İlk Defa Şirketi Kuranlar İçin Temel Bilgiler
Aklımdaki Sorular-1 Muhtasar ne demek? Bağ-kur ne demek ? Geçici vergi ne demek ? Bütün bunları bilmek zorunda mıyım? Nereye ne zaman ne ödeyeceğim ? Ödemeyi unutursam ne olur?
Aklımdaki Sorular -2 Faturamı nereden alacağım, nasıl keseceğim? Nelere dikkat edeceğim? Yabancı müşterilere Türkçe mi fatura keseceğim? Fatura üzerine yanlış yazdım ne yapacağım ? Muhasebecime her ay hangi belgeleri /hangi bilgileri vermem gerekiyor ? Muhasebecime her ay belgelerimi ne zamana kadar vermem gerekiyor ?
Aklımdaki Sorular-3 Hangi giderlerim vergiden düşülür ? Fatura mı alacağım,fiş mi? Şahsım adına olan faturaları kullanabilir miyim? Benzin faturalarını vergiden düşebilir miyim? Ya şirket kurulmadan önceki yaptığım harcamalar ne olacak? Faturayı ödemedim vergiden düşebilir miyim? O ay hiç fatura kesmesem de yine de vergi mi ödeyeceğim ?
Aklımdaki sorular-6 Şirketim ilk seneler zarar etti sonra kar ettiğim seneler bu zararlar işime yarar mı? Şirket bana yük oluyor kapatmak istiyorum en çabuk nasıl kapatabilirim? Niye bu kadar çok vergi ödüyorum ? Kimsenin muhasebecisi bu kadar ödetmiyor
Cevaplar:Yükümlülükler-1 Muhtasar ne demek? Bağ-kur ne demek ? Geçici vergi ne demek ? Bütün bunları bilmek zorunda mıyım? Nereye ne zaman ne ödeyeceğim ? Ödemeyi unutursam ne olur? --------------------------------------------------------------- Her ne kadar biz size önceden hatırlatmalarda bulunacak olsak da Detayına gerek olmamakla birlikte temel olarak bazı kavramları bilmekte yarar olduğunu düşünüyoruz. Şirketiniz adına Vergi Kanunları ve Sosyal Güvenlik Yasası gereği rutin olarak yapılması gereken bazı bildirimler ve ödemeler olacak.
Tanımlar Kdv Beyannamesi Muhtasar Beyannamesi Geçici Vergi Beyannamesi Ay içinde toplanan gider , mal alış v.s. Belgelerindeki kdv tutarları ile kesilen faturalardaki kdv tutarları ayrı ayrı hesaplanır. Kesilen faturalardaki kdv fazla ise kdv ödenir, alınan faturalardaki kdv fazla ise bu kdv nakit alınmaz önümüzdeki aylara devreder Kdv Beyannamesi Şirketler bir kısım ödemeleri yaparken devlet adına gelir vergisi kesintisi yapmak zorundadırlar. En sık karşılaşılan personel gelir vergisi ve mali müşavir, avukat makbuzudur. Muhtasar Beyannamesi Şirketlerin karı her 3 ayda bir geriye dönük bütün seneyi kapsayacak şekilde hesaplanır. Oran % 20 dir ( Gelir-gider)= Kar*0,20= Vergi Geçici Vergi Beyannamesi Senelik Kesin karın hesaplanarak beyan edildiği beyannamedir. Kurumlar vergisi Beyannamesi
Önemli Tarihler Kdv Beyannamesi Muhtasar Beyannamesi Ödemesi Her ayın 26 sı Hesaplanması için Son Tarih Her Ayın 24 ü Kdv Beyannamesi 3 Ayda 1 Hesaplanması Nisan, Temmuz, Ekim, Ocak ( 24 ü Hesaplanması- 26 sı ödenmesi Muhtasar Beyannamesi 3 Ayda 1 Hesaplanır Mayıs, Ağustos, Kasım, Şubat ( 14 ü hesaplanır- 17 sinde ödenir Geçici Vergi Beyannamesi Senede 1 Kere Nisanda Ödemesi 26 Nisandır Kurumlar vergisi Beyannamesi Tatil gününe gelen ödemeler bir sonraki gün ödenir. ( Yukarıdaki tarihleri bilgi amaçlı yazdık önemli tarihleri önceden biz size hatırlatacağız )
Bağkur –SSK ? Her ayın sonuna kadar internet bankacılığı üzerinden ödeme yapabilirsiniz. Ancak sigortalılık devam ettiği sürece bağkur açılmaz
Cevaplar:Yükümlülükler-2 Bu ödemelerin hepsini banka vezneleri veya internet bankacılığı aracılığı ile yapabilirsiniz Zamanında yapılan vergi ödemeleri bankadan yapabiliyorken geciken vergi ödemeleri için vergi dairesini ziyaret etmek gerekiyor. Hesaplanan hiçbir vergi olmasa bile beyannamelerin rutin damga vergilerini ödemek gerekiyor. Örn KDV beyannamesi için 26,25 TL Geciken ödemeler için gecikme zammı hesaplanır.
Cevaplar: Fatura Düzenleme-1 Faturamı nereden alacağım, nasıl keseceğim? Nelere dikkat edeceğim? Yabancı müşterilere Türkçe mi fatura keseceğim? Fatura üzerine yanlış yazdım ne yapacağım ? ------------------------------------------------------------------------------------- Vergi dairesi ile anlaşmalı matbaalara belirli bölümler sabit kalmak şartıyla istediğiniz tasarımla fatura bastırabilirsiniz. Zorunlu alanlar Faturanın düzenlenme tarihi, seri ve sıra numarası; Faturayı düzenleyenin adı, varsa ticaret unvanı, iş adresi, vergi dairesi ve hesap numarası, sicil numarası, Müşterinin adı, ticaret unvanı, adresi, varsa vergi dairesi ve hesap numarası Malın veya işin nevi, miktarı, fiyatı ve tutarı Satılan malların teslim tarihi ve irsaliye numarası.
Cevaplar: Fatura Düzenleme-2 Faturaların yabancı dilde düzenlenmesinin gerekmesi halinde belge üzerinde hem Türkçesinin hem de yabancı dilde bunların karşılıklarının birlikte yer alması gerekir. Faturaların sıra numarası takip etmesi gerekmektedir. Yanlış kesilen faturalar iptal edilerek saklanmalıdır. Faturanın en az bir asıl bir örnek olarak düzenlenmesi gerekmektedir.
Cevaplar: Fatura Düzenleme-3 Her kestiğimiz faturada kaşe üzerine imza atmamız gerekmektedir. Her ne kadar kanunda açık-kapalı diye bir fatura ayrımı olmasa da uygulamada kaşe üste vurulursa açık faturanın altına vurulursa kapalı fatura anlamına gelir. Açık fatura= Bedeli tahsil edilmemiş , Kapalı fatura= Bedeli Tahsil edilmiş fatura demektir Fatura, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren en çok yedi gün içinde düzenlenmelidir. (Ay atlamadığı sürece)
Cevaplar: Bilgi&Belge Akışı-1 Muhasebecime her ay hangi belgeleri / bilgileri vermem gerekiyor ? Muhasebecime her ay belgelerimi ne zamana kadar vermem gerekiyor ? ---------------------------------------------------------------- Her ay muhasebeciye ulaştırılması gereken evraklar : Alış ve satış faturaları varsa irsaliyeleri, taşıma faturaları Ödeme ve tahsilat makbuzları; ödeme ya da tahsilat çek veya senet ile yapıldıysa çek ya da senet fotokopilerini ilgili faturayla ilişkilendirilerek Şirkete ait bütün banka hesaplarının ekstreleri Verilen ve/veya alınan çek ve/veya senetlerin listesi Varsa alınan kredilerin bilgileri Varsa iptal edilen faturaların listesi Varsa Z raporları ( Yazarkasası olanlar için) Personel işe giriş ya da çıkış durumunda şirket yetkilisi tarafından yazılı bildirim ( Personel çalıştıranlar için)
Cevaplar: Bilgi&Belge Akışı-2 Özellikli durumlarda evraklarla ilgili notlar örn: iade faturası, banka hareketlerinin detaylı açıklaması da evraklarla birlikte gönderilmelidir. Personel ile ilgili işe giriş çıkış belgeleri hariç tüm evraklar ait olduğu ayı izleyen ayın en geç 10. gününe kadar muhasebeciye ulaştırılması gerekmektedir. Evrakların erken ulaştırılması, hesaplanacak vergilerin de tarafınıza erken bildirilmesi demek olduğundan, nakit akış planlamanızı rahatlatacaktır. Personel giriş evrakları aynı gün içinde, çıkış, istirahat evrakları ise en geç 3 gün içinde bildirilmelidir.( Personel Çalıştırırsak)
Cevaplar: Giderler-1 Aşağıdaki giderleri vergiden düşebiliriz. Hangi giderlerim vergiden düşülür ? Fatura mı alacağım,fiş mi? Şahsım adına olan faturaları kullanabilir miyim? Benzin faturalarını vergiden düşebilir miyim? Ya şirket kurulmadan önceki yaptığım harcamalar ne olacak? Faturanın ödemesini yapmadım vergiden düşebilir miyim? O ay hiç fatura kesmesem de yine de vergi mi ödeyeceğim ? ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Aşağıdaki giderleri vergiden düşebiliriz. Kazancın elde edilmesi ve devam ettirilebilmesi için yapılan genel giderler Çalışanların maaş ve ücretleri, sigorta ödemeleri, belirli limitler ve şartlar dahilinde yemek, ikamet ve giyim giderleri, bireysel emeklilik sistemi ödemeleri İşle ilgili ve yapılan işin önemi ve genişliğine uygun seyahat ve ikamet giderleri (Seyahat süresinin amacına uygun olması şartıyla)
Cevaplar: Giderler-2 4. Kiralama yoluyla edinilen veya şirkete ait olan ve işte kullanılan taşıtların giderleri İşletme ile ilgili olmak şartıyla; bina, arazi, damga, belediye vergileri, harçlar İşle ilgili olmak şartıyla, anlaşmaya veya kanuna istinaden ödenen zarar, ziyan ve tazminatlar Belli şartları taşımak kaydıyla bağışlar
Cevaplar: Giderler-3 Fiş mi, fatura mı ? Eğer ürün şirket içinde tüketilmek amacıyla değil de satışa sunulmak için alınıyorsa o zaman fatura alınmalı. Ancak işletmede tüketilecek kırtasiye, büro, temizlik malzemesi gibi harcamalar için fatura zorunluluğu yok. Tüketim amacı veya her ne amaçla olursa olsun belli bir tutarı (2013 yılı için 800 TL) aşan harcamalar için fatura düzenleme zorunluluğu bulunmakta. Bu tutarın altındaki harcamalarda fiş de fatura da düzenlenebilir. Müşterinin özellikle "fatura istiyorum" dediği durumda ise 800 TL'nin altı olsa bile fatura düzenlemek gerekecektir.
Cevaplar: Giderler-4 Benzin Giderleri: Ancak kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye ait olan ve işte kullanılan taşıtların giderleri gider olarak düşülebilir. Bu durumda şirket ortağına ya da çalışanına ait taşıtlar için şirket ile kiralama sözleşmesi düzenlemek gerekir. Kuruluş Giderleri: Şirket ana sözleşmesinin düzenlenmesi için yapılan giderler ,sözleşmenin sicil gazetesinde yayımlanması için ödenen giderler, damga vergisi, noter harcı, noter ücreti vs giderleri gider yazılabilir ve KDVsi indirilebilir. Ancak bu harcamanın şirket ortağına geri ödenebilmesi, kuruluş genel kurulunun kararı gerekir.
Cevaplar: Giderler-5 Faturanın ödemesini yapmadım vergiden düşebilir miyim? Şirketinizin nakit akışı ve kar-zarar hesabını birbirinden ayrı iki tablo olarak düşünmeniz faydalı olacaktır. Ödemesini yapmadığınız faturayı gider olarak olarak vergiden düşüyoruz. Aynı faturanın KDV’sini de kullanabiliyoruz. Benzer şekilde tahsilatını henüz yapmadığınız faturaları da gelir yazıyoruz ve üç aylık dönemlerde vergisini hesaplayıp beyan ediyoruz. Her ay sonunda da KDVlerini ödüyoruz.
Cevaplar: Giderler-6 O ay hiç fatura kesmesem de yine de vergi mi ödeyeceğim ? Fatura kesilmeyen aylarda rutin olarak hazırlanan beyannamelerin damga vergisi tutarlarını ödemek gerekiyor. Bununla beraber şirketin çalışanı, gerçek kişi ev sahibi varsa ya da o ay avukatından ya da muhasebecisinden serbest meslek makbuzu aldıysa bunlarla ilgili gelir vergisini ödemek durumunda.
Cevaplar: Zarar Ediyorum!!! Şirketim ilk seneler zarar etti sonra kar ettiğim seneler bu zararlar işime yarar mı? Şirket bana yük oluyor kapatmak istiyorum en çabuk nasıl kapatabilirim? Niye bu kadar çok vergi ödüyorum ? Kimsenin muhasebecisi bu kadar ödetmiyor ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Son beş yıla ait kurumlar vergisi beyannamesinin kanuni süresinde verilmiş olması şartıyla, son beş yıla ait zararlar sonraki yıllara ait kardan düşülebilirler. Limited Şirketler için tasfiye süresi 1 Yıldır. Hizmet Satan İşletmelerin geneli itibari ile maliyeti personel maliyeti olması nedeni ile karlılık oranlarının yüksek olması beklenir. Eğer dış kaynak kullanımı da çok fazla yok ise kar ve dolayısı ile vergi ödemesi söz konusu olacaktır. Bu nedenle Kanun kapsamı içinde kalmak şartı ile gereksiz vergi ödenmesini önleyecek istisna ve muafiyetlerin belirlenmesi ve bu kapsamda beraber vergi planlaması yapmamız uygun olacaktır.
Kurumlar vergisi nasıl hesaplanır Gelirlerim –Giderlerim= Vergi Matrahı Vergi matrahı*0,20= Ödenecek vergi
www.ozmconsultancy.com iletişim info@ozmconsultancy.com