Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Girişimcilik Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL. İş Kurma Motivasyonu  Motivasyon girişimci kişiye, önemli bir kişisel dinamizm kazandırır.  Kişi işi kurarken,
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
5 Uzun-vadeli Sadakat İlişkilerinin Yaratılması 1.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Fiyat ve Fiyatlandırma
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Pazarlama Çevresi.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
Bölüm 7 Temel Stratejiler ve Alt Grupları
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 4. Hafta Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri Yrd. Doç. Dr.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
MAN 533T ULUSLARARASI PAZARLAMA Küresel Pazarlara Giriş Stratejileri ve Rekabet Avantajları 29/03/2017 Kaynak: Global Pazarlama, Keegan & Green; Stratejik.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
10.OLİGOPOL PİYASASI.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Bu sorunlar neden çözülmeli?
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Pazarlama Planlaması.
Ürün veya Hizmet Satışı
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
ÜST YÖNETİM STRATEJİLERİ (KURUMSAL STRATEJİLER)
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetimi
11.OLİGOPOL PİYASASI.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
Ürün Farklılaştırma, Konumlandırma ve Yeniden Konumlandırma
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Tüketici Davranışları
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri © Ülgen&Mirze 2004

İş Yönetim Stratejileri/Rekabet Stratejileri İşletmenin günlük yaşamı ile ilgili olarak, içinde bulunduğu pazarda rakiplerine karşı nasıl hareket edeceğini ve onlarla nasıl rekabet etmesi gerektiği ile ilgili konuları inceler. KURUMSAL STRATEJİLER İŞ YÖNETİM (REKABET) STRATEJİLERİ İŞLEVSEL STRATEJİLER © Ülgen&Mirze 2004

İş Yönetim Stratejileri/Rekabet Stratejileri Etkileyen Unsurlar Pazarın yapısı Pazardaki firma sayısı, rekabet durumu (tam rekabet/eksik rekabet, v.b.,), pazara giriş zorluk derecesi, Pazar sınırlarının belirlenmesi Ürün yapısı özelliği açısından ve coğrafi/bölgesel açıdan pazarın sınırlarının belirlenmesi, Pazarın büyüme (gelişme) hızı ve Pazar hayat evresi Faaliyette bulunulan pazarın bir önceki yıla göre ve temel alınan bir ölçüye göre göreceli olarak değişme derecesi. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Müşteriler Müşteriler, işletme için, ürünlerin veya hizmetlerin sunulduğu ve karşılığında bir getiri elde edilen gruptur. Müşteriler satın alma davranışlarındaki farklılık açısından 2 grupta sınıflanırlar : Tüketici Müşteriler Kendi kişisel ve aile tüketimlerini karşılamak amacıyla mal ve hizmet satın alan müşteriler. Ticari Müşteriler İşletmelerinde tüketim, yatırım, üretim ve ticari amaçlarla mal veya hizmet satın alanlar. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Tüketici müşterilerin gruplanması Coğrafi / Bölgesel gruplama Demografik gruplama Psikografik gruplama Ürün kullanım sıklığına göre gruplama Ürünün sağladığı faydaya göre gruplama Ticari müşterilerin gruplanması Ticari müşterinin kurumsal özelliklerine göre gruplama Sağlanan faydaya göre gruplama © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Rekabet Stratejileri M. Porter’a göre rekabet üstünlüğü yaratmak için : İşletme mal ve hizmetlerini rakiplerinden daha düşük bir maliyetle üretecek ve bunu piyasada oluşan fiyatlarla müşteriye sunacaktır. İşletme mal ve hizmetlerini, pazardaki diğer benzer mal ve hizmetlerden farklılaştıracak ve müşterilerin bu farklılık için ödemeyi kabul edeceği daha yüksek bir fiyattan onlara sunacaktır. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Rekabet Stratejileri iki şekilde sınıflanır : Maliyet Liderliği Stratejisi : İşletmenin faaliyetlerini rakiplerinden daha az maliyetle yapması ve ürürnlerini sektörde oluşan ortalama fiyatlarla satarak ortalamanın üzerinde getiri elde etmesine yöneliktir. Maliyet liderliği stratejisinde, mal ve hizmet fiyatlarının düşürülmesi söz konusu olmayıp, tüm faaliyetlerde maliyetlerin düşürülmesi esastır. Böylece sektörde oluşan fiyatlarla, maliyetler arasındaki fark açılacak ve işletme ortalamanın üzerinde getiri elde ederek rakiplerine üstünlük sağlayacaktır. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Rekabet Stratejileri iki şekilde sınıflanır : Farklılaştırma Stratejisi : İşletmenin mal ve hizmetlerini diğer benzer mal ve hizmetlerden daha farklı bir şekilde ve daha yüksek fiyatlarla müşterilere sunarak, yine ortalamanın üzerinde getiri elde etmesine yöneliktir. Farklılaştırma, genelde, işletmenin mal ve hizmetlerindeki farklılaştırma olarak düşünülmektedir. (Bu pazarlama stratejileri ile ilgili olup, bu bağlamda bir fonksiyonel/İşlevsel sratejidir.) İş yönetim stratejileri içinde yer alan farklılaştırma stratejisi ise, işletmenin değer yaratan tüm faaliyetlerinde farklılaştırma yaparak ortalamanın üzerinde getiri sağlamasına yönelik bir rekabet stratejisidir. © Ülgen&Mirze 2004

Odaklanmış Stratejiler İki ana rekabet stratejisinin farklı pazar platformunda (belirli ve dar bir yelpazede) uygulanması İşletmeler pazar platformunu aşağıdaki şekilde daraltabilirler : Pazarı coğrafi / bölgesel olarak bölümlendirebilirler, Farklı ve değişik müşteri istek ve beklentilerine göre pazar daraltılabilir, Farklı ve değişik özelliklere sahip mal ve hizmet üretimi ile yeni bir pazar yaratılabilir Odaklanmış Maliyet Liderliği Stratejisi : İşletmeler belirli müşteri grubuna odaklanmış olarak, maliyet liderliği stratejisi uygulayabilirler. Odaklanmış Farklılaştırma Stratejisi : İşletmeler farklılaştırma stratejisini belirli müşteri grubuna odaklanmış olarak dar bir pazarda uygulayabilirler. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Birleşik Rekabet Stratejileri İşletmelerin, ana rekabet stratejilerini veya odaklanmış stratejilerden iki veya daha fazlasını * aynı anda veya * birbirine yakın aralıklarla uyguladığı durumlarda söz konusu olmaktadır. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

İşletme Yetenekleri ve Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü : Kısa zamanda taklit edilebilen veya herkes tarafından kolaylıkla temin edilen, sahip olunan yetenekler, sıradan varlık ve yetenekler olarak adlandırılır.   Temel yetenekler ise, sektörel faaliyetler için değerli olan nadir olan, ikame ve taklit edilemeyen veya taklit edilebilse bile çok pahalıya mal olan yeteneklerdir. © Ülgen&Mirze 2004

Temel yeteneklerin sağlanması ve geliştirilmesinde önemli olan yönetim teknikleri : Toplam Kalite Yönetimi (Total Quality Management) Süreç Yenileme (Re-engineering) Kıyaslama (Benchmarking) © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Pazar Değişim Hızı ve Rekabet Üstünlükleri : Yavaş değişen pazarlarda faaliyet gösteren işletmelerde, ürünler veya rekabet avantajı sağlayan yetenekler ve faaliyetler genellikle korunmuş olduğundan rekabet üstünlüğü kolaylıkla sürdürülebilir. Standart pazarlar, genellikle korunmamış, ancak, koordinasyon ve kontrollarla pazar paylarının sürdürülmeye çalışıldığı pazarlardır. Hızlı değişen pazarlarda ürünler ve üretim teknolojileri hızlı olarak değişmektedir. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004

Davranış Zamanlamasına Göre Rekabet Stratejileri : Öncü Stratejiler Bu stratejileri uygulayan işletmeler, kendi araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin bir sonucu olarak ortaya çıkan mal ve hizmetler için yeni bir pazar oluştururlar. Savunmacı stratejiler: Yaratılan veya oluşturulan pazarın olgunlaşmasını bekleyen işletmeler, oluşmuş pazarlarda verimlilik sağlayarak rekabet ederler. Analizci stratejiler : Öncü ve savunmacı stratejileri birlikte harmanlayarak uygulayan işletmeler, daha önce pazarı yaratılmış ve olgunlaşmış olan mal ve hizmetlere benzer ürünleri pazara sokarak, mevcut mal ve hizmetlerde çeşitlendirmelerle rekabet etmeye çalışırlar. © Ülgen&Mirze 2004

© Ülgen&Mirze 2004