Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
Advertisements

YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Program Tasarım Modelleri
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI. M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı.
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
NÖROLOJİK HASTALIKLARA SAHİP BİREYLERİN VE BAKIM VERENLERİNİN AKTİVİTE YÖNÜNDEN TEDAVİ HEDEFLERİNE BAKIŞ Özge Buket Cesim*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Bütünleştirme uygulamaları
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
FELSEFE BÖLÜMÜ.
Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler
Buluş nedir?.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Etik.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Nitel Araştırmalar.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
FELSEFE BÖLÜMÜ.
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
Sunum transkripti:

Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Felsefesi Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi

Tıp Sağlık arayışında, hastalıkların tanısı, tedavisi ve önlenmesine ilişkin uygulamalı bilim “İstenen sonuçları elde etmek için duyusal beceriler, dil, mantık yürütme ve hareketle ilgili becerilerin ve bilginin sistematik olarak uygulanması” (Janicek & Hitchcock, 2004) Bu uygulamanın her hastaya göre bireyselleştirilmesi sanatı

Tıp sanatı İyi bir hekim olmak için, tek başına bilgi yeterli değildir Deneyim, sezgi, hayal gücü ve eleştirel düşünme çok önemlidir

Felsefe Gerçeğin arayışı, hikmet arayışı Bilgelik sevgisi (bizi çevreleyen dünyayı anlamaya yönelik doymak bilmeyen istek) Felsefe gerçeği anlamaya, yaşam, bilgi, ahlak ve insan doğası hakkındaki temel sorulara yanıt bulmaya çalışır

Felsefe “Yaşamın değeri ve amacı nedir?”, “Mutluluk nedir?” “Bilgi nedir?” “”Bildiklerimizi nasıl biliriz?”gibi sorular üzerinde düşünme Madde-ruh ilişkisini anlamaya çalışma Bilgilerimizin güvenilirlik derecesini belirleme İyi, güzel, doğrunun niteliklerini tanımlama

Tıp ve Felsefe Her ikisi de insanı ve yaşamı temel alır Tıp, gözlem ve deney yöntemleriyle biyolojik ve psikolojik temeller ışığında tanımladığı sorulara yanıtlar ararken (görgül) Felsefe insanın kültür dünyasını referans alarak tıbbın aksine yanıtlar hakkında değil sorular üzerinde yoğunlaşır (zihinsel) 

Tıp ve Felsefe Tıbbın günlük uygulaması sırasında sağlık, hastalık, bakım, normal, anormal, iyilik hali gibi konularda felsefi açıdan eleştirel düşünme alanları ortaya çıkar Felsefe bu kavramların analizi için tıbba mantıksal, yöntemsel, ilkesel, çözümsel araçlar sağlar

Tıp Felsefesi Sağlık bilimleri içindeki kuramsal, araştırma ve uygulamadaki temel konuları sorgulamayı amaçlayan bir alandır Hastalıkta, sağlıkta ve bakımdaki sorunların felsefi analizini yapmaya çalışır Amacı sağlık, hastalık ve bakımla ilgili kararlarımızın arkasında yatan genel ilke ve fikirleri incelemektir

Tıptaki Felsefe Pellegrino için tıptaki felsefe, "tıbbın sorunlarını bir çalışma nesnesi olarak incelemek için felsefi araştırmanın resmi araçlarını" kullanmaktır Felsefenin geleneksel araçlarının (eleştirel düşünme, diyalektik akıl yürütme, değer ve amaca uygunluk) tıbbi bazı sorunlara uygulanmasıdır (Pellegrino ve Thomasma, 1981)

Belirsizlik sorunu Tıbbi bilgi her zaman belirsiz ve eksiktir Belirsizlik, tıp uygulamasında çok yaygındır “Bilimsel ve teknolojik gelişmeler klinik problemlere çözüm üretse bile doktorlar halen kaçınılmaz belirsizlik durumlarında çalışmaktadır" (Montgomery, 2006)

Belirsizlik sorunu Sağlıkla ilgili ortaya çıkan yeni sorunlarda nasıl bir yol ve tutum izleneceği, Mesleki tutum, etik ve yasal ilkelerin ve düzenlemelerin ne olması, nasıl olması gerektiğine yönelik sorular ve çözümler felsefenin alanına girer

Bilim ve Felsefe Bilimin ve felsefenin başlangıcı, merak ve soru sormaktır. Bilim “olgu”larla ilgilenir Felsefe “değer”lerle BİLİNMEYEN FELSEFE BİLİNEN BİLİM

Düşünmek ve öğrenmek Önemli olan düşünmeyi öğrenmektir Usta dedi ki; öğrenen fakat düşünmeyen kaybeder. Düşünen fakat öğrenmeyen ise büyük tehlikededir” Konfüçyus

Hipokrat’ın deyimiyle “Hayat kısa, Sanat uzun, Fırsat anlık, Tecrübe riskli, Karar vermek zor” (Hipokrat bu aforizmasında tıbbın zor öğrenildiğini ve öğreniminin tüm yaşam boyu sürdüğünü vurgulamaktadır)

Hekim=Filozof Hikmet : bilinmeyen nokta, gizli, bilinmeyen, felsefe Hekim: (Hakim sözcüğünün Arapçada inceltilmiş hali) her şeyi bilen, çok tedbirli, çok bilgili, bilge, filozof

Felsefe İnsanın doğaya, mutlak varlığa, iyiye, güzele, adalete, özgürlüğe ve gerçek bilgiye yönelttiği sorular ve bu sorulara aranan cevaplardan oluşan sürekli bir entelektüel uğraştır (Çilingir 2007) Hem bilmeyi, hem de yaşamayı gerektiren bir etkinliktir

Felsefe Felsefi bilgiyle donanan insan başta kendi yargı ve eylemleri olmak üzere, çevresinde olup biten şeyleri eleştirel bir tarzda değerlendirmesini bilir İlkelere dayalı bir yaşam sürmeyi başarır

Etik Her türlü eylemde İyiyi - Düşünmeye Doğruyu - Uygulamaya Gerçeği - Kullanmaya dair kuram ve kurallardır

Tıp Etiğinin Yapısı (Dietrich v. Engelhardt, 1997)

Hekim yeminlerindeki temel değerler Merhamet Adanmışlık Yardıma hazır olmak Sahip olduğu bilgi ile başkalarına yararlı olmaya adanma

Meslek Belli bir eğitimle kazanılan, kuralları toplumca belirlenmiş ve kazanç elde etmek için yürütülen sistemli faaliyetler bütünü

Kutsal meslek “... eğer bir doktorun hayatı tanrısal bir meslek olamazsa, o zaman hiçbir hayat bir meslek değildir... ve hiçbir şey ilahî değildir.”