Yrd.Doç.Dr. M.Betül YILMAZ ÖĞRENME STİLLERİ Yrd.Doç.Dr. M.Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Bilişsel Stil Davranış Duyuş Biliş bireyin psikolojisindeki cepheler asıl hissettiği (duyuş) nasıl davrandığı (davranış) nasıl bildiği (biliş) Bu cephelerin nasıl yapılandığı ? Nasıl örgütlendiği ? Bilişsel stiller zeka ve cinsiyetten bağımsızdır, ayrıca da kişiye ait değil, genellenebilir bir kavramdır. Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Bilişsel Stil zeka ve cinsiyetten bağımsızdır, kişiye özgü değildir, genellenebilir. Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Bilişsel Stil Kuramı Çağdaş bilişsel stil kuramına göre desenler; bilişsel kontroller (algısal tutumlar ve bilişsel tutumlar) ve bilişsel süreç, zihinsel betimleme kişisel yapılardır. Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Bilişsel Stil Kuramı Modeli Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Bilişsel Stil Bilişsel stilleri açıklamaya yönelik çalışmalar iki temel boyutta ele alınabilir: Bütüncül / Ayrıştırıcı Boyut Görsel / Sözel Boyut Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Bilişsel Stil Örnekleri Alan Bağımlı / Alan Bağımsız Güdüsel Hareket Edenler – Düşünerek Hareket Edenler Seviyelendirenler –Keskinleştirenler Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Bilişsel Stil Örnekleri Alan Bağımlı / Alan Bağımsız alan bağımsız alan bağımlı Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Bilişsel Stil Örnekleri Güdüsel Hareket Edenler Düşünerek Hareket Edenler İhtimallere hızlıca göz attıktan sonra karara çok hızlı -ve çoğu zaman hatalı- varanlar Tepkide bulunmadan önce tüm durumları değerlendiren ve göreceli olarak daha az hata yapanlar Hızlı ama göreceli olarak az hata yaparak reaksiyon gösterenler İlk gruba göre daha yavaş ama onlar kadar hatalı tepkide bulunanlar Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Bilişsel Stil Örnekleri Seviyelendirenler Keskinleştirenler Seviyelendirenler - Şimdi ile geçmişi karıştırma - Soyut sebep / sonuç ilişkileri - Bellekteki imgeler durağan değil - Bellekte imgeler solgun - Genelleştirilen algı - Bütünleştirilmiş bakış açısı Keskinleştirenler - Zamanı net bir şekilde algılama - Somut sebep / sonuç ilişkileri - Bellekteki imgeler durağan - Algıda ana kanal görsellik - Odaklanan algı - Ayrıştırılmış bakış açısı Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Neden Farklı? Öğrenme stilleri öğrenme sürecine odaklanır pedagojiye dayalı olarak bireysel farklılıklarla ilgilenir öğrenme stilleri kavramına yönelik yeni yapılar geliştirir öğrenme erişisinin zenginleştirir kuramsal temeli destekleyecek ölçekler geliştirir Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Öğrenme Stili Nedir ? Öğrenme stili bir öğretim yöntemini bazıları için harika, diğerleri için korkunç kılan biyolojik ve gelişimsel özelliklerdir (Dunn) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Öğrenme Stili Nedir ? Öğrenme stili bireylerin karakteristik davranışlarının, öğrenme çevrelerini nasıl algıladıklarını, bu çevre ile nasıl etkileşime girdiklerini ve tepkide bulunduklarını açıklamaya hizmet eden nisbeten istikrarlı göstergeleridir (Keefe, NASSP) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Öğrenme Stili Nedir ? Öğrenme stili ruhun ve bazı zihinsel niteliklerin göstergesi olan dışsal davranış, özellikler ve haldir (Gregorc) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Öğrenme Stili Nedir ? Öğrenme stili her bireyde farklılık gösteren, bireyin yeni ve zor bilgi üzerine konsantre olması ile başlayan, bilgiyi alma ve zihne yerleştirme süreci ile devam eden bir yoldur (Dunn ve Dunn) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Öğrenme Stili Nedir ? Öğrenme stili bireyin bilgiyi algılamasında ve belli bir yolla veya yolları birleştirerek işlemesinde tercih ya da eğilimidir (Sarasin) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Öğrenme Stili Öğrenme stillerinde bireyin dikkate alınabilecek özellikleri Bilişsel boyut Duyuşsal boyut Fizyolojik boyut Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Kolb) Kolb’e göre öğrenme aşamaları Somut Yaşantı Yansıtıcı Gözlem Soyut Kavramsallaştırma Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Kolb) Somut Yaşantı Yansıtıcı Gözlem Soyut Kavramsallaştırma Yerleştiren (Accomodative) Değiştiren (Divergent) Ayrıştıran (Convergent) Özümseyen (Assimilative) Değiştiren öğrenme stili: somut yaşantı ve yansıtıcı gözlemin bileşenidir. Öğrenme durumunda sabırlı, nesnel, dikkatli, yargılarda bulunan fakat eylemde bulunmayandır. Kendi duygu ve düşünceleri ön plandadır. Özümseyen öğrenme stili: Soyut kavramsallaştırma ve yansıtıcı gözlemin bileşimidir. Nedir? Sorusu belirleyici sorularıdır. Ana özellikleri soyut kavram ve fikirler üzerinde durma, kavramsal modeller yaratma Ayrıştıran : Soyut kavramsallaştırma ve aktif yaşantı öğrenme biçimlerini kapsar. Ana özellikleri problem çözme, karar verme, fikirlerin mantıksal analizi, sistematik planlamadır. Yaparak öğrenme önemlidir. Nasıl? sorusu ana belirleyicidir. Yerleştiren öğrenme stili: Somut yaşantı ve aktif yaşantı öğrenme biçimlerini kapsar. Ana özellikleri planlama yapma, kararları yürütme, yeni deneyimler içinde yer alma. Açık fikirli ve değişmelere kolay uyum sağlar. Yaparak ve hissederek öğrenirler. Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Gregorc) Gregorg’a göre öğrenme sırasında Algılama (Soyut / Somut) Düzenleme (Ardışık / Rasgele) belirleyicidir Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Gregorc) Gregorg’a göre öğrenme sırasında Somut algılayanlar Soyut algılayanlar Ardışık düzenleyenler Rasgele düzenleyenler Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Dunn ve Dunn ) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Dunn ve Dunn) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Honey ve Mumford) Honey ve Mumford’a göre öğrenme stilleri Aktivistler (Harekete geçiciler) Yansıtıcılar (Analistler) Teorisyenler (sebep bulucular) Pragmatistler (uygulayıcılar) Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Sarasin ) Sarasin’e göre öğrenme stilleri İşitseller Görseller Dokunsal / Kinestetikler Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Sarasin ) Görseller Zorlanırlar Gördüklerini ve okuduklarını daha iyi hatırlarlar. Çalışmalarında renkleri kullanarak daha iyi öğrenirler. Resimlerle ve sözcüklerle düşünmeye yatkındırlar. Gördükleri şeyleri kolay kolay unutmazlar. Yapacakları işleri listelerler. Yazılı sunulan bilgileri daha iyi öğrenirler. Okumayı çok severler. Planlı ve programlı çalışmaktan zevk alırlar. İşitsel olarak sunulan bilgiyi öğrenmekte güçlük çekerler. Ders anlatırken not alamazlarsa bilgiyi hatırlamakta güçlük çekerler. Karışık, dağınık bir öğretim ortamında ilgileri dağınık olur. Görsel materyallere dayanmayan bilgiyi iyi öğrenemezler. Plansız, düzensiz sunulan bilgiyi iyi öğrenemezler . Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Sarasin ) İşitseller Zorlanırlar İşittiklerini hatırlarlar. Uzun sunulan sözlü anlatımları anlayabilirler. Resimlerle ve sözcüklerle düşünmeye yatkındırlar. Güzel konuşma becerisine sahiptirler ve iyi bir hitabet özellikleri vardır. Ritim, müzik, ses gibi işitsel unsurlar bilginin hatırlanmasında yardımcı olur İsimleri çok iyi hatırlarlar. Konuşarak, tartışarak daha iyi öğrenirler. Derste konuşmaktan, söz almaktan mutlu olurlar. Gürültülü öğrenme ortamında öğrenemezler ama kendileri de sesli öğrendikleri için sınıfta gürültü oluştururlar. Tamamen resimli sunulan bilgiyi öğrenmede güçlük çekerler . Dersin melodik ve ahenkli anlatımında daha iyi öğrenirler. Anlatımı bozuk cümlelerle ders sunumunda bilgiyi almakta güçlük çekerler. Okumaktansa dinlemeyi tercih ederler. Tamamen yazılı sunulan bilgiyi öğrenemezler. Sesli düşündükleri, okudukları için yanında oturan arkadaşının öğrenmesini engelleyebilir. Sınıf içinde çok konuştukları için sınıf disiplinini bozabilirler. Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Öğrenme Stili Modelleri (Sarasin ) Kinestetikler Zorlanırlar Yaptıkları işleri daha iyi hatırlar ve öğrenirler. Dokunma ve hareket önemli bir unsurdur. Taklit yetenekleri gelişmiştir. Deneme-yanılma ile daha iyi öğrenirler. Rahat, hareket edebilecekleri bir öğrenme ortamını ve rahat giyinmeyi severler. Hislerini rahatlıkla ifade ederler. Sportif etkinlikleri severler. Hareket içeren etkinlikleri severler (yüzmek, drama, oyun, dans, yemek pişirmek, gezmek, koşmak vb). Laboratuar ortamında daha iyi öğrenebilirler. İşitsel ve görsel anlatımlarda bilgi çok iyi alamayabilirler. Okumakta zorluk çekerler ve sevmezler. Yazım hatalarını çok yaparlar ve yazı yazmaktan hoşlanmazlar. Vücut dilini kullanarak konuşurlar. Dokunarak iletişim kurmayı sevdiklerinden bazen çevresindekiler rahatsız olabilirler. Sınıfta çok hareketli olduklarından sınıf disiplinini bozabilirler. Kendinin yaparak almadığı bilgiyi öğrenemezler . Öğretmenler tarafından yaramaz olarak tanımlandıkları için öğretmenin ve arkadaşlarının ilgisinden yeterince yararlanamazlar. Yüksek sesle konuşmaktan hoşlanırlar. Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ Kaynaklar Boydak,A. Öğrenme stilleri. İstanbul : Beyaz Senemoğlu, N. Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara : Gazi Kitapevi. Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ
Ödev Bir ders planı geliştirme Düzey: İlkokul 4. sınıf Süre: 40 dakika Kazanım: Word’de ekleme ve düzenleme (düzenleme başlığı altında hangi kazanımlar olacağına süre ve düzeyi dikkate alarak siz karar vereceksiniz.) Dikkate alınacak öğrenme stili modeli: Sarasin
Yrd.Doç.Dr.M. Betül YILMAZ