Bilimsel araştirma yontemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Istatistik I Fırat Emir.
Elektriksel potansiyel
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
MEDİKAL BİYOLOJİ.
KİMYA ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ İPEK KÖZ
Program Tasarım Modelleri
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
BİYOLOJİ TARİHİ DR. N. OYA SAN KESKİN.
SOSYAL DAVRANIŞ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ANALİTİK KİMYA DERS NOTLARI
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
Bilimsel Araştırma Süreci
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Saf Madde ve Karışımlar Hazırlayan: İlayda Turgut
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
FELSEFE İLE DÜŞÜNME.
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Nitel Araştırmalar.
1. HAFTA.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Bilimsel araştirma yontemleri Prof.dr.bulent cavas 1. hafta

Araştirma nedir? Sistematik inceleme, soruşturmadır (Hitchcock and Hughes) Sistematik bir şekilde soru/lar sorma, sistematik inceleme yöntemidir (Bell). Veri toplama ve bu verileri analiz etme sürecidir (Hitchcock and Hughes) Arama, öğrenme, bilinmeyeni bilinir hale getirme, karanlığa ışık tutma sürecidir (Cebeci) Bilginin bulunması, geliştirilmesi ve gerçeğe uygun olup olmadığının kontrol edilmesi için harcanan çabadır (Aslantürk)

Araştirma nedir? Amaçlı, planlı ve sistemli olarak verilerin toplanması, gruplandırılması, analizi, sentezi, açıklanması, yorumlanması ve değerlendirilmesi işlemleriyle problemlere güvenilir çözüm yolları bulma sürecidir (Kaptan) Bilimsel çözümleme yönteminin formal, sistemli ve dikkatli bir biçimde uygulanmasıdır (Kaptan) Karşılaşılan bir güçlüğün giderilmesi için bilimsel yöntemin uygulanması ya da planlı ve sistemli olarak verilerin toplanması, çözümlenişi (analiz), yorumlanarak sonucun raporlaştırılması ile problemlere güvenilir çözümler arama sürecidir (Karasar)

Araştirma nedir? Bilimsel Araştırma Sistematik inceleme Veri toplama ve analiz etme Sonuçlara göre yargılara varma ve bulguları kullanılabilir hale getirme sürecidir.

Bilimin onemli kavramlari Bilimsel Yöntem Terim, Tanım, Kavram, Olgu Bilimsel Teori Bilimsel Yasa Bilimsel Hipotez Kavram Yanılgıları

Bilim yaraticilik gerektiren bir sosyal etkinliktir

olgu Olgu genel olarak, evrende yer alan, doğrudan ya da dolaylı olarak gözlenebilen nesne, durum veya olaylar olarak nitelendirilebilir. Olguların; Genel geçerlilik, Süreklilik, Doğrudan ya da dolaylı olarak gözlenebilirlik Tekrarlanabilirlik özellikleri bulunmaktadır. Olgu örnekleri; Suyun kaynaması Metallerin elektrik iletmesi Elmasın sert olması İnsanların öğrenmesi  

Terim, tanim, kavraö Terim? Belirli bir alana has olan sözcüklere denir. Yani terimler belirli bir alanın dilini oluşturur. Tanım? Bilinmeyen, yabancılık çekilen bir kavramın aşina olunan, bilinen kavramlarla açıklanmasıdır. Kavram? Olguların zihnimizdeki imajıdır. İnsan zihninde anlamlanan olay, obje, ve olguların değişebilen ortak özelliklerini temsil eden formudur.

Bilimsel teori-kuram Bilimsel yöntemin en önemli kavramı olan kuram (teori), doğal dünyanın olgularını, olgular arası ilişkilerini, yasalarını açıklayan, yasaları, çıkarsamaları ve test edilmiş hipotezleri içeren iyi yapılandırılmış kavramsal yapılardır. Moleküler kinetik teori Atom teorileri Öğrenme teorileri Asit-baz teorileri Belirsizlik teorisi Hareketli kıtalar teorisi Motivasyon teorileri

Bilimsel Teori Bilimsel teoriler, gündelik hayatta boş veya safsata anlamında kullanılan teori anlamında kullanılmamalıdır. Bilimsel teoriler hiçbir zaman ispatlanamaz ancak mevcut kanıtlara dayalı olarak yapılan açıklamalar arasında en mantıklı olanıdır. Bilimsel teorilerin, açıklama, tahmin ve kontrol olmak üzere üç önemli bileşeni vardır. İyi bir teori, gözlemleri iyi açıklama, henüz gözlenmemiş olayları tahmin etme, sınanmaya açık olma ve yeni bilgiler elde edildikçe gerektiğinde düzeltilebilme gibi özelliklere sahip olmalıdır. Teoriler sayesinde birbiriyle ilişkisiz gibi görünen bir takım olaylar arasındaki ilişkilerin varlığı tespit edilir.

Bilimsel Yasa Yasa, olgusal içerikli genellemelerdir. Bilimsel yasalar, belirtilen şartlar altındaki olgular arası ilişkilerin özlü ifadeleridir. “Sabit sıcaklıkta, sabit miktardaki gazın hacmi, basıncı ile ters orantılıdır.” Boyle-Mariotte yasası P α 1/V o Kütlenin korunumu yasası, Enerjinin korunumu yasası, Sabit oranlar yasası, Boyle-Mariotte yasası Ohm yasası Coulomp yasası Yerçekimi yasası vb. birçok yasa örneği bulunmaktadır.

Bilimsel yasalar Yasalar, teorilerden farklı olarak açıklamadan daha çok ilişkileri belirtme işlevine sahiptir. Örneğin gazlara ait yasalarda basınç, hacim, sıcaklık ve tanecik sayısı niceliklerinin birbirleri ile ilişkileri ifade edilirken, gazların kinetik teorisinde bu ilişkilerin nasıl oluştuğunun açıklamaları yer alır.

Hipotez, teori ve yasa arasında hiyerarşik bir ilişki yoktur. Teori Yasa Hipotez Teoriler yasalara dönüşmeyip, yanlışlanamadıkları sürece, teori olarak, yasalar da yasa olarak kalırlar. Gazların kinetik teorisinin gaz yasalarından çok sonra ortaya konmuş olması da bu durumu desteklemektedir.

Hipotez Hipotezler, yapılan gözlemleri açıklamaya yönelik sınanmak üzere ileri sürülen, sınırları iyi çizilmiş doğrulanmaya veya yanlışlanmaya açık önermelerdir. Bilimsel araştırmalarda hipotezler araştırılacak konuyu veya çözülecek problemi sınırlandırarak bilimin seçici olma işlevini yerine getirirler.

Hipotez Örnekleri “Şekerin sudaki çözünme hızı artan sıcaklıkla artar.” “Dünya güneşin etrafında döner” Kopernik’in hipotezi “Öğrencilerin kümeler konusundaki başarıları açısından İşbirlikçi öğrenme yöntemi etkili bir yöntemdir”

Bilimin doğasi ile ilgili yaygin kavram yanilgilari Bilimsel bilgiler değişmez kesin bilgilerdir. Bilim insanları tamamen objektiftirler. Bilimsel hipotezler, teorilere onlarda yeterince doğrulandıklarında yasalara dönüşürler. Bilimde evrensel olarak kabul edilen tekbir bilimsel yöntem vardır. Bilim olguların sistematik olarak gözlenmesi işleminden ibarettir. Bilim bütün sorularımıza cevap bulabilir. Bilimde sosyal ve kültürel değerlerin bir etkisi yoktur. Bilim tamamen birikimsel olarak ilerler.

Eğitim Araştirmalarinin Önemi Eğitim sürecini anlayabilme ve doğru kararlar alma ihtiyacı Eğitimle ilgili olmayan karar mekanizmalarının (ör. Yasa yapıcılar ve mahkemeler) eğitimde değişiklik yapılması gerektiği yönündeki telkinleri Sivil toplum ve eğitimle ilgili örgütlerin araştırma ve geliştirmeye katkıda bulunmaya başlamaları Mevcut araştırmaların yeniden irdelenmesi Eğitim araştırmalarına kolaylıkla ulaşılabilmesi Profesyonel olarak araştırmacı olmamalarına rağmen çok sayıda eğitimcinin sorunların çözümüne yönelik araştırma yapmaya başlamaları

bitti