ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUĞU ANLAMAK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel Yetenekli Bireyler
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMDE DRAMA.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
BURDUR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Program Tasarım Modelleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUĞU ANLAMAK
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Eğitsel Rehberlik.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Sunum transkripti:

ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUĞU ANLAMAK

Özel Yetenek Kavramı; genel zihinsel yetenek, özel akademik yetenek, dil, matematik, fen bilimleri, sosyal bilimleri, liderlik, yaratıcılık, görsel ve işitsel sanatlar ile psiko-motor becerileri kapsamaktadır.

Özel Yetenekli Çocuk Kimdir? Aynı yaş, deneyim ve çevre şartlarına sahip akranlarına göre, üstün performans gösteren veya yüksek düzeyde başarı elde eden; yeteneklerini geliştirmek için özel eğitim ve faaliyetlere ihtiyaç duyan çocuklardır.

Bu çocuklar entelektüel, yaratıcı ve olağanüstü bir liderlik kapasitesine sahip oldukları için sanatsal ve özel akademik alanlarda yüksek performans sergiler. Bu özellikteki bireyler, genellikle okul tarafından sağlanmayan eğitim hizmeti ve faaliyetlerine ihtiyaç duyarlar.

Özel yetenekli çocuklar tüm kültürel gruplarda, tüm ekonomik tabakalar arasında bulunabilmektedir.

1972 Marland Raporu

Ülkemizde 2012 TÜİK Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi verilerine göre 5-14 yaş aralığında 12.686.751 öğrenci bulunmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre, bu öğrencilerin % 2’sinin (yaklaşık 250.000) özel yetenekli olduğu kabul edilmektedir.

Özel Yetenekli Birey YETENEK YARATICILIK ÖZEL YETENEK MOTİVASYON

Özel Yetenek Yüksek düzeyde soyut düşünebilme Sözel ve sayısal mantık yürütme Uzamsal ilişkiler, bellek ve sözcük akıcılığı Yeni durumlara uyum gösterme ve yön verme Bilgilerin hızlı, sağlıklı ve seçici olarak hatırlanması Genel yeteneklerin çeşitli birleşimlerini sanat, liderlik, yönetim gibi performans alanlarına uygulayabilme kapasitesi

Yaratıcılık Düşüncelerin akıcı, esnek ve özgün olması Deneyime açık olma Başkalarının düşünce ve ürünlerindeki yeniliğe ve değişikliğe karşı alıcı olma

Motivasyon Belirli bir problem veya çalışma alanına karşı yüksek düzeyde ilgi, heves, hayranlık, bağlılık duyma kapasitesi, Azimli, sabırlı, kararlı olma, çok çalışabilme ve kendini belirli bir işe adayabilme kapasitesi, Önemli bir işin üstesinden gelebileceğine ilişkin özgüvene ve başarma güdüsüne sahip olma

Özel yetenekli çocukların keşfedilmesinde belirlenen zeka testleri ve bireysel değerlendirmeler kadar, öğretmen gözlemi, veli görüşleri de oldukça önemlidir. Özel yetenekli çocukları keşfetmenin ana prensibi, onları devamlı gözlemlemenizden ibarettir.

özel yeteneklİ Çocuğun Özellİklerİ Fiziksel Özellikleri Gelişimin tüm alanlarında yaşıtlarının ilerisindedirler. Bebeklikte olağanüstü hareketlilik gösterirler. Erken yürür, erken konuşur, okumayı erken yaşta öğrenirler. Aşırı duyarlı sinir sistemine sahiptirler. Duyu organları keskindir. Bebeklerde bu aşırı duyusal uyarılabilirlik, battaniyelerini üstlerinden atma, altlarının ıslanmasından rahatsız olma, gürültüye yoğun tepki gösterme ve tat alma duyularında aşırı duyarlılık şeklinde ifade bulabilir. Olgunlaşma daha hızlı gerçekleşir. Kuvvetlidirler ve koordinasyon gerektiren faaliyetlerde tepkileri daha hızlıdır. Çok iyi duyabilirler.

özel yeteneklİ Çocuğun Özellİklerİ Sosyal Gelişim Özellikleri Kendilerinden büyük çocuklarla karmaşık oyun oynama eğilimindedirler. Arkadaşlar arasında popülerdirler. Anne baba yada bakıcıyı erken tanıma ve gülme becerisi gösterirler. Karşısındakilerin düşüncelerini, duygularını ve isteklerini kestirebilme yeteneğine sahiptirler. Yeni ve değişik durumlara kolay ve çabuk uyum sağlarlar. Genellikle lider olma eğilimindedirler. Hem liderlik için arzulanan kişilik özelliklerine hem de geniş ilgi alanına sahip olmaları liderlik potansiyellerini daha da arttırır.

özel yeteneklİ Çocuğun Özellİklerİ Sosyal Gelişim Özellikleri Espri yetenekleri gelişmiştir. Okula karşı isteklidirler ve ders dışı etkinliklere katılmaktan zevk duyarlar. Grubun ilerisindedirler; yetişkinlerle iletişime girmeyi tercih ederler. Başkalarıyla kolayca işbirliği yaparlar. Sorumluluk duyguları gelişmiştir. Sorumluluk almayı çok ister ve bunu yerine getirmekten hoşlanırlar.

özel yeteneklİ Çocuğun Özellİklerİ Kişilik Özellikleri Bağımsız olma özellikleri gösterirler. Bu özellikleri öğrenme etkinliklerinde de görülür. Yüksek amaç ve ideallere sahiptirler. İçten denetimlidirler. Hayal güçlerinin fazla gelişmesi sonucunda, bazıları hayali arkadaşlar oluşturabilir. Yok olma tehlikesinde olan türler, enerji kaynaklarının azalması , kirliliğin artması gibi dünya sorunlarına aşırı duyarlı davranabilirler. Mükemmeliyetçidirler. Özgüvenleri yüksektir. Meseleleri sorgular, net bir şekilde düşünür, ilişkileri fark eder ve anlamlar idrak ederler. Azimli ve sebatlıdırlar.

özel yeteneklİ Çocuğun Özellİklerİ Zihinsel Özellikleri Kolayca ezberleme ve ezberlediklerini de uzun süre belleklerinde koruyabilme özelliğine sahiptirler. Kendi başlarına okumayı öğrenirler. Sayılara erkenden ilgi duyma ve matematiksel akıl yürütme başarısı yüksektir. Hafızaları güçlü olduğu için önemli detay,kavram ve prensipleri unutmazlar. Okuduğunu anlama başarısı yüksektir. Sebep sonuç ilişkisine ilgi duyarlar. Gözlemleme güçleri fazladır. Esnek ve sıradışı düşünürler.

özel yeteneklİ Çocuğun Özellİklerİ Zihinsel Özellikleri Hayalleri güçlüdür. Sanat dallarında orijinal eserler verirler. Sürekli soru sorar, meraklıdırlar. Bir alanda öğrendiği konu ile bir başka alanda öğrendiği konu arasında akla yatkın ilişkiler kurabilirler. Kelime dağarcıkları zengindir. Akıcı bir konuşmaları vardır. Bildiklerini, düşündüklerini yaşıtlarından daha iyi ifade edebilirler.

SINIF ORTAMINDA özel yetenekLİ ÇOCUK Bu çocukların büyük bir çoğunluğu yüksek enerjiye sahip kimselerdir. Bunlar yerlerinde duramaz, sürekli yenilik, hareket isterler. Bilgi, ilgi ve becerileri düzeyinde ihtiyaçları karşılanmazsa çabuk sıkılır ve sınıfta huzursuz, yerinde duramayan bir duruma gelirler. Herhangi bir konu işlenirken yanılgıyı bulmak, eleştiri, itiraz gibi tepkiler vermeleri olağandır.

SINIF ORTAMINDA özel yetenekLİ ÇOCUK Konuşmayı severler. Gerek ders dışında küme tartışmalarında, gerekse ders esnasında sınıfın yönetimini ve konuşma düzenini sağlamak oldukça zordur. Bazı durumlarda yaptıkları tepkiler “garip, anormal” görünebilir. Rutin ödevlerden ve görevlerden çabuk sıkılır, çoğu zaman da görevi tamamlamaz. Öte yandan görevin başından fırlayarak kalkıp sınıf içinde sağa sola dolaşarak başka meşguliyet arayabilir.

SINIF ORTAMINDA özel yetenekLİ ÇOCUK Bazen bir proje üzerinde gereksiz yere uzun süre çalışır, ayrıntılarda boğularak projeyi zamanında yetiştiremez. Sınıf arkadaşlarının yaşının çok üstünde ki sözcükleri kullanması sonucu ne dediğini arkadaşları anlayamayabilir. Çok konuştuğu için diğer arkadaşlarına konuşma fırsatı tanımaz. Bunun sonucu olarak diğer çocuklar, üstün zekalı çocuğu “kendini beğenmiş” olarak adlandırarak dışlamaya başlar ve yalnızlığa itilir.

SINIF ORTAMINDA özel yetenekLİ ÇOCUK Öğretmenin anlattığı biçimde değil, kendine has biçimde problemleri çözer. Bu çocuklar, genellikle kendilerini yaşıtlarıyla aynı seviyede görmezler. Bir kısmı tecrit edilmişlik veya bir köşeye itilmişlik hissine kapılırlar.

P R A K A L Ö Z L E Oldukça meraklıdır Sorunun ayrıntılarını tartışır Sorular sorar Hem zihinsel hem fiziksel olarak katılır. Varsayımlar ortaya atar Keskin gözlem yapar Projeler oluşturur Alışılmamış tuhaf fikirleri vardır Öğrenmeden hoşlanır İsabetli tahminlerde bulunur Çok fazla özeleştiri yapar. Verilenleri zaten bilmektedir Büyük yaştakileri ve yetişkinleri arkadaş olarak seçer Bilgiyi değiştirip uygular İlgilidir Sorulara cevap verir Yanıtları bilir Dikkatini yoğunlaştırır. Anlamı kavrar Uyanıktır Verilen işi tamamlar İyi fikirleri vardır Okuldan hoşlanır Güçlü belleği vardır. Öğrendiği kadarıyla mutlu olur Düşünceleri anlar Kolaylıkla öğrenir Belli bir sırayla öğrenmekten hoşlanır Yaşıtlarıyla olmaktan hoşlanır Bilgiyi özümser.

Neden Özel Eğitim?

Geçmiş yüzyıllarda, bütün çocuklara sanki aynı bireyin farklı örnekleriymiş gibi davranılması, eğitim alanında yapılan en büyük hata oldu. Bu düşüncenin doğal bir sonucu olarak da, hepsine aynı konuları aynı yöntemle öğretmek geçerli bir yol sanıldı. Howard GARDNER

Eğitimde fırsat eşitliği, anayasal bir hak olarak, bireylerin ihtiyaç duydukları eğitime erişmeleri anlamına gelmektedir. Özellikle ilköğretim ve bir dereceye kadar ortaöğretim programları öncelikle çoğunluğun bulunduğu orta ve orta çevresinde yetenekleri bulunan çocukların gereksinmelerine göre düzenlenmiştir. Bu durum özel yetenekli çocukların yeteneklerinin açığa çıkmasına ve geliştirilmesine engel olmaktadır.

Dinlediğiniz için teşekkürler