AhşAP SANATI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AHŞAP SANATI Anadolu’da Selçuklu ile gelişen ve orijinal örneklerini veren ahşap sanatı ve işçiliği Beylikler döneminde de çeşitli örneklerin katkısı ile.
Advertisements

Kündekâri Bir ahşap sanatı. Parçalar ayrı ayrı hazırlanıp çivi, tutkal vs kullanmadan birleştiriliyor. Genellikle dinî mimaride kullanılan bir teknik.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
ÜNİTE : 8 HEPİMİZİN DÜNYASI. ÇOCUKLARIN ORTAK YÖNLERİ VE İLGİ ALANLARI Çocuklar; Sevmeye,Sevmeye, Korunmaya,Korunmaya, Bakılıp büyütülmeye muhtaçtır.Bakılıp.
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Mısır danatında resim ve heykel
HALK MİMARİSİ.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
ESMA ŞAHİN &BENSU TAŞÇI 7.SINIF OLTU İMAM HATİP ORTAOKULU.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
PAS PAYI ELEMANLARI Son yıllarda, “paspayı” olarak adlandırılan, donatı örtü tabakasının kalınlığının bazı ülkelerde (örneğin Almanya’da) 4-5 cm’ye kadar.
SORULAR PERDEYESORULAR PERDEYE YANSITILCAK VE YANSITILCAK VE SUNUCU TARAFINDANSUNUCU TARAFINDANOKUNACAKTIR.
Türkiye'de Nüfusun Dağılışı Türkiye'de, 1997 nüfus sayımına göre, km2 ye düşen ortalama nüfus yoğunluğu 81 kişidir. Ancak, ülkemizdeki coğrafi bölgeler,
Mustafa Kemal AtatürkMustafa Kemal Atatürk'ün direktifleri üzerine Mimar Arif Hikmet Koyunoğlu tarafından projelendirilen.
EYÜP SULTAN. Medineli müslümanlardan ve hicret sırasında Hz. Peygamber'i evinde misafir eden sahâbidir... Bütün Müslümanlar Peygamber efendimizi kendi.
TÜRK TARİHİ Anadolu'ya İlk Türk Akınları Malazgirt Savaşı
Jominy (Uçtan Su Verme) Deneyi
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
Hacı Bayram Veli Camii.  Yer: Ankara, Türkiye  Coğrafi Koordinatlar:39°56 ′ ″ K32°51 ′ ″ D  İnanç: İslam  İnşaat Başlangıç Tarihi: 1427.
Italya. İ talya, 1861 yılında birli ğ ini sa ğ layana dek tek bir ülke de ğ ildi. İ talya topraklarındaki küçük devlet ve krallıklar birbirleri arasında.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
Ankara’ya 10 km uzaklıktaki Çubuk Barajı inşaatı sürerken boru hattının da döşenmesine başlandı. Çubuk Barajı yüzetsel sularını filtre etmek ve kente.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
 Orhan Bey'in ölümüyle yerine oğlu I.Murat (Hüdavendigar) geçti.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
KONU:ÇOCUĞUN DÜZELTTİRDĞİ MİNARE SUNUSU
Metinlerin Sınıflandırması
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
ÜLKEMİZDEKİ DOĞAL VE TARİHİ GÜZELLİKLER
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
Halıcılığın Tarihçesi
DÜNYANIN GEZİLECEK YERLERİ
MOZAİK HAZIRLAYAN SELVA KENAVLI DANIŞMAN PROF. DR. ÜMRAN BULUT T.C.
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
MEZOLİTİK ÇAĞ Mezolitik (mesos =orta lithos=taş) Çağ adı verilen bu dönem Neolitik Çağ'a geçişi hazırlayan bir ara evredir.
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
Medreseler avlularına göre:
‘AHŞAP OYUNCAK YAPIMI VE AHŞAP BOYAMA KURSU’
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
FATİH ORTAOKULU SINIFLAR ARASI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ 
Osmanlı’da Sanat ve Mimarlık Kültürü
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
<<<<<<>>>>>>
OKÇULUK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİYOMİMETRİK (BİYOTAKLİT)
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
OSMANLI TARİHİ Osmanlı Ekonomisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
UZMAN ASKERLİĞİN VE SADAKATİN ADI: KAPIKULLARI
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Işığın Kırılması.
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

AhşAP SANATI

Ağaç ve kereste anlamında Arapça «haşeb» kelimesinin çoğulu olan ahşap, sözlük anlamının dışında, farklı ağaç cinslerinden seçilen malzemenin oyma, kabartma ve geçme gibi tekniklerle işlenmesi sonucunda ortaya çıkan bağımsız bir sanat dalının adıdır.

Ahşap işlemeciliğinin, tarihteki uygulama alanları çok geniş ve çeşitlidir. Ahşap, önemli bir mimari eleman olarak gündelik hayatta da varlığını hissettirir.

AHŞABIN KULLANIM ALANLARI Tarihten günümüze intikal etmiş cami, saray, kasır, köşk, türbe gibi yapıların iç mekanlarındaki kapı ve pencere kanatları, mahfil şebekeleri ve cami iç mimarisinin tamamlayıcı unsuru olan minberler, vaaz kürsüleri ile Kur’an mahfazaları, rahleler vb. cami teberrükat eşyası da Türk ahşap işleme sanatının öne çıkan örnekleri arasındadır.

Türbelerdeki din ve devlet büyüklerine ait sandukalar, padişah tahtları, elitlerin mücevher kutuları, dolaplar, sandıklar, lambalıklar, kavukluklar, sehpalar, paravana, çekmece gibi birçok ev eşyası ahşabın konusu kapsamındadır.

İstanbul Topkapı Sarayı, Türk ve İslam Eserleri ve Deniz Müzeleri, Ankara Etnografya Müzesi gibi müzeler, Türk ahşap sanatının seçkin örneklerinin korunup sergilendiği mekanlardır. Ahşap sanatında kullanılan ağaç cinsi, coğrafi şartlara ve kullanım amacına göre değişir. Bunlar arasında ceviz, sedir, abanoz, gül ağacı, ıhlamur, kestane, meşe, çam vb. sayılabilir. Genellikle ülkede yetişen ağaçlar kullanılsa da bazen ülke dışında ağaç temini yoluna da gidilmiştir.

Genelde oyma, kabartma ve kakma şeklindeki geleneksel ağaç işleme teknikleri şöyle sıralanmaktadır; düz ve yuvarlak satıhlı derin oyma, eğri kesim, şebekeli oyma(ajur), düz satıhlı ve kabartmalı kakma. Sanatçı, yüzeyden zemin içlerine doğru bıçağını dik tutarak çalışır, düz satıhlı tekniğini uygular ya da yüzeydeki kabartmanın yuvarlaklığını sağlayacak biçimde serbest hareketlerle çalışarak yuvarlak satıhlı derin oymayı ortaya çıkarır.

Yapılan arkeolojik kazılarda Radloff’un 1865’te Altay kurganlarında ve Rudenko’nun 1947-1949 yıllarındaki Pazırık’ta buldukları ahşap eşyalar bize Türkler’in Orta Asya’dan bu yana ahşapla ilişki içinde olduğunu gösterir. Bu ilgi, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde de güçlü bir şekilde devam etmiştir. Günümüze ulaşmış erken dönem İslam ahşap sanatı örneklerinde, dönemin mimari eserlerindeki kabartma taş tezyinatı etkili olmuştur.

Halen Berlin İslam Eserleri Müzesi’nde teşhir edilen Mşatta Saray’ı kabartmalı taş duvarlarındaki akantus ve asma yaprakları, erken ve müteakip dönem ahşap eserlerinde oyma tekniğiyle uygulanmıştır. Fatımi dönemi el-Ezher Camii’nin ahşap kapısı ile dönemin bazı camilerindeki ahşap işler buna örnek verilebilir.

Selçuklular’da, ahşap işlerde daha çok oyma/kabartma, şebekeli oyma, çatma(kündekari) ve boyama teknikleri kullanılmış, mimari eserlerdeki kapı ve pencere kanatları dışında minberden rahleye, kürsüden sandukaya pek çok güzel eser meydana getirilmiştir. Türk ve İslam Eserleri Müzesi’nde Sultan Keykavus b. Keyhüsrev’in adı bulunan rahle ile Konya Mevlana Müzesi’ndeki rahle Selçuklu dönemi ağaç oyma işçiliğini yansıtan örneklerdir.

KONYA MEVLANA mÜZESİ BEYLİKLER DÖNEMİ KAPI KANADI

Konya mevlana müzesi (1278)selçuklu rahlesi

Kündekari tekniğinde bir ahşap iskelet üzerinde yan yana getirilen geometrik mahiyetteki ahşap parçalarla bunları birbirine bağlayan oluklu ahşap kirişler tutkal ya da çivi kullanılmaksızın iç içe geçirilmek suretiyle eser tamamlanır. Bu tekniğe kündekari denir. Konya Alaeddin Camii, Siirt Ulu Cami, Divriği Ulu camilerinin minberleri kündekari tekniğiyle yapılmış kıymetli örneklerdir.

Yalancı kündekari denilen yöntem harici parçaların zemine monte edildiği bir yöntem olup ısı ve rutubetten etkilenmektedir. Ankara Hacı Bayram Camii pencere kanatları da bu tekniğin güzel örneklerindendir. Konya Sadreddin Konevi Camii (XIV.yy) ve Bursa Yeşil Cami’nin (XV.yy) pencere kanatları derin oyma tekniğiyle yapılmıştır.

Afyon Ulu Camii, Beyşehir Eşrefoğlu Camii motiflerini altıgen ve üçgen yıldızlarla bazı stilize çiçek ve kuşların oluşturduğu desenlerin ahşap sütun başlıklarında, kiriş ve konsollarda boyama tekniği ile uygulandığı, dönemin bazı ahşap camilerine örnek verilebilir. Osmanlı döneminde, Selçuklu geleneğinin büyük ölçüde sürdürüldüğü, oyma, şebekeli oyma ve kündekarinin yanısıra sedef ve fildişi kakma teknikleri de kullanılmaktadır. Müzelerimizdeki Osmanlı dönemine ait fildişi kakmalı en eski eser, II.Bayezid dönemine ait 1505 tarihli Kur’an-ı Kerim mahfazasıdır.

Ahşap sanatının en eski örneklerine XIII Ahşap sanatının en eski örneklerine XIII. Yüzyılda rastladığımız ahşap camiler yanında Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı asırları boyunca Ankara, Kütahya, Kula, Safranbolu, Mudurnu, Bursa ve Tokat gibi eski Anadolu şehir ve kasabalarında inşa edilmiş ahşap evler ile İstanbul Boğazı kıyılarındaki Amcazade Hüseyin Paşa ve Emirgan Şerifler Yalısı gibi yapılarda ahşap tavanlar, dolap kapakları, raflar, lambalıklar ve benzeri eşyada çeşitli tekniklerle bezemenin en ince ve güzel örnekleri karşımıza çıkar.

Geleneksel ahşap işçiliğinin bir de zanaat cephesi vardır Geleneksel ahşap işçiliğinin bir de zanaat cephesi vardır .Folklorik değer taşıyan bastonlar, ağızlıklar, pipolar, kaşık, havan vb. bazı mutfak eşyası da geleneksel Türk ahşap işçiliğinin daha çok zanaat kanadında yerlerini almışlardır.

İSTANBUL fATİH cAMİİ VAAZ KÜRSÜSÜ

BİrGİ ULU CAMİ kAPI DETAYI

AYASOFYA cAMİİ MİNBERİ

AKSARAY ULU CAMİİ

KÜNDEKARİ MİHRAP VE KÜRSÜ

ANTİK MOBİLYA İLE OYMA MİNBER