KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
İLETİŞİM.
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
REHBERLİK.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
YANSITICI DÜŞÜNME.
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
HAZIRLAYAN SAYNUR NEVRES KAYA
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Kişilik Gelişimi.
Bölüm 2 Örgütlerde Çeşitlilik
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
Yönetim Fonksiyonları
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sahne Işıkları Ve Yanılsama Benlik Kavramı: Ben Kimim? Özsaygı Algılanan Öz Denetim Kendine Hizmet Eden Yanlılık.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
DİĞER TUTUMLAR.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
GİRİŞ.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
GRUPLARARASI İLİŞKİLER
8 Pazar Bölümleri ve Hedeflerin Belirlenmesi
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
SOSYAL BİLİŞ.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Davranış Bilimlerine Giriş
Toplumsal KİMLİK Prof Dr Süheyla Ünal.
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
ALGILAMA İLETİŞİM.
Öğretim Tasarımı Analiz.
ŞİDDET.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
GRUP İLETİŞİMİ.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
AİLEDE İLETİŞİM.
KİŞİLİK VE BENLİK.
Davranış Üzerinde Sosyal Etkiler
TUTUMLAR: SOSYAL DÜNYAYI DEĞERLENDİRMEK
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Sunum transkripti:

KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar) Tutumlar genellikle erken yaşlarda edinilir. Bazı gruplar hakkında kalıplaşmış tutumlar geliştirildiği biliniyor. NİÇİN? Önyargı (kalıpyargı) => spesifik bir tutum tipidir. bazı grupların üyelerine karşı sadece o grubun üyesi olmalarından ötürü genellikle “olumsuz” olan tutumdur. Tutumlar genellikle davranışlara neden olduğu için=> önyargı da belli bir sosyal gruba karşı OLUMSUZ davranma eğilimi yaratır: AYRIMCI HAREKET

Kalıpyargılar, insanlar hakkında bireysel farklılıklara izin vermeksizin SABİT DÜŞÜNME tarzıdır. Haklılıkları kesin değildir. Kestirme yollardan edinilmiş özet bilgilerdir.

ÖNYARGININ KÖKLERİ Tarihsel yaklaşım, önyargının sıklıkla baskın grupların, kendinden daha güçsüz grupları baskı altına almasının, sömürmesinin bir “mazur gösterme” yolu olarak ortaya çıkmıştır. GRUPLARARASI REKABET SOSYAL KATEGORİLEŞTİRME (Biz-Onlar Etkisi)

GERÇEKÇİ ÇATIŞMA KURAMI GRUPLAR ARASI REKABET EN ESKİ ÖNYARGI KAYNAĞI GERÇEKÇİ ÇATIŞMA KURAMI Kıt (sınırlı) kaynaklar için rekabet eden grupların yaşadıkları ÇATIŞMA sonucunda birbirlerine karşı önyargı geliştirdiklerini ileri sürer. Kurama göre => gruplar çatışma halindeyken her grupta iki önemli değişiklik olur: GRUP İÇİ BAĞLILIĞIN YOĞUNLAŞMASI (ETNOSENTRİZM) DIŞ GRUBA KARŞI DÜŞMANLIK DUYGUSUSNUN ARTMASI

BİZ-ONLAR ETKİSİ din ırk meslek cinsiyet Etnik köken Bu aslında basit bir gerçektir. İnsanlar genellikle çevrelerini iki ayrı kategoriye bölerler: BİZ VE ONLAR. Bu ayrım birçok boyuta dayalı olarak yapılabilir: din ırk meslek cinsiyet Etnik köken

HIRSIZIN MAĞARASI DENEYİ 1954

SOSYAL KİMLİK Henri Tajfel bir etnik grubun ben merkezciliği olan etnosentirizmin yaratılması için rekabetin gerekli olmadığını ileri sürmüştür. O’na göre, gerekli olan sadece iki grubun yaratılmasıdır. Belli bir sosyal gruba ait olmakla kişi kendini tanımlar çünkü ÖZSAYGILARINI ARTTIRMA arayışı içindedir. Bu, kişi ancak kendisini DAHA ÜSTÜN bir grubun üyesi olarak tanımlarsa mümkündür. Her grup kendini rakiplerinden biraz daha “iyi” görmeyi isteyecektir. Tajfel bu süreci => kıt kaynaklar için gruplar arası çatışmadan ayırmak için => SOSYAL REKABET olarak adlandırmıştır.

SOSYAL ÖĞRENME Önyargının “sosyal öğrenme” aracılığıyla, tıpkı diğer tutumlar gibi geliştiği önerilebilir. Ana-baba/ arkadaşlar/ medya / öğretmenler vb. aracılığıyla önyargılar aktarılabilir. Çocuklar bilinçli ya da bilinçsiz olarak ÖNYARGILI olarak yetiştirilebilirler.

Gruplara arası düşmanlığa yol açan bazı kişilik tipleri olabilir mi? Nazi Almanya’sından kaçan iki sosyal bilimci Theodor ADORNO ve Else FRENKEL BRUNSWICK bu soruyu araştırmıştır.

AYRIMCI DAVRANIŞ NEDİR? Önyargının Öğeleri Duygusal Öğe (bir grup ya da kişiye karşı olumsuz duygu) Bilişsel Öğe (Bireyi tanımadan onu bir grubun üyesi olarak tanıma) Bu 2 öğenin etkisi altında kalan kişi AYRIMCI DAVRANIŞTA bulunur. Davranışsal Öğe

AYRIMCILIK… Bir grubun üye ya da üyelerine, sadece o gruba karşı sahip olduğumuz OLUMSUZ tutum nedeniyle gözlenebilen OLUMSUZ DAVRANIŞLARDA bulunmaktır. Arapların “pis” olduğunu düşünen biri, onlarla en ufak bir ilişkide bulunmaktan kaçar; ayrımcı davranır.

Bazen, olumsuz tutum davranışa yansımaz. …. Bunun çok çeşitli sebepleri olabilir. Bunlardan en önemli olanı => çevreden gelen baskının ve insancıl beklentilerin, ayrımcılık gösterilmemesi yönünde olmasıdır. Pettigrew (1988, 1999) GİZİL – GÖRÜNÜR ÖNYARGI ayrımını yapmıştır. GÖRÜNÜR Saklamaya gerek duyulmayan ve dışa vurumu kolay önyargıdır. GİZİL Sessiz kalan, gizlenen önyargıdır.

GİZİL ÖNYARGI??? Tutum-davranış farklarını açıklamak için Campbell (1963) ORTAM EŞİĞİ kavramını kullanmıştır. Bazen ortam, tutumun davranışa dönüşmesini engeller, bazen de engellemez. O halde, içinde bulunulan ortam => üstünden geçilebilecek kadar ALÇAK; geçilemeyecek kadar YÜKSEK olabilir.

KALIPTUTUMLARIN DURAĞANLIĞI Kalıpyargılar bilgi yokluğunda bilgi sağlama işlevi vardır. O nedenle kalıp yargılar bir kez oluştu mu kolay kolay değişmezler. Önyargıları besleyen faktörler KİŞİLERİN BAZI GEREKSİNİMLERİNİ GİDERMESİ OLAYLARIN ÇARPITILARAK ALGILANMASI TOPLUMSAL ENGELLERİN VARLIĞI

BAZI GEREKSİNİMLERİ KARŞILAMA Önyargılar insanlara örneğin ÜSTÜNLÜK duygusu verebilir.

ÇARPITARAK ALGILAMA Olayların çarpıtılarak algılanması, kalıp yargıların devamını sağlar. Yani önyargılı kişiler sadece görmek istedikleri şeyi görürler.

TOPLUMSAL ENGELLER Toplumsal engeller de önyargıları besler. Ör. Önyargılara hedef olan grup “engeller koyarak” beklentilere uygun hale getirilebilir.

KALIPYARGILARLA MÜCADELE Kalıplaşmış tutumlar, kolay değişebilir “sağduyulu” tutumlar değildir. Çünkü BİLİŞSEL ÖĞE eksiktir ve zaten o yüzden kalıplaşırlar. Mücadele mümkün mü? KALIPYARGILAR KAÇINILMAZDIR EĞİTİM İLE ÖNYARGI DÖNGÜSÜ KIRILABİLİR. GRUPLAR ARASI TEMAS İŞE YARAR.