Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
Pazarlama İlkeleri.
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
MEDİKAL BİYOLOJİ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Program Tasarım Modelleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİYOLOJİ TARİHİ DR. N. OYA SAN KESKİN.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
Roma Rakamları - Sayıları
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
FELSEFE İLE DÜŞÜNME.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Nitel Araştırmalar.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
ÇAĞDAŞ VARLIK GÖRÜŞLERİ VE BİR VARLIK OLARAK İNSAN
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Bilimsel Araştırma Yöntemleri

İnsanlar doğada karşılaştıkları problemlere güvenilir çözüm yolları bulmak uğraşı içindedirler. Bu ise doğru bilgiyi kullanabilmekle olur. Bu da bilginin kaynağının ne olduğu sorusuna ulaştırır.

Bilginin Kaynağı Bilginin kaynağı hakkındaki görüşler 2 ana başlık altında toplanabilir: Rasyonalizm Empirizm

Rasyonalizm Bilginin kaynağının akıl olduğunu varsayar. Buna göre akla yani mantığa uyan şeyler gerçek bilgidir. Bu görüşte bilginin oluşumunda gözlemler rol oynamaz.

Empirizm Bilginin kaynağının duyu organları sayesinde elde ettiğimiz gözlemler olduğunu söyler. Metafizikle ilgili bilgiler bu anlayışta yadsınır. Bilginin oluşumu üzerine 2 farklı görüş vardır: Tümevarım Tümdengelim

Tümevarım Bilginin oluşumunda tümevarım yönteminin önemine vurgu yapar. Buna göre gözlemlerden oluşturulan genellemelerin doğruluğu üzerinde durur. Carnap önemli temsilcilerindendir.

Tümdengelim Tümevarım yoluyla yapılan genellemelerin doğruluğunun ispatlanamayacağına vurgu yapar. Örn: ‘’Tüm kuğular beyazdır’’ genellemesi bütün evrendeki kuğular gözlemlenerek mi oluşturulmuştur? Popper’a göre evrende genellemenin doğrulamadığı istisnai veriler vardır. Niye? Bu yaklaşıma göre genellemeler doğrulamadan ziyade yanlışlanabilmelidir. Bu yanlışlama sürecinde de tümdengelim kullanılır.

Tümdengelim

Problem Çözmenin Pratik Dayanakları 4 farklı problem çözme dayanağından bahsedilebilir: Eski uygulamalar, emsal arama Otorite figürlere danışma Kişisel deneyimler Bilim

Bilim Nedir Değişik tanımlar yapılabilir: neden-sonuç ilişkilerinin ifade edildiği sistematik bilgiler birikimi, nesnel sağlamlığı olan bilgiler bütünü gibi… Geçerliği kabul edilmiş sistemli bilgiler bütünü olarak tanımlayabiliriz.

Bilimin İşlevleri Temel işlevleri olarak: Anlama Açıklama Kontrol

Anlama Bilimle ilk olarak ‘nedir’ sorusunun cevabını bulmaya çalışırız. Doğada var olan olayların ve olguların tek tek ya da ilişkiler halinde tanınması ve durumun olduğu gibi tanımlanmasıdır.

Açıklama Mevcut durumun ayrıntıları ile tanınmasından sonra, o durumların muhtemel nedenlerini bilmek isteriz. Yani olay ya da olguların nedenini sorgularız. Bu nedenini sorgulama bizi olay ya da olguları açıklamaya iter. Öyle ise bilim, doğada gözlemlediğimiz olay ya da olguları açıklamamıza yardımcı olur.

Açıklama: Kuram Bilimsel açıklamanın en gelişmiş biçimi kuramdır (teori). Kuram, bir takım olguları veya olgusal ilişkileri açıklayan kavramsal bir sistemdir. Araştırmaların empirik ve kuramsal yönü vardır.

Açıklama: Kuram Olguları açıklamak üzere araştırmacı tarafından kurulur. Kısmi doğrulanmış, birbiriyle ilişkili önermeler bütününü kapsar. Dünya görüşü kadar kapsamlı olmayıp, belli bir olgu bütününü kapsar ve verilerle test edilebilir.

Açıklama: Kuram Hiçbir kuram (teori) alanındaki tüm olası verileri kapsayacak kadar kapsamlı değildir. Soru: Bu sonuç önceki anlattıklarımızdan hangisi ile ilişkilidir? Bilimsel gelişme yeni gözlemler sonucunda yetersiz kalan eski kuram yerine yeni ve eski gözlemleri açıklayabilen yeni kuramın oluşturulması süreci ile meydana gelir.

Açıklama: Kuramın Özellikleri İyi bir kuramın özellikleri: Gözleme dayalı olmalı olarak yanlışlanabilir olmalı Gözlemler ve önceki kuramlarla tutarlı olmalı. Kısa ve yalın bir anlatımı olmalı Gözlenebilir olgu ve ilişkilere dayalı olmalı

Kontrol Anlama ve açıklama işlevleri ile üretilen bilgilerin fiilen uygulamalara aktarılması ve böylece insanın refah düzeyinin arttırılması bilimin kontrol işlevini ifade eder. Örnek?

Bilimin Türleri Doğa Bilimleri, Toplum Bilimleri ve Matematik olarak gruplandırılabilir. Toplumsal bilimler genel olarak doğa bilimlerinden geç olarak gelişmiştir.

Araştırma Yöntem Bilimi Bilimsel araştırmaların hangi yöntem ve tekniklerle yapılacağını inceleyen ve araştıran bilim dalıdır.

Bilimsel Yöntem Bilimsel yöntem olgusal nitelikli problem çözmenin, problem üretmenin bilinen ve belli süreçleri olan en güvenilir yolu olarak kabul edilebilir. Problem çözmek için izlenen düzenli yol şeklinde algılanabilir. Bilim tarihi gözden geçirilerek ortak bir bilimsel yöntem süreci üzerinde durulmuştur.

Bilimsel Yöntem Buna göre çokları tarafından kabul görmüş bilimsel yöntem tümevarım ve tümdengelim yaklaşımlarını içeren bir süreçtir.

Bilimsel Yöntemin Aşamaları Güçlüğün sezilmesi Problemin tanımlanması Çözümün tahmin edilmesi Gözlenebilir sınayıcıların belirlenmesi Deneme ve değerlendirilmenin yapılması Raporlaştırma

Bilimsel Yöntemin Dayandığı Temel Varsayımlar Olaylar arasında sistemli neden-sonuç ilişkileri vardır. Olaylar eşya gibi incelenebilir. Tümevarım ve tümdengelim sentezi ile geçerli ve güvenilir bilgi toplanabilir. Olaylar metafiziğe bağlı olmaksızın açıklanabilir.

Bilimsel Yöntemde İspat Yakın zamana kadar bilimsel yöntemle elde edilen bilginin mutlak doğru olduğu görüşü yaygındı. Günümüzde ise bilimsel yöntemle elde edilen bilgilerin yüksek olasılıkla doğru olduğu görüşü vardır. Bu değişimin bazı nedenleri arasında aşağıdakiler sayılabilir: Bilimsel yöntemin varsayımlara dayalı olması Tek neden-tek sonuç ilişki algılamasının çok neden-sonuç ilişki algılamasına dönüşmesi Problemleri yapan nedenlerin çokluğu Problemin çözümünün verileri yorumlamaya dayalı olması