AFETLERDE SAĞLIK HİZMETİ ORGANİZASYONU Ahmet Haki TÜRKDEMİR Ersin ÖZEREN Altuğ AYSUN ANKARA 112 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ Amaç: Afetlere özgü acil sağlık hizmeti organizasyonunun planlanmasıdır. Gereç ve Yöntem: Sorunların tanımlamasına yönelik bir çalışmadır. Bulgular: Afetlerin akut döneminde birinci basamak sağlık hizmetleri ve ikinci basamak sağlık hizmetleri sekteye uğramaktadır. Afet anında ve hemen sonrasında hizmetin devamlılığı büyük önem taşımaktadır. Bunu sağlamak amacıyla afet bölgesine gönderilen ekiplerin organizasyonu varolan sistemlerden farklı olarak örgütlenmeli ve yönetim modeli de önceden hazırlanmış planlara göre yapılmalıdır. Öncelikle küçük bir ekip ile afet sağlık yöneticisi olay yerine giderek ihtiyaçları belirlemeli, yerel olanakları kullanarak ve destek ekiplerin ihtiyacını belirleyerek kriz merkezine bildirmelidir. Bölgede triaj alanları oluşturularak halka sağlık desteği sunulurken, nakledilecek vakalar da ayırt edilmelidir. Gelecek olan ambulanslar bu triajı yapılmış olan vakaları uygun merkezlere nakletmelidirler. Bütün olayın ilk 3-5 günü afet müdahale ekipleri tarafından, sonraki 10-15 günü acil müdahale ekipleri tarafından yönetilmeli. Daha sonra afet bölgesi sağlık yönetimi yerel yöneticilere bırakılarak ayrılınmalıdır. Ardından sürekli sağlık hizmetleri günlük uygulamalarına geçilmelidir. Böylece afet ve acil sağlık hizmetleri organizasyonu ile afet bölgesinde sunulacak sağlık hizmetlerinin planlı, kontrollü şekilde yürütülerek bölgede gerekli sağlık hizmetlerinin aksaması önlemli olacaktır. Anahtar Kelimeler: Sağlık organizasyonu, Afetlere müdahale, 112, Acil Sağlık Hizmetleri Sonuçlar: Sağlık hizmeti organizasyonu, afetlerde; hizmet kapasitesini aşacağı için hızlı bir şekilde başka bir yapılanmaya ihtiyacı olacaktır. Afetlere ilk müdahalenin büyük çoğunlukla 112 ekiplerince yapıldığı düşünüldüğünde bu sistemin buna yönelik düzenlenmesi kaçınılmaz olacaktır.