SKY 405 Sağlık Kurumlarında Pazarlama Yrd. Doç. Dr. Ece UĞURLUOĞLU ALDOĞAN
Sağlık Hizmetlerinde Pazarlamanın Önem Kazanması Sektörde faaliyet gösteren kuruluşların sayısındaki artış- rekabet Tüketicilerin bilinçlenmesi Sağlık hizmetlerinde giderek artan maliyetler Profesyonelleşme
Sağlık Hizmetleri Pazarlaması ‘Sağlık hizmetleri tüketicilerinin ihtiyaçlarının belirlenmesi, sağlık hizmetlerinin bu ihtiyaçlara uygun hale getirilmesi ve hastaları bu hizmetleri kullanmaya teşvik etmek.’ (Robinson ve Whittington)
Berkowitz sağlık hizmetleri pazarlamasının gelişimini ticari işletmelerde yaşanan pazarlama gelişimine benzerlik gösterdiğini söylemektedir: Üretim İşletmesi Sağlık İşletmesi Üretim Aşaması Üretim maliyetlerinin düşürülmesi Klinik kalitenin yükseltilmesi Satış Aşaması Satış hacminin arttırılması Yatak doluluk oranının arttırılması Modern Pazarlama Tüketici tatmininin arttırılması Hasta memnuniyetinin arttırılması
Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın gittikçe ilgi görmesinin nedenleri: Yükselen maliyetler Yöneticilerin sağlık hizmetlerinden faydalananların ihtiyaçlarına artan miktarda önem vermeleri Sağlık bakım hizmetlerindeki artış İsrafı önlemek Servislerin çoğaltılması Çalışanların profesyonellik niteliği Koruyucu sağlık hizmetlerine ilginin artışı Tüketici tatmininin önemi
PAZARLAMA TALEP İLİŞKİSİ Negatif Talep Talebin Olmaması Gizli Talep Azalan Talep Düzensiz Talep Tam Talep Aşırı Talep
Kaynaklar Karafakioğlu, M. (1998), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul. Tengilimoğlu, Dilaver (2012), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara. Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S., Işın, F. B., (2009). Pazarlama Kavramlar-İlkeler-Kararlar. Siyasal Kitabevi, Ankara. Eser, Z., (2007), Hizmetlerde Pazarlama İletişimi Siyasal Kitabevi, Ankara. Kotler, P. (2011), A’dan Z’ye Pazarlama Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. Mediacat Kotler, P., Clarke, N. R. (1987), Marketing for Health Care Organization, Prentice-Hall Inc. Berkowitz, N.E. (1996), Essentials of Health Care Marketing, An Aspen Publication. Kotler, Philip (2011), Kamu Sektöründe Pazarlama Çeviren: Zeynep Kökkaya Chalar Mediacat Mucuk, İ. (2012), Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Eser, Z., Özdoğan, F.B. (2006), Sosyal Pazarlama, Siyasal Kitabevi, Ankara. Tuncer, D., Ayhan, D. Y., Varoğlu, D. (2013) Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi Şahin, B., Çelik, Y.,Tengilimoğlu, D. (2013), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını N: 2858, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1815