SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA
Sınıf yönetiminin etkili ve başarılı olması durumunda bunun öğrenci başarısına da yansıdığı araştırmalarla sabittir.
ÖĞRENCİ: ÖĞRENMEYİ SEVDİĞİ İÇİN DEĞİL, YÜKSEK NOT ALMAK İÇİN (YA DA BİR SINAVI GEÇMEK İÇİN) ZİHNİNE BİLGİ YÜKLEYEN BİR ÖĞRENME MAKİNASI.
Sınıf İçi Faktörler Öğrenme Ortamının Sağlıksızlığı Sınıfta Öğrencileri olumsuz davranışlara yönlendirecek öğrencilerin varlığı Öğretmenlerle ilgili öğrencilerde hakim olan yanlış inançlar Öğretmenin öğrencinin tepkisini çekecek türden davranışları sıklıkla sergilemesi
Sınıf Dışı Faktörler Çevre ve Özellikleri Okuldaki bireyler arasındaki uyumsuzluk ve geçimsizlik Akademik başarısızlık Okuldaki marjinal öğrencilerin fazlalığı Öğrenciler için öğrenme fırsatının eşit olmayışı Öğretmenin sosyal ve Akademik deneyimi
İstenmeyen Davranışları Önleme Yaklaşımları DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM: Ödül ve cezalarla öğrencinin olumsuz davranışlarını ortadan kaldırmak amaçlanır. İNSANCIL YAKLAŞIM: Problemlerin çözümünde öğrenci merkezli olan bu yaklaşımda kişinin psikolojik özü,gereksinimleri ve yetenekleri göz önüne alınır. Ödül ve cezaların yerine; öğrencinin kendi davranışından sorumlu olması,karar verme, denetleme ve değerlendirme gibi becerileri göstermesi amaçlanır.
Sınıfta İlk Günler: Sınıfın ilişki düzeninin kurulmasına ilk günden başlanmalıdır. Sınıf düzenini oluşturmada ilk birkaç gün, dönümcül (kritik) zamandır. Sınıf düzeni, öğretmen ve öğrencinin birbirini tanımaya başladığı ve “deneme döneminde” kurulmalıdır.
Bu dönemde öğrenciler, neleri yapıp neleri yapamayacakları konusunda öğretmeni denerler, daha kontrollü davranırlar, gerçek davranışlarını göstermezler.
Sınıfta bireysel ayrılıklar ilkesi öğretmenin uyacağı en önemli eğitim ilkelerindendir.
İstenmeyen Davranışlara Karşı Alınacak Önlemler: istenmeyen davranışları azaltmanın bir yolu, istenenlerin başlatılması, çoğaltılması, güçlendirilmesi ile olur.
Bunun için isteneni çağrıştırıcı davranmak, istenen davranışa inandırmak, istenen davranışı güçlendirmek, kolaylaştırmak olumlu yön ve yöntemlerden bazılarıdır.
Öğretmen hem sıkı disiplinli hem de cana yakın ve hoşgörülü olabilir. Öğrenciler, sınıfta istediğimizi yapabileceğimiz bir öğretmen olsun yerine sınıfı disiplinde tutacak dersin kaynamasını engelleyecek ve ONLARA öğrenmeyi öğretecek bir ÖĞRETMEN isterler.
Derse başlamadan önce tahtanın bir köşesine konuyla ilgili İLGİNÇ soruları yazmak ve konu ilerledikçe ve yeri geldikçe soruları cevaplamak, derse olan ilgiyi arttırabilir.
İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Öğretmen Kendisinin Kontrolünü Kaybetmemelidir.
Problem çok ciddi boyutlara ulaşmadan duruma müdahale edilmelidir.
Öğrencinin iyi davranışları ödüllendirilmeli,ödül öğrenciye değil yapılan işe verilmelidir.
Bıkkınlık dikkatin dağılmasına neden olur. Sıkıntı hissedilince öğretmen etkinliği değiştirebilmelidir.
Öğrencilere karşı kesinlikle “aptal,tembel,sorumsuz…” gibi kelimeler kullanılmamalıdır.
Öğretmen bütün öğrencilerine eşit davranmalıdır. Aynı mesafede olmalıdır.
Öğretmen bütün öğrencilerine sorumluluk vermelidir.
PROBLEM DURUMLARI VE YAKLAŞIMLAR *Hiperaktif Öğrenciler: Kendinize yakın oturtunuz.Ders esnasında hareket edebilecekleri alanın sınırlarını birlikte çiziniz.
*Dikkati Çabuk Dağılan Öğrenciler Duvar kenarına oturtunuz
HAFIZA Hafıza, bilginin beyne işlenme sürecidir. Bilgi beyinde bazı aşamalardan geçer, Bilginin bu aşamalardan sağlıklı geçmesi kalıcı bilgiyi oluşturur.
Bilginin İşlenme Süreci Duyu Organlar Çok Kısa Süreli Hafıza Kısa Süreli Hafıza (10-30 Sn) Uzun Süreli Hafıza
BBCTBMMCNNPTT
BBC-TBMM-CNN-PTT
Kısa Süreli Hafıza Bilgiyi saklama kapasitesi sınırlıdır. 5-9 birimdir. Hafıza boşaldıkça yeni birimler için yer açılır. Bilgiler büyük oranda işitsel ve görsel olarak depolanır. K. S. hafızanın bütünlüğü kolay bozulur.
Bir birimlik bilgi kısa süreli hafızadan uzun süreli hafızaya 10 sn de aktarılır. Dakikada 6 birimlik bilgi kaydedilir. Öğretmen ise 30 birimlik bilgi verir.
Neler Yapılmalı Bilgiler çok hızlı verilmemeli, Ders esnasında sık sık tekrar yapılmalı, Ders esnasında, yazı tahtası, projeksiyon, harita v.b. materyaller sürekli değil ara ara kullanılmalı. Ve bilginin tekrar edilmesini sağlayan tarzda olmalı. Bilgi önce söylenmeli, sonra tahtaya yazılmalı.
Resimler, şekiller, şemalar ve renkler kullanılmalı. Tahtaya yeni konu yazılacağı zaman tahta tamamen silinmeli. Bilgiler çok kanallı verilmeli. Öğrendiğimiz çevre hatırlayacağımız çevreye benzemeli. Bütünden parçaya gidilmeli.
Tekrar