KÜLTÜR ve LİDERLİK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Siyaset Sosyolojisi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİ
Metinlerin Sınıflandırması
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Bütünleştirme uygulamaları
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
Olgu Yönetimi Standartları
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
TUTUM VE ALGILAR.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
UNESCO Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi gereğince her Taraf Devlet, korumak için tespit amacıyla kendi toprağı üzerindeki  somut.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Bilinçli Tercih Seminerine
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
SOSYAL DAVRANIŞ.
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Rastgele Nesneler Dersi
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

KÜLTÜR ve LİDERLİK

KÜLTÜR Bir toplumun yada tüm toplumların birikimli uygarlığıdır. Belli bir toplumun yada topluluğun kendisidir. Bir dizi sosyal sürecin bileşkesidir. Bir insan ve toplum kuramıdır. Belirli insan grubu tarafından paylaşılan inançlar, değerler, davranışlar, semboller, maddi değerler, iletişim, kuşaktan kuşağa aktarılan tüm düşünce, duygu, davranış ve üretim biçimleri, v.b.dir.

TANIMLANDIĞI TOPLUMSAL DÜZEYE GÖRE KÜLTÜR İKİYE AYRILIR ÜST KÜLTÜR: Ulus düzeyinde ele alınan kültürdür.Örneğin; Türk Kültürü, Japon Kültürü vb ALT KÜLTÜR: Kültürün ait olduğu toplumu oluşturan cemaat, kurum, endüstri koluna özgü gruplar vb.leri.

Birey belli bir kültürel ortamda doğar,o ortamdan etkilenir ve bu etkileşim sonucu kendine özgün yorumlarını geliştirir. Kültürün insan yaşam süresi içerisindeki bu kavranış aşamaları da, zaman temelinde bir kültür ayrımlaşmasını ortaya çıkarmaktadır. Buna göre üç türlü kültürün varlığından söz edilir:

Postfigurative (Sonradan öğrenilen):Atalardan alınan, tarih boyunca yerleşmiş, yaşam boyunca yavaş yavaş öğrenilen kültürdür. Cofigurative(Birlikte-eşzamanlı oluşan):Toplum üyelerinin çağdaşları ile birlikte geliştirip öğrendikleri kültürdür. Prefigurative (Önceden oluşan):Bireyin yaşamının sonraki evrelerinde öğrendiği kültürdür. Yaşlıların gençlerden aldığı, zaman içinde değişen değerleri taşıyan kültür prefigurative niteliktedir.

KÜLTÜR - LİDER Kültürü oluşturan öğeler; toplumda, örgütte, grupta bir kişinin lider olarak kabullenilmesini, benimsenmesini sağlayan algıların ve yargıların temel belirleyicisidir.

Örneğin; Otorite figürlerinin baskın olduğu bir kültürde, uyum ve itaat davranışı çok daha kolay gösterilmekte ve doğal bir durum olarak algılanmaktadır. Böyle bir kültürde otokratik bir kişinin lider olarak algılanma olasılığı artmaktadır.

Lider varolan kültürü korur mu? Yeni kültür değerleri mi oluşturur? Sizce ; Lider varolan kültürü korur mu? Yeni kültür değerleri mi oluşturur? 8

Bir ürün olarak kültürü tüm öğeleriyle bilen ve değerlendiren, bir süreç olarak, kültürün yeniden şekillenmesi ve yaratılmasında geliştireceği vizyon ve ortaya koyacağı yeni değerlerle etkin rol oynayabilen kişidir.Bu nedenlerle lider, kültürel çevreye yeni anlamlar katan bir kültür öğesidir.

Kültür mü önderi kontrol eder, yoksa önder mi kültürü kontrol eder?

Gelişmiş örgütlerde kültür, liderin duygu ve düşüncelerini önemli bir biçimde etkilemektedir. Bu tür örgütlerde liderin kültürü kontrol etmesinden ziyade kültür lideri kontrol eder ve liderin eğilimli olduğu duygu ve düşüncelerini süzer.

Hawthorne Araştırması Yapılan bir araştırmada Türk toplumunun, Doğulu ve Latin kökenli ülkelerin halkları gibi ortaklaşa davranışçı eğilimler gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmanın ilginç yanı denek olarak seçilenlerin hepsinin, çok uluslu şirketlerin Türkiye’deki uzantılarında çalışan, batı kültürü ve değerleriyle iç içe yaşayan, iyi eğitim görmüş Türk vatandaşları olmasıdır. Aynı araştırma sonuçlarında, toplumların kültürleri 5 boyutta incelenmiştir. Baskın değerler boyutunda dişil yanımızın ön plana çıktığı yani insan ilişkilerinin,insana verilen önemin ve yaşamın genel niteliğini önde tutmanın baskın olduğu gözlenmiştir.

Kültürel Liderlik Örgütsel kültürü kurmaya ve geliştirmeye yönelik bir liderlik biçimidir. Kültürel bir lider olarak okul yöneticisinin görevi, paylaşılan bir okul kültürünün oluşturulmasıdır. 13

Eğitimciler, özellikle de okul yöneticileri toplumsal değişmeyi sağlayan sosyal ajanlardır. Bu göz önüne alınırsa;kültürümüze ait olumsuz değerleri okul içinde ve dışında etkili bir kültürel önderlik rolüyle değiştirme görevi onlardan beklenmektedir.

Kültürel Liderliğin İki Temel Biçimi YENİ BİR KÜLTÜR OLUŞTURMA VAROLAN KÜLTÜRÜ KORUMA YARATMA DEĞİŞME BİÇİMLENDİRME BÜTÜNLEŞTİRME İzleyenleri cezbetme, onlarla bütünleşme Eski kültürü zayıflatma ve yeni kültürü oluşturma Varolan kültürü canlı tutma Alt kültürler arası bölünmeleri bütünleştirme Kişisel nitelikleri kullanma Varolan kültürün işlemeyen yönlerini onarma Çatışmayı azaltma yöntemlerini kullanma Bütünleşme yöntemlerini kullanma Eski kültürü ve eski kültür öğelerini azaltma 15

Kültürel Liderlik ve Küresel Bakış Açısı Kültürel lider kendi örgütünü korur ve geliştirir. Kültür yönelimli lider örgüt kültürüne yeni değer ve semboller katar,yeni gelenekler oluşturur. Ancak kültürel lider örgütsel kültür içinde kaybolan kişi değildir. Etkili kültürel liderler, örgütün iç çevresinde olduğu kadar dış çevresindeki gelişmelerden de haberdar olan liderdir.

Ulusal ve uluslararası düzeyde meydana gelen hızlı değişmeler kültürel liderin küresel bir bakış açısına sahip olması gerektirmektedir. Bugün örgütsel mükemmellik yerini, dünya çapında mükemmel olma değerine bırakmıştır. Kültürel lider,örgütsel değer ve normları yok ederek,örgütüne küresel değerleri yerleştiremez. Asıl sorun, örgütsel değerlerle küresel değerleri uzlaştırmaktır.

Kültür Değişimi Değişim bir anlık bir olay olmayıp ,bir süreçtir Değişim olağandır ve süreklidir. Değişim teknolojik gelişmenin hızı iş dünyasının şiddetli rekabetine dayalı olarak artar. Örgütün dış çevresinin baskılarına dayalı olarak değişim ‘doğal evrimsel’ veya uyarlamacı olabilir. Değişim üst yönetim tarafından uygulanan şekliyle zorlayıcı ve ya katılımcı olabilir Değişim düzensizdir ve planlı değişim tecrübe ve uygulamaların ışığında sıklıkla yeni düzenlemelere gereksinim duyar. Değişim ile örgüt kültürü arasında bir ilişki vardır

Kültürel Liderliğin Eğitimsel Liderlik Açısından Temel Sonuçları Kültürel liderlik, okulun iklimini ve genel olarak okuldaki insan ilişkilerinin durumunu belirler. Kültürel liderlik okul yöneticisinin davranışlarını okul kültürü üzerinde yoğunlaştırır Etkili kültürel liderler,tutucu bir kültür yerine daha esnek bir okul kültürü oluştururlar. Kültürel lider, okuldaki, değer,norm,gelenek,hikaye ve sembollerin hem temsilciliğini hem de yorumunu yapar. Okul, kendisini kültürüyle çevreye tanıtır.Okul yöneticisinin çevreye yönelik olarak düzenleyeceği kültürel etkinlikler,çevre halkını okula çekebilir Kültürel liderlik, eğitimsel pazarlama sorununa çözüm getirmektedir . Okul yöneticisi okulun kültürel değerleriyle ulusal ve uluslar arası değerler arasında seçicilik ve denge rolünü oynatmasını zorunlu kılmaktadır.