MOTİVASYONEL GÖRÜŞME DOÇ.DR.GONCA POLAT.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
EĞİTİMDE DRAMA.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Dışa Atım Bozuklukları
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
İLETİŞİM.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Ruh Sağlığının Ölçütleri
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Olgu Yönetimi Standartları
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü
Eğitsel Rehberlik.
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
PROGRAM DEĞERLENDİRME
KENDİNİ TANIMA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Rastgele Nesneler Dersi
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

MOTİVASYONEL GÖRÜŞME DOÇ.DR.GONCA POLAT

AMACI Olumlu davranış değişikliği oluşturabilmek amacıyla kararsızlığı ortadan kaldırmak. «Kararsızlığı keşfetmek ve çözmek yoluyla değişim için içgüdüsel motivasyon oluşturan yönlendirici, danışan merkezli bir yöntem»

Kullanım alanları - sigara, alkol, uyuşturucu kullanımı - yeme bozuklukları - ergen davranış bozuklukları -egzersiz -ilaç tedavisine uyum Gibi alanlarda kullanılabilir.

kökenleri Danışan merkezli terapi Prochaska ve DiClement’in 5 Aşamalı modeli MG- Bir iletişim yöntemidir. Müracaatçının kararsızlıklarını çözerek pozitif davranış değişikliği yaratmak amacındadır.

Motivasyonun üç temel bileşeni Önem: Değişim için duyulan istek,arzu, niyet Güven: değişim yerine getirebileceğine dair inancı Hazır bulunma: değişiklik için hazır olup olmama hali Değişim için bu üç bileşenin varlığı gereklidir. Motivasyon=Önem+Güven+Hazır Bulunma

Motivasyon durağan değildir, değişkendir! Motivasyon, bir özellik değil, bir durumdur! Dış faktörlerden etkilenen dışsal bir durumdur. Değişime hazır ya da istekli olma halidir!

Motivasyonel görüşmenin özellikleri -Kişinin değişme ve değişmeme nedenlerini daha iyi anlamasına yardımcı olur. Kişi değişim yönünde karar vermedikçe, motivasyonel görüşme sırasında çözüm önerileri sunulmaz. - Danışan merkezlidir. - Danışan uzmandır. Danışan bilendir. SHU kendi düşüncelerini empoze etmez. Danışan neredeyse oraya gider. - Bir güreş değil, bir danstır. Eşlik etmedir. Yargısız kabullenmedir. - Bir ortaklık/arkadaşlık ilişkisidir. Danışanın davranışları ile ilgili özerkliğine, tercih yapma hakkına saygı duyulur. - Direnç ve inkar, kişinin özellikleri değil, SHU’ya yönelik geribildirim olarak değerlendirilir.

Temel ilkeler - Empatinin gösterilmesi: Yansıtıcı dinleme, onaylama, ilgi, yargılayıcı olmama. Değişim konusundaki kararsızlığı kabul eder. - Çelişkilerin ortaya çıkarılması: M’nın istekleri ve değerleri ile mevcut davranışlar arasındaki çelişki. - Dirençle çalışma: Direncin nedeni nedir? SHU M’dan ileride gidiyor olabilir. Değişim aşamaları modeline göre tekrar bir değerlendirme yapılmalı. -Öz-yeterliliği destekleme: Kişinin değişim meydana getirebileceğine dair inanç. Güçler, başarılar, kaynaklar üzerinde durulmalı.

Zıtlaşma DEĞİL İşbirliği Eğitme ya da Tavsiye Verme DEĞİL Hatırlatma Otorite DEĞİL Otonomi

Motivasyonu arttırmak: kararsızlık ve çelişkiler! Kararsızlığın ortadan kaldırılması müracaatçının mevcut değer ve davranışlarıyla, gelecekle ilgili amaçları arasında çelişki gelişmesiyle başlar. Eğer çelişki yoksa değişim motivasyonu da yoktur. Çelişki arttıkça, değişimin müracaatçı için değeri artar. Kararsızlık ve çelişki değişim için kritik önemdedir. Motivasyonel görüşmede kararsızlık ve çelişkilerin keşfedilmesi çok önemlidir.

Motivasyonu arttırmada 4 teknik Açık uçlu sorular Onaylama Yansıtma (tekrarlama, tekrar ifade etme, başka sözcükle açıklama, duyguların yansıtılması) Özetleme

SHU:Alkol kullanıyor musun? (Kapalı uçlu soru) SHU: Bana alkol kullanımından bahseder misin? (Açık Uçlu soru) SHU: BU konu hakkında konuşmak zor olmalı. Benimle paylaştıkların için teşekkür ederim. (Onaylama) M: Bu kadar sorun olan ne anlamıyorum. Benim alkolle bir sorunum yok. SHU: Neyin bu kadar sorun olduğunu anlamıyorsun (Tekrarlama) SHU: Alkol kullanımın senin için sorun değil (Tekrar ifade etme) SHU: Herkes senin alkol tüketimini büyütüyor. (Başka sözcüklerle açıklama) SHU: İnsanların sorunu büyütmeleri seni sinirlendiriyor (Duyguları yansıtma)

Değişim konuşması AYSİ Arzu (Değişim isteği) Keşke sigarayı bırakabilseydim Yeterlilikler (Değişim yapabilmeye inancı) Daha önce sigarayı bırakmıştım. Sebepler (Değişim için nedenler) Çocuklarım sigara içmemden nefret ediyor. İhtiyaçlar (zorunluluklar) Nefes almakta zorluk yaşıyorum.

direnç Direnç bir müracaatçı tepkisi değildir, müracaatçı ile shu ilişkisindeki anlaşmazlık, uyumsuzluğun bir yansımasıdır. SHU müracaatçının önünde ilerliyor olabilir. M’nın içinde bulunduğu değişim aşaması yanlış değerlendirilmiş olabilir. Önem, Güven, Hazır Bulunma durumu yanlış değerlendirilmiş olabilir. Kontrol müracaatçının elinden alınmış olabilir. SHU, müracaatçıyı değişim yapmaya ikna etmez. Kontrolü müracaatçıya geri vermeliyiz. Yansıtma yapmak, direnci kırmaya yardımcı olur.

Motivasyonu arttırmak için teknikler Derecelendirme Karar Dengesi Geriye Bakma/İleriye Bakma Plan Geliştirme

Yaklaşımın sınırlılıkları Mevcut davranışları ve değerleri ile gelecek amaçları arasında bağlantı kurabilecek durumda olan müracaatçılarla uygulanabilir. Bir sorun olduğunu düşünmeyen, bu çalışmayı yapmaya gönüllü olmayan, zorunlu olarak görüşmeye zorlanmış kişilerle daha az başarı şansına sahip. Öneride bulunmaya, «uzman» rolünü oynamaya alışkın sosyal hizmet uzmanları için zorlayıcı olabilir.

Kaynak Theatre,B. Motivasyonel Görüşme. İçinde: Sosyal Hizmet ve Yöntemleri. Nika Yayınları. Ögel, K. Motivasyonel Görüşme Tekniği. Türkiye Klinikleri,2009.