Karşılaştırmalı Eğitim Dr. Yar Ali METE
Dersin Amacı Dersin amacı; iki veya daha fazla ülkenin eğitim sistemlerinin benzer ve farklı yönlerini ortaya koymak, gelişmiş ve gelişmekte olan çeşitli ülkelerin eğitim sistemlerinin yapı, amaç ve politikalarını incelenmek ve bunları Türk eğitim sistemi ile karşılaştırmaktır.
Dersin kapsamı Eğitim kavramının tanımı ve türleri Karşılaştırmalı eğitimin tanımı Karşılaştırmalı eğitimin tarihi Karşılaştırmalı eğitimin amacı Türk Eğitim sistemi ve yapısı Seçilmiş ülkelerin eğitim sistemleri ve yapısı Seçilmiş ülkeler ile Türk eğitim sistemin karşılaştırılması Türk eğitim sistemi için yapısal ve sistemsel öneriler
Dersin kaynakları İrfan Erdoğan (2017) Çağdaş Eğitim Sistemleri. İstanbul: Sümer Yayıncılık Ayşen Bakioğlu (2017) Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi. Nobel yayıncılık Ali Balcı ( 2016). Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi. Pegem Yayıncılık
Ders Kapsamında Analiz Edilecek Ülkeler Türkiye Finlandiya Güney Kore Almanya ABD Japonya İngiltere Çin
Analiz Edilirken Kullanılacak Yöntemler Makale incelemeleri Kitap incelemeleri Tez incelemeleri Yasal metin incelemeleri
EĞİTİM Kişinin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik yönde ve bir dereceye kadar kalıcı değişmeler meydana getirme sürecidir.
Eğitim için yapılan tanımların ortak yönleri Kasıtlı ve istendik yönde davranış değiştirme işidir. Süreçtir. Bireyin kendi yaşantısı yoluyla gerçekleşir. Toplumsal bir olgudur. Sistemdir. Kültürlenmedir. Sosyalleştirmedir
Eğitim, bir sistemdir Sistem (dizge), bir ilke ya da görüşe göre düzenlenmiş düşünceler, bilgiler, öğretiler bütünüdür. Görüldüğü üzere sistem; belli parçaların, unsurların oluşturduğu bütündür. Eğitim eğer bir sistem olarak kabul edilecek olursa, eğitimi oluşturan birtakım unsurlar olmalıdır ki bir araya gelip bütünü oluşturabilsin. Bu unsurlar; “girdi, işlem, çıktı ve dönüt”tür.
Eğitimin türleri Eğitim Türleri ikiye ayrılmaktadır. Bu eğitim türleri Formal Eğitim ve İnformal Eğitimdir. Formal Eğitim de kendi içinde Örgün Eğitim ve Yaygın Eğitim olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
FORMAL EĞİTİM Planlıdır. Amaçlıdır. Öğretici vardır. Yer, yöntem, süre, içerik ve uygulama bellidir. Olumlu davranışlar çıkarmaya yöneliktir
İNFORMAL EĞİTİM Plansızdır. Belli bir amacı yoktur. Net değildir, belli değildir. Olumlu ya da olumsuz davranışlar olabilir. Aile, arkadaş çevresi, kitle iletişim araçları, sokak vs bu ortamlarda olabilir
Eğitim Türleri içinde yer alan Formal Eğitim de aşağıdaki gibi ikiye ayrılmaktadır Örgün Eğitim Yaş bellidir. Kademeler önkoşuldur. Milli Eğitimin temel amaçları vardır. Okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim, yükseköğretim, açıköğretim, uzaktan öğretim vs.
Yaygın eğitim Belli bir yaş yoktur. Kademe ve ön koşulluk yoktur. Bireyin amaçları vardır. Halk eğitimi, dershaneler, özel kurslar, hizmet içi eğitim kursları vs
Teşekkür ederim