Psikososyal Okul Projesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikososyal Okul Projesi
Advertisements

TRAVMA VE ETKİLERİ. 2 TRAFİK KAZASI BİR YAKININ KAYBI ŞİDDET DOĞAL AFETLER ANİ YAŞANAN YAŞAMI TEHDİT EDİCİ OLAYLAR TRAVMA 
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
CP HASTALARINDA SOSYAL HİZMETLER. CP hastalıklı bireyin temel özbakım, sosyal ve mesleki becerileri kullanabilecekleri yeterlilik düzeyine ulaşabilmeleri.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Acil Durum Yönetimi E ğ itimleri Galip USTA AFET PS İ KOLOJ İ S İ.
CİNSEL İSTİSMARA UĞRAYAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK HİZMETLER
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
İhmal ve İstismar Kavramları
KİRAZ ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
Doğum Öncesi Nedenler Annenin doğum öncesinde geçirmiş olduğu hastalıklar (özellikle hamileliğin ilk üç ayında geçirilen kızamıkçık, frengi, toksoplazma.
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
It’s My Life It’s My Choice
AFETE YARDIMDA KARŞILAŞILAN İKİNCİL TRAVMALAR ve BAŞA ÇIKMA
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Ruh Sağlığının Ölçütleri
Halkali Mehmet Akİf Ersoy meslekİ ve TEKNİK ANADOLU lİsesİ
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
KRİZ Zorlu ya da tehdit olarak algılanan bir durum ya da olaya bağlı olarak, bireyin baş etme becerilerinin geçici olarak yetersiz kaldığı, yoğun bir belirsizliğin.
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SINAV KAYGISI.
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
KAYGILIYSAM?.
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
TUTUM VE ALGILAR.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Eğitsel Rehberlik.
STRESLE BAŞ ETMENİN YOLLARI
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
Kişinin bedensel ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ile ortaya çıkar.
Sosyal hareketlerin sosyolojisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
ZİHİNSEL ANTRENMAN Zihinsel Antrenman: Hareket akışının gerçek bir uygulama olmadan yoğun bir düşünme ile öğrenilmesi yada geliştirilmesidir.
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

Psikososyal Okul Projesi Travma ve etkileri semineri 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Travma/zorlu Yaşam Olayları Yaşamımız için, Vücudumuzun bütünlüğü için, Sevdiklerimiz için, Yaşam ve değer sistemlerimiz için ciddi bir tehdit içeren olağandışı her türlü olaydır. 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Travma Türleri 1. Ani, beklenmedik bir şekilde ortaya çıkan, sınırlı bir süre devam eden, başı ve sonu belli olan olaylar Örnek: doğal afetler,kazalar,ani kayıplar 2. Öngörülebilen, tekrarlayıcı ve sürekli yaşanan tehlikeler Örnek: savaş, cinsel taciz, politik baskılar, takibe alınma, şiddet kullanılan koşullarda yaşama, işkence, eziyet, hapis yaşamı, vb 3. Her iki travma / zorlu yaşam olaylarının bir arada görüldüğü durumlar Örnek: bir doğal afetten sonra ev içi şiddetin artması, ekonomik krizler gibi 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Savaş Ya Da Kaç Tepkisi Fiziksel Enerji ve oksijen kullanımının beyine yönlendirilmesi Kalp hızı artışı Kan basıncı artışı Solunumun hızlanması Davranışsal Uyanıklık ve seçici dikkat Heyecan / kaygı İştah ve üreme duygusunda azalma Tehlikeyi anımsama 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Terör Korku Alarm Uyanıklık Sakin Travmatik Olay Disosiyasyon Ya da kurtulan Destekle Normal Desteğe rağmen etkilenme Desteksiz etkilenme Erken Travma Yanıtı 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Travma Sonrası Genel Tepkiler Çaresizlik Herşeyin kontrolden çıktığı düşüncesi Utanç duygusu Suçluluk duygusu Ürkeklik, korkaklık Endişe, tasa Hiddet, öfke Katılık, duygusuzluk Zayıflık, kırılganlık Umutsuzluğa düşme Güvensizlik Değersizlik Şaşkınlık Kendine acıma Anlamsızlık, boşluk İntikam duygusu Ne olduğunu anlayamama 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Travmatik olaydan sağ olarak kurtulmuş olmaya ilişkin duygu ve düşünceler Mutlu Müteşekkir, minnettar Rahatlık Gururlu Şanslı olduğunu düşünme Enerjik olma 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Fizyolojik Tepkiler Yorgunluk, bitkinlik Uykusuzluk ve uyku sorunları Aşırı uyarılmışlık Somatik yakınmalar Bağışıklık sisteminin bozulması İştah bozuklukları 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Duygusal Tepkiler Şok Korku ve kaygılar Olayın tekrarlanması korkusu Yaralanmaktan ve ölmekten korkma Ailelerinden ayrı kalmaktan ya da yalnız kalmaktan korkma Gerçek hayatta ya da hayali yapılan yanlışlara verilen bir ceza olmasından korkma 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Duygusal Tepkiler 2 Üzüntü Kendini suçlama Öfke ve huzursuzluk Anlaşılamama duygusu Çaresizlik Gerginlik, sinirlilik Ayrışma (disosiyasyon) Çökkünlük 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Bilişsel Tepkiler Algısal Çarpıtmalar Zaman kavramının algılanmasındaki değişiklik: Sanki zaman duruyormuş ya da çok hızlı geçiyormuş gibi Olaya ilişkin zaman sırasında karışıklık (özellikle çocuklarda gözlenir) Travma/zorlu yaşam olayları yordamaya ilişkin işaretlere duyarlılık 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Görsel çarpıtmalar: Uzaklaşan görüntüler, artan detaylar İşitsel çarpıtmalar: zayıflayan ya da güçlenen sesler Gerçek dışılık ve rahatsız edici imgeler Beden algısında değişiklik 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

İnanç Sistemindeki Değişiklikler YAŞAM İÇİN GEREKLİ OLAN İNANÇLAR Dünya güvenli bir yerdir. Evim en güvenli yerdir. (çocuklarda) Dünya adildir. Benimle ilgilenecekler. (çocuklarda) Bana bakan yetişkinler beni koruyacaklar. (çocuklarda) Ben değerliyim. Kötü olaylar benim başıma gelmez. 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Sarsılan İnançlar 1 Güvende değilim ve bir daha asla güvende olmayacağım. Kendi evim ve başka hiç bir yer benim için güvenli değil. Benim dünyam acımasız bir dünya ve bu dünyada neler olacağını önceden kestirmek imkansız. Kimse benimle gerçekten ilgilenemez; artık yalnızım. Tehlikelerden korunmam mümkün değil. 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Sarsılan İnançlar 2 İyi bir insan olmadığım için, kendimi böyle güvencesiz ve çaresiz hissetmeyi hakediyorum. Bu felaket benim yüzümden oldu. Ben kötüyüm ve bu yıkım da bana verilmiş bir ceza. Bu bir daha olacak ve benim elimden hiç birşey gelmeyecek. 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Sosyal Etkiler Yer ve düzen değişikliği Ev, iş ve okul kaybı Komşuluk ve arkadaşlık kaybı Maddi kayıplar Alışkanlıkların kaybı 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) Belirtileri Aşırı uyarılmışlık İstenmediği halde tekrarlayan anılar Kaçınma davranışları KRONİK TSSB Depresif ruh durumu Suçluluk duyguları Toplumdan/diğer insanlardan uzaklaşma Madde bağımlılığı tehlikesi 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

TSSB’nun Ortaya Çıkmasını Etkileyen Etmenler Olaya İlişkin Etmenler Eğer travma/zorlu yaşam olayları: yaşamı tehdit olarak algılanıyorsa bireyin yaşam deneyiminin dışında ise günlük, sıradan, normal bir olay değilse birey tamamen kontrolünü kaybediyorsa yaşam beklentilerini yıkma özelliği taşıyorsa (yaşam ait beklediği güzel şeylerin yıkılması) ölüme şahit oluyorsa travma sonrası stres bozukluğuna yol açabilir. 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Ortama İlişkin Etmenler YAKINLIK: Kişinin olaya yakınlık derecesi (fiziksel yakınlık Duygusal olarak yakınlık derecesi (psikolojik yakınlık) SÜRE: Travma / zorlu yaşam olaylarına maruz kalma süresi 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Bireye İlişkin Etmenler Ego gücü ve baş etme becerileri zayıf ise Varolan destek kaynaklarının niteliği olumsuz ise Önceki deneyimleri (daha önce de travma/zorlu yaşam olaylarına maruz kalmışsa) 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

Yaşa Bağlı Stres Tepkileri Aşırı hareketlilik, hareketsizlik Seslere karşı aşırı duyarlılık Huzursuzluk ve kafa karışıklığı Konuşma güçlükleri Beslenme sorunları Karın ağrıları Sakarlık Olayı yeniden canlandırma Ölme isteği Cennete gitme isteği 1-6 Yaş Arası Yatak ıslatma, ağlama Hareketsizlik, donukluk Parmak emme Annenin dibinden ayrılamama Bağırsak kontrolünün kaybedilmesi Karanlıktan, hayvanlardan, yalnız kalmaktan, kalabalıktan korkma Dikkatsizlik 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ 7- 11 Yaş Arası Yatak ıslatma Akıl dışı korkular Huzursuzluk Söz dinlememe Annenin dibinden ayrılamama Baş ağrıları, karın ağrıları Görme veya duyma sorunları Okula gitmeyi reddetme Düşük başarı Kavga etme İlgi Kaybı Konsantrasyon eksikliği, dikkatin kolay dağılması Kabuğuna çekilme Şiddet içeren fanteziler veya oyunlar Olayı yeniden canlandırma Sakarlık İştah bozuklukları Fazla hareketlilik/hareketsizlik Dikkatsizlik Ölme isteği 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ 12-18 Yaş Arası Kabuğuna çekilme ve kendini soyutlama Baş ağrıları, karın ağrıları Kaçma Depresyon ve üzüntü İntihar düşünceleri Hırsızlık, suç işleme Uyku düzeninde değişiklik, uykusuzluk, aşırı uyku, kabuslar Okul sorunları Kafa karışıklığı Şiddet içeren fantaziler Olay hakkında konuşmaktan kaçınma Uyuşturucu ve/veya alkol kullanımı Cinsel dışa vurum Sakarlık ve dikkatsizlik İlişki zorlukları İştahta değişiklik Saldırganlık Riske girme eğilimi Fazla hareketlilik, hareketsizlik Huzursuzluk 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ

MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ Ele Alış Biçimi Bilgilendirme: Psikoeğitim Tepkilerin normalleştirilmesi: Psikolojik Bilgilendirme ve Anlamlandırma Bilişsel davranışçı teknikler (bireysel ya da grup): Gevşeme, soluk denetimi, aşamalı maruz kalma gibi Oyun terapileri, sözsüz anlatım teknikleri: Sınıf Temelli Müdahale, psikodrama İlaçla tedavi 7/1/2018 MEB - UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ