ÇAN İBRAHİM BODUR ANADOLU LİSESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGENLERLE İLETİŞİM.
Advertisements

Ergenlik Dönemi Anne Baba Tutumları Hazırlayan M. Emin HARPUT Mazıdağı Lisesi Rehberlik Servisi.
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ERGENLERLE Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
 İnsanın içinde fırtınaların koptuğu,  Sosyal,  Psikolojik,  Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı,  Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan,
EĞİTİMDE DRAMA.
It’s My Life It’s My Choice
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Ebeveyn - Ergen iletişimi Özel Balıkesir Fırat Lisesi
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Ödev yapma alIşkanlIğI
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI F.Birsen OLGUN Rehber Öğretmen.
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
K.İ.H.O. REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
GELİŞEN TEKNOLOJİNİN ÇOCUKLARA ZARARLARI
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Nazlı ÖZTÜRK.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ TANITIM SUNUSU
BAŞARIDA VERİMLİ ÇALIŞMA YOLLARI
AİLE EĞİTİMİ.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
AİLE VE İLETİŞİM.
Çocuklarımız İçin Düşünün
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
KABUL DİLİ.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

ÇAN İBRAHİM BODUR ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ

ANNE BABA ERGEN ÜÇGENİNDE İLETİŞİM

Ergenlerle Nasıl İletişim Kurmalıyız???

“Bana doğru bir ses çıkarman, benimle iletişim kurduğun anlamına gelmez” David Gordon

En uzak mesafe ne Afrika’dır Ne Çin, ne Hindistan, Ne seyyareler, Ne de yıldızlar geceleri ışıldayan… En uzak mesafe; iki kafa arasındaki mesafedir Birbirini anlamayan... Can YÜCEL

İletişim Bileşenleri

İletişim kurarken ben dilini kullanmaya özen gösterin.

BEN DİLİNİN KULLANIMI Durum: Çocuğunuz odasını toplamıyor. Tepki (Sen Dili): Şu odanı topla artık. Bıktım senin bu dağınıklığından. Hizmetçiniz yok sizin. Tepki: (Ben Dili): “Kızım gün boyu yapmam gereken bir çok iş var. Sen odanı toplamadığın için senin odanı da toplamak zorunda kalıyorum. Yoruluyorum. Senden kendi odanı toplayarak, bana yardımcı olmanı bekliyorum. Böyle olmayınca da üzülüyorum.”

BEN DİLİNİN KULLANIMI Durum: Çocuğunuz sürekli geç yatıyor. Tepki (Sen Dili):Hadi yatağa saat kaç oldu bilmiyor musun! Her gün aynı şey oluyor. Sabah yataktan kalkmak bilmiyorsun. Tepki (Ben Dili) “Oğlum geç yattığında sabah seni uyandıramıyoruz bu da bizi üzüyor.”

Durum: Çocuğunuz yeterince ders çalışmıyor. Tepki (Sen Dili): Hiç ders çalışmıyorsun!! Bu gidişle üniversiteyi zor kazanırsın. Tepki (Ben Dili): “Bu sene önemli bir sene biliyorsun. Hiç ders çalışmadığını gördüğümde endişeleniyorum. Ne yapmayı düşünüyorsun?”

Neden Ben dili kullanalım diyoruz? Çünkü, Ailede kullanılan “Sen Dili” çatışmalara ve güç kavgalarına dönüşür.

İLETİŞİM ENGELLERİ 1.EMİR VERME, YÖNETME “Yapman gerekir…yapacaksın… Yapmak zorundasın…” 2. YÖNLENDİRME “Üzüleceğine, otur da dersine çalış.”

İLETİŞİM ENGELLERİ 3. UYARMA,TEHDİT ETME “…yapamazsın, ya yaparsan… , yoksa, sen görürsün…”

İLETİŞİM ENGELLERİ 4.Ahlak Dersİ Verme: “…yapmalıydın… senin sorumluluğun… şöyle yapman gerekirdi…”

İLETİŞİM ENGELLERİ 5- YargIlama, eleştİrme, suçlama: “Olgunca düşünmüyorsun”; “Sen zaten tembelsin.”

Anne-babaların ; güçlerini arttırıp, daha fazla baskı ve ceza yöntemlerine başvurmaları nedeniyle, gençlerde otoriteye başkaldırma, isyan duyguları iyice gelişip sorun haline gelebilmektedir..

Çocuğunuzun karşısında değil yanında olduğunuzu hissettirin…

Dünyada gerçekleştirilmesi en zor en önemli üç meslek vardır: Anne-baba olmak Psikolog-psikolojik danışman olmak Öğretmen olmak (Sigmund Freud) PEKİ NEDEN?

Çünkü, Bir insanın gelişmesine,biçimlenmesine ve kendini gerçekleştirmesine etki ederler!..

YANLIŞ ANNE-BABA TUTUMLARI 1. Koruyuculuk 2. Yüksek beklenti 3. Otoriter tutum 4. İlgisizlik, ihmal etme 5. Pasif tutum

SAĞLIKLI İLİŞKİ DEMOKRATİK TUTUM Kabul Güven Destek Teşvik Sınırları birlikte kararlaştırılmış bir özgürlük alanı (Sana nasıl yardım edebilirim? MESAJI) Tutarlı ve anlamlı kurallar

ERGENİMİZLE İELTİŞİM ANAHTARIMIZ NE OLMALI? Emir vermek (yapacaksın, zorundasın..) *Otorite kurmak *Haklarını sınırlamak *Öğüt vermek *Yargılamak *Sorunları bastırmak GİBİ TUTUM VE DAVRANIŞLARDAN KAÇINMAK

ERGENİMİZLE İLETİŞİM ANAHTARLARI Çocuğunuzu anlamaya çalışmak İletişim kanallarını açık tutmak Değer vermek Kabul etmek Sabırlı olmak Etkin dinlemek

Ergenlik çağındaki çocuk davranışıyla şunu söyler: “Sizden farklıyım. Annemin kuzusu, olmak istemiyorum. KENDİM OLMAK İSTİYORUM… Ama bunu nasıl yapacağımı bilmiyorum...”

Karşılıklı empati (kendini karşındakinin yerine koyarak anlayabilme) için yeterince çaba gösteriyor muyuz? Bunu kendimize sormalıyız…

Onlar hiç YETİŞKİN olmadı Siz EVLAT oldunuz Onlar hiç ANNE-BABA olmadı Siz GENÇ oldunuz Onlar hiç YETİŞKİN olmadı Siz EVLAT oldunuz Onlar hiç ANNE-BABA olmadı

ERGENLİK NEDİR? Bireyde biyolojik , psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe (erişkinliğe) geçiş dönemidir.

ERGENLİĞİN TANIMI Gençlik Çağı Genç Kızlık Delikanlılık Dönemi Buluğ Çağı

ERGENLİĞİN TANIMI Sosyal Psikolojik Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı Çocuklukla yetişkinlik arasında yer alan Hızlı bir BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN olduğu Gelecekteki yaşantıyı belirleyen dönem olarak tanımlayabiliriz.

ERGENLERİN EN SIK YAŞADIKLARI DUYGULAR KORKU ENDİŞE ÖFKE SEVGİ

ERGENLİKTE ZİHİNSEL GELİŞİM Ergenlik döneminde zeka, gelişmesini sürdürse de boy uzaması gibi birden sıçrama göstermez. Ergenlik çağına kadar dik bir eğri boyunca hızla geliştiği, 15-16 yaşlarında doruğa ulaştığı, ondan sonra daha yatık bir eğri izleyerek 20 yaşına kadar yavaş bir gelişme gösterdiği kabul edilmektedir.

12 yaşlarından başlayarak ergenlerde soyut düşünme yeteneği hızlı bir gelişme gösterir. Yani bu dönemde kavramları kullanarak yeni kavramlar ve düşünceler üretebilme yeteneği,yaratıcı ve üretici düşünme biçimi gelişir.

Yalnız Kalma İsteği Çalışmaya Karşı İsteksizlik Çabuk Heyecanlanma Tedirgin ve Huzursuz Olma

ERGENLERDE EN SIK RASTLANAN TUTUM VE DAVRANIŞLAR YALNIZLIK İSTEĞİ ÇALIŞMA İSTEKSİZLİĞİ DİSİPLİNE KARŞI DİRENİŞ ÇEKİNGENLİK FAZLA HAYAL KURMA DUYGUSALLIĞIN ARTMASI

AİLELERİN ŞİKAYETLERİ Hırçınlaştı. Ders çalışmıyor. Sorumluluk duygusu yok. Canım sıkılıyor, diyor. En küçük isteklerini sert bir dille bildiriyor. Kardeşini kızdırmaktan zevk alıyor. Okuduğunu anlamıyor gibi. Durgunlaştı, dalgınlaştı. Çabuk karamsarlığa düşüyor. Ara sıra hiç yoktan huysuzlaşıyor. Sert karşılıklar veriyor.

İleri derecede alıngan Derslerinde gene başarılı; ama oyuna, eğlenceye çok düştü. Olur olmaz her şeye ağlıyor. Evde huzursuz, dışarıda sıkılgan… Her istediğini yaptırmak istiyor. Bir yere giderken çok süsleniyor, ayna karşısında çok vakit harcıyor. Karışmamızı istemiyor.

Spora, bilgisayar veya televizyona çok düştü. Derslerine boş veriyor. Banyoya sokamıyoruz, ellerini bile yıkatamıyoruz, saçını kestiremiyoruz