HAZIRLAYAN SALİH ŞAŞKIN SPORDA MARKALAŞMA
KONU BAŞLIKLARIMIZ 1.SPOR NEDİR ? 2.MARKA NEDİR ? 3.SPONSOR NEDİR ? 4.SPORDA MARKALAŞMA ? 5.DÜNYADA MARKALAŞMİŞ KULÜPLER ? 6.TÜRKİYEDE MARKALAŞMİŞ KULÜPLER ? 2
SPOR NEDİR ? sürecinde büyük bir rol oynadığını göstermektedir. 3 Spor kelimesi İngilizce'nin yardımıyla dünyaya yayılmış olsa da, ingilizce bir kelime değildir. Latince dağıtmak, birbirinden ayırmak anlamına gelen “ DİSPORTERE” veya “ DEPORTERE ” kelimesinden doğmuştur. Bu şekilde kullanılan sözcük zamanla aşınmaya uğrayıp “ DİSPORT ” şeklinde kullanılmaya başlanmıştır. 17 Y. Y.’DAN itibaren de “ SPORT ” şeklini almıştır. Türkçe'mizde Uluslararası Dil Etkileşiminden etkilenerek “ SPORT ” kelimesini de zenginliğine katmış, okunuşu gibi “ SPOR “olarak kullanılmaya başlamıştır. Spor, sporla uzaktan veya yakından ilgilenen bir çok insan tarafından çeşitli anlamlarda kullanılmış ve sporun değişik tarifleri yapılmıştır.
4 Spor tek başına veya toplu olarak yapılan, kendine özgü kuralları olan genelinde bir yarışmaya dayanan bedensel ve zihinsel gelişimi sağlayan eğitici ve eğlendirici uğraştır. SPOR NEDİR ?
MARKA NEDİR Marka ürünün ya da hizmetin kimliğidir. Bu kimlik bir isim sembol, kavram, tasarım logo,amblem, Marka bir ürünün diğerinden ayırt edilmesini sağlar. İngilizcede BRAND kelimesi ile ifade edilir. Brand hayvanların kulaklarının yakılarak sahiplerinin isimlerinin yazıldığı damga anlamına gelir. Bu bağlamda marka bir sahipliği ve mülkiyet hakkını ifade eder. Tüketicilerin markalı ürünleri tercih etmelerindeki en önemli etken ise markanın sahip olduğu değerdir. Marka tüketici karşısında ne kadar değer ifade ederse o kadar rağbet görecektir. Marka olmadan tüketicinin gözünde bütün ürünler aynı niteliklere sahip olur.bu da tüketicinin en ucuz ürünü tercih etmesine sebep olur. 5
6 ? ? MARKA NEDİR HER ŞEYİN DEĞERİ ONA DIŞARIDAN, İNSANLAR TARAFINDAN VERİLİR.
Sponsorluk bir etkinliğe destek vererek kurum, ürünü ve hizmetini tanıtarak hedeflenen kitlenin bilinç altında marka imajını oluşturmak veya güçlendirmek, satın alma tercihlerini etkilemektir. Dünya genelindeki % 30 milyar dolarlık sponsorluk harcamalarının % 80’inin spor alanına yapılması bunun en iyi göstergesidir. SPONSOR NEDİR 7
SPORDA MARKALAŞMA 8 1. Marka Olmak 2.Yıldız Oyuncular 3. Taraftar Odaklılık 4. Karşılaşmanın Şölenleştirilmesi 5.Medya 6. Futbolda Uluslar Arası Pazarlama Bir Kulübün Futbolda Markalaşma Sürecine Gidildiği Zaman Bunlarin Başında; kulüp Başkanı,Stadyum, tesis,Kulübün Oyuncuları, Teknik Direktörünün Ya Da Kulüp Yöneticisinin Marka Olmasıyla Daha Kolay Hale Gelebilir.
9 TAKIM VEYA KULÜBÜN MARKALAŞMASI KULÜPLER MARKALAŞMA SÜRECİNİ ÜÇ AŞAMALI OLARAK GERÇEKLEŞTİRİYORLAR.BUNLAR 1.Yetenek Taraması Ve Eğitimi 2.Şirket Anlayışının Uygulanması 3. Ürün Çeşidini Arttırarak Markasını Güçlendirmeüçlendirmesi
DÜNYADA MARKALAŞMİŞ KULÜPLER 10 DÜNYADA MARKALAŞMİŞ KULÜPLER 1. REAL MADRİD 3.65 MİLYAR DOLAR 2. BARCELONA 3.56 MİLYAR DOLAR 3. MANCHESTER UNİTED 3.32 MİLYAR DOLAR 4.BAYERN MUNİCH 2.68 MİLYAR DOLAR 5. JUVENTUS 1.3 MİLYAR DOLAR
11 1.Real Madrid 2.Maccabi Tel Aviv 3.CSKA Moskova 4.Panathinaikos 5.Olympiakos 6.Barcelona 7.Olimpia Milano 8.Anadolu Efes SK 9.Fenerbahçe 10.Galatasaray Avrupa’nın En İyi 10 Basketbol Takımı Sporda Markalaşmiş Ve Avrupa’nın En İyi Takımlari İçerisinde 8,9,10 Sıradaki Yerimizi Alıyoruz.Ülke Bazından Ele Alacak Olursak Avrupa’nin En İyi Basketbol Pazarlamasında Üç Takım Ülkemizi Temsil Ediyor; Ülkemizin Adini Ve Kulüplerini Bir Marka Haline Getirmiş Bulunuyorlar.
TÜRKİYE’DE MARKALAŞMİŞ KULÜPLER 12 tTRABZONSPOR FUTBOL KULÜPLERİ FENERBAHÇE GALATASARAY BEŞİKTAŞ
13 VOLEYBOL KULÜPLERİ ECZACİ BAŞİ VİTRA VAKIİF BANK FENERBAHÇE GRUNDING GALATASARAY DAIKIN FENERBAHÇE ÜLKER BEŞİKTAŞ SOMPO JAPAN GALATASARAY ODEABANK TRABZONSPOR MEDİCAL PARK BASKETBOL KULÜPLERİ TÜRKİYE’DE MARKALAŞMİŞ KULÜPLER