Sağlık Bilimleri Fakültesi ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü
ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN ETMENLER
ÖĞRENME YÖNTEMLERİYLE İLGİLİ FAKTÖRLER Öğrenmeye ayrılan zaman Öğrenilecek konunun yapısı Geri bildirim Öğrenme sonrası faaliyetler Bireyin aktif katılımı Programlı öğrenme Yardım alma
ÖĞRENMEYE AYRILAN ZAMAN Kısa Sistemli Kalıcı Aralıklı öğrenme Öğrenme Yöntemleri Toplu öğrenme Uzun İhtiyaç Kalıcılığı kısa
ÖĞRENİLECEK KONUNUN YAPISI Uzun ve anlaşılması zor konuların parçalara bölünerek, kısa ve anlamlı konuların ise bütün halinde öğrenilmesine dayalı bir yöntemdir. Örneğin; Tarih dersine İlkçağ tarihi, Türk beylikleri tarihi, Osmanlı dönemi gibi başlıklar halinde çalışmak.
GERİ BİLDİRİM Bireye öğrenmede geldiği nokta hakkında bilgi vermek, performansından haberdar etmektir. Anında verilmelidir. Pekiştirici olmalıdır. Güdüleyici olmalıdır. Düzeltici olmalıdır.
ÖĞRENME SONRASI FAALİYETLER Öğrenilen bilgilerin kalıcılığı Bir konuyu öğrendikten sonra ona benzeyen bir başka konu yerine farklı konuların çalışılması. Dinlenmek ve uyku.
BİREYİN AKTİF KATILIMI Bireyin öğrenmeye katılım oranıdır. Birey okuduklarını anlatabildiği, özetleyebildiği veya sorulan soruları cevaplayabildiği ölçüde öğrenmiş demektir.
BİREYİN AKTİF KATILIMI Bireyin öğrenmeye katılım oranıdır. Birey okuduklarını anlatabildiği, özetleyebildiği veya sorulan soruları cevaplayabildiği ölçüde öğrenmiş demektir.
PROGRAMLI ÖĞRENME Öğrenilecek konuların bireylerin kendi hızlarıyla öğrenmelerini sağlayan bir yaklaşımdır. Bilgisayar programları kullanılarak, öğrenen bireyin aktif olarak öğrenmeye katılmış olması sağlanır.
YARDIM ALMA Bireyi yönlendiren, sorgulamasına yol açan, düşünceye sevk eden yardımlar öğrenmeyi olumlu etkiler. Yardım; öğrenmenin başında yapılmalı öğrenen bireyi pasifleştirmemeli bilgiler arasında bağlantı kurmalı
ÖĞRENME MALZEMESİYLE İLGİLİ FAKTÖRLER Algısal ayırt edilebilirlik Anlamsal çağrışım Kavramsal gruplama Telaffuz edilebilirlik Konunun özellikleri Konunun ilgi ve ihtiyaca uygun olması Konunun beden ve zihin gelişimine uygun olması
ALGISAL AYIRT EDİLEBİLİRLİK Algı, beyne gelen uyarıcıların beyin tarafından yorumlanmasıdır. Algısal ayırt edilebilirlik ise, öğrenme malzemesinin çevrede bulunan diğer uyarıcılardan kolaylıkla ayırt edilmesidir. Örneğin; 250, 307, 987, Ece, 327, 500 gibi verilerde ‘Ece’ kolaylıkla ayırt edildiği için kolay öğrenilir. Çünkü diğerlerinden farklıdır ve bu farklılık hemen dikkat çekmektedir.
ANLAMSAL ÇAĞRIŞIM Çağrışım, bir uyarıcının ilgili başka bir uyarıcıyı hatırlatmasıdır. Anlamsal çağrışım ise, bireyin öğrenilen malzemeyi önceki öğrenmeleriyle, kendi öznel yaşantısıyla ilişkilendirmesidir. Örneğin; Yemek masası - yemek vb. Tren düdüğü - ayrılık vb. Süt: yoğurt, peynir vb. İlaç: doktor, eczane vb.
KAVRAMSAL GRUPLAMA Öğrenilen malzemenin ilgili kavramlarla ilişkilendirilerek şema halinde gösterilmesidir. Gruplama, analitik düşünme, bütüncül düşünme Canlılar: bitkiler - hayvanlar – insanlar vb.
TELAFFUZ EDİLEBİLİRLİK Öğrenilecek bir kavramın kolayca söylenebilir olması ve kişilerin kelime dağarcıklarıyla örtüşmesi öğrenmeyi kolaylaştırır. Komünikasyon - iletişim vb.
KONUNUN ÖZELLİKLERİ Soyut, uzun ve anlamsız konular; somut, kısa ve anlamlı konulara göre öğrenilmesi daha zordur.
KONUNUN İLGİ VE İHTİYACA UYGUN OLMASI Öğrenilecek malzeme bireyin ilgisini çekecek nitelikte ve bir ihtiyacını karşılama durumunda ise öğrenme daha kolay olur. Almanya’da yaşayacak biri için Almanca öğrenmek bir ihtiyaçtır ve dolayısıyla bu durum kişinin Almanca öğrenme isteğini arttırır.
ÖĞRENME ORTAMIYLA İLGİLİ FAKTÖRLER Fiziki Ortam Sosyal Ortam Gürültü, ısı, ışık, koku, darlık, soğukluk vb.. Aile ortamı, arkadaş çevresi, ekonomik şartlar vb..