Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
OKUL FOBİSİ AİLE SUNUSU. OKUL FOBİSİ NEDİR? Çocuklarda bir endişe nedeniyle okula gitmek istememe ve gitmeme durumu; okul fobisi olarak adlandırılmaktadır.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
Gelişimi Etkileyen Faktörler
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TUTUMLARI
İlköğretim Okulu Veli Toplantımıza HOŞGELDİNİZ
OKUL KORKUSU-OKUL REDDİ
Dışa Atım Bozuklukları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÇOCUĞUNUZUN OKULA BAŞLAMASINA SİZ NE KADAR HAZIRSINIZ?
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Ödev yapma alIşkanlIğI
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Davranım Bozuklukları ile Etkili Biçimde Başa Çıkma
Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÇOCUKLARDA OKUL BAŞARISIZLIĞI
Aile Atölyeleri Projesi
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI F.Birsen OLGUN Rehber Öğretmen.
BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
ÇOCUKLARDA UTANGAÇLIK
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
OKULA UYUM ve VELİLERE ÖNERİLER
Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Servisi ‘ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR ‘ konulu veli seminerine hepiniz HOŞGELDİNİZ…
Nazlı ÖZTÜRK.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Çocuklarda Mahremiyet Eğitimi
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
ÖĞRETİM İLKELERİ.
OKULA UYUM SÜRECİ 0 – 6 YAŞ DÖNEMİ.
SIRADIŞI ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARI
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
SINIF YÖNETİMİ “OKUL FOBİSİ” Öğretim Üyesi Yrd.Doç.Dr. Mehmet AKSÜT
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN OKUL KORKUSU Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN

Okula başlama çocukları ve aileleri bekleyen önemli bir yaşantıdır Okula başlama çocukları ve aileleri bekleyen önemli bir yaşantıdır. Yeni bir ortam, bilinmedik birçok kural ve bunlara alışmak sıkıntılı bir süreçtir. Genelde okulun başladığı ilk haftalarda ortaya çıkmakta, öğrenciler anne babalarında ayrılmak istememektedir.

Okul korkusu okula gitmek istememe ve bu isteksizliğini çeşitli bedensel ve ruhsal tepkilerle ortaya koyma biçiminde belirmektedir.

Çocuk bir gün birdenbire okula gitmek istemez; zorlamalar karşısında endişe duyar; panik içine girer. Çocukta mide bulantısı, karın ya da baş ağrısı şeklindeki bedensel şikâyetler genellikle sabahları uyanır uyanmaz başlar. Ağlar gitmemekte direnir. Bazıları zorlamalara dayanamayıp yola çıkar, ya yarı yoldan döner, ya sınıftan çıkar eve gelir. İştahı kesilir, ödevlere karşı ilgisi azalır. Aile bireyini (bu genellikle annedir) bir yere bırakmaz, peşinde dolaşırlar. Belirtiler genellikle okula gitme vaktinde yoğunlaşır, okuldan ayrılma vaktinde azalır.

NEDENLERİ Temel neden çocuğun anneden ayrılmaktan korkmasıdır. Genellikle okul korkusu olan çocukların anneye çok bağımlı / bağlı oldukları gözlenmiştir. Özellikle çocuğun tüm gereksinimlerini karşılayan, aşırı kaygılı, onun bağımsızlığını desteklemeyen anne-baba tutumlarında okula gitme gibi bir ayrılık hem ebeveynde hem de çocukta kaygı doğurmaktadır. Çocuğun okula başlamadan  ebeveynleri tarafından yeteri kadar okula hazırlanmaması okul korkusunun oluşmasında önemli bir etkendir. Bağımlılık dışında okul korkuları okuldan da kaynaklanabilmektedir. Okulda şiddetle karşılaşan ya da kendisi dışında birisine şiddet uygulandığına tanık olan, duyan çocuk okul korkusu geliştirebilmektedir.

ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER Gerekirse çocuğun okula devam ettiği süre içerisinde aileden birisinin refakat etmesi sağlanmalıdır. Bu durum sistematik bir düzene bağlanmalıdır. Çocuğun bu ayrılığa yavaş yavaş alıştırılması (anne ya da babanın sınıfta, sonra koridorda, sonra bahçede ve daha sonra çocuğu evde beklemesi gibi) çocuğa güvence verilmesi ve bu güvencelerin yerine getirilmesi (seni bahçede bekleyeceğim-diyerek belirlenen zamana kadar bahçede bekleme gibi) ve aileyle işbirliği yapılması gerekir. Çocuğun okuldan uzak kalmamasına çaba harcanmalıdır. Sınıfa girmiyorsa okula gelmesi (öğretmenler odası, okul bahçesi vs) sağlanmalıdır.

Çocuğun kaygısı anlayışla karşılanmalıdır. Çocuk,suçlanmamalı ve kendisine bu durumun birçok çocukta görülebileceği anlatılmalıdır Öğrencilerin okula devamı takip edilmelidir. Çocuk devamsızlık yaptığında korkutulup kaygılandırılmamalı; çocuğa güven verilmeli ve okula devamı kesinlikle sağlanmalıdır. Öğretmenin çocuklara verdikleri tepkiler (konuşma, omzuna dokunma, gülümseme vs) çocukların okula uyum sağlamasını kolaylaştıracaktır.

AİLEYE ÖNERİLER Çocuğunuzla okul korkusu hakkında konuşun. Okuldan korkan bir çocuğa bunda korkulacak bir şey olmadığını kanıtlamaya çalışmak yerine, çocuğunuzun bu korkusunu anlamak ve bunu yenmesi için zaman tanıyıp bu süreçte yalnız olmadığını hissettirmek önemlidir. Çocuğunuzun okula dönmesi konusunda ısrar edin. Evde kalmasına izin vermek çocuğunuzun bununla başa çıkmasını zorlaştırır. Okula gitme zamanlarında daha kararlı olunması ve tüm aile fertlerinin tutarlı olması gerekir.

Bazen çocuğunuz kendiliğinden eve dönebilir Bazen çocuğunuz kendiliğinden eve dönebilir. Bu durumda okulla bağlantıya geçilip geri dönmesi sağlanmalıdır. Çocuğunuz okula geç kaldığında, servisi kaçırdığında vs. mutlaka onu okula göndermek için başka çözümler geliştirin ve en kısa zamanda okula gönderin. Çocuğunuzun akranları ile zaman geçirmesine yardımcı olun. Okul korkusu olan çocuklar, okul dışında daha çok aileleri ile zaman geçirmek, evde oynamak, odalarında yalnız olmak ya da televizyon seyretmek vs. isterler. Çocuğunuzu akranları ile vakit geçirmesi için teşvik etmek, arkadaş toplantıları düzenlemek çocuğun sosyal beceriler kazanmasını sağlayarak anne-babasına bağımlılığını azaltır.

Okul çalışanlarının yardımını isteyin Okul çalışanlarının yardımını isteyin. Çocuğunuzun öğretmenini konu hakkında bilgilendirmeniz, öğretmenin çocuğunuzu anlamasını ve daha toleranslı olmasını sağlayabilecektir. Çocuğunuz okuldan korksa da gitmeye devam ediyorsa ödüllendirin. Çocuğa okulun amacını açıklayın. Okula gitmemesi halinde geri kalacağı çalışmaları bunun doğuracağı sıkıntıları yumuşak bir dille anlatın. Tüm çabalarınıza rağmen düzelme olmazsa profesyonel yardıma başvurun.