İSLAM SANATININ GELİŞMESİNE TESİR EDEN FAKTÖRLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
Advertisements

11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
SULTAN AHMET CAMİİ.
Beyin Fırtınası Bir Öğretim Materyali Olarak Film Tartışma Yöntemi
HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
Selman ALBAY Din Kül. ve Ahl. Bil.
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
İlk Türk Devletlerinde Sanat
CAMİYİ TANIYALIM.
TÜRKLERDE EĞİTİM.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
Ulu Cami - Bursa. Ulu Cami - Bursa Bursa Ulu Cami Üftade Hazretleri Türbesi ve Camii.
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
Tempietto Kilisesi, Roma
Halk Kültürü Türkiye’deki Geleneksel giyim-kuşam-süsleme Hazırlayan:
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
KONTROL İZLEYİCİDE HAZIRLAYAN ÇETİN İMİR Süleymaniye; yılları arasında Kanuni Sultan Süleyman tarafından imparatorluğun gücünü ve görkemini.
MEVLANA'NIN HAYATI.
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
DİNLERDE İBADET YERLERİ
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Semaya Açık Namazgâhlar. Allah’a bağlılık nasıl kişinin iç dünyasıyla sınırlandırılamazsa, ibadetlerin de, sadece cami, mescit ve ev gibi kapalı mekânlarla.
SULTAN AHMET CAMİİ.
Cemaatle Namaz ..
Türkler ve Müslümanlık
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası Divriği - Sivas
Mehtap İŞMARCI Görsel Sanatlar Öğretmeni
7/… ANADOLU’DA TÜRK KÜLTÜRÜ Ad, Soyad, No
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
Süleymaniye Camii.
Yakutiye Medresesi - Erzurum
CAMİYİ TANIYALIM.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
Emeviler Döneminde Mimari Bagül Hudeyberdiyeva Büşra Kaim Elif Ünal
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
ANADOLUNUN TÜRK YURDU OLMASI
DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ : HAC NEDİR? VE NİÇİN YAPILIR? HAC NEDİR? Hac, yılın belirli günlerinde dinimizce önemli sayılan Kâbe, Arafat ve çevresindeki.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
GÜL KOKULU PEYGAMBERİMİZİN YAŞADIĞI ÇEVRENİN RESİMLERİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
SANAT NASIL DOĞMUŞTUR ?.
KONYA TURU.
Anadolu’da kurulan ilk beylikler hangileridir?
Türk-İslam Mimarisine Ait Örnekler Sunu
Bugün neler öğreneceğiz?
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Geleneksel Türk Görsel Sanatları
KAHİRE FUSTAT TOLUNOĞLU AHMET CAMİİ( )
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
EMEVİLER * İlk İslam hanedanı * 90 yıl * 7. ve 8. yüzyıllar
Mabet Yahudilik, kutsal sayılan Filistin topraklarıyla kimlikleştirilmiş bir din olduğu gibi aynı zamanda mabet merkezli bir dindir. Yahudilikteki bir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UYGUR DEVLETI ( ). Uygurlar, Asya Hun Devleti’ne bağlı olarak Orhun ve Selenga nehirleri kıyılarında yaşamışlardır. II. Kök Türk Devleti’nin son.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

İSLAM SANATININ GELİŞMESİNE TESİR EDEN FAKTÖRLER 1-İSLAMIN KENDİ BÜNYESİNDEN DOĞA FAKTÖRLER A) KELAMİ FAKTÖRLER B) FIKHİ FAKTÖRLER C) TASAVVUFİ FAKTÖRLER 2-KOMŞU VE ESKİ KÜLTÜRLERLE TEMAS 3-İKLİM VE MALZEME DURUMU 4-TECRÜBE VE TEKNOLOJİK GELİŞME 5-MİLLİ, MAHALLİ VE ŞAHSİ ESTETİK ANLAYIŞLARI ŞİMDİ BUNLARI SIRASIYLA AÇIKLAYALIM:

1-İSLAMIN KENDİ BÜNYESİNDEN DOĞAN FAKTÖRLER: A) KELAMİ FAKTÖRLER: -İSLAMIN ALLAH İNANCI -İSLAM’DA İNSANIN FANİ OLUŞU. İNSANIN ANCAK İBADET İÇİN YARATILIŞI: İNSANIN SADECE İNSAN OLARAK BİR DEĞERİNİN BULUNMASI. İNSANIN YÜCELTİLMESİ, TANRI VEYA DİĞER MANEVİ VARLIKLAR YERİNE ÇIKMASININ MÜMKÜN OLMAMASI İNSAN VE HAYVAN FİGÜRLERİNİN CAMİ VE MESCİTLERE KONULARAK TAZİM GÖRMEMELİRİ VEYA YÜCELTİLMELERİNİN SÖZ KONUSU OLMAMASI B) FIKHİ FAKTÖRLER:

B) FIKHİ FAKTÖRLER: -İSLAM DİNİNİN EN ÖNEMLİ İBADETİ OLAN NAMAZIN GÜNDE BEŞ DEFA VE MÜMKÜN MERTEBE CEMAATLE, AYRICA HAFTADA BİR DEFA CUMA NAMAZININ TOPLU OLARAK KILINMASI MECBURİYETİ CAMİ MİMARİSİNİN DOĞMASININ EN TEMEL SEBEBİDİR. -NAMAZ KILINACAK YERİN TEMİZ OLMASI, NAMAZIN KABULÜ AÇISINDAN BİR GEREKLİLİK OLDUĞUNDAN, CAMİLERİN ÇEVREDEN BİR HENDEK, ÇİT VEYA DUVARLA AYRILMASI GEREĞİNİ DOĞURMUŞTUR. EĞER BU ŞART OLMASAYDI MÜSLÜMANLAR MADDİ İMKANLARININ KISITLI OLDUĞU İLK DEVİRLERDE NAMAZLARINI BOŞ ALANLARDA KILMAKTA BİR SAKINCA GÖRMEYECEKLERDİ.

-YENİ ÜLKELERİN FETHEDİLMESİYLE BİRLİKTE BURALARDA KARŞILAŞILAN KİLİSE, ATEŞGEDE GİBİ DİNİ YAPILAR, MÜSLÜMANLARIN CAMİ VE MESCİT İNŞASINDAKİ GAYRET VE ÖNEM VERMELİRİNİ SAĞLAMIŞTIR. YANİ FETİHLERLE BİRLİKTE DİĞER DİNLERLE YARIŞ. AYRICA, K. KERİM’DE MESCİT İNŞASINI TEŞVİK EDEN AYETLERİN BULUNMASI -CAMİ VE MESCİT İNŞASININ SADAKA-İ CARİYEDEN SAYILMASI -ARAF SURESİNİN 32. AYETİ “MESCİTLERE GİDERKEN ZİNETİNİZİ TAKINIZ” ŞEKLİNDEDİR. BU AYETİ KERİME, SADECE MESCİTLERE GİDEN MÜSLÜMANLARIN TEMİZ GİYİNMELERİ VE TEMİZ OLMALARI ŞEKLİNDE DEĞİL DE AYNI ZAMANDA CAMİ VE MESCİTLERİN DE TEZYİN EDİLMESİ VE TEMİZ TUTULMASINA BİR TAVSİYE OLARAK ANLAŞILMIŞ VE O ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLMİŞTİR.

AYRICA NUR SURESİNİN “ALLAH’IN İSMİ, YÜKSELTİLMESİNE MÜSAADE ETTİĞİ EVLERDE (CAMİLERDE) ANILIR. ORADA SABAH VE AKŞAM O’NU TESBİH EDERLER” ŞEKLİNDEKİ 36. AYETİ DE İSLAM MABETLERİNİN İHTİŞAMLI OLMASINI İSTEMEKTEDİR. BÜTÜN BUNLAR İSLAM ESERLERİN İHTİŞAMLI OLMALARININ SEBEPLERİNİ AÇIKLAMAKTADIR. -SU MİMARİSİYLE İSLAMIN TEMİZLİK EMRİ ARASINDA BİR İLİŞKİ VARDIR: -ABDEST ALMA ŞARTI ŞADIRVANLARIN -YIKANMA, HADESTEN VE NECASETTEN TAHARETİN HAMAMLARIN İNŞASINA, HELALARIN YAPILMASINA -KADINLARIN CEMAATLE NAMAZ KILARKEN ERKEKLERİN ARKALARINDA DURMALARI KADINLAR MAHFİLİNİN ORTAYA ÇIKMASINA SEBEP OLMUŞTUR.

BİR ŞEHİRDE SADECE BİR YERDE CUMA NAMAZI KILINIR HÜKMÜ GEREĞİ, ŞEHİRLERDE ULU CAMİLERİN (CAMİ-İ KEBİR, MESCİD-İ CUMA, ORTA CAMİ, BÜYÜK CAMİ) YAPILMASINA SEBEP OLMUŞTUR. AYRICA, 10. YÜZYILDAN İTİBAREN HANEFİ ALİMLERİNİN BİR ŞEHİRDE BİRDEN FAZLA CAMİDE DE CUMA NAMAZI KILINIR HÜKMÜNÜN VERİLMESİYLE BU CAMİLERİN EBATLARI KÜÇÜLMÜŞTÜR. -NAMAZ KILARKEN SAFLARIN SIK VE DÜZGÜN OLMASI GEREKİR: PEYGAMBERİMİZİN BU KONUYA ÇOK ÖNEM VERDİĞİ BİLİNMEKTEDİR. BUNUN İÇİN İMAM NAMAZA BAŞLAMADAN ÖNCE CEMAATİ İKAZ EDER. İSLAM DİNİNİN BU KONUDAKİ TUTUMU MİNBERLERDE, OSMANLI DEVRİNDE GÖRÜLEN TAHT ALTI GEÇİDİNİN VE SÜPÜRGELİK ADI VERİLEN PENCEREMSİ UNSURLARIN ORTAYA ÇIKMASINA SEBEP OLMUŞTUR. BÖYLECE İMAMIN, MİNBERİN ÖBÜR TARAFINDAKİ NAMAZ KILANLARI GÖRMESİ.

-MEZHEP ANLAYIŞI DA CAMİLERDEKİ BAZI UNSURLARI ETKİLEMİŞTİR -MEZHEP ANLAYIŞI DA CAMİLERDEKİ BAZI UNSURLARI ETKİLEMİŞTİR. MESELA OSMANLILAR DÖNEMİNDE ŞA FİLER BÖLÜMLERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI, BAZI CAMİLERDE BİRDEN FAZLA MİHRABIN OLMASI GİBİ HUSUSLAR. -KEHF SURESİ 21. AYETİ “…İNSANLARIN ONLARI BULMALARINI SAĞLADIK. NİTEKİM HALK, BUNLARIN HAKKINDA ÇEKİŞİP DURUYOR: “ONLARIN MAĞRALARININ ÇEVRESİNE BİR BİNA KURUN” DİYORLARDI. OYSA, RABLERİ ONLARI ÇOK İYİ BİLİR. TARTIŞMAYI KAZANANLAR: ONLARIN MAĞARALARININ ÇEVRESİNDE MUTLAKA BİR MESCİT KURACAĞIZ” DEDİLER” ŞEKLİNDEDİR. BUNA GÖRE YEDİ UYURLAR’IN UYUDUKLARI VE DAHA SONRA DA ÖLDÜKLERİ HABER VERİLEN MAĞARANIN ÜSTÜNE ONLARIN SEVENLERİN BİR MABET YAPTIKLARI ANLAŞILMAKTADIR.

BU DURUM, TÜRKLERİN İSLAMI KABUL ETMELERİNDEN SONRA ORTAYA ÇIKAN TÜRBELERİN MUMYALIK(CENAZELİK, KRİPTA) VE MESCİT OLMAK ÜZERE İKİ KISIMDAN MEYDANA GELMESİNE OLDUKÇA UYGUNDUR. BUNDA TÜRKLERİN İSLAM ÖNCESİ MEZAR GELENEĞİNİN ROLÜNÜN DE BULUNDUĞUNU KABUL ETMEK GEREKİR. - RAHMAN VE YASİN SURELERİNDE İNCİ, MERCAN, OTAĞ, GEMİ, YEŞİL AĞAÇ İFADELERİ SIKÇA ZİKREDİLMEKTEDİR. BU İFADELER İSLAM’IN DAHA İLK MUHTEŞEM ESERLERİ OLAN KUBBETÜSSAHRA VE ŞAM ÜMEYYE CAMİLERİNDE AÇIKÇA GÖRÜLMEKTEDİR.

AHLAT HASAN PADİŞAH KÜMBETİ

C) TASAVVUFİ FAKTÖRLER: İSLAM İLK DEVİRLERİNDE TASAVVUF YOKTU C) TASAVVUFİ FAKTÖRLER: İSLAM İLK DEVİRLERİNDE TASAVVUF YOKTU. AMA ZÜHD VE TAKVA VARDIR. İŞTE ZÜHD VE TAKVA DAHA SONRALARI ZAMANLA TASAVVUFA DÖNÜŞMÜŞTÜR. TASAVVUF AKIMLARININ, EKOLLERİNİN DÜŞÜNCELERİ VE PRATİKLERİ İSLAM SANATINI ETKİLEMİŞTİR. HERŞEYDEN TARİKAT YAPILARI ORTAYA ÇIKMIŞTIR. İSLAM SANATI İÇERİSİNDE BİR TEKKE SANATI VE MİMARİSİ OLUŞMUŞTUR. İSLAM SÜSLEME SANATLARINDAKİ EN GİRİFT DESEN VE KOMPOZİSYONLARIN KULLANILMASI VE ORTAYA ÇIKIŞLARI, İSLAM TASAVVUFUNUN ZİRVEDE OLDUĞU 11. – 13. YÜZYILLARDA OLMASI ELBETTEKİ TESADÜFİ DEĞİLDİR. ÇÜNKÜ EN BÜYÜK MUTASAVVIFLAR BU DÖNEMLERDE YAŞAMIŞLARDIR.

TARİKATLARIN AYİN BİÇİMLERİ, RİTÜELLERİ DE MİMARİ VE SANATI ETKİLEMİŞTİR. ÖRNEĞİN BEKTAŞİ TARİKATINDA 12 RAKAMI KUTSAL OLDUĞU İÇİN ONLARIN SEMAHANELERİ DE ONİKİ KENARLIDIR. YİNE ALEVİLİKTE HZ. ALİ “ALLAH’IN ASLANI” OLARAK KABUL EDİLDİĞİ İÇİN ONLARIN ESERLERİNDE ARSLAN FİGÜRÜNE SIK YER VERİLMİŞTİR. MEZARLARDAKİ ŞAHİDELERİN KAVUK BİÇİMLERİNDEN ÖLEN BİR KİMSENİN HANGİ TARİKATA MENSUP OLDUĞUNU ANLAMAK MÜMKÜNDÜR. YİNE ÖZELLİKLE MEVLEVİ VE KADİRİ TARİKATINA MENSUP HATTATLARIN YAZDIKLARI HAT ESERLERİNDE SEMA EDEN DERVİŞLERİN RİTMİNİ VE AHENGİNİ GÖRMEK MÜMKÜNDÜR.

2) KOMŞU VE ESKİ KÜLTÜRLERLE TEMAS: -FETİHLERİN NETİCELERİ -İLK CAMİLERİN BAZİLİKAL PLANLI OLMASI -YABANCILARDAN ALINAN DİNİ VE KÜLTÜREL ANLAMLAR İFADE EDEN UNSURLARIN AYNEN DEĞİLDE DEĞİŞTİRİLEREK ALINMASI -İLK DÖNEMLERDE YABANCI USTA VE SANATÇILARIN KULLANIMLARI İLE SELÇUKLU VE OSMANLI DÖNEMDE İSTİHDAM EDİLEN YABANCI USTA VE SANATÇILARIN KONUM VE YAPTIKLARI AYNI DEĞİLDİR. -TÜRKLER’DEKİ MEZAR KÜLTÜ VE ANITLARI, TÜRKLER MÜSLÜMAN OLDUKTAN SONRA DA, ÖLÜ GÖMME VE ÖLÜYLE İLGİLİ ADETLERİNİ İSLAMİLEŞTİREREK DEVAM ETTİRMİŞLER, BUNUN SONUCU OLARAK DA İSLAM SANATINDA TÜRBE MİMARİSİ ORTAYA ÇIKMIŞTIR.

İSLAM’IN İLK DEVİRLERİNDE, EMEVİLERDE HİÇBİR TÜRBE YAPILMAZKEN, ABBASİLERDE İSE 862 YILINDA YAPILAN KUBBETÜSSÜLEYBİYE’YE KADAR HERHANGİ BİR TÜRBENİN YAPILDIĞI BİLİNMEMEKTEDİR. DOLAYISIYLA TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLMALARIYLA BİRLİKTE İSLAM MİMARİSİNDE TÜRBELERİN İNŞA EDİLDİKLERİ GÖRÜLMEKTEDİR. -TÜRKLERİN HAT SANATINDA BU KADAR BAŞARI OLMALARININ BELKİ DE EN ÖNEMLİ SEBEBİ UYGURLARIN İSLAM ÖNCESİ DEVİRLERDE KENDİ ADLARI İLE BİLİNEN VE YUVARLAK KAREKTERLERİ İLE OLDUKÇA ESTETİK BİR GÖRÜNÜŞ ARZEDEN ALFABEYİ YAYGIN ŞEKİLDE KULLANMALARIDIR.

3) İKLİM VE MALZEME DURUMU: -İNSANLAR, NASIL Kİ İÇİNDE YAŞADIKLARI İKLİME GÖRE GİYİNİYOR VE KUŞANIYORLARSA, MİMARİ ESERLER DE İNŞA EDİLİRKEN İKLİM DURUMU DİKKATE ALINARAK YAPILIRLAR. MESELA: SICAK İKLİMDE YAPILACAK BİR CAMİİN KAPI VE PENCERELERİNİN GENİŞ VE ÇOK OLMASI GEREKİR. BU BİNALARIN YÜKSEK OLMASI, AÇIK KISIMLARIN HAVA AKIMINI TEMİN EDECEK ŞEKİLDE YERLEŞTİRİLMESİ DAHA İYİ OLUR. BU SEBEBLEDİR Kİ, ŞAM ÜMEYYE, TUNUS KAYREVAN, SAMERRA ULU, ADANA ULU, DİYARBAKIR ULU CAMİLERİ SICAK İKLİM DİKKADE ALINARAK YAPILMIŞLARDIR. -HALBUKİ SOĞUK BÖLGELERDE YAPILAN BİNALARDA BUNLARDAN ŞİDDETLE KAÇINILMIŞ, KAPI VE PENCERELERİN SAYISI AZALMIŞ VE KÜÇÜLMÜŞTÜR. -AYNI UYGULAMA VE ANLAYIŞI EVLERİN İNŞA EDİLMELERİNDE DE GÖRÜLMEKTEDİR. MESELA, ERZURUM EVLERİNDE PENCERELER KÜÇÜK VE DUVARLAR KALINDIR, ODALAR KAPALI BİR SOFANIN ETRAFINA YERLEŞTİRİLMİŞTİR. SICAK BİR YER OLAN DİYARBAKIR’IN EVLERİNDE İSE PENCERELER HEM FAZLA HEM DE BÜYÜKTÜR. AYRICA, EVİN MAHREMİYETİ DOLAYISIYLA , SICAK BÖLGELERDE YAPILAN EVLER, ÜSTÜ AÇIK BİR AVLU ETRAFINDA SIRALANAN EYVAN VE BOL PENCERELERLE DONATILAN ODALARDAN MEYDANA GELMİŞTİR. SICAK İKLİMİN HÜKÜM SÜRDÜĞÜ YERLERDE YAPILAN EVLERİN DUVARLARI BEYAZ BADANA YAPILMAK SURETİYLE IŞIGIN DUVAR TARAFINDAN EMİLMEYİP YANSITILMASI SAĞLANMIŞTIR. ÇOK SOĞUK VE SICAK BÖLGELERDEKİ YAPILARDA DUVARLARIN YALITIMINA ÖZEL ÖNEM VERİLMİŞTİR.

GÜNEŞİN PARLAKLIĞI KENDİSİ SADECE MİMARİDE GÖSTERMEZ, RESİM SANATINDA DA KARŞIMIZA ÇIKAR. ÖRNEĞİN DEVAMLI YAĞMURLU VE BULUTLARLA KAPLI HOLLANDA GİBİ KUZEY ÜLKELERİNDE YAPILAN TABLOLARDA HAKİM RENK KOYU OLDUĞU HALDE, İTALYA,İSPANYA GİBİ GÜNEŞİN BOL OLDUĞU AKDENİZ ÜLKELERİNDE YAPILAN TABLOLARDA AÇIK VE PARLAK RENKLER HAKİMDİR. -İKLİM KONUSUNDA, YAĞIŞ DURUMU DA YAPILARIN İNŞASINI BELİRLEYEN BİR FAKTÖRDÜR. -MALZEME DURUMU DA İKLİM KADAR BELİRLEYİCİDİR.

4) TECRÜBE VE TEKNOLOJİK GELİŞME -İSLAM’A GİREN KAVİMLERİN VE MİLLETLERİN KENDİ KÜLTÜRLERİNDEN BAZI UNSURLARI GETİRMELERİ -YENİ UFUKLARLA BİRLİKTE YENİ BİRLEŞENLERİN ORTAYA ÇIKMASI -TÜRKLERİN İSLAM’A GİRMELERİYLE YERLEŞİK HAYATA GEÇİNCE YAPTIKLARI ÇEŞİTLİ DİNİ ESERLERİN KUBBELERİNDE ÇADIR ŞEKLİNDE DEVAM ETTİRMELERİ -ERKEN DÖNEMLERDE DUVARLAR OLDUKÇA KALIN YAPILDIĞI HALDE TECRÜBE VE MÜHENDİSLİK BİLGİSİNİN ARTTIĞI OSMANLILARDA DURUM DEĞİŞMİŞTİR. -AYNI DURUM MİNARELER İÇİN DE GEÇERLİDİR. -TROMPUN ÜÇE AYRILARAK VE İÇİNİN DOLDURULMASIYLA MUKARNASIN KEŞFEDİLMESİ -HORASAN HARCI DENİLEN HARCIN KEŞFEDİLMESİ:

Horasan harcı, eski dönemlerde yapı ustalarının, kullandıkları malzemelerin mukavemetini arttırmak için; malzemenin içine yumurta akı, kan, peynir, reçine, pişmiş toprak gibi katkı maddeleri katarak meydana getirdikleri harçtır. Bazı uygulamalarda saman, bitkisel lifler, insan kılları vb. bağlayıcı maddeler de karıştırılmış, mukavemetin artması amaçlanmıştır. Horasan harcı olarak bilinen harç, içinde pişirilmiş ve öğütülmüş toprak ürünleri katılan bir malzemedir. Bazı uygulamalarda kireç, kum ve çakıl karışımı da gözlemlenmiştir. Dayanıklığı yüksek olan bu harç, birçok Türk yapısında uygulanmıştır. Bizans, Selçuklu ve Osmanlı eserlerinde geniş ölçüde kullanılmış olan Horasan harcı, özellikle 15. yüzyıldan sonra kullanım alanını genişletmiştir. Günümüzde restorasyon çalışmalarında, restorasyonun aslına uygun olarak yapılması için, modern Horasan harcı kullanılmaktadır.

TAŞLARIN BİRBİRİNE İÇERDEN DEMİR PERÇİNLERLE BAĞLANMASI VE ARALARA KURŞUN DÖKÜLMESİ -YUVARLAK KEMERLER YERİNE ONUNLA BİRLİKTE SİVRİ KEMERİN TÜRKLERLE UYGURLAR DÖNEMİNDEN İTİBAREN “PENCİ KEMER” OLARAK BİLİNEN SİVRİ KEMERİN İSLAM MİMARİSİNE KAZANDIRILMASI.

5) MİLLİ, MAHALLİ VE ŞAHSİ ESTETİK ANLAYIŞLARI -HER FERDİN, TOPLUMUN VE MİLLETİN GÜZELLİK ANLAYIŞLARININ FARKLI OLMASI -FIKRALARIN DEĞİŞİKLİĞİ, MUSİKİ ANLAYIŞININ FARKLILIĞI, SİVAS YÖRESİ, ANKARA YÖRESİ, EGE YÖRESİ VEYA ORTA ANADOLU TÜRKÜLERİ GİBİ… -HALI SANATINDAKİ FARKLILIKLAR TÜRK HALILARI, BÜNYAN, HEREKE, KULA, UŞAK, YAĞCIBEDİR VE GÖRDES GİBİ… ARALARINDA MAHALLİ HALI ÜSLUPLARI OLARAK FARKLILIKLAR VARDIR. BU FARKLILIKLAR YILLARDAN BERİ DEVAM EDİP GELMEKTEDİR. -MİNARELERİN GÖVDELERİNİN DEĞİŞKENLİĞİ BANİLER VE SANATKARLARIN ESTETİK ANLAYIŞLARIDIR. -MOTİFLERİN İŞLENİŞ TEKNİKLERİ DE ŞAHSİ ESTETİK ANLAYIŞIDIR. SELÇUKLU KARTAL MOTİFİ İLE BİZANS KARTAL MOTİFİ ARASINDAKİ FARKLAR.

RENKLİ TAŞ SÜSLEMELERDEKİ FARKLILIKLAR: ANADOLU, SURİYE VE MISIR’DAKİ ESERLERDE. -SÜTUN BAŞLIKLARINDAKİ FARKLILIKLAR: BİZANS VE OSMANLI. -ESERİN YAPILDIĞI ÇEVREDE YAŞAYAN MAHALLİ VE YERLİ UNSURLARIN MİMARİ ESERLERDE GÖRÜLMESİ VE TATBİK EDİLMESİ. GÜNEYDOĞU ANADOLU’DAKİ MİMARİ ESERLERDE GÖRÜLEN RENKLİ TAŞ KULLANIMI BU YÖRE AİTTİR. -ŞAHSİ ESTETİK ANLAYIŞLARININ KİŞİDEN KİŞİYE GÖRE FARKLILIK GÖSTERMESİ. -HER İNSAN BİR YARATILIŞ VE FITRAT ÜZEREDİR. YANİ HER İNSANIN BİR KAABİLİYETİ VE YÖNELİMİ, İSTİDADI VARDIR. NOT: BU DERS NOTLARININ HAZIRLANMASINDA: PROF. DR. NUSRET ÇAM’IN İSLAMDA SANAT SANATTA İSLAM KİTABINDAN YARARLANILMIŞTIR. AYRICA, KULLANILAN BAZI MİMARİ TANIM VE FOTOĞRAFLAR İSE İLGİLİ İNTERNET SİTELERİNDEN ALINMIŞTIR. KULLANILAN FOTOĞRAF GENELLİKLE “GOOGLE GÖRSELLERDEN ALINMIŞTIR.