“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hepimiz –doğuştan- birer öğrenme uzmanıyız!
Advertisements

Kendini Geliştirme Amaçlı Hızlı Dönüşüm Kampı (v 5.0)
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
Öğrenme Öğrenme, bu anlamda kendi öğrendiği bilgilerin yükü altında ezilmeyen, öğrendiklerinin egemenliği altında savrulmayan, öğrendiklerini yorumlayabilen,
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
May 5, 06© Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®1 Disiplin (aile içinde)
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi “Sıfırıncı Hak*” (*) Termodinamiğin sıfırıncı yasası: A ve B sistemleri termodinamik dengede ve C ve D de dengede.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Eğitim Bilimlerine Giriş.
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİ GELİŞTİRME Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
YETİŞKİN EĞİTİMİ (ANDROGOJİ)
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Herkes için –sürdürülebilir- Eğitim
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
İşletme Becerileri ve Grup Çalışması
TERCİH ZİRVESİ’15 Üniversitede Başlayan, Hayat Boyu Gelişen Kariyer Prof. Dr. S. Semahat Demir Rektör.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
PROGRAMIN VİZYONU Bu program ile öğretmenlerin öğrencilere doğrudan bilgi aktarmak yerine sadece ve sadece yol göstereceği etkinlikler aracılığıyla,
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Kaderle İlişkilendirilen Bazı Kavramlar
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Developed with the support of the EU Leonardo.
ÇOCUK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
BİLGİ: ÜRETİMİ, YÖNETİMİ VE PAZARLANMASI
Kendini Geliştirme Amaçlı Hızlı Dönüşüm Kampı (v 5.0)
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Toplum ve Toplumsal Yapı
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 1. DERS : TANIMLAR
Duyuşsal Alan.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Öğretim Tasarımı Analiz.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
MOTİVASYON Psikolojik Danışman Emre Cesur. Motivasyon Nedir?  Bireyin hareket ve davranışlarını başlatan güçtür.
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Sunum transkripti:

“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi “Sıfırıncı Hak*” (*) Termodinamiğin sıfırıncı yasası: A ve B sistemleri termodinamik dengede ve C ve D de dengede ise A ve C sistemleri de dengededir. 1931 yılında Ralph H.Fowler tarafından tanımlanan bu yasa, temel bir fizik ilkesi olduğundan termodinamiğin 1 ve 2nci yasalarından önce gelmiş ve sıfırıncı yasa adını almıştır.

En Temel Amaç! Tüm canlıların en derindeki amacı: Yaşamlarını ve türlerinin devamını sağlamak. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Öğrenmek: Temel araç Canlılar -bu arada insanlar- derindeki amaçlarını bu temel aracı kullanarak gerçekleştirirler. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Her mikrosaniyede öğrenme Canlılar, yaşamlarının her bir anında öğrenerek, değişen iç/dış koşullara (tehdit/fırsat) uyum gösterirler. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Uyum ve Başarı Hızlı ve iyi uyum … ≈ Başarı Yavaş ve kötü uyum ≈ Başarısızlık Uyumsuzluk ……… ≈ Yok olma Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Toplu yaşam > İş bölümü > Yönetme “Yönetme arzusu” > “değer birlikteliği” > “benimsetme” > “öğretme”, Böylece “öğretme” eğitim sistemlerinin özüne yerleşti. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

“Öğretme için çeşitli araçlar Araç geliştirmede havyan deneylerinden yararlanıldı (B.F.Skinner), Bugünkü “koşullandırma yoluyla eğitim”in mucidi Skinner’dir. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Sürpriz…öğretilmeden öğrenilen şey!! Koşullandırıcı eğitim boyunca -saklı içerik yoluyla- bir başka şey öğrenildi: “ÖĞRETİLMEZSE ÖĞRENEMEZSİN” Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Koşullandırma ve diğer alanlar “Yönetmek için değer birliği sağlamak” amacından başlayan, koşullandırma, farklı amaçlar için de kullanılmaya başlandı.. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Örneğin…. Reklamcılık, İdeolojik benimsetme, Beyin yıkama, Aile içi eğitim, Kurumsal eğitim vd Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Koşullandırma araçları Başlıca 2 araç: Tekrar (sözel, görsel vd), Ödül-ceza (örn. Diploma) Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Yaratıcılık donması: Yan (ve yaman) etki Koşullandırmayla istenenler öğretilirken doğan yan etki: Öğrenilmiş çaresizlik! Ve artçı depremler… Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Öğrenilmiş çaresizliğin çeşitleri “Öğrenilmesi gereken bir şey varsa onu mutlaka birileri öğretmelidir (yoksa öğrenemem)” Bir sorun varsa ben çözemem, birileri benim adıma çözmeli, Ve en önemlisi: Donan yaratıcılık! Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Yaratıcılık: Tanrı’nın canlılardaki izi değil mi? Yaratıcılık, olağanüstü bir seziş ile, yapılması gerekeni (neyin öğrenileceği) bilip, onu yapması (yani öğrenmesi)… Bu olağanüstü yetinin işlevsiz kılınması ahlaki normlarımıza göre ne demektir? Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Koşullandırma ya da bilgilenme özgürlüğü İhtiyaç duyulan bir şeyi öğrenmek ile, başkalarının kişi adına ihtiyaç belirleyip koşullandırma yoluyla öğretmeye çalışması tamamen zıt iki olgudur. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Rol modelliği ≈ Doğal Yöntem Toplu yaşamın tutum ve davranış normlarının, rol modelliği yoluyla örneklenip öğrenilmesi binlerce yılın süzgecinden geçmiştir. Ama son ~1000 yılda bunun yerini “koşullandırma” aldı. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

İnsan hakları listesine bir ek! İH listesinin en başına, hatta yaşam hakkı’nın yanına, yeni bir hak eklemek gerekiyor: Koşullanmama hakkı… Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Bu hak birçok sorunu çözer Koşullanmama hakkı kavramının toplumun kavram dağarcığına girmesi birçok sorunumuzu çözer. Türkiye’yi yıllardır yıpratan sorunlara, görsel koşullanma optiğinden bakıldığında sorun kolayca anlaşılabilir. Bu hak üzerinde uzlaşı da kolay sağlanabilir. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Ve Learning Revolution! İki anahtar ilke: akıl-beden bağlantısı ve akıl-beyin bağlantısı.. Birinci ilke, öğrenmenin akademik bir süreç olmadığını, bebeklikten itibaren yapılan her türlü bedensel eylemin aklı geliştirdiğidir. İkinci ilke ise, gelişen aklın beyinde yeni bağlantılar oluşturduğunu, bunun da yeni bedeni ve akli eylemleri tetiklediğini, bu sürecin kendi kendini beslediğini söylüyor. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Öğrenmenin 3 gizi! Bir şeyi deneyimle (experience it) Deneyiminle oyna (play with it) Ve onu adlandır (label it) Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

1717 den bu yana ~300 yıl 1717 yılında Prusya’da zorunlu eğitim öğretmen, karatahta ve tebeşirle başladı. 300 yıl sonra bugün network’ler dünyası yoluyla öğrenme’yi eğitim sistemi olarak benimsemeye gidiyoruz. Yeni “Öğrenen Toplum”da 7 network Your neural netw., Your personal learning netw. Interactive information netw. Your creative netw. Your talent netw. New organizational netw. Global learning netw. Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Industrial Rev., Information Rev., Learning Rev. Eğer bu da kaçmayacaksa, nasıl ve nereden başlayabilir? Anahtar soru budur! Kasım 08 © Copyright BNGV®, 2008

Teşekkür ederiz