SÖZ SANATLARI SUNUSU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SÖZ SANATLARI Abartma (Mübalağa)
Advertisements

ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ. Mega Yatlar ve geleneksel yelkenli tekneler aynı denizlerde farklı iki oluşumdur. EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde genel anlamlı bir sözcük kullanılmıştır? A) Kamyonu buradan çekiniz. B) Otobüs öneki durakta bozulmuş. C) Araba insan yaşamını.
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
1. GRUP PUANI 2. GRUP PUANI SORUYU GÖR SORUYU GÖR.
FİİLİMSİLER.
SÖZ SANATLARI GURBET DUYMUŞ.
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
MORFEMLER. MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
TAMLAMALAR.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir)
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
BENZETME (TE Ş B İ H) BENZEYENKENDİSİNE BENZETİLENBENZETME YÖNÜBENZETME EDATI BENZETME(TE Ş B İ H)
Sayfalar için ENTER tuşuna basın veya tıklayın MUTLULUK ELİNDEKİ SAHİP OLDUĞUN DEĞERLERLE HAYALLERİNİN ÇAKIŞMASIDIR. EĞER MUTSUZSAN, EMİN OL Kİ; ELİNDEKİ.
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Gezi Yazısı. Gezi yazısı bir yazarın gezdiği, gördüğü yerleri edebi bir üslûpla anlattığı bir yazı türü. Gezi yazılarından oluşan esere seyâhatnâme denir.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
KEVSER KURNAZ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF - II. ÖĞRETİM
yapIlarIna göre fİİller
KONU:SIFAT(ÖNAD) Varlıkların Özelliklerini Belirten Sözcükler
SES OLAYLARI.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
ANLATIM TÜRLERİ.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Adlar (İsimler) Ad soylu sözcükler Fiiller
ANONİM HALK ŞİİRİ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
SORU ZARFLARI: eylem ve eylemsilere gelerek onları soru yoluyla belirtirler. Ne zaman döneceksin? - bu kıyafetimi nasıl buluyorsun? - ne kadar uğraştınız?
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Bugün neler öğreneceğiz?
ZAMİRLER (ADILLAR).
MEHMET EMİN YURDAKUL ( )
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Din Dersi Paylaşım Portalı
Sözcük Türleri İsimler(Adlar)
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BELLEK.
Günlük (Günce).
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
AĞ TEMELLERİ (TCP/IP SUNUMU)
3. Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.)
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Sunum transkripti:

SÖZ SANATLARI SUNUSU

Kişileştirme (Teşhis) Konuşturma (İntak) İÇİNDEKİLER Abartma (Mübalağa) Benzetme (Teşbih) Kişileştirme (Teşhis) Konuşturma (İntak)

1-Abartma (Mübalağa) Bir şeyin niteliklerini veya bir olayı olduğundan fazla büyüterek veya küçülterek anlatmaya abartmadenir.

Örnek: » Çantayı taşımaktan kolum koptu. Bu cümlede kişi, kolunun fiziksel olarak koptuğunu değil, “çok yorulduğunu” abartma yaparak anlatmaktadır. » Bir ah çeksem dağı taşı eritir Gözüm yaşı değirmeni yürütür Bu hasretlik beni dahi çürütür Bana sıla da bir, gurbet il de bir Karacaoğlan bu dörtlükte memleketinden ayrı olmanın verdiği acıyı abartarak anlatmıştır. Çünkü gerçekte gözyaşı dağları eritmez, değirmeni yürütmez.

2. Benzetme (Teşbih) Anlatımı kuvvetlendirmek, sözün etkisini artırmak için aralarında değişik yönlerden ilgi bulunan iki şeyden zayıf olanın kuvvetli olana benzetilmesine benzetme denir. Çoğunlukla benzetme yapılırken birbirleri ile ilgi kurulan varlıklar arasındaki ilişki bi¬linmektedir. Tam bir benzetmede dört temel unsur vardır: ► Benzeyen: Zayıf unsur. ► Benzetilen: Kuvvetli unsur. ► Benzetme yönü: İki unsur arasındaki benzet¬me sebebi. ► Benzetme edatı: Benzetmede kullanılan “gibi, kadar” edatlarıdır.

Örnek: »  Serkankeçigibiinatçıbirçocuktur.    BenzeyenBenzetilenBenz. EdatıBenz. YönüBu cümlede “Serkan”, “inatçılık” bakımından “keçi”ye benzetilmiştir. Burada “keçi”nin inatçılık özel­liği herkes tarafından bilindiğinden, benzetme çok rahat anlaşılmakta, söz daha etkili olarak anlatıl­maktadır. » Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner, aşarım Yırtarım dağları, enginlere sığmam taşarım İstiklâl Marşı’ndan alınan bu dizelerin ilkinde şair kendisini “sel”e benzetmiştir. İkinci dizede ise “dağları yırtarım” sözüyle abartma sanatına başvurmuştur.

3. Kişileştirme (Teşhis) İnsan dışındaki varlıklara insana özgü özelliklerin verilmesine kişileştirme denir. Bu sanatta hayvanlara, bitkilere ve diğer varlıklara insana özgü özellikler verilerek ifade daha çekici hâle getirilir, duygular daha güzel anlatılır.

Örnek » Köyün çayı boş yere akmaktan sıkılıyor, bir bostanı sulayacağı günlerin gelmesini iple çekiyordu. Bu cümlede “köyün çayı” kişileştirilmiştir. “Sıkılmak”, “iple çekmek (sabırsızlıkla beklemek)” insana özgü niteliklerdir. İnsana özgü nitelikler “köyün çayı”na verilerek çay kişileştirilmiştir. » Toplanırken göklerde bulutlar yığın yığın Hırçın bir fırtınayı düşünüyordu deniz. Bu dizelerde “kişileştirilme” vardır. Burada “düşünüyordu” denerek “deniz” kişileştirilmiştir.

4. Konuşturma (İntak) İnsan dışındaki varlıkları konuşturma, onların ağzın¬dan söz söyleme sanatına intak(konuşturma) denir. İntak (konuşturma), genellikle teşhis (kişileştirme) sanatı ile birlikte kullanılır. Teşhis sanatı ile insan özelliği içinde gösterilen varlıklar konuşturulduğu zaman intak sanatı yapılmış olur.

Örnek » Akşam rüzgârları der ki Ali’ye: “Gözler ileriye, gönül geriye…” Sanki köydekiler görünsün diye Tepeler alçalır, dereler dolar! Bu dörtlükte “rüzgârlar” önce kişileştirilmiş, daha sonra da konuşturulmuştur. Zaten şiirde intak varsa, konuşturulan varlığın sözleri de vardır.

Örnek » Google: Ben her şeyi bilirim. Facebook: Ben herkesi tanırım. İnternet: Ben olmasam ikiniz de işe yaramazsınız! Elektrik: Tartışmayı fazla uzatmayın yoksa hepinizin işini bitiririm!

NOT:Bu slaytta kullanılan bilgiler http://www.dil-bilgisi.net sitesinden alıntı yapılmıştır.

HAZIRLAYAN Mehmet ULUSAL egitimzili.com