ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER Filtreleme (Dikey iletişim de özellikle) Algıda Seçicilik (Kadın adaylar) Aşırı Bilgi Yüklemesi Duygular Dil Farklı nedenlerle ortaya çıkabilmektedir. Seçilen Sözcük: Konuştuğumuz kişilere uygun sözcükleri seçmek zorundayız. Ör; belirli konudaki çok teknik bir yazıyı, bu konu ile ilişkisi olmayan bir kimse hiç anlayamayacaktır Genel yöneticilerin bunu anlaması zor olabilir. Semantik (Sözcüklerin anlamları bilimi): Göndericinin kullandığı sözcüğü farklı anlıyorsak ortada semantik bir sorun var demektir. “Sözcüklerin birçok anlamları vardır. Kullanılan anlamıyla algılanan anlamı farklı olursa iletişim kesilir”.
Prof. Dr. Rana Özen Kutanis 6. Sessizlik 7. İletişim Korkusu 8. Cinsiyet Farklılığı 9. Politik olarak doğru iletişim 10. Kültürel Engeller Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Psikolojik Güçlükler İletilecek şeyin açıklığa kavuşturulması Güven ve açıklık Bizi onaylayan, anlayan ve güvenen kişilerle daha fazla zaman geçirmek, daha fazla işbirliği yapmak bizi mutlu eder. Kıskançlık Dinlememe Duymak istediğini duyma Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
İletişimi engelleyen bazı farklı engeller Stilistik engeller: Diyalekt, şive farklılıkları. Didaktik-Mekanik Engeller: İletişim becerileri; yöntem, teknik ve yaklaşım uyuşmazlıkları. Statü ve Roller: Kaynak ve alıcının sosyal ve resmi statüleri ve rolleri; akademik ve mesleki gelişme farklılıkları. Alan: İletişim merkeziyle birimler arasındaki uzaklık. Sınırlama: Mesajların çeşitli nedenlerden ötürü gizli tutulması ya da miktarının sınırlanması. Geribildirim Yetersizlikleri: Alınan iletilere karşılık ya da tek yanlı olarak gerekli tepkinin yeterince gösterilememesi; doğrulanmaması ya da reddedilmesi gibi eksiklikler. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
İletişimdeki anlaşmazlıkları giderme yolları ▪ Anlaşılır bir dil kullanın ▪ Alıcının özelliklerini bilerek davranın ▪ Yeterince bilgi verin ▪ Dinleyicinin katılımını sağlamaya çalışın ▪ Çift yönlü iletişimi kullanın ▪ Tekrar edin ya da ettirin ▪ İletişime uzun vadeli bakın ▪ Farklı iletişim kanalları bulun ▪ Empati (olaylara başkası açısından bakabilmek) yapın ▪ Aktif (etkin), iyi bir dinleyici olmaya çalışın. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis