OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME KASTAMONU HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
0-1 YAŞ DÖNEMİNDE BESLENME
Advertisements

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME KASTAMONU HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
KÜTAHYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Tacettin İnandı Doç, Dr. Halk Sağlığı. Kapsam Politika kavramı Çocuk sağlığı politikası Çocuk sağlığını etkileyen temel yaklaşımlar.
Sağlıklı Beslenme ve Obezite Eğitimi; ŞEHİT ERKUT YILMAZ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
MADENSEL MADDELER (MİNERALLER)
Yaşlılık ve Kronik Hastalıklarda Beslenme Tacettin İnandı.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
SAĞLIKLI BESLENME BESLENME Beslenme, İnsanın büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması ve yaşam kalitesini.
SERA KURULUŞUNDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN BESLENMESİ. Bu yaş grubunun beslenmesinde en önemli husus, çocuğun iyi bir yemek yeme alışkanlığı kazanmış olmasıdır. OKUL ÖNCESİ.
ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar ve Programlar Şubesi OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA BESLENME.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Yazılım ve resimler alıntıdır!
İLKÖĞRETİM ÇOCUKLARINDA
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SİNDİRİM SİSTEMİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
GEBELİĞİ ETKİLEYEN HASTALIKLAR
1. Fast food ürünlerindeki yağın çoğu hayvansal kaynaklı olup, çoğunlukla doymuş yağ asidi içerir. Yağdan gelen enerjinin artması, başta koroner kalp.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Sağlıklı Yaşamın Beslenme Ve Sporun Sağlığımıza Etkileri.
1 T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü
EMZİKLİLİK DÖNEMİ
Rehber lik ve Psikolojik Danışmanlık. Besinler ve Besin Öğeleri Her gün, her mevsim tükettiğimiz çok çeşitli besinler vardır. Besinler, elde edildikleri.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME
Beslenme – tv izleme – temizlik
Türkiye Futbol Federasyonu
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
BESLENME VE DİYETETİKTE
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
SPORCU BESLENMESİ.
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ZİYAFET VE İKRAM HİZMETLERİ BESİN ÖĞELERİ II
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
ZİYAFET VE İKRAM HİZMETLERİ BESİN ÖĞELERİ II
Sporcu beslenmesinde en önemli hedefler
HAZIRLAYANIN; ADI:Ayşe Nur SOYADI:KAYMAZ SINIFI:4/A NUMARASI:694
ÇOCUK KORUMA VE BAKIM HİZMETLERİ Sevgi Evleri
SAĞLIKLI BESLENME.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME EĞİTİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞEKER HASTALIĞI.
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
OKUL ÇAĞI DÖNEMİ ÇOCUK BESLENMESİ
NASIL BESLENMELİYİZ ?.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN BESLENMESİ.
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARININ BESLENMESİNDE
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Okul Öncesi Eğitim.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
Oyun İçine Gömülü Öğretim
AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
Beslenme İlkeleri ve Diyet Dersi
Beslenme İlkeleri - 5.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME KASTAMONU HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ

Okul öncesi dönemde beslenme konusunda bilgi ve tutum kazandırmak. AMAÇ : Okul öncesi dönemde beslenme konusunda bilgi ve tutum kazandırmak.

ÖĞRENİM HEDEFLERİ Okul öncesi çocuklarda beslenmenin önemini açıklayabilmeli,  Okul öncesi çocukların beslenmesinde, uyulması gereken kuralları söyleyebilmeli,  Okul öncesi çocuklarda, beslenme sıklığını ve miktarlarını söyleyebilmeli,  Okul öncesi dönem çocuklarda sık görülen beslenme sorunlarını açıklayabilmeli,  İştahsızlık, yemek seçme, aşırı yeme sorunlarının sağlık üzerindeki olumsuz etkisini açıklayabilmelidir.

OKUL ÖNCESİ (1-5 yaş) DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARDA BESLENMENİN ÖNEMİ Bu döneme, “okul öncesi veya oyun çocuğu” dönemi denir, Çocuğun yeme alışkanlıkları da doğrudan veya dolaylı olarak aile ile bakıcının beslenme alışkanlıkları uygulamalarından etkilenir. Anne ve babaların çocuğa yemek yedirmek için ısrarları, ödüllendirme, ceza verme gibi tutumları çocukların yeme alışkanlıklarını olumsuz yönde etkiler,

OKUL ÖNCESİ (1-5 yaş) DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARDA BESLENMENİN ÖNEMİ Bu yaşlarda, yetersiz ve dengesiz beslenme durumunda, fiziksel gelişimin yanı sıra zekâ gelişimi ve öğrenme yetenekleri de olumsuz yönde etkilenmektedir. Bu kazanılan alışkanlıkların, ileri yaşlardaki beslenme alışkanlıklarının temelini oluşturacağı unutulmamalıdır.

Bu Dönemde Uyulması Gereken Kurallar Çocuğun kendi kendine kaşık kullanması desteklenmelidir. Çocuk, dudak ve dilini kullanmayı ve çiğnemeyi öğrenmiş olmalıdır. Yeni lezzet ve yapıdaki besinler, beslenmeye eklenmelidir.

Bu Dönemde Uyulması Gereken Kurallar Besin çeşitliliği fazla, besleyici değeri yüksek, az miktarla gereksinmeyi karşılayabilecek yemekler hazırlanmalıdır. Çocuk, aile sofrasına oturtularak kendi kendine yemek yeme alışkanlığını kazanmalıdır. Çocuğa, yemek yeme saatleri ile televizyon ve oyun saatlerini ayırt etme davranışı kazandırılmalıdır.

Bu Dönemde Uyulması Gereken Kurallar Öğün aralıkları belirli olmalı. Tatlılara odaklanmaktan sakınılmalı Çocuğun kendi tabağına, kendi servisini yapma olanağı sağlanmalıdır. Çocuğun tabağına, tüketebileceği miktar kadar yemek konulmalı.  

Bu Dönemde Uyulması Gereken Kurallar Çocuk, aile ile aynı yemekleri yiyebilir. Ancak hazırlanan yemekler; aşırı tuzlu, acılı, baharatlı ve aşırı yağlı olmamalıdır. Çocuğun beslenmesi ek zaman ve dikkat gerektirir. Sabırlı davranmalı, çocuk yüreklendirilmeli, yerken denetlenmelidir. Çocuk, yemekle değil sevgi ve ilgi ile ödüllendirilmelidir.

1-5 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARDA TÜKETİLMESİ GEREKEN BESİN TÜRLERİ, MİKTARLARI VE ÖĞÜN SAYISI-1- Çocuklar, yetişkinlerle aynı besinlere gereksinim duyar, ancak gereksinim duyulan miktarlar daha azdır. Okul öncesi çocukların öğün saatleri düzenli olmalıdır ve öğün atlanmamalıdır. Kahvaltı alışkanlığı kazandırılmalıdır.   Çocuklar, günde beş veya altı öğün beslenmelidir. Çünkü midelerinin kapasitesi sınırlıdır.

1-5 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARDA TÜKETİLMESİ GEREKEN BESİN TÜRLERİ, MİKTARLARI VE ÖĞÜN SAYISI-1- Çocuklar, üç ana ve 2-3 ara öğünde beslenmelidir. Okul öncesi çocukların porsiyonları, yetişkin porsiyonlarının 1/4’ü ile 1/3’ü arasında olmalıdır. Kahvaltı, önemli bir öğün olup kesinlikle atlanmamalıdır. Günde üç öğün yemek yenildiğinde ve her öğünde her gruptan besin önerilen miktarlarda tüketildiğinde, yeterli ve dengeli beslenme sağlanır.

“Günde üç öğün yemek yendiğinde ve her öğünde her gruptan besin, önerilen miktarlarda tüketildiğinde yeterli ve dengeli beslenme sağlanır.”

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE SIK GÖRÜLEN BESLENME VE SAĞLIK SORUNLARI Yeterli ve dengeli beslenmeyen çocuklar sık hastalanır, Hastalıkların iyileşmesi uzun sürer, Ölümcül olabilir, Protein-enerji yetersizliği, Demir eksikliği anemisi, İyot yetersizliğine bağlı hastalıklar, Vitamin ve mineral yetersizlikleri gibi sağlık sorunları sık görülür.

1-5 YAŞ ÇOCUKLARDA BESLENME SORUNLARI Bu dönemde; iştahsızlık, yemek seçme, aşırı yemek yeme sık rastlanan sorunlardandır.

1-5 YAŞ ÇOCUKLARDA BESLENME SORUNLARINDA ANNELERE ÖNERİLER Çocuklarının iştahsız olduğunu ve iyi beslenemediği düşünüldüğünde, yeterli beslenip beslenmediğinin, sadece büyüme ve gelişmesi izlenerek saptanabilir. İştahsız çocuğa besinler ve yemekler farklı sunumlarla verilebilir. İştahsız çocukların anne ile birlikte yemek hazırlamaya katılması sağlanabilir.

1-5 YAŞ ÇOCUKLARDA BESLENME SORUNLARINDA ANNELERE ÖNERİLER Çocuğun ara sıra iştahsızlık yaşaması veya iştah dalgalanmalarının olması olağan karşılanmalıdır. Yemek seçen çocuğa, istemediği besin farklı yemek içinde sunulabilir.(Örneğin yumurta menemen ya da sebzeli yumurta şeklinde sunulabilir.) Aşırı yemek yiyen çocukların tabağına büyük porsiyonlar servis edilmemeli, çocuğa için oyun oynarken ve televizyon seyrederken yiyecek verilmemelidir.

BESİN GRUPLARI

-Besinler besleyici değerlerinden dolayı 4 grupta toplanmaktadır; -Bir grup içinde yer alan besinler, birbirinin yerine tüketilebilmektedir

TAZE SEBZE VE MEYVE GRUBU Besinler:Her çeşit sebze ve meyve Her gün En az 5 Porsiyon tüketilmelidir.

EKMEK VE TAHIL ÜRÜNLERİ GRUBU Besinler:Ekmek,makarna,şehriye,pirinç,bulgur,börekler,un ve irmikten yapılan tatlılar. Her gün 3-6 porsiyon olarak tüketilmelidir.

SÜT VE SÜT ÜRÜNLERİ GRUBU Besinler:Süt,yoğurt,peynir ,ayran ve sütle yapılan tatlılar Her gün 2-3 Porsiyon tüketilmelidir. ayran yoğurt süt

ET,YUMURTA VE KURUBAKLAGİLLER Besinler:Kırmızı etler, et ürünleri, yumurta, kurubaklagiller, yağlı tohumlar Her gün 2 Porsiyon tüketilmelidir.

Kahvaltı önemli bir öğün olup kesinlikle atlanmamalıdır,

ÖZET OLARAK; Okul öncesi (1-5 yaş) dönemdeki çocuklarda yeterli ve dengeli beslenme önem taşır. İlk yaştan itibaren çocuk giderek bağımsızlık kazanmaya başlar.   Çocuğun günlük gereksinmesinin karşılanması kadar, olumlu ve düzenli beslenme alışkanlıklarının da kazandırılması gerekmektedir.  Bu dönemde beslenme ve sağlık sorunlarının başında; büyüme gelişme geriliği, kansızlık ve şişmanlık sayılabilir. Ayrıca iştahsızlık, aşırı yemek yeme diğer önemli sorunlardandır.