DİŞ HEKİMLİĞİNDE ANKSİYETE BOZUKLUKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yanık, Donma ve Sıcak Çarpması
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Return Visits to the Emergency Department: The Patient Perspective Can Bilal AÜTF Acil Tıp AD.
ANKSİYETE BOZUKLUKLARI Eda GÜNER. ANKSIYETE (KAYGı) BOZUKLUKLARı-TANıM Kişinin kendi vücudunda veya dış çevrede algıladığı belirli uyaranları tehdit ve.
İDEAL PROTEZE GİDEN DOĞRU YOL CROWN DOWN TOTAL İMPLANTOLOJİ.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Sürekli Mesleki Gelişim (SMG) Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri (5. Seminer) / 211.
Sağlık Hizmeti Kalite Göstergeleri
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
STRES YÖNETİMİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Tssb un tedavisi. HİPNOZLA PSİKOTERAPİNİN İLKELERİ Bu tip psikoterapinin prensipleri aşağıda anlatılan sekiz C ile özetlenebilir: Yüzleştirme (Confrontation).
Özgül Fobilerin Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005.
YANIKLARDA İLK YARDIM BEÜ ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ A.D.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
KİŞİSEL HİJYEN.
PANİK ATAK Prof Dr Süheyla Ünal.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
BUZ YEME ALIŞKANLIGI Hazırlayan Fatma Beşaltı.
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
AFETE YARDIMDA KARŞILAŞILAN İKİNCİL TRAVMALAR ve BAŞA ÇIKMA
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
Dışa Atım Bozuklukları
İkiz eşi anomalili gebelerde klinik yönetimimiz
Hipokondriazis Psk. İbrahim TOPACIK.
Diyabet ve Cinsel Sağlık
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Ege Ünv.Tıp Fak.Hastanesi İç Hastalıkları Servisi
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
MESLEK SEÇİMİ ve ÖNEMİ.
Tehlikeyi Görmek.
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
SINAV KAYGISI.
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
KORDOSENTEZ Doç. Dr. Başak Baksu.
Çocuklarda Kaygı Bozuklukları
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
2. Sağlık hizmetleri.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Prof. Dr. Özgür Erdur- Baker,
Buluş nedir?.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Ergonamik önlemler ve ilk yardım
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Metabolik Hastalıklar vaka sunusu
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
KOÜ Hastanesİ’nde Akılcı İlaç Kullanımı Bİlİncİ
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Cerrahi El Yıkama.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Tüketici Davranışları
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

DİŞ HEKİMLİĞİNDE ANKSİYETE BOZUKLUKLARI Prof Dr Süheyla Ünal

İyi tanımlanmış tehdit Korku Kaygı İyi tanımlanmış tehdit Bilinmeyen ya da hastalıklı şekilde tanımlanmış tehdit Stres/Tehlike/ Tehdit durumunda yaşanan ve ruhsal deneyim O anda sözkonusu olan olaya özgündür Yaşam için temel savunma tepkilerini düzenleyen OSS ile ilişkilidir Savaş/ Kaç tepkisiyle sonuçlanır Olası bir tehdit beklentisinin bireyde yarattığı “kontrol edilemezlik” duygusu Gelecek yönelimlidir Gerilimin bedensel belirtilerini taşır Belirgin olumsuz duygulanımla karakterizedir

Görülme sıklığı ve önemi Amerika’da yetişkinlerin %75’inin farklı düzeylerde dental kaygıya sahip olduğu, %5-10 düzeyde dental fobi olduğu belirlenmiştir Kadınlarda erkeklerden daha fazla görülmekte Kaçınmaya yol açtığı için tedaviyi geciktirmekte

Dental korku Bilinen bir tehdit karşısında savaş-kaç tepkisiyle sonuçlanan yanıt Daha önceki deneyimlere göre farklı şiddetlerde olabilir

Fobi Korkulan nesne, durum ya da etkinlikten kaçınmaya yol açan mantıksız ve aşırı düzeyde korku Korkulan uyarana maruz kalındığında panik atağa kadar ilerleyen anksiyete tepkisi

Dental fobi Bilinmeyen bir tehlikeye karşı oluşan bir tepki Oldukça yaygındır, daha önce deneyimi olmasa da oluşabilir Dental korkudan daha şiddetlidir Kaçınmaya yol açar

Dental fobinin kaynakları Ağzı ve dişleri hakkında kişisel endişe Kontrol kaybı Bilinmeyen Ekibe güvensizlik Yaygın anksiyete bozukluğu Panik bozukluğu

Dental fobi Potansiyel fobik uyaran Cadde....Bekleme odası ….Diş koltuğu…. İğnenin ya da aletlerin görülmesi AĞRI

Kontrol kaybı korkusu Dental anksiyete ağrıdan çok kontrol kaybı ile ilişkilidir.

Neden ağız??? Duyusal homonculus

PANİK TETİKLEYİCİ SEMPATİK AKTİVİTE HIZLI SOLUMA FELAKETLEŞTİRİCİ YORUMLAMA SOLUNUM ALKALOZU BEDEN DUYUMLARI

Diş hekimi fobisi kısır döngüsü Berggren Moore et al. BMC Psychiatry 2004 4:10

Korku kontrol protokolü Uygulamadan önce Uygulama sırasında Uygulamadan sonra

Randevu sırasında Cerrahi uygulama ve sonrası hakkında bilgilendirmek Olası risk ve komplikasyonları anlatmak Güvence vermek

Önce Cerrahi uygulamadan önceki gece uyku düzenlemesi için hipnotik bir ajan verilebilir Cerrahi uygulanacak sabah kaygıyı azaltmak için sedatif ilaç verilebilir Randevusu mümkün olduğunca sabah saatlerine verilir ve bekleme odasındaki süre en azda tutulmaya çalışılır

Uygulama sırasında Sözel rahatlatma Dikkat dağıtıcı konuşma Gereksiz gürültüleri önlemek Cerrahi aletleri hastanın görüş alanı dışında tutmak Arka planda dinlendirici bir müzik olması

Analjezi- Anestezi Etkili analjezi/sedasyon uygulamak Anksiyeteyi azaltma: Hastanın bilinci açık ve sözel tepki verebilir durumdadır. Bilişsel işlevlerini sürdürmektedir. Bilinçli sedasyon:Hastanın bilinç düzeyi bağımsız hareket edebileceği ve fiziksel uyaranlara uygun tepki verebileceği düzeyde depressedir

Sedasyon Diazepam: Anksiyolitik olarak 2 mg 8 saat önce evde po Premedikasyon için 10-15 mg operasyondan 2 saat önce hastanede po veya im Midazolam: Bilinçli sedasyon ve ansteziye giriş için Pre-op sedasyon için işlemden 1 saat önce 0.07 – 0.08 mg/kg im (2 saatlik etki)

Uygulama sırasında Kontrolün hastada olmasını sağlamak Uygulamanın nasıl olacağı, ne kadar süreceği konusunda hastayı bilgilendirmek Ağrı ya da kaygı uyandıracak bir manuplasyondan önce hastaya bilgi vermek Sık sık uygulamanın devamı konusunda hastadan izin istemek Hasta kendini iyi hissetmediğinde işlemi durdurmak (Durdurmamı istediğinizde elinizi kaldırın) Hastaya istediği süreyi vermek

Uygulamadan sonra Herhangi bir sorun olduğunda ulaşacağı kişiyi bildirmek Operasyondan sonra herhangi bir problem olup olmadığını kontrol etmek için akşam hastayı telefonla arayıp durumunu sormak