TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Tüketici; İhtiyaçlarla donatılmış, tercihleri olan, iktisadi kaynakları mal ve hizmetleri satın almak için kullanan, bu eylemlerin neticesinde de fayda temin ederek tatmine ulaşan bireydir.
Tüketici olarak harekete geçmek: Çevre faktörleri İç faktörler Bu faktörlerde meydana gelecek değişimler tüketicinin satın alma davranışını değiştirmektedir.
Bir mal veya hizmeti iyi bir şekilde sunmak için, tüketiciyi etkileyebilen faktörleri göz önünde bulundurmak, satın alma kararına etki eden faktörleri iyi bilmek ve tüketici satın alma karar sürecini iyi analiz edebilmek gerekmektedir.
Tüketim, bir malın üretim ve mübadelesinden sonraki ekonomik faaliyet sürecinin son aşamasıdır.
Müşteri Üretilen mal ve hizmetleri satın alan kişiler.
Tüketici davranışları: Tüketicinin satın alma kararını verirken kullandığı yöntemleri, mal veya hizmetlere karsı içsel veya dışsal faktörlerle oluşturduğu tutumları, mal veya hizmeti seçme ve kullanma özelliklerini kapsamaktadır
Roller: Başlatıcı: Etkileyici: Karar verici: Satın alıcı: Kullanıcı:
Tüketici Davranışları Genel Modeli Tüketici davranışlarını açıklamak için genel anlamda yapılan en önemli model önerisi psikolog Kurt Lewin tarafından gösterilmiştir.
D(davranış)=f (K(kişisel etki)Ç(çevresel etkiler) Davranış şu şekilde formüle edilmektedir: D(davranış)=f (K(kişisel etki)Ç(çevresel etkiler)
Bu modele göre tüketiciler karar verirken iki tür uyarıcının etkisi altında kalmaktadırlar. “pazarlama uyarıcıları” “çevresel uyarıcılar”
Tüketici Satın Alma Süreci Bir İhtiyacın Ortaya Çıkması Alternatiflerin Belirlenmesi Alternatiflerin Değerlendirilmesi Satın Alma Kararının Verilmesi
TÜKETCİ DAVRANIŞLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER Kişisel faktörler Sosyo-kültürel faktörler Ekonomik faktörler Psikolojik faktörler
Tüketici Davranışlarını Etkileyen Kişisel Faktörler Yaş Cinsiyet Meslek Öğrenim Düzeyi Medeni Durum Gelir Düzeyi
Tüketici Davranıslarını Etkileyen Sosyo-Kültürel Faktörler Aile Kültür
Tüketici Davranışlarını Etkileyen Ekonomik Faktörler Fiyat
Tüketici Davranışlarını Etkileyen Psikolojik Faktörler Güdülenme Algılama Öğrenme Tutum Kişilik
Kaynaklar Karafakioğlu, M. (1998), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul. Tengilimoğlu, Dilaver (2012), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara. Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S., Işın, F. B., (2009). Pazarlama Kavramlar-İlkeler-Kararlar. Siyasal Kitabevi, Ankara. Eser, Z., (2007), Hizmetlerde Pazarlama İletişimi Siyasal Kitabevi, Ankara. Kotler, P. (2011), A’dan Z’ye Pazarlama Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. Mediacat Kotler, P., Clarke, N. R. (1987), Marketing for Health Care Organization, Prentice-Hall Inc. Berkowitz, N.E. (1996), Essentials of Health Care Marketing, An Aspen Publication. Kotler, Philip (2011), Kamu Sektöründe Pazarlama Çeviren: Zeynep Kökkaya Chalar Mediacat Mucuk, İ. (2012), Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Eser, Z., Özdoğan, F.B. (2006), Sosyal Pazarlama, Siyasal Kitabevi, Ankara. Tuncer, D., Ayhan, D. Y., Varoğlu, D. (2013) Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi Şahin, B., Çelik, Y.,Tengilimoğlu, D. (2013), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını N: 2858, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1815