntılarından.
ORHAN GAZİ DÖNEMİ YAPILAN BAYINDIRLIK FAALİYETLERİ.
Tempietto Kilisesi, Roma
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI ALMANYA-İTALYA
OSMANİYE.
GEÇ GOTİK MİMARLIK ( ) İSPANYA/PORTEKİZ.
Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki Mimari Eserleri.
SOĞUKÇEŞME SOKAĞI.
KÜBRA GÜLTEN KAYNAKLAR: 1)Mimarlık tarihi ders notları 1
Ders:Avrupa Mimarisi Konu:Ayasofya,Aya İrini Kilisesi,Aya Sergius ve Bacchus,Küçük Ayasofya Kilisesi,San Vitale Kilisesi Danışman:Yrd.Doç.Dr. Yasemin İNCE.
SAN JAN KİLİSESİ EFES AZİZ JAN’IN MEZARI ÜSTÜNE BİR TÜRBE YAPILMIŞTI.
SAN MARCO KİLİSESİ.
TARİHTE VATİKAN Vatikan eskiden oldukça büyük bir devletti.Toprakları km yi ,nüfusu da 3.5 milyonu aşıyordu.Daha sonra topraklarını komşu İtalya.
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
BİZANS MİMARLIĞI.
Ülkemizin Güzel Yerleri
KIRŞEHİR DULKADİRLİ İNLİMURAT YER ALTI ŞEHRİ PROJESİ R
MEVLANA'NIN HAYATI.
BİZİM GÖZÜMÜZLE İSTANBUL
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
OSMANLI MİMARLIĞI.
Ülkemizdeki Doğal ve Tarihi Güzellikler
ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
ÖĞRENCİ ADI: Tolga Baran TÜRKKAN ÖĞRETMEN ADI: Yusuf Ziya KINACI
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Genel HatlarIyla Hİndİstandakİ Türk SanatI
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
Turizm Haftası, toplumda turizm bilincini geliştirmek, iç turizmi canlandırmak ve halkın turizm hareketlerine katılımını sağlamak amacıyla, her yıl 15.
BİZANS RESİM SANATI.
EMEVİLER DÖNEMİNDE MİMARİ.
Plan Tiplerine Göre Bizans Kilise Mimarisinin Gelişim
LOGO Öğrenciler: Beyzanur Akdağ Songül Pulat Nazlı Doğan ADIYAMAN Danışman Öğretmen Haşim Taş.
Hazırlayan: Asusena Ela ÖZTÜRK Konu: Onlar da Çocuktu
Eser İncelemesi Edirne Selimiye Camii
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
^_^ …. Bslangıç  Bizans mimarisi, Bizans İmparatorluğu mimarisidir. İmparatorluk, Büyük Konstantin, Roma İmparatorluğu başkentini Roma'dan Byzantion'uma.
2017 Yılı Devam Eden Projeler
Sosyal Bilgiler Dersi 2. Ünite ADIM ADIM TÜRKİYE
2017 Yılı Devam Eden Projeler
SOĞUKÇEŞME SOKAĞI PPS: Cem Yurtsev Fotoğraflar : Cem Yurtsev Müzik: Enstrümantal BU SUNU SANALDUNYA GRUBU İÇİN HAZIRLANMIŞTIR. GRUP ÜYELİĞİ .
ERKEN HİRİSTİYAN.
Adım Adım Tarih SAMATYA.
KARS KALESİ Merkez Kale, İç Kale veya Stadel olarak anılır. M.S yılında Selçuklulara bağlı Saltuklu Sultanı Melik İzzeddi'in emri.
BACALAR 1- ATEŞ BACALARI 2- HAVALANDIRMA BACALARI 3- ÇÖP BACALARI
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
BACALAR 1- ATEŞ BACALARI 2- HAVALANDIRMA BACALARI 3- ÇÖP BACALARI
ARDAHAN ili ve özellikleri Zeliha IŞIK
JAPONYA TOPLUMSAL KOŞULLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
M İ MAR S İ NAN. MİMAR SİNAN [1490 – 1588] Büyük Osmanlı mimarı. Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. 1511’de Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak.
Sunum transkripti:

BODRUM CAMİİ (Bodrum Mesih Paşa Camii) MİRELAİON KİLİSESİ

Laleli'de Ordu Caddesi'nin güneyinde bulunan Bodrum Camii, eski bir Bizans kilisesi olup cami olarak kurucusunun adıyla Mesih Paşa Camii olarak tanınır.

Merkezi yapının sarnıç ile birlikte konumu Merkezi yapının sarnıç ile birlikte konumu. B kilisenin zemin katı(bugün olmayan) küçük merkezi yapı A kilisenin üst katı ve sarayın üst katı 5.5 yy a ait kısımlar siyah; 10. yy'a ait kısımlar sık taranmış, daha sonraki kısımlar ise seyrek taranmış olarak gösterilmiştir.

I.Romanos Lekapenos (hd 920-944) tarafından kurulan Mirelaion Manastırı'nın kilisesi olarak yapılmıştır.Bizans kaynaklarının verdiği bilgiye göre Romanos, özel sarayını manastıra dönüştürmüştü. Romanos kurduğu manastırın aynı zamanda kendi aile mezarı olmasını da düşünmüş, ilk olarak karısı Teodora 922'de buraya gömülmüştür.

920 yılında,daha erken tarihli, merkezi bir yapının üstüne inşa edilmiş sarayın yanına mezar kilisesi olarak iki katlı bir kilise yapılır. Kilisenin saray terası ile aynı seviyede olması arzu edildiğinden, iki katlı olarak inşa edilir. Kesme taşlı ve tuğla duvarlı alt katın ön mekanı ve üç nefli bir ana mekan vardır. Bunu bir teras çevreler. Bunun üstünde ise narteksli, üç nefli, kubbelerle örtülü bir ana mekan vardır.Bunu bir teras çevreler. Bunun üstünde ise narteksli, üç nefli, kubbelerle örtülü bir ana mekanı ve üç apsisli beması ile tuğladan inşa edilmiş ikinci kat yükselir. Küçük bölümlere ayrılmış kilise mekanı ise renkli mermerlerle ve pişmiş topraktan yapılmış boyalı frizlerle ve mozaiklerle süslenmiştir.

10. ve 11. yüzyıllarda pek çok kere imparator ailesinin kadınları manastırda oturmuşlardır.(SymMag 757 B; Glykas 604 B). 1203 yılı Ağustos ayında çıkan büyük yangında kilise Mese ve Eleutherios Limanı'nın arasındaki bölge ile birlikte harap olur

Roma dönemine ait olduğu anlaşılan büyük bir yuvarlak yapı kalıntısının kenarında inşa edilen kilisenin altında, ana çizgileri ile üstteki yapıya uyan ve ona temel olan bir kripta (mahzen) yapılmıştır.

Bu altyapının üstünde yükselen esas kilise ise tuğladan yapılmıştır Bu altyapının üstünde yükselen esas kilise ise tuğladan yapılmıştır.Plan bakımından, Bizans mimarisinde bilhassa 9. yy'dan itibaren çok yaygın olarak uygulanan dört destekli kapalı haç biçiminde yapılmıştır.Üç bölümlü bir giriş narteksinden (hol) sonra gelen ana mekanda ortada yüksek ve pencereli kasnaklı bir kubbe bulunur

. Yapının Doğu tarafında içten yarım yuvarlak, dıştan üç cepheli bir apsis ile iki yanında yonca biçiminde planlı pastoforion hücreleri vardır.Dış mimari bakımından , hareketli bir estetiğe sahip olan cephelerde yarım yuvarlak payandalarla duvarlar desteklenmiştir. Orijinal biçimini koruyabilmiş olan kubbenin, kademeli kemerler içinde açılan pencereleri dalgalı bir üst silme ile belirtilmiştir. Payandaların hakim kıldığı vertikal hatlar hakimiyeti mermer bir silme ve testere dişi tuğla bir saçak ile dengelenmiştir.

Buluntulardan anlaşılacağı gibi 13 Buluntulardan anlaşılacağı gibi 13. yüzyılın sonuna doğru kilise ve manastır yeniden yapılmıştır.Fetihten bir süre sonra, II. Beyazid döneminde(1481-1512) metruk kalmış eski kilise ve manastırları ''şenlendirme'' politikası uyarınca hayır sahipleri tarafından ihya edilerek, İslam vakıfları yapıldıklarında, Sadrazam Mesih Ali Paşa da kiliseyi camiye çevirmiştir.

Alt kat 14. yüzyıla kadar dini amaçlı olarak veya mezar işleviyle kullanılmaz. 14. yüzyılda zemin düzeltilir ve tuğla döşenir. Doğu ve güney duvarlara iddiasız, sade mezarlar yapılır. Dikdörtgen apsiste duvar fresklerle bezenir. 1315 yılında erkekler manastırı olarak kullanıldığına ilişkin bilgiler kesin değildir.

Kentin fethine kadar işlevini sürdüren manastırın kilisesi Sadrazam Mesih Ali Paşa tarafından camiye çevrilir.(1501/907) 16. yüzyıl ortalarına kadar kullanılır ve P.Gyllius tarafından bu şekilde aktarılır.

Cami çevresindeki bölge yangından etkilenir Cami çevresindeki bölge yangından etkilenir.Yapı zarar görür ve kullanım dışı kalır. D. T. Rice ve Th. Macridy burada 1930 yılında C. L. Striker'ın yaptığı incelemeler ve R. Naumann'ın kazıları izler. Aynı zamanda Evkaf yönetiminin hala devam eden restorasyon çalışmaları da başlar.

Bu altyapının üstünde yükselen esas kilise ise tuğladan yapılmıştır Bu altyapının üstünde yükselen esas kilise ise tuğladan yapılmıştır.Plan bakımından, Bizans mimarisinde bilhassa 9. yy'dan itibaren çok yaygın olarak uygulanan dört destekli kapalı haç biçiminde yapılmıştır.Üç bölümlü bir giriş narteksinden (hol) sonra gelen ana mekanda ortada yüksek ve pencereli kasnaklı bir kubbe bulunur.

Bodrum Camii'nin yanında eski su sarnıcı bulunur Bodrum Camii'nin yanında eski su sarnıcı bulunur. Bu aslında çapı 30m'yi bulan ve iri kesme taş bloklar ile yaklaşık 5 m kalınlığında bir duvarla çevrili olan Roma dönemine ait yuvarlak bir yapının içine yapılmıştır. Kilisenin yanında bugün mağaza olarak kullanılan sarnıcın 30 m çapındaki Yuvarlak binanın bir mezar binası olarak yapıldığı fakat belki de tamamlanmadan kaldığı tahmin edilir.

Kilisenin yanında bugün mağaza olarak kullanılan sarnıcın 30 m çapındaki çatısını, çoğu orijinal ve yükseklikleri 2.5 - 2.9 m arasında değişen 75 sütun taşımaktadır. Taş duvarının kalınlığı 5 m olan sarnıç, 28 x 22 m ölçülerindedir. Bu sarnıç nedeniyle cami Bodrum ismini almıştır.

Eski fotoğraflarında, caminin içinde ilgi çekici kalem işi nakışlar vardı. 1930'da duvarda mozaik veya fresko bulmak için bütün sıvalar kazındığından, bu nakışlar yok olduğu gibi hiçbir Bizans duvar resmi de bulunmamıştır.

KAYNAKÇA: ESERLER: Wolfrang Müller-Wıener, 2001, İSTANBUL'UN TARİHSEL TOPOGRAFYASI,YKY,264-265 John FREELY, Türkiye Uygarlıklar Rehberi-1- İstanbul,YKY,132 Prof.Dr. İlhan Tekeli,1994, DÜNDEN BUGÜNE İSTANBUL ANSİKLOPEDİSİ-CİLT2, 103-104-105   RESİMLER: ( http://www.byzantiumistanbul.com/detay.asp?detayid=268) (http://www.pemptousia.ro/2014/10/in-vizita-la-manastirea-myrelaion-din-constantinopol/) (http://www.hayalleme.com/mesihpasa-bodrum-camii/) (http://www.degisti.com/index.php/archives/5396)