OKULLARDA ÖNLEYİCİ REHBERLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Advertisements

KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
CİNSEL İSTİSMARA UĞRAYAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK HİZMETLER
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Olgu Yönetimi Standartları
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. Özgür Erdur- Baker,
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL TEMELLİ ÖNLEYİCİ REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA
OKUL TEMELLİ ÖNLEYİCİ REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin Tanıtımı
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Program geliştirme.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

OKULLARDA ÖNLEYİCİ REHBERLİK

BİREY/ ÖĞRENCİ OKUL AKRAN GRUBU SOSYAL ÇEVRE AİLE

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI BAŞLANGICINDAN GÜNÜMÜZE REHBERLİK YAKLAŞIMLARI Kriz Odaklı İyileştirici Önleyici Gelişimsel Rehberlik Program, öğrencilere sunulan hizmet türü ve hizmet sunucularının zaman planlaması açısından farklılıklar göstermektedir.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI NEDEN ÖNLEYİCİ REHBERLİK? Gelecekte istenmeyen olay ya da durumları önlemek için şimdiden bazı önlemler almak, Gelecekte istenen olay ve durumları artırmak için çalışmalarda bulunmak Önleyici rehberlik hizmetlerinin temel amacı grup üyelerinin duygusal rahatsızlık veya sıkıntılarının tekrarını azaltmak ve duygusal dayanıklılığı artırmak. Temel yaşam becerilerini öğretmek Önleme çalışmaları kişisel iyilik halini artıracak, bireylerin yaşadıkları, öğrendikleri ve çalıştıkları çevreleri iyileştirecek değişimleri içine almaktadır.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Temel önleme; oluşacak sorunlara yönelik tedbirler almak, İkincil önleme; henüz gerçekleşen olayların sayısını azaltmak, Üçüncül önleme; daha çok rehabilitasyon çalışmalarını kapsamaktadır. İkincil ve üçüncül önleme daha çok iyileştirici yönü ile dikkat çekmektedir. Okullarda yaptığımız önleme çalışmaları öğrencilerin gelişim dönemleri ya da çevre koşulları doğrultusunda karşılaşabilecekleri risk durumlarına yönelik güçlendirmek.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKULLARDA ÖNLEYİCİ REHBERLİK Önleme çalışmaları hayat boyu rehberlik yaklaşımından hareketle her yaşta sunulabilir ancak Hedef kitlenin büyüklüğü, Verilen hizmetin etkililiği ve Erken yaşta sunulan hizmetlerin yetişkinlik hayatına transferinden dolayı okullarda daha etkin sunulması gerekmektedir. Önleme çalışmaları ne kadar erken yaşta başlarsa bireylerin direnci daha az olacak ve sunulan hizmetin niteliği artacak, toplumda daha güçlü bireyler/yetişkinlerin sayısı artacaktır.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Yapılacak çalışmalarda sadece sorun önleme amaçlı çalışmalar yürütmek yerine çocuk ve gençlerin sağlıklı gelişimlerini desteklemek amacı ile de çalışmalar yürütülmelidir. Son yıllarda okullarda sık rastlanılan sorunlar; Şiddet/ zorbalık İhmal/istismar Bağımlılık yapıcı maddelerin kullanımı Bilişim araçları ve internet kullanımı/Siber Zorbalık Yeme bozuklukları/obezite

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Önleme çalışmalarını daha çok grup rehberliği etkinliği şeklinde yürütmek hem daha çok bireye ulaşma hem de akran etkisini artırma noktasında önemlidir. İşbirliği yapılmadan yürütülen önleme çalışmaları amaca hizmet etmez. Öğretmen, yönetici, aile ve çevredeki diğer kurum/kuruluşlarla işbirliği çok önemlidir. Yürütülen faaliyetlere ilişkin gerektiğinde öğretmen, yönetici ve anne babalara da benzer eğitimler sunmak hizmetin etkililiğini artıracak ve karşılıklı etkileşimle amaca daha kısa zamanda ulaşılacaktır (dolaylı önleme). Çevresel koşulları dikkate almadan yürütülen çalışmalardan istenen verim elde edilemez.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Önleme çalışmalarını yürütürken Öğretmen ve yönetici desteği Akran desteği Aile desteği Çevresel koşullar kurum/kuruluşlarla işbirliği Disiplinler arası yaklaşım diğer meslek gruplarıyla da etkileşim İyi bir planlama ve uzun süreli eğitimler Tek bir beceri yerine birden fazla beceriyi geliştirecek etkinlik/programlar Kültürel özellikleri dikkate alma Dolaylı önleme çalışmalarını da birlikte planlama

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI GSB ADALET BAKANLIĞI MEB YEREL YÖNETİMLER KOLLUK KUVVETLERİ ASPB ASPB SAĞLIK BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Önleme çalışmalarına başlamadan önce Öğrenci ihtiyaçlarının belirlenmesi, Yaygın görülen sorunların ve davranışların tespit edilmesi, Kişisel, sosyal, çevresel ve kurumsal kaynakların belirlenmesi gerekir. Aynı zamanda işbirliğine yatkın iyi bir ekip oluşturulmalıdır. .

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Önleme çalışmalarına başlarken dikkate alınacak noktalar Risk altındaki çocukların tanımlanması Gelişimsel gerilik/gelişimsel risk Sosyal becerilerde eksiklik Öğrenme becerilerinde eksiklik Kendini yönetme becerilerinde eksiklik Benlik algısının düşüklüğü Travmatik yaşantılar Sosyal destek eksikliği İhmal/istismar Etkili olmayan yetişkin davranışlarının tanımlanması Davranış yönetmede eksiklik Grup yönetmede eksiklik Disiplin becerilerinde eksiklik İletişim becerilerinde eksiklik Stresle baş etmede eksiklik Çocuk gelişimini bilmeme Çocuk bakımını bilmeme

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Önleme çalışmalarına başlarken dikkate alınacak noktalar Geliştirici olmayan çevrelerin tanımlanması Okulda başarısızlık Devamsızlık Vandalizm Madde kullanımı Sınıfta kalma Okuldan kaçma Öğrencinin okul algısı Öğrencinin öğretmen algısı

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK Temel önleme kapsamında rehberlik hizmet alanları göz önünde tutularak eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında planlamalar yapmak gerekir. Eğitsel rehberlik; Etkili ders çalışmayı ve etkili zaman kullanımını öğretme, uygun olmayan çevre koşullarını düzenlemek (çocukların performansını etkileyen düzenlemeler duvar rengi, ışık, sınıf düzeni vb.) Mesleki rehberlik; ilgi ve yeteneklerini keşfetme, ilgi ve yetenek alanlarını yönelmede hobi edinme, mesleğe yönelme, mesleki gelişim sürecini destekleme vb. Kişisel sosyal rehberlik; sosyal beceri eğitimi, iletişim becerilerini öğretme, stresle başa çıkma, problem çözme, çatışma çözme,öfke yönetimi, karar verme vb.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Hedef Kitlesi

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Temel Önleme çalışmaları kapsamında 2006-2011+ Eğitim Ortamlarında Şiddetin Önlenmesi ve Azaltılması Strateji ve Eylem Planı çalışmaları 2014/20 Nolu uyuşturucu kullanımı ve Bağımlılık Yapıcı Maddelerle Mücadele genelgesi Psikososyal Müdahale çalışmaları (Psikoeğitim, Psikolojik Bilgilendirme ve Anlamlandırma) Aile eğitimleri

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR İkincil Önleme çalışmaları kapsamında Danışmanlık Tedbiri Uygulamaları Denetimli Serbestlik Uygulamaları İhmal ve İstismar Vakalarında ÇİM’lerle işbirliği (Adana, Antalya,Ankara,Bursa,Diyarbakır,İzmir,Gaziantep,Kayseri,Samsun, Elazığ,Kocaeli,Konya, Sivas, İstanbul Anadolu Güney Bölgesi, İstanbul Bakırköy Bölgesi, Van Manisa,Edirne, Mersin)

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR İhmal ve İstismar Vakalarında ÇİM’lerle işbirliği kapsamında; Cinsel istismar vakası yada şüphesi durumunda Kolluk kuvvetlerine yada Cumhuriyet Savcılığına ihbar yükümlülüğü (gizlilik ve etik ilkeler doğrultusunda) İhbar doğrultusunda kolluk tarafından çocuğun ÇİM’e nakli sağlanır. ÇİM’de yapılan ön değerlendirmede cinsel istismar olduğuna kanaat edilirse işlem başlatılır. Şüphe oluşmadı ise psikiyatrik değerlendirme ve çocuğun bulunduğu risk ortamının değerlendirilmesi için ASPİM İl/İlçe Müdürlüklerine yönlendirilir.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI REHBER ÖĞRETMEN EL KİTABI Şiddet ve türleri, görünüş biçimi İhmal, istismar türleri ve belirtileri Çocuk Koruma Kanunu kapsamında görev ve sorumluluklar Çocuğa karşı şiddetle mücadele kapsamında çalışan kurum/kuruluşlar

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖNLEYİCİ REHBERLİK KAPSAMINDA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZLERİ NE YAPABİLİR? Önleme hizmetlerine yönelik program geliştirme ve okul PDR servisleriyle işbirliğinde uygulama çalışmalarını destekleme Mahalli kurslarla program geliştirme çalışmalarını yürütme Geliştirilen programların uygulanması ve sonuçlarını değerlendirme, Rehber öğretmeni olmayan okullara önleyici rehberlik çalışmaları konusunda müşavirlik hizmeti sunma, Rehber öğretmeni olmayan okullarda etkili olmayan yetişkin davranışlarının değişimine yönelik öğretmen/veli eğitimleri yapma.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI AYDINLIKLARINIZI ÇOĞALTIN… KARANLIKLARINIZLA SAVAŞMAYIN   AYDINLIKLARINIZI ÇOĞALTIN… ZEYNEP KILIÇ zynpklc06@gmail.com

TEŞEKKÜR EDERİZ.